Juice Leskinen

• 152 710
  • 478

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olin viime lauantaina Tampereella Tavara-asemalla katsomassa/kuuntelemassa Coitus Int Revivalin ja Alwari Tuohitorven keikat.

Coitus oli hyvää menoa alusta alkaen ja parani loppua kohden. Alwarista huomasi alussa, että kyse oli yhdistelmän ensimmäisestä keikasta. Loppua kohden meno parani ja desibelit nousivat.

Kannatti mennä ehdottomasti!
Olin vuonna -75 katsomassa yhtyeiden alkuperäisen keikan. Se oli elämäni ensimmäinen rokkikonsertti ja jäin siltä istumalta (siellä tosiaan istuttiin kuin koulun kevätjuhlissa ikään) koukkuun manserokkiin.
Nyt 50 vuotta myöhemmin katselin keikan Aamulehden striimistä. Alwarin keikka oli se mitä ennen kaikkea odotin, koska Coitus Int Revivalin olin jo nähnyt.

Älä iske Tuijaa...

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kappaleeseen Mirabilis Jalapa Juice Leskinen sai innoituksen Juice-yhtyeen satunnaisesta keikkamatkalla yöpymisestä ennaltaan oudossa paikassa. Kukin neljästä säkeistöstä sisältää kolme loppusointuriimiä ja neljännen, joka saa riimiparin seuraavan säkeistön lopusta.
Lisäksi myös rivien keskellä on riimit. Kappaleen on tosiaan innoittanut yöpyminen sodankylässä Mirapilis Jalapa nimisellä mökillä. Ilmeisesti kukan englannin kielinen nimi on kello neljänkukka, kun se avaa kukkansa siihen aikaan. Joka luo kaksoismerkityksen kello neljän tee onkin ihmikukka teetä. Mökillä kuunneltiin Pink Floydia, Led Zeppeliniä ja Ilmeisesti myös Creamia. Joihin viittauksista sanoituksen sisältö koostuu. Pizzarian nurkassa kirjoitettu sanoitus lähtee tosin sen verran laukalle, että Juice sanoi itsekin: "Ei tässä ole mitään järkeä". Osin riimit veivät myös itse mestaria. Tosin sanat voi ymmärtää vain viittauksina illan tapahtumiin ja psykedeelisen rokin herättämiin mielikuviin. Musiikillisesti pidän tätä Pink Floyd pastissina. Koskettimet ulvovat kauniisti ja tyylikäs kitarasoolo. Jokatapauksessa mielenkiintoinen biisi ja minusta pitkälti unohdettu helmi. Kuulijalle arvoitus joka ei koskaan ratkea.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas elämä yllättää. Luin tätä ketjua pari tuntia sitten, ja nyt avovaimo kysyy, että tiedänkö mikä on Mirabilis...

Sanoin, että se on kasvi, mutta olin vähän monttu auki, että mistä tuollainen oli noussut nyt mieleen - hän kun ei tietääkseni Jatkoaikaa lue. No selitys oli, että hän luki Anni Kytömäen kirjaa, jonka nimi sattuu olemaan Mirabilis. Tuo Mirabilis ei tosin ollut Mirabilis Jalapa, vaan joku muu - suomenkieliseltä nimeltään lehto-orvokki.

Toki onhan sekin mahdollista, että hänellä on tänne tunnukset, ja hän on vaikka joku tämän ketjun aktiivikin, mutta olisin kyllä kieltämättä varsin hämmästynyt, mikäli näin olisi.

Mutta olihan taas yhteensattuma.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy