Itse uskaltaisin väittää, että itse kausisuunnitelma - tai edes sen toteuttaminen - ei ole se tärkein ja isoin ongelma, vaan se ongelma on valmennuksen kokonaisvaltainen ymmärryksen puute lasten ja nuorten valmentamisesta. Oikeanlainen, energinen/innostava valmennus saanee surkeallakin kausisuunnitelmalla enemmän aikaan, kuin vastakohtansa. Tottakai pitää olla osaamista myös itse lajista, mutta mitä nuoremmista kysymys (ja siellä se pohjatyö mielestäni pitäisi aloittaa) sitä tärkeämpää on valmentajan oikeanlainen asenne.Harjoteltaisiin paremmin...
Mikä vastuu tässä on liitolla, seuroilla, valmentajilla ja pelaajilla (sekä vanhemmilla)? Tai toisin päin: Kenellä on vastuu nostaa harjoittelun tasoa juniorijääkiekossa?
Onko täysin valmentajasta kiinni miten kukakin pystyy tai haluaa nuoria auttamaan kauden aikana kehittymään? Olisi mielenkiintoista nähdä useamman, vaikka nyt u14 joukkueen kausisuunnitelma ja harjoittelun painopisteet. Ja verrata miten suunnitelmaa on onnistuttu toteuttamaan kauden aikana ja miten siinä on pysytty tai tehty muutoksia kauden edetessä. Onko esim. seuroilla omia valmiita kausirunkoja, joita valmentaja pystyy hyödyntämään ja tekemään kaipaamiaan muutoksia?
Mitä itse olen nähnyt, niin valitettavan usein pikkulapsia valmennetaan kuin nuoria miehiä - ja valitettavasti usein vielä negatiivisen kautta mitä nyt ei pitäisi tehdä oikeastaan millään tasolla.