Jukurien talous

  • 256 847
  • 971

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Liigan runkosarjan ja myös CHL-pelit kattavien kausikorttien myynti on toimitusjohtajan laskelmissa sujunut suotuisasti.
– Nyt ylletään noin 1 200 kausariin, kun parilla edelliskaudella myytiin keskimäärin tuhat korttia.
– Kausikorteista nyt kertyvällä noin 400 000 eurolla on iso merkitys seuran talouteen.
Kumppanimyyntikin on 15-20 prosenttia kasvussa.
– Keskeisiä kumppaneita on 16, joissa on pari lisää tulevalle kaudelle.

 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Mahtava homma että muutaman koronakauden jälkeen ollaan päästy parantamaan tilannetta. Tavoiteltu yleisökeskiarvo hieman hirvittää mutta toivotaan toteutuvan. Iso hyppäys otetaan myös kokonaisbudjetoinnin muodossa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Taloudelliset lähtökohdat tulevaan kauteen näyttävät siis kohtuullisilta.
Silmiin pisti Laakson haastattelussa kommentti: "Vaikeinta on ollut miettiä ja keksiä ratkaisuja siihen, miten saadaan katsojia enemmän otteluihin". Samaa mietitään varmasti muissakin seuroissa, mutta voisin jakaa ilmaisen vinkin.
Somen haltuunotossa on vielä todella paljon parannettavaa. Tällä hetkellä se on tuollaista puuhastelua. Sisällön tuottaminen on sitäpaitsi todella halpaa, mutta osaamista pitää tietysti olla. Olemme onneksi jo kaukana edessäpäin niistä ajoista, kun toimistolla täytyi markkinoinnin osalta vain miettiä, että paljonko lehti-ilmoituksiin laitetaan paukkuja, jotta yleisöä saadaan hallille. En väitä, että printtimedia olisi jo täysin kuollut ajatus mainostaa otteluita, mutta on tullut paljon muita mahdollisuuksia, jotka ovat vieläpä edullisempia.

Täytyisi kuitenkin laajentaa näkökenttää pelkästä tapahtumien markkinoinnista ja henkilöhaastatteluista (joita voisi olla enemmänkin). Pitäisi rakentaa haasteita ja ilmiöitä, joita tullaan katsomaan myös Mikkelin ulkopuolelta. Esim. suosittujen tubettajien käyttäminen haasteissa (jotka julkaisevat omalla kanavallaan) ei toki ole ilmaista, mutta voi olla todella kannattavaa. Voisiko yhdistää esim. erätaukokisaan?
Näissä pitää nyt vaan valjastaa mielikuvitus käyttöön. Mikäli toimistolta ei löydy somen sisällöntuottamisen ammattilaista, niin sitten sitä pitää ostaa ulkopuolelta. Vanhoja konsteja ei kannata liian kauan tahkota, kun uusia tulee jatkuvasti esille. Mallia voi ottaa muistakin seuroista, ei välttämättä vain kiekkoseuroista.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
"Vaikeinta on ollut miettiä ja keksiä ratkaisuja siihen, miten saadaan katsojia enemmän otteluihin", helppo vastaus mielestäni - Jukureiden tulee olla kiinnostavampi. Ja yksi oleellinen juttu kiinnostavuuden kannalta on palstaoletetun ylempänä kertomat asiat. Jos ei itse osata, kysytään neuvoa ja opetellaan tai annetaan jonkun toisen tehdä.

Toinen asia mitä ainakin itse arvostaisin olisi läpinäkyvyys. Läpinäkyvyyden kannalle ovat onneksi jo monet organisaatiot lähteneet. Kerrottaan eurolleen missä mennään, monta kappaletta kausikortteja on vielä myymättä versus budjetti jne. Sanat: "noin suurinpiirtein" "keskimäärin" "prosentuaalinen kasvu" jne ei sinänsä kerro yhtään mitään. Silloin tällaisillakin lehtijutuilla olisi jotain pohjaakin.
 
Twitteristä poimittua. Taitaa Lukko, Jukurit ja SaiPa vielä puuttua. Maksetuilla koronatuilla iso merkitys näissä.
------------------------
#Liiga-seurojen viime tilikauden tuloksia:

#HIFK +263 t€
#HPK +354
#Ilves +2400
#JYPliiga +351
#KalPa +111
#KooKoo +902
#Kärpät +3100
#PelicansFI +709
#VaasanSport -109
#Tappara +1400
#HCTPS -1100
#Ässät-262
 

Viath

Jäsen
Taloudelliset lähtökohdat tulevaan kauteen näyttävät siis kohtuullisilta.
Silmiin pisti Laakson haastattelussa kommentti: "Vaikeinta on ollut miettiä ja keksiä ratkaisuja siihen, miten saadaan katsojia enemmän otteluihin". Samaa mietitään varmasti muissakin seuroissa, mutta voisin jakaa ilmaisen vinkin.
Somen haltuunotossa on vielä todella paljon parannettavaa. Tällä hetkellä se on tuollaista puuhastelua. Sisällön tuottaminen on sitäpaitsi todella halpaa, mutta osaamista pitää tietysti olla. Olemme onneksi jo kaukana edessäpäin niistä ajoista, kun toimistolla täytyi markkinoinnin osalta vain miettiä, että paljonko lehti-ilmoituksiin laitetaan paukkuja, jotta yleisöä saadaan hallille. En väitä, että printtimedia olisi jo täysin kuollut ajatus mainostaa otteluita, mutta on tullut paljon muita mahdollisuuksia, jotka ovat vieläpä edullisempia.

Täytyisi kuitenkin laajentaa näkökenttää pelkästä tapahtumien markkinoinnista ja henkilöhaastatteluista (joita voisi olla enemmänkin). Pitäisi rakentaa haasteita ja ilmiöitä, joita tullaan katsomaan myös Mikkelin ulkopuolelta. Esim. suosittujen tubettajien käyttäminen haasteissa (jotka julkaisevat omalla kanavallaan) ei toki ole ilmaista, mutta voi olla todella kannattavaa. Voisiko yhdistää esim. erätaukokisaan?
Näissä pitää nyt vaan valjastaa mielikuvitus käyttöön. Mikäli toimistolta ei löydy somen sisällöntuottamisen ammattilaista, niin sitten sitä pitää ostaa ulkopuolelta. Vanhoja konsteja ei kannata liian kauan tahkota, kun uusia tulee jatkuvasti esille. Mallia voi ottaa muistakin seuroista, ei välttämättä vain kiekkoseuroista.

Hyviä pointteja. Somea todellakin voitaisiin hyödyntää enemmän, mutta siitä olen eri mieltä, että se olisi tänä päivänä halpaa. Hyvä sisällöntuottaja maksanee jotain 3000-3500€/kk plus sivukulut, eli luokkaa 5000€/kk, mikä tekee n. 60 000€/a. Tokihan urheiluseuralla tulisi olla täysipäiväinen sisällöntuottaja, mutta moniosaaja, joka tekee videota, tekstiä, ääntä ja reagoi somessa aktiivisesti, voi olla vaikea löytää, kun maksukyky ei ole parhaasta päästä. Luulen, että tuokin 60k on haluttu laittaa joukkueeseen tähän asti.

Somevaikuttajat, varsinkin isolle kohdeyleisölle tunnetut, ottavat kumppanuuksista viisinumeroisia summia myöskin, jonka päälle vielä maksetun markkinoinnin kustannukset, jotta viesti saadaan leviämään eri alustoilla myös uusille kohderyhmille, maksaa myöskin rahulia useamman tonnin.

Eli karkeasti 70-80k€ vuodessa lisää toimistokuluihin, niin palstaoletettujen toiveet saataisiin toteutettua. Tai sitten nykyisiltä työntekijöiltä pienempi panostus mediasuhteisiin, tapahtumatuotantoon, myyntiin tms., jolloin se on aina jostain muusta pois.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Olisiko pakko olla kokoaikainen työntekijä, voitaisiinko käyttää alalle opiskelevia, paikallisia asiansaosaavia tms. Nyt karkea yleistys: joku nykypäivän nuori kellä on seuraajia somessa kymmeniätuhansia tekee asiaa "huvikseen ja omaksi ilokseen" mutta suhteellisen hyvin ja laadukkaasti. Entäs jos tällaiselle löytäisiin kännykkään firman sometilioikeudet ja muutama satanen tai enemmän kuussa näppiin ja tuottaisi asioita sen minkä ehtii.
 

Viath

Jäsen
Olisiko pakko olla kokoaikainen työntekijä, voitaisiinko käyttää alalle opiskelevia, paikallisia asiansaosaavia tms. Nyt karkea yleistys: joku nykypäivän nuori kellä on seuraajia somessa kymmeniätuhansia tekee asiaa "huvikseen ja omaksi ilokseen" mutta suhteellisen hyvin ja laadukkaasti. Entäs jos tällaiselle löytäisiin kännykkään firman sometilioikeudet ja muutama satanen tai enemmän kuussa näppiin ja tuottaisi asioita sen minkä ehtii.
Ei tällä tänä päivänä saada sitä vaikuttavuutta, mitä mm. tällä kanavalla penätään. Sisällöntuotanto laadukkaasti, monikanavaisesti, aktiivisesti reagoiden ja tavoitteellisesti omalle kohderyhmälle on aikaa vievää ja yritysten/organisaatioiden sometileillä vielä huomattavasti vaikeampaa kuin yksityishenkilön, kiitos järjestelmien algoritmien, jotka tietenkin suosivat yksityishenkilöitä ja haluavat euroja yrityksiltä. Toki näkyvyys on yrityksilläkin ihan kohtalaista aktiivisten seuraajien suuntaan, mutta erityisesti uusien seuraajien tavoittaminen on haasteellista.

Kun tehdään vaikkapa 1-3 sisältöä eri alustoille per päivä, niin pelkästään niiden suunnittelu ja aikatauluttaminen ottaa aikaa 1-2 työpäivää viikossa, saati sitten sisällöntuotanto ja julkaisu.

- IG feed, Storyt, reelsit
- Twitter
- Facebook kuvaa, videota, tekstit
- Nettisivut
- TikTok
- LinkedIn
- Podcast
(- Lehdistötiedotteet)

Hyvän somepostauksen tekemiseen pitää miettiä kulma, julkaisuajankohta, sisältömuoto (kuva, video, ääni, teksti) ja ennen kaikkea sen tavoite. On turha ajaa samaa sisältöä kaikkiin kanaviin, koska ne toimii eri tavalla, vaikka osaa elementeistä voidaan hyödyntää ristiin. Toki reagoimalla someen saadaan paljon onnistumisia ja pikavoittoja, mutta eivät ne tule ilman kovaa duunia päivittäin.

Eli mielestäni kyllä, pitää olla kokoaikainen ja osaava.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Ilman muuta tulisi olla ammattilainen mutta jos no money no funny niin jos alkuun edes päästäisiin hinnat alkaen mallilla.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Täällä kun on joillakin palstaveljillä todella vankka someosaaminen ja ymmärrys tapahtumamarkkinoinnista, niin pitäisikö osaavan ottaa yhteyttä toimistolle ja myydä palvelujaan sinne. Sehän menee ihan otona ja tietysti heimohintaan.

Saadaan vihdoinkin sitä timanttista toimintaa ja me someseuraajat päästään nauttimaan otteluiden lisäsi some-elämyksistä.
 
Olisiko pakko olla kokoaikainen työntekijä, voitaisiinko käyttää alalle opiskelevia, paikallisia asiansaosaavia tms. Nyt karkea yleistys: joku nykypäivän nuori kellä on seuraajia somessa kymmeniätuhansia tekee asiaa "huvikseen ja omaksi ilokseen" mutta suhteellisen hyvin ja laadukkaasti. Entäs jos tällaiselle löytäisiin kännykkään firman sometilioikeudet ja muutama satanen tai enemmän kuussa näppiin ja tuottaisi asioita sen minkä ehtii.
Samoilla linjoilla palstaveljen kanssa. Ei tarvitse mitään Roni Bäckiä tai Erna Huskoa ihan ensi hätään rekrytä. Varmasti jo Liiga-statuskin ja logo rinnassa olisi monelle orastavalle kyvylle kova juttu. Aivan kuten on pelaajapuolellakin.

Missä tahansa toiminnassa on yleensä tärkeää että homma kehittyy. Niin myös jääkiekossa. Kaukalossa ja kaukalon ulkopuolella. Kaukalossa ollaan menty eteenpäin. Toimistolla ei välttämättä ihan hirveästi. Varmasti on tekemistä, käsipareja puuttuu jne. mutta näin maallikon silmään seuran markkinointi kaikkine someineen on jotenkin vaan jämähtänyt. Onko kehitys unohdettu?

On palkattu Radio-Aroa ja lupailtu uudistuksia ottelutapahtumiin, nähdäänkö uutta alkavalla kaudella?

Samat vanhat Siiskosen synttärikakut ja bussikuskin täyttämät tasavuodet löytyy some-kanaviin vuodesta toiseen. Pitäisikö uudistua?

Podcast olisi kova juttu mutta vaatisi toimiakseen myös kriittistä katsantokantaa tekijöiltä. Sitä ei taida löytyä.

Kaukalossa puhutaan joskus virkamieskiekosta, virkamies-some kyllä kuvastaa tällä hetkellä Jukurien markkinointia.
 
Viimeksi muokattu:

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Täällä kun on joillakin palstaveljillä todella vankka someosaaminen ja ymmärrys tapahtumamarkkinoinnista, niin pitäisikö osaavan ottaa yhteyttä toimistolle ja myydä palvelujaan sinne. Sehän menee ihan otona ja tietysti heimohintaan.

Saadaan vihdoinkin sitä timanttista toimintaa ja me someseuraajat päästään nauttimaan otteluiden lisäsi some-elämyksistä.
Nämä vinkkien antamiset tehdään nyt ihan pro bonona. Toisesta ketjusta lainattua: "Seuraava 50€ hyväntekeväisyysvinkki: CHL julkaisut missä mukana oleva sponssi hienosti mainittu, @-merkki eteen eri someissa niin saadaan suora linkki lamppuvalmistajan omille sivuille = more profit." ja nyt jos käyt tuolla somen puolella vilkaisemassa uusimmat päivitykset = heimohenki(kö?)
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Liikevaihtoa ja tulosta hieman hämää nuo saadut tuet ja korvaukset, vajaa 740 000e. Liikevaihdon kasvu iloinen asia ellei siihen ole laskettu noita edellämainittuja asioita - tällöin sama lukema mitä ennen koronaa.
 

Miju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Liikevaihtoa ja tulosta hieman hämää nuo saadut tuet ja korvaukset, vajaa 740 000e. Liikevaihdon kasvu iloinen asia ellei siihen ole laskettu noita edellämainittuja asioita - tällöin sama lukema mitä ennen koronaa.
Tuet tulevat liiketoiminnan muiden tuottojen alle, ei liikevaihtoon.
 

Hoki88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit + Idän ihmeet
Ei tietenkään.

Kannattaa tutustua sanaan tuloslaskelma. Siellä on tuo kohta liikevaihdon alla. Kaikki tulot eivät ole liikevaihtoa.
Suoraan oli ehkä väärä ilmaus, mutta vaikuttaako nuo saadut tuet ja korvaukset millään tavalla ilmoitettuihin liikevaihtolukemiin ja tulokseen.
 

Viath

Jäsen
Tuet ovat tietenkin tulosvaikutteisia, muttei liikevaihtoa.
Eli selvennetään näin maallikolle

Tuo ylläilmoitettu liikevaihtolukema 4,5mEur ei sisällä 740ke koronatukea, vaan on liiketoiminnan varsinaista tuloa (kumppanimyynti, lipputulot, tv-sopimus jne)?

Kulut olisivat olleet n. 4,8mEur, jolloin tulos ilman tukea olisi ollut 300k tappiollinen ja nyt sitten kaiken sisäänvirranneen rahan (lv+tuet, yht. n. 5,1 mEur) jälkeen tulos nousi voitolliseksi n. 350kEur?

Perustan siis spekulaationi ainoastaan tuohon tiedotteeseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös