Nyt kun joukkue on uskomattomassa iskussa, tulee ottaa käyttöön kaikki keinot jotta loppukaudella mökki repeää liitoksista, saadaan kasvatettua yhteisöllisyyttä ja saadaan
kasvatettua ensikauden kausikorttimyyntiä. Siispä kysyin asiaa tekoälyltä. Käytössä Microsoftin Copilot, jolle kerroin hieman taustaa Jukurien tilanteesta. Vielä parempia vastauksia saisi irti, kun jaksaisi antaa vielä kattavammin tekoälylle taustatietoa, jonka pohjalta se voi antaa vastauksia. Näin hyviä vastauksia tuli jo ilmaisella Copilotilla, ja maksullisella Chat GPT:llä saa vielä parempia vastauksia ja siellä on ominaisuuksia aivan laidasta laitaan joista markkinointi hyötyy varmasti(katsokaa googlesta ja yllättykää), joten nyt Jukurien toimistolla tekoäly käyttöön välittömästi! Uskoisin, että kaikki Suomen markkinointitoimistot ja tapahtumatuottajat käyttävät tekoälyä ideonnin apuna. Itse olen ihan normijantteri, joka päätti testata tätä paljon mainostettua tekoälyä ja kohteeksi valikoitui juuri tämä Jukurien haaste markkinoinnissa ja yleisömäärissä. Tekoälyn vastauksissa luonnollisesti on paljon jo käytössä olevia toimenpiteitä, mutta laitan
kursivoituna ja alleviivattuna uusia tai tärkeitä asioita jotka voisi ottaa käyttöön. Joku voisi käydä saman keskustelu Chat GPT:n kanssa, niin nähtäisiin mitä vastauksia sieltä tulee.
Kysymys: Olet tapahtumatuotannon ja markkinoinnin ammattilainen. Mikkelin Jukurit on menestynyt tällä kaudella jääkiekon sm-liigassa hyvin ja ovat jopa 3. sarjassa. Pelaajabudjetti on kuitenkin pieni, joten menestyminen budjettiin nähden on ollut fantastista. Tunnettu henkilö Olli Jokinen aloitti keväällä 2021 Jukurien päävalmentajana ja tämä on tuonut Jukureille näkyvyyttä pitkin valtakuntaa. Jokisen ensimmäisellä kaudella Jukurit pääsi pudotuspeleihin ja toisella kaudella jäivät niukasti ulos pudotuspeleistä. Tällä hetkellä on menossa Jokisen 3. kausi. Vaikka joukkue on menestynyt hyvin, yleisömäärät ovat olleet pettymys. Jukurien markkinoinnissa ei ole otettu kaikkea irti mitä tästä menestyksestä olisi voinut saada irti. Markkinointi on ollut laiskaa ja se on ollut persoonatonta. Voisitko listata konkreettisia markkinointitoimenpiteitä, joilla Jukureiden peleihin saataisiin enemmän katsojia. Anna myös persoonallisia ja hauskoja ideoita. Lisäksi anna vinkkejä kuinka tämän kauden menestyksen myötä kasvatetaan ensi kauden kausikorttien myyntiä. Anna vastaus luettelomuodossa.
Tässä on joitakin konkreettisia markkinointitoimenpiteitä, joilla Jukurien peleihin saataisiin enemmän katsojia ja kasvatettaisiin ensi kauden kausikorttien myyntiä:
- Sosiaalisen median hyödyntäminen: Sosiaalinen media on tehokas työkalu tavoittaa suuri yleisö. Jukurit voisi hyödyntää sosiaalista mediaa enemmän ja luoda interaktiivista sisältöä, kuten pelaajien haastatteluja, harjoitusvideoita ja taustatietoja joukkueesta.
- Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa: Jukurit voisi tehdä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa tarjotakseen alennuksia tai erikoistarjouksia, jotka houkuttelisivat enemmän katsojia peleihin.
- Tapahtumien järjestäminen: Jukurit voisi järjestää erilaisia tapahtumia, kuten fanipäiviä, allekirjoitustilaisuuksia tai hyväntekeväisyystapahtumia, jotka lisäisivät joukkueen näkyvyyttä ja houkuttelisivat enemmän katsojia.
- Kausikorttien myynnin edistäminen: Jukurit voisi tarjota erilaisia etuja kausikortin ostajille, kuten alennuksia fanituotteista, etuoikeuksia tapahtumissa tai mahdollisuuden tavata pelaajia.
- Persoonalliset ja hauskat ideat: Jukurit voisi järjestää teemapäiviä, kuten “retro-päivä”, jolloin katsojat pukeutuisivat vanhanaikaisiin jääkiekkopaitoihin, tai “koiranpäivä”, jolloin katsojat voisivat tuoda koiransa peliin. Tällaiset tapahtumat voisivat houkutella uusia katsojia ja luoda positiivista huomiota joukkueelle. (Jos ei hallille koiran kanssa, niin somessa koirapäivä)
- Joukkueen menestyksen hyödyntäminen: Jukurit voisi korostaa joukkueen menestystä markkinointimateriaaleissaan ja sosiaalisessa mediassa. Tämä voisi houkutella uusia katsojia ja kannustaa nykyisiä faneja tukemaan joukkuetta entistä enemmän.
Toivottavasti nämä ehdotukset auttavat Jukureita kasvattamaan yleisömääriään ja kausikorttien myyntiä. Onnea matkaan!
Seuraavaksi parhaita paloja keskusteluista:
Persoonallisia ja hauskoja ideoita joilla saataisiin enemmän katsojia peliin:
Fanien valokuvauspiste: Luo valokuvauspiste, jossa fanit voivat ottaa kuvia suosikkipelaajiensa kanssa.
Pelaajien haastattelut: Järjestä haastatteluja pelaajien kanssa ennen ja jälkeen pelien.
Fanien osallistuminen: Anna fanien osallistua joihinkin pelin osiin, kuten kiekon pudottamiseen.
Fanikilpailut: Järjestä kilpailuja, joissa fanit voivat voittaa palkintoja. (Jukurit-aiheisia, ei mitään tölkkejä)
Fanien arvostelu: Anna fanien arvostella pelit ja jakaa mielipiteensä sosiaalisessa mediassa. (Saisko tätä hyödynnettyä vielä enemmän)
Pelaajien fanisivut: Luo fanisivut pelaajille sosiaalisessa mediassa.
Fanien juhlat: Järjestä juhlia, joissa fanit voivat juhlia joukkueen menestystä.
Fanien yhteisö: Luo yhteisö, jossa fanit voivat keskustella joukkueesta ja jakaa mielipiteitä.(Pitäisiko olla ihan joku oma kanava, missä jutellaan peleistä? Tämä jatkoaika ei ole oikeaa siihen.)
Välihuomiona edellisiin: Pitäisiko yhteisön tapaamisia olla kesken kauden myös? Tällä hetkellä nämä ovat ennen kautta.
Mitä muita tapoja on lisätä yleisömääriä?
Kumppanuudet paikallisten koulujen ja yliopistojen kanssa: Järjestä erityisiä opiskelijapelejä tai tarjoa alennuksia opiskelijoille. (Seuraavaksi myös Xamkille koulukiertue ja jokaiselle lippu kouraan, vielä ehtii!)
Yhteisöprojektit: Osallistu yhteisöprojekteihin tai hyväntekeväisyystapahtumiin, jotka lisäävät joukkueen näkyvyyttä ja sitoutumista yhteisöön.
Joukkueen brändäys: Kehitä joukkueen brändiä ja identiteettiä, joka houkuttelee katsojia. (Tähän olis nyt aivan loistava paikka!)
Joukkueen pelaajien näkyvyys: Anna joukkueen pelaajien olla näkyvästi esillä yhteisössä ja osallistua erilaisiin tapahtumiin.
Mitä muita tapoja on lisätä yleisömääriä lapsiperheiden keskuudessa? Anna hauskoja ja konkreettisia ideoita.
Lasten faniklubi: Luo lasten faniklubi, jossa on erityisiä etuja ja tapahtumia nuoremmille faneille. (Aivan huikea idea! Heti käyttöön! Ei muuta kuin nimiehdotuksia pöytään!)
Pelipäivän työpajat: Järjestä työpajoja pelipäivinä, joissa lapset voivat oppia jääkiekosta ja harjoitella taitojaan.
Lasten ottelut: Järjestä erityisiä “lasten otteluita”, joissa lapset voivat pelata jääkiekkoa ennen varsinaista peliä tai erätauoilla.
Pelaajien tapaamiset: Järjestä tapaamisia pelaajien kanssa, joissa lapset voivat saada nimikirjoituksia ja ottaa kuvia suosikkipelaajiensa kanssa.
Lasten fanituotteet: Luo ja myy erityisiä fanituotteita lapsille, kuten mini-jääkiekkomailoja tai pelaajien nimikirjoituksilla varustettuja paitoja.
Perheystävälliset tapahtumat: Järjestä perheystävällisiä tapahtumia, kuten elokuvailtoja tai perhepiknikkejä, jotka lisäävät joukkueen yhteisöllisyyttä.
Lasten syntymäpäiväjuhlat: Tarjoa mahdollisuus järjestää lasten syntymäpäiväjuhlia pelien yhteydessä. (Käyttöön heti!)
Mitä Jukurien huonolle ja laiskalle markkinointiosastolle olisi tehtävä?
Jukurien markkinointiosaston parantamiseksi voitaisiin harkita seuraavia toimenpiteitä:
Koulutus ja kehittäminen: Tarjoa markkinointitiimille koulutusta ja kehitysmahdollisuuksia, jotta he voivat pysyä ajan tasalla uusimmista markkinointistrategioista ja -tekniikoista.
Selkeät tavoitteet: Aseta selkeät ja mitattavat tavoitteet markkinointitiimille. Tämä auttaa heitä keskittymään tärkeimpiin tehtäviin ja seuraamaan edistymistään.
Resurssien lisääminen: Harkitse resurssien, kuten budjetin tai henkilöstön, lisäämistä markkinointiosastolle. Tämä voi auttaa heitä toteuttamaan laajempia ja tehokkaampia kampanjoita.
Uudet ideat: Kannusta tiimiä tuomaan esiin uusia ja innovatiivisia ideoita. Tämä voi auttaa luomaan tuoreita ja mielenkiintoisia markkinointikampanjoita.
Yhteistyö: Edistä yhteistyötä markkinointitiimin ja muiden osastojen, kuten myynnin tai asiakaspalvelun, välillä. Tämä voi auttaa luomaan yhtenäisen viestin ja parantamaan asiakaskokemusta.
Palaute: Kehitä järjestelmä, jossa kerätään ja analysoidaan palautetta markkinointikampanjoista. Tämä voi auttaa tiimiä ymmärtämään, mitkä strategiat toimivat ja mitkä eivät.
Nämä toimenpiteet voivat auttaa parantamaan Jukurien markkinointiosaston suorituskykyä ja lisäämään yleisömääriä peleissä. Onnea matkaan!
Kuinka Jukureiden markkinointiosaston tulisi jalkautua kaupunkilaisten pariin lisäämään näkyvyyttä?
Osallistuminen paikallisiin tapahtumiin: Jukurien markkinointitiimi voisi osallistua paikallisiin tapahtumiin, kuten festivaaleihin, messuille tai konsertteihin. He voisivat esimerkiksi pystyttää kojun, jossa jaetaan tietoa joukkueesta, myydään fanituotteita tai järjestetään kilpailuja.
Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa: Jukurit voisi tehdä yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa.
Esimerkiksi ravintolat, kahvilat tai kaupat voisivat näyttää pelejä, myydä lippuja tai tarjota alennuksia Jukurien fanituotteista.
Sosiaalisen median kampanjat: Jukurit voisi käyttää sosiaalista mediaa hyväkseen jalkautumisessa. He voisivat esimerkiksi järjestää kilpailuja, joissa fanit voivat voittaa lippuja peleihin tai fanituotteita. (Jukurit-aiheisia palkintoja, ei mitään tölkkejä edelleenkään)
Paikallinen media: Jukurit voisi hyödyntää paikallista mediaa, kuten sanomalehtiä, radioasemia tai televisiokanavia, lisätäkseen näkyvyyttään.
Mitä muita tapoja on lisätä joukkueen näkyvyyttä kaupungissa?
Julkiset harjoitukset: Järjestä avoimia harjoituksia, joissa kaupunkilaiset voivat tulla katsomaan joukkuetta ja tutustumaan pelaajiin.(Näitä ollut ennen kautta, pitäisikö nyt keväällä olla myös?)
Yhteisöprojektit: Osallistu yhteisöprojekteihin, kuten puiston puhdistamiseen tai lasten jääkiekkoleireihin. Tämä ei ainoastaan lisää näkyvyyttä, vaan myös parantaa joukkueen mainetta.
Paikalliset sponsorit: Hae paikallisia yrityksiä sponsoreiksi. He voivat auttaa levittämään tietoa joukkueesta ja tuomaan lisää katsojia peleihin.
Joukkueen logo ja värit: Käytä joukkueen logoa ja värejä näkyvästi kaupungissa. Tämä voi sisältää julisteita, t-paitoja tai
jopa maalattuja seinämaalauksia.
Jääkiekkoklinikat: Järjestä jääkiekkoklinikoita nuorille pelaajille. Tämä ei ainoastaan lisää näkyvyyttä, vaan myös innostaa nuoria jääkiekon pariin.
Joukkueen pelaajien vierailut: Anna joukkueen pelaajien vierailla paikallisissa kouluissa, sairaaloissa tai muissa julkisissa paikoissa. Tämä voi auttaa luomaan positiivisen kuvan joukkueesta.
Joukkueen autokulkueet: Järjestä autokulkueita tai paraateja, joissa joukkueen pelaajat ja henkilökunta voivat tervehtiä faneja. (No keväällä sitten mestaruusparaati :D)
Joukkueen faniryhmät: Kannusta fanien perustamaan omia faniryhmiä, jotka voivat järjestää omia tapahtumiaan ja levittää tietoa joukkueesta.
Joukkueen hyväntekeväisyystyö: Osallistu hyväntekeväisyystyöhön, kuten ruoka-ajoihin tai lelukeräyksiin. Tämä voi auttaa luomaan positiivisen kuvan joukkueesta ja lisäämään sen näkyvyyttä.
Mitä muita tapoja on lisätä yhteisön osallistumista joukkueeseen?
Yhteisöprojektit: Joukkue voisi osallistua tai järjestää yhteisöprojekteja, kuten puiston puhdistamista tai hyväntekeväisyystapahtumia, jotka tuovat yhteisön yhteen ja lisäävät joukkueen näkyvyyttä
.
Sosiaalisen median hyödyntäminen: Käytä sosiaalista mediaa osallistumisen lisäämiseksi. Voit järjestää kilpailuja, jakaa joukkueen uutisia ja päivityksiä, tai
jopa luoda virtuaalisen faniklubin.
Koulutusohjelmat ja työpajat: Järjestä koulutusohjelmia ja työpajoja, joissa yhteisön jäsenet voivat oppia lisää jääkiekosta ja joukkueesta.
Joukkueen pelaajien osallistuminen yhteisöön: Pelaajat voivat osallistua yhteisön tapahtumiin, kuten paikallisiin juhliin tai hyväntekeväisyystapahtumiin, mikä lisää joukkueen näkyvyyttä ja yhteyttä yhteisöön.
Fanien osallistuminen: Kannusta fanien aktiivista osallistumista esimerkiksi sosiaalisen median kautta. Fanit voivat jakaa kuvia ja tarinoita joukkueesta, mikä lisää yhteisöllisyyttä ja sitoutumista.
Joukkueen läsnäolo yhteisössä: Varmista, että joukkue on näkyvästi läsnä yhteisössä. Tämä voi tarkoittaa pelaajien osallistumista paikallisiin tapahtumiin tai joukkueen logon näkyvää esilläoloa kaupungissa.
Joukkueen arvot: Korosta joukkueen arvoja kaikessa viestinnässä. Tämä voi auttaa luomaan yhtenäisen identiteetin ja vahvistamaan yhteisön tunnetta.
Joukkueen menestyksen juhliminen: Juhli joukkueen menestystä yhdessä fanien kanssa. Tämä voi sisältää erityisiä tapahtumia tai kampanjoita, jotka korostavat joukkueen saavutuksia.
Mitä muita tapoja on korostaa joukkueen arvoja viestinnässä?
Tarinoita pelaajista: Jaa tarinoita pelaajista, jotka edustavat joukkueen arvoja. Tämä voi olla esimerkiksi tarina pelaajasta, joka on osoittanut erinomaista urheiluhenkeä tai yhteisöllisyyttä.
Sosiaalisen median kampanjat: Käytä sosiaalista mediaa korostamaan joukkueen arvoja. Voit esimerkiksi järjestää kampanjoita, jotka keskittyvät tiettyihin arvoihin, kuten yhteistyöhön tai kunnioitukseen.
Joukkueen tapahtumat: Järjestä tapahtumia, jotka korostavat joukkueen arvoja. Tämä voi olla esimerkiksi fanipäivä, jossa korostetaan yhteisöllisyyttä ja fanien arvostusta.
Viestintämateriaalit: Käytä joukkueen arvoja kaikessa viestintämateriaalissa, kuten verkkosivuilla, lehdistötiedotteissa ja markkinointimateriaaleissa.
Pelaajien rooli: Kannusta pelaajia toimimaan arvojen mukaisesti sekä kentällä että sen ulkopuolella. Pelaajat ovat joukkueen kasvot, joten heidän käytöksensä ja asenteensa voivat vaikuttaa suuresti siihen, miten joukkueen arvot nähdään.
Arvojen juhliminen: Juhli joukkueen arvoja erityisinä päivinä tai tapahtumissa. Tämä voi olla esimerkiksi erityinen “yhteisöpäivä”, jossa korostetaan joukkueen sitoutumista yhteisöön.
Nämä toimenpiteet voivat auttaa korostamaan joukkueen arvoja ja rakentamaan vahvemman yhteyden fanien ja yhteisön kanssa. Onnea matkaan!
Mitä muita tapoja on hyödyntää joukkueen menestystä markkinoinnissa?
Menestystarinat: Jaa joukkueen menestystarinoita sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja uutiskirjeissä. Tämä voi sisältää kohokohtia peleistä, pelaajien haastatteluja ja tietoa saavutetuista tavoitteista.
Erikoistarjoukset: Tarjoa erikoistarjouksia, kuten alennettuja lippuja tai fanituotteita, kun joukkue saavuttaa tietyn tavoitteen tai voittaa tärkeän pelin.
Brändäys: Käytä joukkueen menestystä osana brändäystä. Tämä voi tarkoittaa menestyksen korostamista logossa, sloganeissa tai markkinointimateriaaleissa.
Fanien osallistuminen: Anna fanien juhlia menestystä kanssasi. Voit esimerkiksi järjestää kilpailuja, joissa fanit voivat voittaa palkintoja joukkueen menestyksen kunniaksi.
Sponsorit: Hyödynnä menestystä houkutellaksesi sponsoreita. Menestyvä joukkue voi olla houkutteleva kumppani yrityksille, jotka haluavat liittää brändinsä voittajajoukkueeseen.
Kuinka Jukurien markkinoinnista saataisiin persoonallisempaa ja räväkämpää? Tällä hetkellä markkinointi on tylsää ja mielikuvituksetonta.
Jukurien markkinoinnin tekeminen persoonallisemmaksi ja räväkämmäksi voi vaatia luovuutta ja rohkeutta kokeilla uusia ideoita. Tässä on joitakin ehdotuksia:
1. **Pelaajien persoonallisuuden korostaminen:** Jokainen pelaaja on ainutlaatuinen, ja heidän persoonallisuutensa voivat olla suuri vetovoima faneille. Käytä sosiaalista mediaa, videoita ja haastatteluja tuomaan esiin pelaajien persoonallisuuksia.
2. **Rohkeat ja värikkäät mainoskampanjat:** Luo mainoskampanjoita, jotka ovat
rohkeita, värikkäitä ja erottuvat joukosta. Käytä huumoria, leikkisyyttä ja luovuutta herättämään ihmisten huomio.
3. **Interaktiiviset sosiaalisen median kampanjat:** Järjestä kilpailuja, haasteita tai muita interaktiivisia kampanjoita sosiaalisessa mediassa.
Tämä voi olla esimerkiksi "paras fanikuva" -kilpailu tai haaste, jossa fanit imitoivat suosikkipelaajiensa maalituuletusta. (Aivan uskomaton idea! Tuuletuskilpailu!)
4. **Yllättävät ja ainutlaatuiset tapahtumat:** Järjestä tapahtumia, jotka ovat yllättäviä ja ainutlaatuisia. Tämä voi olla esimerkiksi
"pimeä peli", jossa valot sammutetaan ennen pelin alkua ja fanit sytyttävät valot puhelimistaan, tai "
pelaajien lemmikkien päivä", jossa pelaajat tuovat lemmikkinsä peliin. (käyttöön heti!)
5. **Yhteisön osallistuminen:** Kannusta yhteisön osallistumista markkinointiin. Tämä voi olla esimerkiksi fanien suunnittelemien julisteiden tai t-paitojen käyttö.
6. **Kumppanuudet paikallisten yritysten tai taiteilijoiden kanssa:** Tee yhteistyötä paikallisten yritysten tai taiteilijoiden kanssa luodaksesi ainutlaatuisia fanituotteita tai mainosmateriaaleja.
Nämä toimenpiteet voivat auttaa tekemään Jukurien markkinoinnista persoonallisempaa ja räväkämpää. Onnea matkaan!
Pahoittelut liiallisen alleviivauksen ja kursivoinnin käytöstä, ei jaksa enää korjata, kun tämä viestin kirjoittamiseen meni muuten aikaa ihan kivasti. Kommentoikaa rohkeasti, mitä mieltä ideoista?
Sanattomaksi vetää miten hyviä ideoita voi tekoälyltä tulla. Tuolla on monta ideaa jotka pitää ottaa ehdottomasti heti käyttöön. Ottakaahan toimistolla vähintään tekoäly työkaveriksi ja saa laittaa privaa minulle jos haluatte jutella lisää, kyllä tässä joutuu kohta lähtemään osa-aikaiseksi työntekijäksi Jukureiden toimistolle, jotta saadaan kunnolla pöhinää pönttöön!