Joo nyt alettiin puhua myös NHL-korvauksista pelaajien suhteen, joten itsekin ehkä pudotan hanskat tästä keskustelusta. Tai tosiaan kuten Alavaari yllä toteaa, niin olisi ehkä hyvä kertoa aina kärkeen minkä ikäisistä pelaajan aluista puhuu. Itse puhun alakouluikäisistä, joille mielestäni yhä tärkeintä harrastamisessa on liikkuminen ja se, että saisi itselleen aikuisiälle hyvän harrastuksen. Toki on samalla hyvä huomata keillä on mahdollisesti eväitä enempään ja pidemmällekin, mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei sitä vielä pienissä oikein edes tiedä.
Sen olen kuitenkin lyhyen urani aikana lähellä juniorijoukkuetta seuranneena huomannut, että valmennuksissa on VALTAISIA eroja. Jotkut huutavat suurinpiirtein pää punaisina ohjeita ekaluokkalaisille kentälle ja ovat hyvinkin kriittisiä tekemisen suhteen. Sitten on toisella puolella rauhallisempi porukka, joka antaa poikien pelata. Ohjeet annetaan sitten vaihtopenkillä tai harjoituksissa. Peleissä on tarkoitus nauttia ja kerätä harjoituksissa opittua hedelmää.
Jokainen voi tietysti itse miettiä mikä on omasta mielestä parempi tapa. Minusta on syytä koko ajan muistaa, että kyse on kuitenkin lapsista oikeastaan 18 ikävuoteen saakka. Toki on selvää, että vaatimustaso nousee vuosi vuodelta. Lisäksi uskon, että parhaat löytää sitten isompiin seuroihin ja sitä kautta mahdollisesti (toivottavasti) paremman valmennuksen piiriin, kun aika on kypsä.
Hienoa.
Mutta tämä keskustelu koskee nimeomaan kaikenikäisiä lapsia.
Ja tiedoksi: itselläni on niitä neljä, yksi viulisti, kolme urheilijaa.
Juuri sinuntyyppinen ajattelu tekee huippujen kehittämisestä mahdotonta.
Musiikissa ja vaikkapa matematiikassa saa olla lahjakkaita lapsia, ihan alakouluikäisiä.
Heitä tuetaan eteenpäin ja viedään muiden ohitse. Voin kertoa, että viuluistilapsella on jo 7v ikäisenä kova kisa siitä, kuka pääsee kenenkin oppiin. Sama koskee balettia.
Taitava matemaatikkolapsi saa tukea ekaluokkalaisena.
Mutta taitava jääkiekkoilija pitää sivuuttaa ja tunkea harmaaseen massaan???
Sitähän sinä tuolla kirjoituksellasi tarkoitat; että jääkiekossa kaikki olkoot samaa mössöä.
Tämä on se ainainen ongelma: lahjakas urheilija ei ole mitään, mutta jos olet lahjakas millä tahansa muulla alalla, sinua ylistetään - jo vaikkapa 9-vuotiaana.
Ja junnukoutsit - kuten sinä - tukevat näkemystä, että jääkiekko on vaan kivaa harrastamista yhdessä.
Kun kaikilla pitää olla niin kivaa.
Kunhan kukaan ei ole lahjakas.
Ja jos sattuu olemaan lahjakas, ei kannusteta eteenpäin, vaan runtataan harmaaseen mössöön.
Ja tiedoksi, kyllä lupaavat muusikot tiedetään jo nuorena, alle 6-10v. Ja heitä kohdellaan sen mukaisesti; kannustetaan, vaaditaan, odotetaan ja uskotaan.
Sama pätee urheilussa: kyllä lahjakkaat erottuvat nuorena, 8-10 ikäisenä. Se, joka muuta väittää, huijaa sekä itseään että maailmaa.
Ja vielä viimeiseksi: kyllä junnutkin tietävät, kuka on hyvä, ja kuka ei. Tällaiset "kaikkipelaa" sydänhalaussysteemit ovat junnujenkin mielestä ihan paskaa. (pahoittelen sananvalintaani)
Loppukädessä kaikki haluu voittaa.