Jukurit mediassa

Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Seurajohdon lyttääjästä tapahtuma- ja markkinointivastaavaksi. Kai sekin on urapolku :D. Tsemppiä haasteisiin!

(linkki Länsi-Savoon)
Olisiko pikemminkin niin, että aiheellinen kritiikki ei ole ollut este palkata päteväksi katsottua ihmistä. Näkökulmasi sinänsä on tyypillinen ja tukee kiekkojoukkueiden ympärillä käytävää keskustelua, jossa kritiikin esittäjä katsotaan herkästi oman pesän likaajaksi. Näissä piireissä jos missä laulellaan niitä yhdessä sovittuja jargoneita, mikäli leivässä haluaa pysyä.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
Olisiko pikemminkin niin, että aiheellinen kritiikki ei ole ollut este palkata päteväksi katsottua ihmistä. Näkökulmasi sinänsä on tyypillinen ja tukee kiekkojoukkueiden ympärillä käytävää keskustelua, jossa kritiikin esittäjä katsotaan herkästi oman pesän likaajaksi. Näissä piireissä jos missä laulellaan niitä yhdessä sovittuja jargoneita, mikäli leivässä haluaa pysyä.
Tätä meinasin itsekin tulla sanomaan, mutta Dynamo ehti ensin. Ilmeisesti Jukureissakin on opittu, että paikallismedia ei ole mikään mainospaikka, vaan siellä saatetaan joskus puhua ikävämmistäkin asioista. Mutta ehdottoman positiivinen asia, että tuon (täysin ansaitun) kritiikin jälkeenkin nähdään kyvyt ja tarjotaan paikkaa organisaatiossa.
 

Anyukov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Good things will happen!
Tätä meinasin itsekin tulla sanomaan, mutta Dynamo ehti ensin. Ilmeisesti Jukureissakin on opittu, että paikallismedia ei ole mikään mainospaikka, vaan siellä saatetaan joskus puhua ikävämmistäkin asioista. Mutta ehdottoman positiivinen asia, että tuon (täysin ansaitun) kritiikin jälkeenkin nähdään kyvyt ja tarjotaan paikkaa organisaatiossa.
Myönnettäköön tämän kerran, että kunhan vain piruilin tylsyyttäni! Boldaamastani sanomasta olen 110% samaa mieltä. Paikallismedian ei tule olla organisaation jatke, vaan sen täytyy uutisoida asioista niin kuin ne oikeasti ovat. Ja tottakai rakkaan seurani puolesta toivon, että "valittu" onnistuu hommassaan. Jännittävää on nähdä, millaisia muutoksia on tulossa, jos niitä on tulossa.

[boldaus oma]

E. typo
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ihan positiivisen signaalin antaa Jukurit mielestäni tässä nimeämisessä vaikka toki se ylimääräisenä asiana tuleekin kun luonnollisesti pätevimmäksi katsottu tarjokas valittu pestiin. Se että aiemmin seuraa aiheesta kritisoinut henkilö palkataan tekemään hommia minkä puutteellisuuteen on paikallislehdessä kiinnittänyt huomion, antaa sellaisen viestin että se aiempien aikojen kyläpäällikkötyylinen öykkäröinti olisi vihdoin oikeasti historiaa.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Milloinkahan mediassa käydään läpi Jukurien viime tilikauden tulosta? Henkilökohtaisesti en ole asiasta kuullut vielä mitään mistään suunnasta. Nollatulosta tai jonkun euron voittoa tulossa..??
 

AVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Milloinkahan mediassa käydään läpi Jukurien viime tilikauden tulosta? Henkilökohtaisesti en ole asiasta kuullut vielä mitään mistään suunnasta. Nollatulosta tai jonkun euron voittoa tulossa..??
Edellinen uutinen aiheesta on tainnut olla Länsi-Savon juttu maaliskuussa otsikolla:
Jukurit jäi yleisötavoitteestaan, mutta pääsi lähelle nollatulosta — "Vuosi ei ollut katastrofi, mutta ei sitä, mitä haimme"

Joten jonkunverran ainakin on miinusta tulossa.
 

HighFlyer#95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Sellaisia huhuja ainakin kuulin, että tulos olisikin kuin olisikin plusmerkkinen. Sitä en sitten tiedä kuinka paljon plussaa on tehty. Ymmärtääkseni toimistolla on tehty leikkauksia melko rajullakin kädellä ja kaipa niistä kevään pelaajasiirroistakin jotakin pennejä taskunpohjalle tuli.

Eiköhän tuosta viimeistään elokuussa jotain virallisempaakin kuulla.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, kahden maalin Karvinen
Voisiko joku avata minulle, että mitä teidän joukkue tekee Japanissa? Tämä siis silkasta mielenkiinnosta, kun sattui Twitterissä silmiin.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Voisiko joku avata minulle, että mitä teidän joukkue tekee Japanissa? Tämä siis silkasta mielenkiinnosta, kun sattui Twitterissä silmiin.
Leireilevät siellä viikon ja pelaavat kaksi harjoitusottelua. Japanissa he ovat H.C. Tochigii Nikko Icebucksin vieraana, jonka kanssa yhdessä joukkue on treenaillut tämän viikon ja jota vastaan on myös harjoitusottelut.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olen tässä miettinyt tämän kauden markkinointia.

Mielestäni markkinointi on ollut siistiä, kliinistä, kuvat ja viestit ovat olleet ammattitaidolla toteutettuja.

Mutta kun miettii mitä tuolla saavutetaan. Intohimo, palo, mukaansatempaavuus puuttuu. Ensimmäisinä liigavuosina Jukureiden postauksia sosiaalisessa mediassa jaettiin satamäärin, ne rikkoivat tuttua ja turvallista viestintää. Uskallettiin tehdä asioita toisin, uskallettiin rikkoa rajoja ja tällä tavoin saatiin yhteenkuuluvuutta lisättyä. Oli zigizagia, haka-tanssia yms. Ymmärrettiin, että viihdetuotanto tarvitsee viihteellisen, rajoja rikkovan markkinoinnin.

Nyt viestit ovat kliinisen siistejä, mutteivat herätä tunteita, eivät anna halua jakaa, olla mukana tarinassa, kuulua porukkaan.

Toivisinkin, että markkinoinnissa uskallettaisiin olla rohkeita, sitä rohkeutta valmentaja korostaa kentällä, miksi rohkeutta ei voisi olla myös toimistolla. Välillä tulee epäonnistumisia, mutta se ei haittaa, kunhan koko kropalla yritetään.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Jatkan vielä tuota edellista viestiä.

Jos keksitään markkinointiin toiva konsepti, niin miksi ihmeessä sitä ei jatketa. Vaikka porukka toimistolla vaihtuu, kuin satasen viestissä juoksijat, niin perusidean pitäisi olla sama, viedään kapula maaliin.

Heimotarina ja zigizagi yms. on vieläkin otteluiden kommentaattoreiden huulilla ja fanitkin siitä puhuvat, ainut joka on hiljaa, on toimiston väki. Vielä muutama vuosi sitten toimistolla tehtiin töitä mentaliteetilla "Ihmeitä teemme hetkessä, mutta mahdottomat vievät hetken aikaa". Markkinoinnissa kehittyä saa ja pitääkin, mutta sen tulisi olla jatkumo edelliseen, ei niin että pätkästään kauden jälkeen poikki ja mietitään sitten syyskuussa mitä tehtäs alkavalla kaudella.

Nyt tuntuu että on pelkoa, ettei vaan nolata itseä. Mennään sillä kliinisellä teflon-mentaliteetillä. Rohkealla, rajoja rikkovalla mainonnalla pieni poppoo pärjää paremmin, se on ainoa mahdollisuus. Nyt palaverin pitoon ja vapauksia "hullutteluun", jatketaan tarinaa ja näytetään harmauteen, että Jukurit on väriläiskä.
 
Olen itse @Miju kanssa täysin samaa mieltä tuosta ensimmäisestä viestistä eli siitä, että viestintään tarvitaan lisää tunnepitoisuutta ja nyt nähdyn "positiivisen kliinisyyden" (esim. virheetön kielioppi, jonka tosin pitäisi olla itsestäänselvyys) lisäksi tulisi uskaltaa heittäytyä ja lähestyä yleisöä välillä myös vaikkapa juuri huumorin, ironian ja kerronnallisuuden keinoin.

Mutta. Sikäli kun tämän jälkimmäisen viestin ydinteesin ymmärsin oikein, olet sitä mieltä, että tätä Tuomisen (kumppaneineen) keksimää Heimo-teemaa olisi pitänyt Jukurien mainonnassa jatkaa tästäkin lähtien, vaikka siitä nyt silmin nähden on luovuttu. Idea oli Jukurien silloiselta markkinointijohdolta mielestäni hyvä ja se antoi tietynlaisen tukirakenteen, jonka päälle saattoi historian ensimmäisen Liiga-kauden kulttuuria, tai buumia, niin voi sanoa, rakentaa.

Mutta: oletko ihan todella sitä mieltä, että tämä mainittu nimenomainen linja kantaisi yhä ja alati Jukurien markkinointia? Vielä kolmen vuoden päästä, viiden vuoden päästä? Että koko Liiga-Jukurien seuraidentiteetti rakennettaisiin pitkällä aikavälillä tämän markkinointikokonaisuuden ympärille? Luulen Eero Tuomisen/Vesalaisen itsekin ymmärtäneen, ettei se voi toimia.

Lienee syytä todeta, ettei tässä heimoluomuksessa - upeassa zigizagaa tulvillaan olevassa tarinassa - ole kyse mistään muusta kuin erilaisilla kielellisillä troopeilla, kuten metaforilla ja ironialla, leikittelystä. Nämä ovat hyviä tehokeinoja, kun halutaan viestinnässä luoda assosiaatioita ja liittää tiettyyn asiaan tietty merkityssisältö. Tässä tapauksessa rakennettiin suoranainen allegorinen kokonaisuus markkinoinnin tueksi.

Valitettavasti on niin, että kielikuvalla on taipumuksena menettää se metaforinen merkityksensä, joka sillä alun pitäen on ollut. Näin oli käymässä myös Jukurien heimotarinalle, väistämättä. Jos mainitsee facebookissa 250 kertaa "tarina jatkuu", ei tarina enää toimi metaforana joukkueen matkalle, vaan siitä tulee lähinnä mitääntarkoittamaton lausahdus, joka toki itsessään tekee siitä hieman ironisen.

Tai jos väkisin vääntämällä tunkee jokaiseen jääkiekkoseuraan liittyvään käsitteeseen kausikorttia myöten sanan heimo, ei heimo enää tietyn ajan kuluttua toimi positiivisia mielikuvia herättävänä seurayhteisön metaforana, joksi se varmaankin tarkoitettiin - jäljelle jää ainoastaan uusi yleiskäsite, synonyymi joukkueelle tai kausikortille. Metaforiset merkitykset kaikkoavat, ainoastaan mahdollinen ironia (siis siitä, että kausikorttia kutsutaan "heimokortiksi") jää käsitteen käyttäjien vaivaksi.

Se, miten asiat koetaan käytännössä, on tietenkin oma asiansa, mutta itse ainakin koin Tuomisen ajavan kohti umpikujaa "tarinansa" kanssa. Eittämättä aikansa tehokas juttu, mutta samalla viestinnällisesti raskas ylläpidettäväksi ja tuomittu menettämään tehonsa. Mielestäni nyt on aika rakentaa seuraidentiteettiä aidolla ja uskottavalla otteella, ilman ylitsepursuavaa allegoriaa ja symboliikkaa.

Ps. Jonkin verran olen kuullut keskustelua myös "zigizaga"- huudon merkityksestä ja tarkoituksesta. Kieltämättä kysymys kuuluu jälleen: mikä on zigizagan merkityssisältö nyt, kun edes joukkue ei enää käytä sitä? Toki saamme huutaa mitä vain haluamme, mutta joukkueen kanssa sillä ei ole mitään yhteistä. Joukkueilla on kopissa omat vaihtuvat rituaalinsa, eivätkä ne ole seuran markkinointia tai kannattajia varten. Tuominen tuntui ajattelevan juuri päinvastaisesti, häpäisi kopin ja ongelmia syntyi, kun "näyttelijöiden" eli esimerkiksi erään pelaajan unohtui näytellä ja hän toimi ikään kuin kameraa ei olisi ollut paikalla kopissa lainkaan. Pukukoppi kuuluu joukkueen jäsenille: pelaajille, valmennukselle, huollolle sekä muutamille muille valituille - ei kannattajille.
 

Anyukov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Good things will happen!
Totuushan se vaan on, että Tuomis Eeron orkesterin poistuttua tämä "heimo ja zigizagi" -meininki on muodostunut väsyneeksi pakottamiseksi seuran ympärillä. Kuten palstatoveri yllä mainitsi, ei näillä enää nykyisin ole mitään tekemistä itse joukkueen kanssa, eikä näitä ole enää mitään järkeä tuoda uudestaan markkinointia tehostavaksi tekijäksi. Somepersoona Lärvinen jakakoot jatkossa omia zigazaga videoita kanavissaan, meidän siihen ei tarvitse enää puuttua.

Tiippanan&kumppanien tulisi nyt löytää jotain uutta ja omalla tapaa räväkkää, jolla esimerkiksi päästäisiin entistä lähemmäksi mliläistä kiekkokansaa. Mutta joukkueen pukukopin ovet pysykööt jatkossa avoinna vain joukkueelle, eiköhän myös pelaajatkin näin toivo. Jo ensimmäisellä Lüga-kaudella tirehtööri Tuomisen aikaan annettiin julki näytöt siitä, että tämä pyhän paikan koko kansalle jakaminen ei ole hyvä asia loppupeleissä.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Moi! Pesiskausi on taaksejäänyttä elämää, ja vaikka sarjajärjestelmä onkin tylsyttänyt innokkuuden terää kiekkoasioihin niin muutama juttu tässä on tänä kesänä ollut, joihin voisin oman panokseni tuoda. Mikkeliläisittäen ehkä tapahtunut toimitusjohtajarekry on se värikkään alkusyksyn kovin homma, ja otankin siihen kiinni hieman tuota tuonnempana, mutta tähän aiheeseen osaan kommentoida suorilta jaloilta, sillä viestintä on lähellä sydäntäni.

Eli nythän on niin, että olen jo pitkään liputtanut Mikkelin näköisen jääkiekkoseuran puolesta. Tähän mielestäni kuuluu esim. Zigizogi- ja Heimo-meininki. Nämä suuntaviitat Jukureiden Liiga-taipaleelle ovat aikoinaan pystyttäneet tämän alan huippuammattilaiset Eero Tuominen ja Nitta Ahola. Näistä kumpikin on sittemmin siirtynyt leveämmän leivän ääreen toisaalle, mutta Mikkelissä pitäisi pitää omannäköisistä jutuista kiinni henkilökysymyksistä välittämättä. Heimon Tarina on hieno puite tälle eteläsavolaisen kiekkoseuran taipaleelle, ja kun se nyt yhäkin Liiga-tasolla jatkuu, niin minusta olisi luonnollista antaa sen näkyä myös viestinnässä. Ilmeisesti nykyään tiedotusta hoitaa joku lehtimiestaustainen henkilö, jolloin oma klangi, väri ja kulma puuttuvat, ja ulostulot ovat kuin kasarmin ilmoitustaululta. Tämä ei voi olla hyvää kehitystä, ja toivonkin että perinteikäs Sarvis Club yhdessä muiden toimijoiden kanssa istuu pöydän ääreen tilanteen ratkaisemiseksi.

Haluan vielä lopuksi tarkentaa, että tällä omaan juttuun rohkaisulla en halua peräänkuuluttaa kritiikitöntä suhtautumista, vaan itsetutkiskelun tulee olla jatkuvaa, ja Heimon älähtää jos tapahtuu ylilyöntejä esim. rasistiset huutelut pukusuojassa tai surullisenkuuluisat "Harpan" ylilyönnit Mestiksen finaalien yhteydessä (ns. Haaveet kaatuu -keissi ja keskustelupalstan tekstien pyörittäminen medianäytöllä). Te teette Heimosta näköisenne, muistakaahan se.

Hyvää alkanutta kiekkokautta Mikkeliin. Olen ilolla seurannut Jukureiden väkevää alkutaivalta, Kangasalustan onnistumisen puolesta tässä on pidetty peukkuja jo pitkään, ja nyt on hyvä todeta että hienolta näyttää!
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eli nythän on niin, että olen jo pitkään liputtanut Mikkelin näköisen jääkiekkoseuran puolesta. Tähän mielestäni kuuluu esim. Zigizogi- ja Heimo-meininki. Nämä suuntaviitat Jukureiden Liiga-taipaleelle ovat aikoinaan pystyttäneet tämän alan huippuammattilaiset Eero Tuominen ja Nitta Ahola.
Karate Maurilta ihan asiallinen kirjoitus. Tuo lainauksen loppuosa ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Nimeltä mainitut ideoineet Zigizagia eikä Heimo-meininkiä.

Miksi hylätä asia, joka tunnetaan valtakunnallisesti puhuttaessa Jukureista (Zigizagi&heimo)?
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi, Penguins

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Joo, ei mitään lisättävää edelliseen mutta pakko päästä itsekkin kehumaan että onpa todella hieno idea. Jääkiekko on parasta paikan päällä mutta hyvin ymmärrän että jää monelta esim lapsiperheeltä väliin kun neljä henkeä matsiin + nakit ja popparit maksaa suunnilleen saman kuin mitä Telian koko kausi.

Vilpitön peukku Mikkeliin
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Jees samat sanat, case-kirjasto on kerrassaan hieno idea ja varmasti poikii enemmän hyvää kuin mitä ottaa. Sen se teille on jo medianäkyvyydellä pelkältään tehnyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös