Tässä välissä sen verran, että Aaltosta kohtaan kritiikki on noussut pikkuhiljaa tässä kevätkauden puolella. Ja nyt viimeiset 19 peliä ovat tuottaneet kaksi maalia. Samassa ajassa tehotilasto -10. Aaltonen on kuitenkin lähtökohtaisesti sniper, joka pelaa lähtökohtaisesti tilannetta itselleen ja tuossa tehtävässä hän on epäonnistunut.
Mielenkiinnosta, miten päädyit juuri 19 pelin otokseen? En ole ihan varma onko Aaltonen puhdas sniper ja en pidä hänen maalimääräänsä epäonnistuneena tässä joukkueessa.
Mulle on ihan sama mitä keskiarvoja täällä veivataan, viimeiset kaksi kuukautta Aaltonen on ollut paska. Syöttöjä on tullut, sanotaan vaikka kohtalaisesti, mutta kun se ei vain riitä Liigan kalleimmalta pelaajalta. Ja Aaltosen paskuutta ei poista se, että muutkin ovat jengissä paskoja, vaikka jotkut sillä verukkeella koittavatkin Aaltosta puolustella. Ainakin mulle henkilökohtaisesti on huomattavasti enemmän ookoo, että joku viidesosan Aaltosen liksasta tienaava ukko on paska, kuin se että Liigan kallein pelaaja on sieltä ja syvältä.
Tässä on aikamoista tykitystä. Ensinnäkin jos hyväksyt kiistattoman tosiasian, että muun joukkueen peli vaikuttaa yksittäisen pelaajan peliin, hyväksyt väistämättömän loogisen johtopäätöksen, että muun joukkueen paskuus on täysin käypä puolustusperuste Aaltosen "paskuudelle". Tuo looginen ketju ei katkea sillä, että täällä hoetaan "veruketta" ja "liigan kallein pelaaja" ja poljetaan jalkaa.
Mitä tuohon liksaan tulee, niin sivuutit näemmä sujuvasti sen että olen puhunut juuri hintalaatusuhteesta. Miksi on jotenkin enemmän ok, että Pudi ja Lennu vetelee sysipaskalla hintalaatusuhteella? Avaan vielä logiikkaa:
Aiempi viestini huhuketjussa (
HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit | sivu 284 | Jatkoajan keskustelupalsta ) sisältää esimerkin, jossa Aaltonen suoritti alle tasonsa 15% ja Puustinen 38% tietyin oletuksin, joiden nyt en ainakaan sanoisi Aaltosta suosivan. Uskoisin Puustisen pelaavan jotakuinkin puolella palkalla Aaltoseen nähden, tuskin juuri halvemmalla. Eiköhän hän ole osannut rahastaa ensimmäisen meillä pelaamansa kauden maalimäärän.
Leikitään siis, että Juhin palkka on paljon puhuttu 400k ja Pudin 200k. Nyt Aaltosesta maksetaan ylihintaa 400k*0,15 = 60k, kun taas ylihintaa Puustisesta maksetaan 0,38*200 = 76k! Ja tämä pointtini sivuutetaan toistuvasti ihan vaan koska "Aaltonen on kallein". Mitä helvetin väliä, on se niitä pisteitä eniten tehnytkin, joten suhteellinen vertailu on ainoa järkevä. Kuten todettua, kyllästymiseen asti, ongelmamme ovat "Puustiset", eivät "Aaltoset". Jos Kärppähuhu on totta, tajuaa tämän meille joidenkin haikailema ammattimies Junnokin. Ei IFK:ta erota kestomenestyjä Kärpistä se, että yhdelle-kahdelle tähtipelaajalle maksetaan liikaa, vaan se että viidelle-kymmenelle runkopelaajalle maksetaan reilusti liikaa.
En vihaa Aaltosta, alkukaudesta puolustelin miestä. Silloin oli aihetta, koska Aaltonen pelasi henkilökohtaisella tekemisellään useamman pisteen tälle joukkueelle. Totean vain kylmän tosiasian ilman värilaseja suuntaan tai toiseen. Jos Aaltonen petraa nyt pelaamistaan ja nousee joukkueen parhaaksi pelaajaksi, tulen tänne kertomaan Aaltosen dissaajille, että Aaltonen on hyvä, eikä se ole takinkääntämistä, vaan reaaliaikaista arviointia. Mulla vain ei ole tapana ottaa jotain kantaa ja puusilmäisesti hakea perusteita kaikesta mahdollisesta oman kantani tueksi.
Tällainen "reaaliaikainen arviointi" on nimenomaan puusilmäistä, sillä sen perusteella olisi annettu kenkää niin Ramulle, Kari Jaloselle kuin monelle muullekin joiden tulos tai peli-ilme ei ole hetkellisesti vastannut odotuksia. Mikäli se siis yleistetään pelaajan tasoksi. En tiedä oletko sinä niin tehnyt. Kyllähän minäkin olen todennut ettei Aaltonen ole pelannut kovin hyvin (viime peliä lukuunottamatta) hetkeen. Esim. Malinen <-> Mieho -vaihtokaupan arvioiminen paskaksi reaaliaikaisin perustein Miehon ekojen hyvien KooKoo-pelien jälkeen olisi minusta puusilmäistä. Otoskoko on monelle vieras käsite, mutta esim. siksi minä puhun koko kaudesta että se antaa luotettavamman kuvan pelaajan suoritustasosta kuin aaltosvihamielisten fanien anekdootit ja analyysit mailannaputuksista tai mielivaltaisesti pätkityt jaksot joilla pelaaja saadaan näyttämään huonolta.
Aaltonen ailahtelee kauden sisällä (kukapa ei) ja ymmärrän hyvin puheet mielialapelaajasta. Kuitenkin kun katsotaan kausien välistä tilannetta, hän on oikeastaan hämmästyttävän tasainen pistelinko, ja ymmärrän että tuosta tasaisuudesta ollaan valmiita maksamaan. Ja loppuun huomautus, että näkisin hänen paikallaan mieluummin Ramun ja Zabonkin. Valitettavasti sitä vaihtoehtoa ei ollut tarjolla.