Juice Leskinen, 1950-2006

  • 31 893
  • 196

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyllähän tuo pysäytti, vaikka samantien ensimmäinen ajatus oli "no, nyt se odotettu tapahtui".

Suosikkikappaleeni on kenties Myrkytyksen Oireet tai Mies Joka Rakastaa Itseään. Suosikkilevyni kenties olisi tupla-LP:nä ostamani Yölento.

Juice ei tehnyt oikeastaan Coitus Intin ja Grand Slamin jälkeisessä tuotannossaan 90-luvun Taivaan kappaleita levyn jälkeen musikaalisesti juuri mitään (Sietämätön mies-levyn nimikkobiisi oli hyvä), koska ilmeisesti keskittyi kääntämiseen ja kirjoittamiseen. Siinä mielessä Juicen muistelu tapahtuu parikymmentä vuotta sitten tehtyjen rallien tahtiin.

Hmm, taidampa laittaa soimaan Yölento-levyn nimikkobiisin ja avata oluen. Mutta - toisin kuin Juice - muistan kohtuuden.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Pitkään aikaan ei kenenkään ns. julkimon poismeno ole koskettanut. Tämä koskettaa edes vähän.

"Puhuimme Junnusta, sanoin en tunnusta jatketta perinteen..." Olisit vaan tunnustanut. Ainakin yhtä kova olit.

"Ei elämästä selviä hengissä."

Keppeet mullat Juicelle ja kiitos kaikesta. Kuuntelussa juuri nyt "Kun aamukuudelta autossa vavisten, heräät keskeltä peltojen savisten..."
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Eihan Juice ollut tehnyt enaa pitkaan aikaan samanlaista kamaa kun 80-luvulla, joten pikkuhiljaahan han oli jaanyt pois parrasvaloista. Sain kuitenkin nahda mestarin jokunen vuosi sitten Tavastialla kahden pellen kera. Hieno kokemus.

Sairaudet oli kansan tiedossa, mutta silti 56-vuotiaana on kuka tahansa liian nuori lahtemaan. Harmi, kertakaikkiaan. Yhteiskuntakriitikon rooli oli viela hyvin halussa.

Juice oli ja on Suomi-rockin ehdoton ykkonen.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Pakko laittaa tännekin. Yks tuttava kertoi tuossa seuraavanlaisen lyhkäsen jutun, kun oli törmännyt Juiceen livenä.

"Olen varmaan kertonut tämän ennenkin, mutta tämä on yksi parhaista Juice-jutuista...
Juice oli Stockalta kävelemässä ulos jättiwc-paperipaketin kanssa kun exäni tokaisi kovaan ääneen että "ompa siinä Juicella paljon vessapaperia" Juice kääntyi ja sanoi että "pakko olla kun täällä puhutaan niin paljon paskaa"
rispektii!"

;D

Juice on kyllä aina ollut äijä ja tulee aina olemaan. R.I.P
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Pannaan nyt tännekin. Eipähän ole R.I.P.-ketjuihin tullut ennen kirjoiteltua. Nämä ovat kuitenkin sitä kaliberia, että pakko on.

"Aika nuojuuden se oli juusuinen. Silloin jokki vei mielen mujheellisen."

Kiitos Juice.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Juicelle tosiaan iso käsi ja kiitos musiikista! Alkaa olla todelliset dinosaurukset jo manan majoilla, siis nämä todelliset taiteilijat. Hienoa musiikkia ja hyvää läppää: "Ei minulla mitään alkoholiongelmaa koskaan ole ollut - sitä on aina ollut riittävästi" Kiitos ja Göstalle terveisiä!
 

Pioneer

Jäsen
Juice oli yksi harvoista todellisista kielellisistä neroista musiikin saralla. Hattu päästä ja syvä kumarrus tämän herran viimeiselle matkalle.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
"Minä menen, en pelkää toveri Kuolemaa.
Hänen kanssaan minä lähden, sielunkellotkin jo löi
-minä menen, takaisin en ikävöi."


Lepää rauhassa JL
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suuri taiteilija on poistunut keskuudestamme ,mutta musiikkii jää elämään:

"Tänne jäin, tänne jäin tuska mielessäin
Milloin menee junia kotiinpäin?
Nolla kaks kolkytkuus,
nyt soi Pieksämäen asemalla blues
Asema on, ja vähän vankilaa,
kristillinen opisto, josta tulvahtaa
synkkä jumalisuus
ja soi Pieksämäen asemalla blues
Nousin Mikkelissä junaan ja täällä pois
voi kun toiseen junaan jo päästä vois
Minun sielu huus ja alkoi Pieksämäen asemalla blues".
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Juice ei varsinaisesti ole kuulunut mihinkään elämänvaiheeseeni mitenkään merkittävästi, mutta silti hänen poismenonsa teki mieleni surulliseksi.

Arvostan Juicen elämäntyötä, ja varsinkin hänen taitoaan käyttää suomenkieltä. Kaikki muu oleellinen tuli kerrottua Radio Suomen tribuutissa jota kuuntelin ajaessani autolla hirvenmetsästys reissulta kotiin.

Voi kun allani olisi ollu Haitaribussi.

R.I.P
 

scholl

Jäsen
MS kirjoitti:

Kiitoksia tuosta linkistä. Tuli muuten mieleen se, että kun ensimmäisen kerran joskus Marilyn-kappaleen radiosta kuulin niin ajattelin, että se on hyvin epäsopivaa sanoitukseltaan ja ihmettelin, miten voivat sellaista radiossa soittaa. Siihen aikaan maailma oli vähän toinen.

Juicen ääni ei ole kuitenkaan mikään kovinkaan ärsyttävä, vaan tuollaiseen 70-l nostalgiaan se sopii itse asiassa ihan hyvin.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Juice, tuo ylivertainen verbaalinen sukkeluutemme ynnä lahja lähes koko Suomen kansalle on siis tätä kirjoitettaessa poissa joukostamme. Niin kovin monta loistavaa kappaletta on meille jäänyt perinnöksi. Tämä ilta menköön siis fiilistellessä Juicea, kovimmaksi kappaleeksi nostaisinkin kliseisesti mainion yksilön, eli Kaksoiselämää.

Mutta nyt minulle on viimeistään sitten varattu titteli "Suomen pitkätukkaisin kalju".

Hyviä multia Pauli, me tullaan perässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Näitä "muistelo" ohjelmia tulee varmaan, lähes jokaiselta radiokanavalta muutoman päivän. Mutta kyllä tämä ensimmäinen, Radio Suomen Memorian oli loistava. Haastattuleineen ja kappaleineen, pala tuli kurkkuun kun kuunteli esim. Mikko Alatalon suoraa puhelin haastattelua. Sama näiden klassikoiden soidessa. Loistava taiteilija oli hän.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Tähän täytyy kyllä vielä tulla sen verran muistelemaan, että Juice Leskisen Haitaribussi-levy edustaa kyllä sellaista verbaaliakrobatiaa, että harvoin jos koskaan olen kuullut vastaavaa. Muutenkin koko levy on pakattu täyteen ja vielä reunojenkin yli pursuilee, hyvää mieltä, että se minun täytyy kyllä hankkia tuonne levyhyllyyn, koska uskon, että se jos mikä saa tunnelman kertaheitolla positiivisen puolelle. Jostain 16 vuotiaasta inttiin asti olin erään paikallisen videovuokraamon palkkalistoilla ja sen liikkenhoitaja ja myöh. omistaja oli henkeen ja vereen Juice-fani ja yllätys! hänen tuotantonsa meillä soi tiuhaan ja sitä kautta tuli Juicen musiikkiin sitten tutustuttua ja tykästyttyä paremmin. Tuota aikaa, joka jatkui vielä armeijan jälkeen pari vuotta, leimasi ankara suomirokki-kulutus ja siinä Juice todellakin näytteli suurta osaa. Kerran pääsin hänet näkemään livenä ja pöydässä muutaman sanan vaihtamaankin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Juicen suora ja ketään pokkuroimaton tyyli herättivät Suomessa paljon tunteita. Persoona, joita ei Suomen kokoisessa maassa ole koskaan liikaa. Hieno elämäntyö suomirockin luojana.

Lepää rauhassa!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kaipa minäkin kirjoitan muutaman sanan tähän ketjuun vaikka suhteeni Juice Leskiseen on ehkäpä erilainen kuin monilla hänen kappeleitaan diganneina - tai mistäs minä sen loppujen lopuksi tiedän.

Toki Juicen kappaleet ovat syöpyneet pysyvästi mieleeni, niin pysyvästi etten hyväksy kenenkään muun niitä laulavan. Omalla kohdallani tosin Juice Leskiseen tutustuminen ajoittui 80-luvun alkuun ja siitä pitäen olen pitänyt arvostanut häntä lyyrikkona - on mielestäni ehdottomasti Suomen paras rock-lyyrikko.

Mutta sanoitusten ohella olen tutustunut jonkin verran hänen muuhun tuotantoon, runoteoksiin pääasiassa - "Äeti" löytyy äitini kirjahyllystä minun lahjaksi ostamana. Arvostus on suurta, niin suurta, että Juice Leskinen kuuluu niihin harvoihin suomalaisiin kirjoittajiin jotka ovat inspiroineet minua.

Uutinen tämän kirjallisen neron poismenosta pysäytti minut tänään, arvsotukseni häntä kohtaan on suurempaa kuin monia valtiomiehiä kohtaan - sana on todellakin miekkaa voimallisempi.

Rauta tylsyy ja hapertuu ajankuluessa, mutta sanat, ne säilyttävät terävyytensä tänään, huomenna - ainiaan. Sanoissa on voima.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suuri ja kaunis poissa

Juice loi pohjan suomalaiselle rock-musiikille, siitä iso kiitos. Monipuolisin sanoittaja pitkään aikaan Suomen historiassa.Teit sanoista merkityksellisiä, mutta helppoja. Käsittämätön merkitys siihen, missä nyt olemme.

"Kaikki tähdet näät kun katsot lehtiin eilisiin"

Kiitos, Juice.
 

Valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos kaikesta!

"Vastaani käveli jumala ryysyissään
hän pyysi minut juomaan viiniään
minä menin hän vei minut taivaaseen
ja kaatoi suuren lasin puolilleen"

Taisit tietää, miten maallinen taivallus jatkuu siellä jossain...

Hiljentyen,

Valkku
 

Erik Loka

Jäsen
RIP

Ei Juice missään vaiheessa elämääni, lähinnä lyhyestä tähänastisesta taipaleestani johtuen, näytellyt kovinkaan suurta roolia. Mutta silti kyllä pysäyttää ja vetää hiljaiseksi tämä tapaus. Olihan nuo kaikki terveysongelmat tiedossa, mutta ei tätä silti osannut odottaa. Tuntuu vitun vaikealle käsittää.

Hienoa musiikkia hienolta mieheltä. Harvassa on ne, jotka todella tekevät juuri niinkuin itse haluavat eivätkä välitä siitä mitä ja miten muut tekevät.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Sua järjestöt kyttää ansoineen
Sua saarnaajat ajaa satimeen.
Mutta jos otat johtajaks jonkun muun,
hänen puolestaan joudut sä tappeluun.
Joo, joo!
Enkä vielä kaikkea kertonut oo.
Mut se on yhteistä pomossa ja rengissä:
ne ei elämästä selviä hengissä!"

R.I.P.
 

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Toivottavasti Juicella on nyt hyvä olla. Lepää rauhassa.

Muistokynttilää polttaen,

pokki
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös