Mainos

Jouluruoat (muut kuin kinkku)

• 7 094
  • 36

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kyllä täytyy sanoa, että olet varsin ennakkoluuloinen kaveri vlad. Juuri nautin loistavaa suutarin lohta ja valkosipulisilakoita, jäi väliin kinkku ja laatikot, graavi siika ja lohi riittivät kaveriksi.

Tiedän, olen ennakkoluuloinen - isolla E:llä. Etikkasäilykkeiden sun muiden ohella suustani eivät mene alas sienetkään, paitsi herkkusienet (enkä tarkoita tölkkisieniä). Minusta sienet ovat limaisia niljaskoita jotka ovat lähinnäkin matojen ja toukkien ruokaa.

Se todettakoon ettei kinkkua tullut maistettua tänä(kään) jouluna. Kalkkuna riitti oikein mainiosti minun jouluuni, sekä tietty porkkanalaatikko ja uunipuuro sekä jotain muuta pientä purtavaa. Tunnustan, maistelin myös vähän lammasta vaikka sitä eivät kaikki jouluruoaksi mielläkään. Toisaalta enpä nyt ole kaikessa tapojen orja muutoinkaan, en aina jaksa ymmärtää sitä, että tiettyjä ruokia ei voi syödä kuin tiettyyn aikaan vuodesta. Miksen voisi syödä porkkanalaatikkoa vaikkapa pääsiäisenä kun kerran siitä pidän?

vlad.

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Makuasioistahan ei voi kiistellä, mutta silakka verrattuna esimerkiksi loheen on melkoisen hienovarainen ja hienostunut maultaan. Kyllähän lohen rasvamäärällä iso klöntti kalanlihaa toki maistuu hyvältä paistettuna ja hyvin maustettuna, ja toki graavi lohi puolensa pitää (joskin esim. kuha vie siinä kisassa voiton), mutta silakan monipuolisuus ja toimivuus on vertaansa vailla.
Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että hyvin tehty silakkaruoka on kalapöperöiden aatelia. Se, joka on maistanut vaikka oopperakellarin tyyliin paistettuja silakoita perunamuusin kanssa ei vaan voi olla toista mieltä. Herkullisia ovat myös nämä etikkasäilötyt silakkasapuskat. Yleensäkin pidän lähinnä valkolihaisista kaloista ja loheen en juuri koske. Ällöttävän rasvainen kala ja etenkin nämä kylmäsavustetut klöntit maistuvat lähinnä eltaantuneilta. Meillä ei joulupöydässä ole lohta missään muodossa vaan graavikalakin on siikaa.

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Ahventa täällä on ylistetty, mikä minusta on omalaatuista, mutta ehkä sitten on ollut vain huono tuuri silloin harvoin kun olen sitä sattunut maistamaan. Lohi on lohi, varma keskinkertainen valinta, josta yleensä jää vahva rasvan makun suuhun - graavattuna parasta.

Kyllähän Ahven on suomalaisista kaloista yksi parhaista. Fileiksi vain, ihan pienimmätkin, niin voi veljet että on hyvää. Mereltä on ollut tapana käydä kutuaikana hakemassa pakastin täyteen Ahven-filettä. Faija aikanaan opetti fileoinnin taidon, eipä jää ruotoja lihaan ja käytännössä kaiken saa talteen.

Ei siinä, itsekään en Ahventa joulukalana pidä. Lohta, siikaa ja silliä/silakkaa pöydässä mädin lisäksi pitää olla.

Lohen rasvaisuudesta, sinänsä on vääryys verrata (oletan, että tässä nyt käytetään verrokkina kasvatettua kirjolohta/norjanlohta), tehokasvatettua kalaa ja luonnosta pyydettyä silakkaa. Meidän perheeseen ei kirjolohta ole hetkeen kannettu, sen verran ällön makuista se tosiaan on. Norjalaista kasvatettua ostellaan jonkun verran jos sattuu hyvännäköistä tiskillä olemaan, silloinkin tulee lähinnä häntäpäitä ostettua, joihin ei ole hirveästi rasvaa kerääntynyt. Villi lohi taasen on aivan eri juttu, voittaa omassa suussa silakan n. 100-0 ihan missä muodossa vain. Parhaat elämykset kuitenkin ehkä itse perholla pyydetyista Harjuksista, suoraan nuotiolle kannettuna ja siinä paistettuna. Tosin vaikea verrata miltä maistuisi jos kantaisi kotiin vieraan pyytämän Harrin ja sen arkiolosuhteissa laittaisi.

Lempikalaa vaikea sanoa, ehkä kuitenkin kallistun vaalealihaisiin Ahveneen, Kuhaan ja Siikaan.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Porkkanalaatikko

Minä teen porkkanalaatikon niin, että keitän kilon porkkanoita pehmeiksi, toimitan ne pois vedestä ja laitan puuroriisiä kiehumaan porkkanoiden keitinliemeen. Sitten muussaan porkkanat survimella, heitän joukkoon munan, mausteita, siirappia ja kermamaitoa. Lopuksi sekoitan kypsyneen riisin sekaan ja pistän soosin uuniin.

Tämä ohje on hyvin samankaltainen, jolla minäkin teen: http://elisa.net/ruokajaviini/reseptit/?id=R000494

Kaloista yksi parhaista on ahven. Myös harjus on erinomaista. Suutarinlohi on aivan s**tanan hyvää. Mutta kyllä lohikin maistuu.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kylmäsavulohi on tajuttoman hyvää. Joka muuta väittää, on auttamattoman väärässä, kierosilmäinen ja tapainsa vanki. Silakka on perseestä, koska en ole sitä maistanut. Voi olla myös ei-perseestä, mutta en lähde joulumieltäni pilaamaan sillä, että kokeilen jotain piikkistä pikkukalaa kylmiltäni. Sehän on kuitenkin selvää, että kala jossain olomuodossaan joulupöytään kuuluu. Joka muuta väittää, on outo ja väärässä. Ja vielä lopuksi ihmettelen, että appiukko kykenee syömään suolasilliä, mutta ei graavilohta suutuntuman vuoksi.

Laatikoista mainittakoon, että appiukko tekee hyvää imellettyä perunalaatikkoa. Samoin lanttulaatikko oli kälyni duunaamaa ja parempaa kuin kaupan. Porkkana- ja maksaloora tuli Saarioisten äidiltä. Juustoja oli kuutta sorttia, leipinä kaksi eri makeaa joululimppua ja nopeasti kauppansa tehnyt Etelä-Savon tuliainen, Siiskosen ruisleipä.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei uppoa jouluruoka, ei. Olen ennakkoluuloinen ja nirso. Naamaani en työnnä porkkana-, lanttu- tai maksalaatikkoa. Perunalootaa menee hieman. Rosollit ja muut joulusalaatit/-härpäkkeet saavat niin ikään olla rauhassa. Myös mausteleivät (hyi!) jätän muille. Sen sijaan kala maisuu oikeinkin hyvin. Suolasin vajaan kilon merilohta ja sen olen pian syönyt yksin. Kinkun lisäksi muut liharuoat kuten esim. kalkkuna kelpaavat mainiosti. Glögi kuuluu jouluun ja se maistuu.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olet outo. Vuotuiset parin viikon aikana nautitut pari-kolme jouluateriaa menee helposti, koska laatikot ovat hyviä, juustot ovat hyviä, mausteleivät ovat hyviä, rosolli on hyvää ja kala on hyvää. Tänä vuonna tajusin myös sen, että kotikalja on erinomainen jouluateriajuoma ja että makea mutta tulinen sinappi on hieno asia. Lisäksi haluaisin oppia syömään kohtuudella näitä kaikkia tai ainakin jättämään suklaan syönnin hiukan vähemmälle heti pääaterian jälkeen.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Aikamoinen päätelmä sen perusteella, etten erityisemmin pidä jouluruoasta. Hieman samansuuntaisia kommentteja tai sitä merkitseviä katseita saan lähes aina jouluaterioilla. Mutten välitä v*ttujakaan. Otan lautaselleni joulunakin vain sitä ruokaa josta pidän ja vain sen verran kuin syön. Toki koetan maistaa joka kerta jotain speciaalia, mutta aiemmin mainitut jätän rauhaan. Sanoisin itse, että makutottumukseni ovat rajoittuneet.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaimonikin väittää vaikka mitä, kun puheeksi tulee jouluruokamieltymykset. No, hyvä sentään, että pidät lohesta. Yrität ainakin olla hyvä ihminen, vaikket ehkä aivan siihen kykenekään.

Mr.X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Silakoista pakko mainita sen verran, että meillä on "alkupalana" (itselle pääruokana) ennen kinkkua ja laatikoita aina jouluisin noin kymmentä eri kalalajiketta eri tavoin valmistettuna.
Noista oma ylivoimainen ykkössuosikkini on sinappisilakat isäni valmistamana. Voittaa jopa graavi- ja kylmäsavulohenkin.
Sinappisilakat on siis mielestäni aivan tajuttoman hyviä oikein ja itse valmistettuna - moni niitä saanut vieraskin on vuosien varrella ominut ne niitä maistettuaan myös omaan joulupöytäänsä.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Silakoista pakko mainita sen verran, että meillä on "alkupalana" (itselle pääruokana) ennen kinkkua ja laatikoita aina jouluisin noin kymmentä eri kalalajiketta eri tavoin valmistettuna.
Noista oma ylivoimainen ykkössuosikkini on sinappisilakat isäni valmistamana. Voittaa jopa graavi- ja kylmäsavulohenkin.
Sinappisilakat on siis mielestäni aivan tajuttoman hyviä oikein ja itse valmistettuna - moni niitä saanut vieraskin on vuosien varrella ominut ne niitä maistettuaan myös omaan joulupöytäänsä.

Meillä faija laittaa joka joulu lasimestarin silliä. Voin sanoa, että on hyvää. Muutenkin pidän paljon kalasta. Lipeäkala ei uppoa, se on pakko myöntää. Ja sitten on juustot. Juustomiehenä en ole hifisti kuten vaikkapa Jääkoneenkuljettaja, mutta pidä suuresti Castillo-valkohomejuustosta.

Graavilohi on parasta herkkua, mitä maa päällään kantaa. Viime vuosina olen opetellut laittamaan sitä itsekin. Lohifileen päälle ensin sokeria ja sitten merisuolaa suolamurskaimesta. Vuorokausi riittää mainiosti kalan suolaukseen. Ja myös muita kaloja voi graavata samalla systeemillä; ei sen tarvitse aina lohta olla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy