Jotenkin tässä joukkuemääräkeskustelussa on vivahteita, että me kuulutaan johonkin sarjaan, mutta joku muu ei. Jota pidän vähän ylimielisenä.
Jokainen seura toimii vallitsevassa järjestelmässä ja yksikään seura ei ole toista etuoikeutetumpi. Jukurit kuuluu Liigaan siinä missä Sport tai KooKoo tai KalPa tai kuka tahansa, jos täyttää vallitsevan järjestelmän kriteeristön. Onko se oikea järjestelmä, että näin nostetaan joukkueita vai pitäisikö olla karsinnat, niin on toinen kysymys.
On jokaisen seuran oma asia luoda kiinnostava tuote. Jos Jukurit pystyy luomaan tuotteestaan kiinnostavan; on kiinnostava valmentaja, kiintoisia pelaajia yms., niin en epäile hetkeäkään etteikö se kiinnostaisi myös muilla paikkakunnilla. Esim. Dufvan tulo valmentajaksi tuo heti mielenkiintoa ja heijastelee pelaajapuolella varmasti myös positiivisesti. KalPan kanssa tulee heti mieleen historia Dufvan Jukureiden kanssa Mestiksestä. Uskon KalPan kannaltakin olevan positiivinen asia, että tulee toinen paikallisvastustaja.
Ja pitää muistaa ettei nämä ole yhden kauden asioita tai kahden. Se tulee ottamaan aikansa niin Jukureilla kuin KooKolla ja Sportilla. Ja yksikään kauemmin Liigassa pelannut seurakaan ei voi jämähtää paikalleen. Uskon, että Liiga elättää 16:sta joukkueen sarjan. En epäile sitä hetkeäkään. Nuorille tulee lisää pelipaikkoja, joka pitkällä aikavälilä uskon hyödyttää koko suomalaista kiekkoa. Kaikkien seurojen pitäisi yhdessä miettiä miten Liiga tuote saadaan entistä kiinnostavammaksi, vaikka kaukalossa kilpaillaankin ja jokaisen seuran on itse luotava omasta tuotteestaan kiinnostava.
Iso kysymys on Mestis ja ettei se näivety. Olisi pidettävä tiukka palaveri Mestiksen suhteen. Siitä ei saa tulla jotain farmisarjaa. Itse olen ehdottanut aikasemmin Mestksen ja Suomi-sarjan yhdistymistä Divisioona A ja B:ksi (kuten jääkiekon MM 1.divisioonassa), joiden välillä suora nousu ja putoaminen A:n viimeiselle ja B:n 1.:lle. Ja karsinta A:n toiseksi viimeiselle ja B:n 2.:lle.
Ja Liigan ja Divisioonan välille karsintasarja (2+2).
Suomi-sarjassa kuitenkin perinteikkäitä seuroja kuten Koovee, Ketterä, FPS ym. Toiseksi korkeimmasta sarjasta pitäisi tehdä kiinnostava paketti. Ja heivataan nämä tekotaiteelliset Mestis ja Suomi-sarja nimet pois ja yhtenäistetään sarjojen nimikoodisto. Liiga, Divisioona, 2-Divisioona....