Joulupukki

  • 6 976
  • 22

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kuinkas moneen jatkoaikalaisten perheistä tulee joulupukki aattona vierailemaan? Käytättekö tilauspukkia, vai naapuria tms. kaveria vai lähteekö isukki pukkia vastaan, mutta ei tätä löydäkkään ja sattuu nipin napin missaamaan pukin vierailun?

Itse olen aikaisempina vuosina muutaman kerran ollut pukkina välillä ja tänä vuonna päätinkin sitten alkaakin ihan varsinaiseksi tilauspukiksi. Laadukkaat pukin kamat tilasin netistä ja laitoin paikallislehteen ilmoituksen, aattoillan kalenteri alkaakin olla jo aika täynnä. Se on tullut jo tässä vaiheessa selväksi, että mistään ylettömän helposta rahantulosta ei kyse ole, vaikka monella se käsitys onkin. Jo tässä vaiheessa työtunteja on mennyt vaikka kuinka monta kun puku on tilattu ja soviteltu ja mainontaa suunniteltu sekä järjestelty aikataulua siten, että mahdollisimman monta vierailua aattoiltana ehtii tekemään. Varttitunnin visiitistä veloitan 40 € ja se on kyllä ihan minimi mitä voi ottaa, jotta touhussa jotain mieltä on. Yllättävän vähän on tullut mutinaa hinnasta, ainoastaan yksi neitihenkilö ihmetteli "kovaa" hintaa, mutta hänenkin kanssa lopulta sopimukseen päästiin, eikä tarvinnut edes vastaan tulla yhtään.

Vähän sitäkin taka-ajatusta tämän ketjun avaamisessa oli, että ehkäpä täältä tulee muutama vinkki miten jokin juttu kannattaa pukkina hoitaa ja miten ei kannata...
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän sitäkin taka-ajatusta tämän ketjun avaamisessa oli, että ehkäpä täältä tulee muutama vinkki miten jokin juttu kannattaa pukkina hoitaa ja miten ei kannata...

Monta joulua pukin virkaa toimittaneena pitää sanoa, että siinä lepää melkoisesti rahaa, sen kuin vain poimii mukaansa. Ja koska pukki on mielikuvitushahmo, voi verottajallekin pukkeilutuloista maksaa mielikuvitusrahalla.

Jos olet tutun perheessä, on ehkä syytä hieman muuttaa ääntään. Ventovieraille pukkeillessa ei kannata lähteä muuttamaan ääntään, ellei sitten ole luonnostaan sellainen kirkas kuoropoikaääni. Se ei pukille sentään sovi.

Mitäs vielä... Noh, pukki tekee sen mistä pukille maksetaan. Itse olen sopinut aina hinnat etukäteen tapauskohtaisesti ja siinä samalla on sitten sovittu, että istuvatko lapset syliin, lauletaanko joululauluja, jakaako pukki vai joku muu lahjat jne.

Sellainen vinkki vielä, että jos mahdollista, älä käytä mitään typerää naamaria vaan pyydä joku (mieluiten naispuolinen) ystävä auttamaan maskeeraamisessa. Vähän ryppyjä silmäkulmiin ja muualle, punaa poskiin ja sitä rataa. Silmälaseja en ole pukin asukokonaisuuteen kelpuuttanut sen jälkeen, kun sen virheen pari vuotta sitten tein. Ulkoa kylmästä sisälle lämpimään -> lasit huurussa. Vielä kun olivat takertuneet partaan kiinni, niin eipä niitä niin vain pyyhittykään puhtaaksi.

Niin ja jos on olemassa mahdollisuus, että lapset katsovat ikkunasta kun pukki tulee, niin auto luonnollisesti hieman kauemmas ja arvokkaalla vanhan miehen askelluksella keppiin nojaten eteen päin. Eli siis rooli päälle jo ennen kuin menet sisään. Kannattaa myös miettiä valmiiksi vastaukset todennäköisimpiin kysymyksiin, kuten "no milläs se pukki on liikkeellä", "missä ne sun porot on" ja niin poispäin. Lapset myös rentoutuvat heti, kun ei ovella huutele, että "onkos täällä kilttejä lapsia" vaan vaihtaa sen vaikka lauseeseen "jaahas, pukin listan mukaan tässä talossa on vain kilttejä lapsia".

Omasta halusta riippuen tuossa on mahdollista tienata useita satasia muutamassa tunnissa. Easy money.

*edit*

Itse olen veloittanut ns. pikavisiitistä 40 euroa. Jos pukki jakaa lahjat ja laulaa lapset sylissään, tai jos lapset laulavat pukille yms. niin olen veloittanut 50-60 euroa, koska visiitin pituus on tuolloin n. puoli tuntia.

Terveisin nimimerkki kahdeksan pukkipaikkaa, palkkana n. 400 euroa ja kaksi pulloa lämmikettä. Lämmikkeet nautitaan toki vasta pukintöiden loputtua, periaatteenani on ollut, että tippaakaan en pukinvirkaa toimittaessa ole juonut.
 
Viimeksi muokattu:

lihaani

Jäsen
Voi tuntua pikkujutulta, mutta kannattaa sopia etukäteen, mitä lapset pukille laulavat.

Minulla kauan sitten aikataulu petti, kun sattumoisin kolmessa paikassa taaperot päättivät laulaa ja leikkiä "Tonttujen jouluyön". Tiedättehän se tip tap-laulu.

Hitto, että esitys tuntui pitkälle kuin nälkävuosi, kun jo seuraavassa paikassa olisi pitänyt jo olla.
 

vehhhmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Viesti2
Itse on myös muutamat viime joulut tullut "pukkeiltua", mutta nyt kun omaa perhettäkin on, niin aatto menee muksun ja vaimon kanssa ihan siviilit päällä. Anoppilaan on kuitenkin pukki tilattu naapurista ja katsotaan miten virkaveli hommat hoitelee.
Tosiaan kamoihin kannattaa satsata! Ei mitään tiimarin pumpulipartaa vaan kunnon pehko, joka pysyy hyvin paikallaan esim. kumilenkein korvien takana. Kunnon röyhelölakki, jonka saa vedettyä syvälle päähän, niin ei tsekkitukka vilku lakin alta. Hienot vaatteet tekevät pukin. Itse käytin laseja, joista postin linssit kokonaan -> toimii! Lisäksi rekvisiittana oli kävelykeppi kulkusella varustettuna, jolla oli hyvä kopistella sisäänmennessä.
Selvinpäin en lauleskele, joten ne hommat sai muksut hoitaa ja pukki vaan jammaili mukana. Valokuvat + lahjat kouraan, aikaa n. vartti per paikka...
Navigaattoria en omistanut, joten ajelin reitin edellisiltana läpi ja tsekkasin paikat ja mahdolliset autoparkit. Samalla saa hieman kellotettua siirtymiä, eikä mitään yllätyksiä paikkojen suhteen tule.
Hinta oli tuon 40 euroa, mutta kaveri ottaa tänä vuonna 50. Kyllä siinä hyvän tilin tekee ja loppujen lopuksi ihan mukavaa hommaa vaikka raskasta onkin. Mahdollisesti sitä ensi vuonna taas pitää lähtee keikoille...
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Pieni epäusko on päällä.


Etsintäkuulutetaan osaava pukki (osaava=selvinpäin ja tulee toimeen lasten kanssa).

Tällainen tarvitaan aatoksi, ihan about puoli tuntiakin riittää, hinta vaikka 100 euroa + pakolliset viini- ja viinapullot.

Sijaintina Kirkkonummi. Vaikealta tuntuu.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämmöinen vanha ketju tuli kaivettua esille, kun alkaa tulemaan aihe ajankohtaiseksi.

Eilen illalla kirjoittelimme yhdessä vanhemman muksun (3v) kanssa joulupukille kirjeen. Tyttö on reilun kuukauden jo puhunut joulupukista ja siitä, mitä kaikkea haluaa pukin tuovan lahjaksi. Eilen sitten kirjoitimme pukille kirjeen, jossa oli tietysti toivomuslista lahjoista. Kirjettä ei pistetty postin kuljetettavaksi, vaan luotimme pukin omaan kuriiripalveluun. Samaan, johon itsekin olen luottanut muksuna. Laitoimme kirjeen ulos ikkunalaudalle, josta tontut sitten noutavat sen illan/yön aikana. Tänään ei tarvinnut kuin vähän muistuttaa tyttöä ikkunalaudalle laitetusta kirjeestä ja heti piti mennä katsomaan ovatko tontut käyneet noutamassa tärkeän postin. Oli aika riemukas yllätys, kun kirje olikin kadonnut ikkunalaudalta.

Viime jouluna meillä kävi Joulupukki. Naapurin 15-vuotias poika teki vähän tiliä, kun äitinsä oli suostutellut hänet moiseen. Taisi käydä 5-6:ssa talossa ja meiltä taisi ainakin saada 20€. Ihan hyvä tili 15-vuotiaalle. Tänäkin jouluna saattaisi olla tulossa, mikäli eivät lähde reissuun jouluksi. Kai sekin kohtapuoliin selvinnee.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime vuonna ei tullut enää joulupukkia, mutta toki hän soitti. Vaihdoin mieheni nimeksi Joulupukki kännykkään ja laitoin netistä kuvan profiiliin. Mieheni parin jouluglögin jälkeen autotallista soitti pukkina. Oli ihan sikajännää. Varsinkin kun tuo silloin tuore 7 vuotias oli jo hyvin epäileväinen joulupukin olemassaolosta.
Mutta parasta oli kuulemma kun pukki hänelle soitti ettei ehdi tänä vuonna tulemaan.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
, mutta toki hän soitti. Vaihdoin mieheni nimeksi Joulupukki kännykkään ja laitoin netistä kuvan profiiliin. Mieheni parin jouluglögin jälkeen autotallista soitti pukkina. Oli ihan sikajännää. Varsinkin kun tuo silloin tuore 7 vuotias oli jo hyvin epäileväinen joulupukin olemassaolosta.

Perskules kun hyvä idea.

Meillä on tänä joulunakin kirjoitettu kirjeet(lahjatoiveet) pukille, vaikka tyttö jo varsin hyvin tietää kuka ne lahjat hommaa, pojallakin varmaan hyvä aavistus. Tätähän jatketaan just niin kauan kun haluavat lahjalistoja rustailla,

Joulupukki ei ole käynyt pitkään toviin sillä tavalla, jotta lapset olisivat nähneet. Aina on sattunut joku meno ja pukki on sillä aikaa käynyt.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
meillä on sama pukki käynyt jo 7v. mukana tonttu jolla kitara. Aina lauletaan ja jaetaan lahjat ja ikinä ei tule tunne että olisi kiire. Hinta 60eur mutta olen pistänyt aina pullon vielä käteen.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Pari tuttua on ihan aktiivipukkeja, vetävät joka aatto pyöreästi 500€ tilin kun keikkoja saa kuitenkin helposti sen kymmenkunta. Se on kyllä jotenkin ihan oma juttunsa, itse olen esittänyt joulupukkia ihan vain pari kertaa. Kummipojan isä aikanaan pyysi esittämään, kieltäydyin ensin koska en katsonut olevani lainkaan oikeanlainen henkilö esittämään pukkia. Jotenkin se ajatus häiritsi alkuun, että kun olen kovin lyhyt (170cm), niin tuntui että on vaikea olla sellainen "uskottava" pukki kuin olisin halunnut olla. Muutin sitten kuitenkin mieleni, ja hyvinhän se meni, eiväthän lapset siinä tilanteessa tietenkään mistään pituudesta välitä pätkän vertaa. Oli jopa tyhmää murehtia tuollaista..

Kaikenlaisia pukkeja tunnetusti on, ovathan naisetkin pukkeina toimineet. Huikein juttu jonka olen lukenut (muistaakseni jostain iltapäivälehden "kerro kamalimmat joulupukkikokemuksesi" -jutusta) oli, että eräs joulupukkipalveluja tarjonnut firma oli ottanut listoilleen tummaihoisen työntekijän. Siinä ei kuulemma ollut äiti enää kyennyt selittämään asiaa mitenkään, kun lapsi oli pukin lähdettyä vähän ihmetellyt :D
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nostetaanpas tällaista ketjua ylös. Onkos täällä muita tänä jouluna maksullisia pukkeja? (tirsk)

Itse sain idean toimia maksullisena pukkina, kun minua pyydettiin toimimaan pukkina yhdessä työtilaisuudessa. Aiemmin olen kyllä ollut maksuttomana pukkina, mutta nyt kuin aloin tutkia asiaa, niin tajusin, kuinka paljon tästä voi kohtuu pienellä vaivalla tienata. Toki minulla oli jo valmiiksi jotain hajua, että jotkut ovat pukinhommista hyvin tienanneet.

Mennään ihan ensin siihen tulopuoleen. Vaikutan pääkaupunkiseudulla. Laitoin ilmoitukset esille muutamaan eri paikkaan viime perjantai-iltana ja nyt jo on aaton kalenteri melkein puolillaan tilauksia. Nyt jo voi sanoa, että kyllä tästä yli tonni tulee tienattua. Vähän hävettää pyytää reippaasti yli viittäkymppiä vartin keikasta, mutta kun se on ihan yleisen markkinahinnan mukainen, niin miksi pyytää pienempääkään summaa. Varsinkin, kun aidosti koen, että tällainen homma sopii mulle ja että aidosti uskon pystyväni tuottamaan yhden tärkeän osan perheen onnelliseen jouluun.

Innostuin asiasta kunnolla ja viimeisen päälle hoidan hommat. Jo tuon hinnan takia, mutta myös sen takia, että haluan tosissani olla mukana tuottamassa jouluiloa. Ei tästä rahat ihan vaan sillä tule, että menee jouluaattona paikalle ja lähtee pois, vaan kaikenlaisia juttuja tulee mieleen päivittäin, mitä pitää hoitaa kuntoon. Panostin ilmoituksiin mielestäni kunnolla, kuvattiin lyhyt esittelyvideokin, jonka laitoin linkiksi ilmoituksiin. Pukin asuunkin meni sievoinen summa rahaa, ei millään neljänkympin asulla kehtaa ihmisten koteihin mennä. Paljon olen miettinyt ja panostanut siihen, että millainen tuo perheessä vietettävä noin 15 minuuttia tulee olemaan. Tärkeintä lopulta on tietysti lasten kokemus, hehän pukkia kuitenkin odottavat eniten. Monet jo viikkoja tai jopa kuukausia etukäteen. Esiintymistyötähän tällainen pukkikeikkailu on ja olen eri työjutuissa kyllä paljon esiintynyt vuosien varrella. Silti on ihan selvää, että kun ensimmäiseen paikkaan menen maksullisena pukkina, niin sydän lyö jännityksestä lujaa. Mutta se kuuluu asiaan. Kun mielestäni kohtuu isoa korvausta pyydetään lyhyestä ajasta, niin perheiden (=asiakkaiden) täytyy saada laatua maksamansa summan vastineeksi.

Näin ensi kertaa maksullisena pukkina eniten on mietityttänyt aikataulutus. Tulonhankkimisen takia pitää yrittää saada mahdollisimman paljon keikkoja aattoiltapäivään ja -iltaan, koska ne kuitenkin ovat ne suosituimmat ajat. Peruslähtökohta mulla on se, että ehdin tekemään kaksi keikkaa tunnin sisällä (=vartti perheessä ja vartti siirtymiseen seuraavaan paikkaan). Tällä perusteella olen myös aluerajauksen tehnyt ilmoituksiini. Nyt jo kuitenkin huomaan, että alue olisi ehkä voinut olla hiukan nykyistäkin pienempi. Kyselyitä tulee alueen ulkopuoleltakin ja niistä on tavallaan vaikea kieltäytyä, onneksi olen kuitenkin pari kertaa jo niinkin tehnyt. Koen tämän aikataulutuksen todella tärkeäksi jutuksi. Ajattelen, että varttia enempää en voi myöhästyä mistään paikasta. Siksi olen jättänyt aina neljän paikan jälkeen tavallaan yhden ajan väliin. Olen myös tarjonnut keikkoja ilmoituksissa muille päiville kuin aatolle ja vieläpä koko pääkaupunkiseudulle, mutta niistä ei ole vielä tullut tiedusteluja.

Selvinpäin teen keikkaa omalla autolla. Jotenkin tuntuu myös, että nämä humalaiset pukit ovat menneisyyttä tai jonkinlainen myytti. Vaikea nähdä, että ainakaan oman sukupolveni miehet suhtautuisivat työhön, josta maksetaan näin hyvin, niin alentavasti, että olisivat humalassa työtehtävissään.

Lopuksi vielä iso arvostus niitä pukkeja kohtaan, jotka lahjoittavat saamansa palkkiot jonkinlaiseen hyväntekeväisyyteen. Heitäkin näyttää olevan eri puolilla Suomea ja erinomaista, että niin.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mä olen pukkina nyt yhdeksättä joulua.

Mukavaa hommaa, mutta kyllä se aika raskas ja pitkä päivä sitten lopulta on. Tosin tienesti yhden päivän hommista on oikeinkin hyvä.

Se mistä olen yllättynyt, niin minulle ei ole näinä vuosina sattunut kuin yksi perhe, missä selvästi eno (tai kuka lie) oli jo aattoiltana selvästi päissään, kun pukki tuli.

Mukavia muistoja on paljonkin, mutta kerrottakoon se ehkä eniten itseäni viihdyttänyt. Oli ihan ensimmäinen jouluni. kun olin pukkina, niin eräs lapsi halusi ihan väkisin laulaa pukille laulun, mutta koska ei joululauluja osannut, niin vetäisi paljon onnea vaan veisun. Pisti hymyilyttämään muitakin paikalla olleita, koska se lauloi sen varsin komeasti ja antaumuksella.

Monet lapset taitavat yllättää vanhempansa positiivisesti usein pukin läsnäollessa, sillä kyllä vanhemmilla on aika usein tippa linssissä, kun seuraavat jälkikasvujensa touhuja joulupukin kanssa.

Ja on mulla muutamia perheitä, joissa olen käynyt vuosia, parissa jopa joka vuosi, kun olen pukkina ollut. Mukava ollut seurata lasten muutosta jopa ihan vauvoista nyt jo aika isoiksikin lapsiksi. Ja onhan se pukillekin vähän helpompaa, kun muistaa jo lasten nimet ja tietää talon tavatkin etukäteen.
Yksi hyvä keino on kysyä vanhemmilta, josko he haluaisivat, että pukki mainitsisi lapsille jotain liittyen esim. heidän koulunkäyntiin, harrastuksiin jne. Siinä tulee vähän sellainen, että kyllä toi pukki kaiken tietää -fiilis.

Jos nyt jotain negatiivista haluaa hakea, niin ihan kaikki eivät tunnu ymmärtävän, että pukin pitää ehtiä seuraavaankin paikkaan, vaikka aikataulut ja ohjelma on sovittu etukäteen. Näitä on onneksi aika vähän, mutta on sellaistakin tapahtunut, että ollaan vielä syömässä, kun menen paikalle sovittuna aikana. Siinä sitten helposti aikataulu venyy. Tosin myöhässä en ole näinä vuosina kuin ihan pari kertaa ja nekin vaan muutamia minuutteja, vaikka tossa muutama vuosi oli ihan helvetillinen lumituiskukin aattona. Ei oikein meinannut tietä nähdä ja pyyhkijät riittää. Tuolloin muuten meni puhelinkin tilttiin ja en olisi pystynyt edes ilmoittelemaan mahdollisesta myöhästymisestäni.

Houhou!
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joulupukkina tuli toimittua lukioikäisestä aina siihen asti kun esikoinen syntyi. Koskaan ei tarvinnut ilmoitusta laittaa mihinkään, vaan 11 vuotta vanhempi siskoni hoiti markkinoinnin kun tunsi paljon paikallisia perheitä, joissa oli pieniä lapsia. Tällä tavalla minulle muodostui vakioasiakaskunta, jonka luona vierailin useana vuonna putkeen.

Hintaa en mitenkään järkyttävästi ottanut, olisko ollut niin, että aloitin jostain 200 markasta ja nostin lopulta 40 euroon. Mutta kyllä tuollakin ihan mukavat lisätienestit opiskelija sai kun keikkoja oli aina toistakymmentä. Ei-ootakin jouduin myymään joskus, mikä tuntui ikävältä.

Aikataulut meni siten, että yksi vakioasiakas halusi aina pukin jo aamukymmeneksi. Sen jälkeen pidin yleensä vähän taukoa, kunnes sitten varsinainen sesonki alkoi joskus klo 13-14:n kieppeillä. Viimeisen keikan tein yleensä 18:n pintaan. Näin sitä pääsi sopivasti joulupäivälliselle kotiin suihkun kautta. Koska vierailukohteet sijaitsivat yleensä melko lähekkäin, oli aikatauluttaminen suht helppoa. Siirtymiseen 10-15 minuuttia, paikalla 10-20 minuuttia. Koskaan en ollut pahemmin myöhässä. Sovin aina, että pukki jakaa yhden säkillisen lahjoja (paketti / nuppi), jotka asetetaan oven pieleen tai muuhun sovittuun paikkaan juuri ennen saapumistani. Siirsin vielä lahjat omaan juuttisäkkiini, jotta homma vaikuttaisi aidommalta. Jos lahjoja oli odotettavissa lisää (taisi aina olla), saatoin vihjailla että tontut kenties käyvät vielä myöhemmin.

Kyllähän aattoaamuna aina jännitti, mutta kun vauhtiin pääsi alkoi jännityskin helpottaa. Joulupukkina pääsi aina hienoon joulufiilikseen. Oli mukava aistia perheiden joulutunnelmaa. Kohdalle ei koskaan osunut mitään känniörveltäjiä tms. Autossa oli mukava kuunnella joulumusiikkia. Muistan etenkin nauttineeni, olisko ollut 2002, kun oli mitä hienoin talvisää ja Radio Helsinki soitti aivan loistavasti tilanteeseen sopivaa joulumusiikkia tyyliin Ronettes jne. Lasten musiikkiesitykset lämmitti aina mieltä. Samoin jännittyneet ilmeet paketteja jakaessani.

Yksi hauskimista muistoista oli vierailu kodissa, jossa oli enemmänkin sukua paikalla ja tunnelma jo valmiiksi katossa. Joulupukin vitsit kolahtivat myös aikuisiin ja illalla tuli vielä erikseen tekstiviesti, jossa kiiteltiin ja kerrottiin joulupukin tuoneen todellisen jouluilon. Lämmitti. Samaisessa paikassa kouraan lykättiin palkkion sisältävä kirjekuori mennessä ja toinen lähtiessä. Yritin sanoa, että olen jo saanut, mutta lasten kuullen en toki voinut kauheasti jäädä vänkäämään. Kyselin jälkikäteen, että mihin voin rahat palauttaa, mutta käskivät pitämään kun oli kuulemma koko rahan arvoista. Hymiö.

Nykyään joulupukkina toimiminen rajoittuu työpaikalle, jossa saan aina kunnian ilmestyä paikalle jakamaan henkilökunnan lahjat. Se nyt ei toki ole sama asia kuin lapsiperheissä pukkeilu, mutta mielelläni seen teen. Ensi viikolla onkin taas keikkaa tarjolla. Yleensä olen yrittänyt vähän miettiä valmiiksi jonkinlaista käsikirjoitusta, mutta nyt ei ole oikein irronnut. Menee se toki myös improvisoiden.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kerran olin pukkina kaverin perheessä, kun pikkusiskonsa oli jotain 11-vuotias. Karvalakki, muovinaamari, punainen villapaita, seuran verkkarit, kun sattuivat olemaan punaiset, paksut hansikkaat ja jonkinlaiset saapikkaat.

Kuoroa harrastava muksu lauloi, lahjat jaettiin ja sellaista. Hintaa ei ollut edes sovittu, mutta 50 markkaa sain. Hyvin se meni, mutta likka oli kuulema tokaissut jälkeenpäin "mä kyllä vähän luulen, että se oli veikko."

Niin ja toisen kerran olin kotihipoissa humalaisille viisikymppisille uutena vuotena. Siitä sai ilmaista juomaa ja kovasti tykkäsivät, vaikka pukki oli viikon myöhässä. Ajoissaolo tuntuu olevan aika tärkeää, mutta aina ei kai kaikille.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meidän kahden aikuisen lapsettomaan perheeseen ei joulupukkia ole tilattu vierailulle tänäkään vuonna. Sivumennen sanoen kodissamme ei ole eikä tule ainuttakaan joulukoristetta, ei joulukuusta eikä jouluvaloja. Kumpikaan ei niin niistä välitä, niin mitäpä sellaisia hankkimaan. Jokainen kuitenkin tyylillään, enkä missään nimessä tuomitse jouluihmisiä, jotka kotinsa jouluiseksi haluavat koristella. Saadut joulukortit pidetään toki meilläkin esillä noin vuoden vaihtumiseen saakka.

Aatto menee anopin luona, mutta sielläkään ei paikalla ainuttakaan lasta ole, tai ainakaan sellaista joka vielä uskoisi joulupukkiin, niin lahjat jaettaneen tylsän aikuisesti jossain kohtaa ilman turhaa kikkailua.

Niin, niistä joulupukkihommista. Joskus nuorempana joulupukkina toimimalla sai kerättyä hyvät rahat nopeassa ajassa suorastaan hävyttömän helposti. Markkinoida ei tarvinnut, koska suku on iso ja siihen aikaan sukulaisperheissä oli paljon pieniä lapsia, joten noissa sukulaiskohteissa se aatto pääasiassa kului. En muista, että olisinko parina vuonna toiminut pukkina myös naapurissa. Sen muistan, että jokaiseen jouluun kuului pari ei-sukulaisten luona käyntiä, mutta niissäkin sukulaiset olivat hoitaneet markkinoinnin, meikäläinen keräsi sitten helpot rahat pois. Senkin muistan, että isona plussana pitivät sitä, että pukki on selvin päin. Kyllähän lähes joka talossa isäntä terassin varjoissa ryyppyä tarjosi, mutta passasin aina, paitsi että illan viimeisessä paikassa saatoin sen ryypyn sitten ottaakin.

Nyttemmin en ole jaksanut noita pukkihommia enää, vaikka niistä varmasti helpot rahat edelleen saisi. Viimeisen kerran toimin pukkina joskus viisi-kuusi joulua sitten pikkubroidin perheessä. Sen jälkeen parina vuotena tuli kysely jos toinenkin, että tulisinko "pukistamaan", mutta kun johdonmukaisesti keikoista kieltäydyin, niin loppui se kyselykin. Paitsi että pikkuveli on parina vuonna koittanut onneaan, että josko kuitenkin tulisin heille toimimaan pukkina. Onneksi sille voi sanoa suoraan, että en tule ja piste. Varmasti niitä löytyy nuorempia ja enemmän helpon rahan tarpeessa olevia joulupukkejakin. Tai no pikkubroidilta en tietenkään ikinä mitään massia ottanut, mutta ymmärtänette pointin.

*e* Ei kun niin, lasketaanko kauralyhde joulukoristeeksi? Sellainen meinaan tuossa pihakuusen oksassa talipallojen kaverina hengailee.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen pitkään ollut sitä mieltä, että Joulupukin määrittäminen Suomen lapissa asuvaksi on ollut yksi parhaista ideoistamme koskaan. Tänäkin talvisesonkina lukemattomat ulkomaalaiset saapuvat Lappiin käyttämään palveluja paksuine lompakoineen ja vaikka samanlaisesta talviturismista hyötyvät myös Ruotsi ja Norja, itse Santa Claus asuu Suomen Rovaniemellä.

Mielestäni Joulupukki-instituutioon voi lyödä enemmänkin vaihteita silmään, muun matkailun kehittämisen ohella. Emme pysty vastaamaan Ruotsin, Norjan, saati alppimaiden haasteeseen, mitä tulee laskettelurinteiden korkeuseroihin, mutta kaikessa muussa pystymme.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Muistan lapsuudesta, että landella meni aika helposti läpi se yksi joulupukki. Ei näkynyt naapuritalojen pihalle, liikkuiko pukki siellä. Isoisänikin normaalisti kävi tiheään ulkona röökillä, eli sekään ei heti avautunut, että hänhän kävi vahtaamassa, koska pukki ehkä päräyttää pihaan. Sitten iski se karmea ahdistus, kun piti Joulupukkia hoilottaa, eikä isänikään oikein pysynyt sävelessä. Tässä toimii mielestäni paremmin se savupiipun kautta yöllä piipahtanut mystinen hahmo.

No isovanhempani alkoi vanheta ja piti kaupungilla käydä joskus aattoisin. Siinä tämä isosisko sitten alkoi vähän naureskella, että siellä taloyhtiön pihassahan pukki kävi monta kertaa. No, aloin olla liian vanha.

Mutta siis, joulupukki on hieno brändi. Jotain pitäisi ehkä vähän sekoittaa meidän ja muiden perinteissä tuohon liittyen.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Olen pitkään ollut sitä mieltä, että Joulupukin määrittäminen Suomen lapissa asuvaksi on ollut yksi parhaista ideoistamme koskaan. Tänäkin talvisesonkina lukemattomat ulkomaalaiset saapuvat Lappiin käyttämään palveluja paksuine lompakoineen ja vaikka samanlaisesta talviturismista hyötyvät myös Ruotsi ja Norja, itse Santa Claus asuu Suomen Rovaniemellä.

Tämä on ehdottomasti ollut Suomen onnistuneimpia brändäyksiä jonkun Nokian kanssa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onhan sitä pukkina oltu viimeiset pari vuotta. Ennen eroa muistan kuinka se kirpaisi lapseperheessä maksaa sellaisesta hullutuksesta 50-60€ (lähinnä siksi kun ne pukit tuntui lisäksi olevan aika paskoja). Tietenkin näin myöhemmällä iällä ja sinkkuna, muistin tuon ja päätin alkaa viettämään jouluni pukkina.

Tampereen seudulla pukkeillaan, hinta 70€, ilmoitus pariin paikkaan, eikä tuota muuten tarvitse juuri myydä. Toki kuteet hankin viimeisen päälle; ensin jostain punanaamiosta kallein ja paras pukkipuku, jota on vielä tuunattu paremmalla irtoparralla, peruukeilla, ja yksityiskohtien viilauksella. Jonkinlaiset valokuvat ilmoituksiin, ja pieni hankilökohtainen twisti (lasten nimien ja harrastusten opettelu + erikoistoiveiden täyttö lapsia jututtaessa, mutta eikö nyt kaikki järkevät pukit tee näin?). Noilla spekseillä, ilman sen kummempaa markkinointia, se kymmenkunta keikkaa tulee myytyä aattoiltaan, ja tietysti piti myydä myös ei-oota kun se halutuin ilta-aika oli aika äkkiä täynnä.

Kaksi vuotta hommia on siis tehty, ja mieltä kyllä lämmitti kun jo melkein puolet (eli neljä) tämän vuoden keikoista oli viimevuotisia asiakkaita, jotka jo hyvissä ajoin halusivat varata saman pukin uudelleen. Ihan paska en siis kai ollut ekanakaan vuotena. Tulin hienossa puvussa, selvin päin ja kutakuinkin ajallaan - laatupukki siis!

Ensi vuonna ajattelin panostaa markkinointiin siinä määrin, että voisi keskittyä pienemmälle alueelle. Nyt en juuri nirsoillut kyselyissä, täytin kalenteria vaan pyyntöjen mukaan, ilman että olisin edes yrittänyt myöhemmin "järjestellä" paikkoja optimaalisesti ajoreitin mukaan. Helposti kävi niin että johonkin tuli se irtokeikka 15 min ajomatkan päähän, ja jos ajomatka keikan molemmin puolin on tuo sama, se verottaa illan saalista aika lailla. Toki joukossa oli sitten paikkoja myös 5 minuutin siirtymillä, mikä hiukan tasoitti. @Patapakka sen taisi mainitakin, kaksi keikkaa tunnissa on ihan hyvä tahti, pienellä alueella voi päästä kolmeen. Jos taas myyt hövelisti keikkoja liian kaukaa, vajoaa tahti helposti yhteen keikkaan tunnissa.

Kun pääsee hommassa vauhtiin, niin äkkiähän tuo 15 minuuttia kuluu, etenkin tutun perheen kanssa. Äkkiä menen siihen moodiin että se menee tuttavalliseksi jutusteluksi lasten kanssa, ja sehän se on parasta kun etenkin ujot ja pukkia pelkäävät lapset innostuu juttelemaan enkä sitten meinaa päästäkään paikasta pois. Näille perheille ei tarviikaan uudelleen myydä, soittelevat itse jo hyvissä ajoin marraskuussa minulle päin :)

Helpolta kuulostaa, mutta onhan tuo helvetin raskas päivä! Etenkin tänä vuonna stressasin aikatauluista, ja niinhän se laahasi loppuillasta reilun vartin. Hetken jo ajattelin että ensi vuoden pidän vapaata, mutta toisaalta ne tutut perheet taas houkuttaa ottamaan "helpot rahat" pois. Tuntuu siltä, että homma on vakioasiakkaiden lisääntyessä kuitenkin joka vuosi helpompaa ja helpompaa. Kunhan en itse pilaa sitä liian tiukoilla aikatauluilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös