Leipää ja sirkushuveja?
Kuitenkin jääkiekkoa siellä käsittääkseni käydään katsomassa?
Väittäisin, että lähes kaikki tulevat paikalle lopulta sen itse pelin takia.
Itselle riittää, että se itse peli pelataan kyseisellä hetkellä ja myyntipisteistä saa kahvia tai virvokkeita itselle ja juniorille.
Hyvä lisä on tällä kaudella olleet Mossen grilli -pre Gamet. Mutta huom, niissäkin sivutaan aina itse peliä/lajia.
Jos päätuote, itse peli on kunnossa, ruokkii se katsojamäärää pikkuhiljaa. Mestisaikoinakin halli täyttyi kevään pelejä kohti aste asteelta ja näin tulee käymään nytkin.
Lajista kiinnostuneita on tietty määrä talousalueella ja runkosarjan aikana käydään katsomassa x-määrä pelejä ja ne mihin ei tulla, siihen on yleensä joku syy.
Syy voi olla vuorotyö, lapsen harrastus, sairaus jne. Järkisyitä kaikki.
Tämän takia heitä kaikkia ei monta kertaa kaudessa saada paikalle.
Laskin, että tällä kaudella itsellä jäi katsomatta paikan päällä niistä otteluista joihin yleisö pääsi 3 ottelua. Syyt: työmatka, lapsen harrastus ja lomareissu.
Mutta miten saada aktivoitua heitä jotka käy katsomassa vain muutaman pelin kaudessa?
Puretaan näin.
Mikkelissäkin on muiden seurojen faneja, jotka käyvät täällä katsomassa pelin vain, kun oma seura on täällä vierasjoukkueen - näiden aktivointi vaikeaa tai tapahtuu itsestään tuotteen ollessa kunnossa tai sopivalla pelaajasiirrolla.
Vähävaraiset, hankala ryhmä, koska alelippujen tms kohdentaminen haastavaa.
Satunnaiset seuraajat, käyvät katsomassa pari-kolme peliä kaudessa, tässä on kasvuvaraa, mutta tässäkin näkisin ne suurimmat haasteet muualla kuin tapahtuman sisällä.
Tässä ryhmässä puhutaan rahasta, itse tuotteesta ja vastustajista. Vastustaja, joka ei kiinnosta, ei saa tukemaan hallille. Valitetttavasti tosiasia ja sama ongelma kaikilla seuroilla osan vastustajista kanssa.
Raha, lippujen paketointi, hinnoittelu jne on haastavaa, koska mm. edellä mainittu, ikävä sanoa, että joku Ässät ei vaan vedä yleisöä.
Yksi iso syy on työ.
Aika iso osa meistä katsojista käy töissä ja mm. vuorotyötä tekeviä on tässäkin kohderyhmässä paljon.
Hankala on keksiä sellaisia toimenpiteitä, että heidät saadaan paikalle joka peliin... Ei ole seuran käsissä tämä...
Eli siis se mitä koitan tällä sanoa, niin ne syyt tulla tai olla tulematta eivät välttämättä liity siihen, mitä oheistapahtumia pelissä on.
Enemmän pitäisi miettiä, millä saadaan lisää ihmisiä kiinnostumaan itse tuotteesta niin paljon, että tulisi katsomaan sen ensimmäisen pelin?
Eli pöhinää kaupungille ja ihmisten puheisiin.
Tässä tulee vastaan sitten se resurssi- ja mielikuvitusosasto.
Ennen, aikana kun kaikki luki sanomalehden, niin otteluraportit, ennakot ym toimivat hyvin.
Nykyisin kun ei niitä lueta, niin painoarvo on pieni.
Some, katukuva, yhteistyökumppanit jne., Tämä pelikenttä on todella monimuotoinen ja haastava on keksiä ne keinot ja kanavat, joilla se tavan tallaaja saadaan kiinnostumaan siitä tuotteesta niin paljon, että tulee paikalle katsomaan sen pelin, ihastuu kokemaansa ja tulee uudelleen.