Joulu tulee – oletko valmis?

  • 89 046
  • 587
Suosikkijoukkue
KK
Tokmannilla oli jo viikko sitten Joulu krääsää esillä. Minä ja muija vihataan Joulua, mutta koska tapasimme Jouluaattona olemme päättäneet tehdä överi Joulun kaikkine laatikoineen ja koristeluin mitkä olemmekin jo aloittaneet about viikko sitten, kun näimme ensimmäiset Joulukoristeet kaupoissa. Tästä tulee överein Joulu meille molemmille ikinä.

Itselläni on syntymäpäivä siis 23. päivä mikä oli pienenä varsinkin perseestä. Monestakin syystä. En ole ikinä tykännyt Joulusta ja olenkin pitänyt usein Joulun työn merkeissä ollen Joulupukkina. Hyvät massit saanut. Tänä vuonna tuo saa jäädä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen valmis. Suurin osa lasten joululahjoista tuli tilattua juuri tänään.

Tänä vuonna helppoa, kun tiedetään jo nyt, että pojalle hommataan joululahjaksi Nintendo (ja sen saatuaan mikään muu ei kiinnostakaan).

Jouluristeily 21.-23.12. Tukholmaan varattu joo kuukausi takaperin. Eli valmiita ollaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tytölle ja vaimolle on lahjat jo mietitty, pitäisi vain ehtiä hakea ne. Poika laittoi moninaisen listan, joka löytyy pääosin netistä, jahka siihenkin ehtisi perehtyä. Itse toivoin sukkia, hikirannekkeita ja suklaata.

Aamuisin ja iltaisin on jo kiva fiilistellä instrumentaalimusiikilla kynttilöiden valossa gllgilasin kera. Takkaan tuli, villasukat jalkaan ja hyggeilyä, sitä se joulun odotus ainakin mulle parhaimmillaan on - jahka tuo työsuma purkautuu pikkuhiljaa, jumitan sohvalla joka ilta. Sitten pelipäivinä hyvää ruokaa ja perheen sekä ystävien parissa oleilua.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tämänkin palstan myötä moni jo tietää että joulu on minulle tärkeä juhla. Ehkä jo lapsuudesta juontaa ne syyt, että joulusta on muodostunut minulle niinkin rakas juhla. Ja lapsuuden kodissani vietinkin jokaisen joulun ennen viime vuotta. Silloin tuli tämän koronapaskan vuoksi ensimmäinen joulu jonka jouduin viettämään muualla kuin lapsuuden kodissani.

Viime vuoden piti olla laatuaan hyvin poikkeuksellinen mutta ei perkele, niin myös vain tämän vuoden joulun vietto tuolla lapsuuden seuduilla on taas koronan takia kai uhattuna. Ei siitä koronasta ole vieläkään päästy eroon ja niin on vaan taas epävarmaa missä sitä joulun vietänkään. Lapsuuden kodissani nykyään yksinään asusteleva isäni on riskiryhmään kuuluva ikänsä takia ja hän ei välttämättä taaskaan uskalla majoittaa minua jouluna. Vaikka minulla itselläni on jopa jo kolme koronarokotusta otettuna. Voi silti olla mahdollista että joulun vietän yksin omassa pienessä asunnossani.

Vaikka korona on rajoittanut muutenkin paljon elämää niin kyllä se joulu oli kuitenkin minulle viime vuonna se pahin kolaus henkisesti. Silloin oli surullista viettää joulua yksin, miettiä että jos olisi oma perhe niin ei tarvitsisi yksin olla ja jos ei olisi tilanne tämä niin taas viettäisin joulun edes isäni kanssa.

Koska ketjun kysymys oli olenko valmis joulun viettoon niin vastaukseni on että en ole. Palaset niin levällään vielä joulun suhteen että pitää todeta että onneksi joulu ei sentään vielä ole. Perjantaina sain tietää kyllä edes sen että minulla onkin joulu edes vapaana myös tänä vuonna.

Mutta moni muu asia lyö kysymysmerkkejä joulun ylle. Koronatilanne ja rahatilanne nyt etenkin. Viime vuonnakaan en oikein mistään kuitenkaan tinkinyt joulun vietossa ja lopputuloksena siihen kuluikin rahaa selkeästi enemmän kuin aiempina jouluina. Koska nyt ei isän kanssa jaettu ruokamenojakaan puoliksi vaan piti kaikki itse kustantaa.

Tänä vuonna kuitenkin tingin rahatilanteenkin takia ruokamenoissa siltä osin ainakin että monilta aiemmilta vuosilta tutun ja perinteisen joululeipomisurakan jätän kokonaan väliin. Tämä myös sen takia että teen muutenkin nyt töitä muun muassa terveellisemmän ruokavalioni eteen. Ja vähän mietityttää tuokin.että jos en pääse joulua viettämään isäni luona niin riittävätkö rahani edes luomaan kystä kyllä joulun ruokapöytään vai pitääkö tänä vuonna mennä poikkeuksellisesti makaronilaatikolla. Nyt on tärkeämpää että riittävät rahat jalkaterapian kustantamiseen.

Eli vielä lyhyesti. En ole valmis vielä joulun viettoon. Mutta ehkä ne palaset suotuisallakin tavalla tässä vielä paikoilleen loksahtaa. Jo puulämmitteisen joulusaunan takia olisi iso juttu päästä viettämään joulua lapsuuden kotiin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen valmis. Tämän joulun ohjelmanumero on lähteä isän ja veljen kanssa katsomaan punaiseksi valaistua Pohjola-taloa hämärän tullessa ja ottamaan siitä kuvia. Mutsi laittaa sillä välin ruuat. En valita työnjaosta.
 

Glove

Jäsen
Lähes valmiina olen, eli lapsille on lahjat ostettu ja vielä pitäisi hakea yhdelle kaverille lasikantinen laulukirja. Joulua tuskin tulee laitettua muuten, kun näillä näkymin vietän sen yksin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kaikki*) valmiina. Kaikki lahjat kaikille mahdollisille hankittu ja paketoitu, kortit kirjoitettu, paketit lähetetty ja Alkosta haettu kaikki tarpeellinen.

*) Jouluruuat toki hankitaan vielä lähempänä joulua. Ja kai se hieman tarkempi kämpän siivouskin on vielä tehtävä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@vilperi , tuli aidosti paha mieli sun viestistäsi. Kenenkään ei pitäisi joutua viettämään vasten tahtoaan joulua yksin. Korona on toki riskitekijä elämässä, mutta määräänsä enempää ei voi pelätä. Jos isäsi on rokotettu ja sinutkin on rokotettu jo kolmesti, riskit ovat niin pienet kuin mahdollista.

Olisiko sun mahdollista viettää todella suojattua elämää seuraavat päivät ja tehdä muutama kotitesti? Vaikka istuisitte isäsi kanssa eri puolilla asuntoa, sekin olisi paljon enemmän kuin olla poissa toistenne luota. Suostuisitko pitämään vaikka maskia sisätiloissa, jos mikään muu ei auta? Jos se maski olisi psykologisesti riittävä turva isällesi?

Toivottavasti isäsi tulisi järkiinsä ja ymmärtäisi yhteisen aikanne tärkeyden ja saisitte viettää yhteisen joulun sinulle tärkeässä ympäristössä. Varovainen on hyvä olla, ylitsevuotava pelko ei auta ketään.
 

444

Jäsen
En kyllä ole mitenkään valmis. Tai no, periaatteessa olen. Tänä vuonna joulufiilis ei ole tullut yrittämällä eikä yrittämättä, joten mitään paineita sen suhteen ei ole. Aatto vietetään äitini luona lähimmän suvun kesken (ehkä max 10 henkilöä) ja varhain joulupäivän aamuna saatan kumppanini lentokentälle pariksi viikoksi reissuun. Sitten joulu onkin jo ohi. Joten miksi stressata minkään koristeiden tai valojen suhteen.

No, loma alkoi eilisen työpäivän jälkeen, joten ensi viikon voi olla miettimättä mitään turhuuksia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enpä oikein, torstaina on duunikalenteri aika tyhjä niin täytyy tehdä joululahjaostokset silloin. Ruokaostokset maanantain kauppakassin mukana tai perjantaina haen kalat kaupasta aamulla.

Vähän joulumieli hukassa, mutta ehkä se sieltä löytyy
 

Buster

Jäsen
Työt yrittävät pilata joulumielen aika täydellisesti, pitäisikö tässä muuttaa johonkin arabiemiraatteihin inhimillisempien työviikkojen perässä. Toki viime vuonna koronan alettua ei ollut juurikaan sitä työtä kunnolla todella pitkään aikaan ym. säätöä, että kai sitä voisi yrittää olla sinänsä kiitollinenkin tässä loppuunpalamista odotellessa ja kohtuullisuutta pohtiessa.

Mutta noin muuten lahjat on hankittu ja puolet paketoitu. Toivottavasti joulupäivän aamuhämärässä pääsisi lenkille viime vuoden tapaan rikkoutumattomalle lumelle (kun aattoa edeltävänä yönä/aamuna oli satanut lunta) tallustelemaan ja samalla kuuntelemaan Dean Martinin ja Frank Sinatran joululevyjä, sekä muita vanhojen suurten laulajien jouluklassikoita. Siinä on sitä joulun maagista taikaa, kun saa hetken kokea olevansa täydellisesti kiinni juuri siinä hetkessä. Irrallaan arkielämän todellisuudesta ja jotenkin jakaa noiden vanhojen laulujen ja esittäjien avaaman ikkunan kautta samoja tuntemuksia, joita ihmiset ovat käyneet läpi niitä kuunnellessaan läpi vuosikymmenten. Niiden kautta tuntuu kuin aikajanat hetkeksi risteytyisivät, aika menettäisi merkityksensä ja mennyt heräisi hetkeksi eloon lepattavan kynttilänliekin tavoin.

Jotain oletettavasti hyvää brittiläistä joulukaljaa ostin jo marraskuussa joulusaunaan, enkä varmaan ole meillä ainoa juominkien ostaja. Maltillisesti tietysti nautitaan vain muutama aperitiiviksi siellä saunassa ennen joulupöytään astumista ja loput jäävät uudeksi vuodeksi. Eiköhän siinä sitten viimeistään jollain tavalla ala rauhoittua joulun tunnelmaan ja pysty päästämään irti stressistä kahdeksi päivää.

Joulusiivous olisi vielä tekemättä ja ruoat kaupassa. Leivottu on. Vielä olisi mukavaa jos jonnekin tupsahtaisi jotain hyvää jouluohjelmaa. Ellei, niin pitää varmaan tunnelman nostattajaksi jommalle kummalle päivää kaivaa omista esiin vaikka Jaska Jokusen joulu ja Feast of the Seven Fishes tai jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jonkinlainen joulusiivous pitäisi varmaankin huomenna tehdä ja muutama työvuoro vielä hoitaa pois alta.

Odotan jo sitä, että 23. päivän iltana saan laittaa kynttilät palamaan, joululaulut soimaan ja ottaa kupin kuumaa glögiä. Siitä alkaa joulun rauhoittuminen ja itse aattona sitten syödään tietysti tosi hyvin ja fiilistellään omia jouluperinteitä. Ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen olen töistäkin koko joulun vapaalla, niin kyllähän tässä on pitkästä aikaa mukava joulun odotuksen fiilis päällä.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Porkkanalaatikon tein perjantaina pakkaseen. Nyt on perunalaatikkoa varten perunat kiehumassa. Imelletys pitäisi olla valmista neljän aikoihin viim. ja siitä laatikko pakkaseen odottamaan perjantain paistoa. Lanttulaatikon väännän valmiiksi illan päätteeksi. Keskiviikkona saaristolaisleipä ja torstai pyhitetään leivonnaisten ja kakun tekoon.

En ole.

Niin ja kalkkuna ja kalat tulee valmiina pöytään. Jos joku ihmettelee että missä kinkku.
 
Viimeksi muokattu:

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Harmi, kun pakkaset vaihtui täällä etelässä plussakeleihin ja räntään sekä harmauteen. Lunta ei ollut aiemmin paljon, mutta kyllä se pieni valkoinen kerros oli ihan tunnelmallinen.

Pitäisi vielä pari lahjaa keksiä, niin sitten olen valmis jouluun. Menen ns. katettuun pöytään syömään, niin ei niiden järjestelyiden osalta oikein tarvitse tehdä mitään suurta.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Harmi, kun pakkaset vaihtui täällä etelässä plussakeleihin ja räntään sekä harmauteen. Lunta ei ollut aiemmin paljon, mutta kyllä se pieni valkoinen kerros oli ihan tunnelmallinen.

Pitäisi vielä pari lahjaa keksiä, niin sitten olen valmis jouluun. Menen ns. katettuun pöytään syömään, niin ei niiden järjestelyiden osalta oikein tarvitse tehdä mitään suurta.
? Nythän se vaihtuu juuri jouluksi takaisin ja huomisesta eteenpäin ollaan kuin siperiassa. Todennäköisesti joulunakin on pieni valkoinen kerros.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toivotaan parasta.

Vaikuttaa siltä, että enää ei tarvitse tyytyä toivomaan. Ainakin pakkasen todennäköisyys alkaa olla todella suuri. Lumisateita on aina vaikeampi ennustaa, mutta melko sitkeästi nyt näyttää siltä, että tuossa aatonaattona sitä lunta tulisi, ja aattona sitten enemmänkin. Nuo ovat aika hyvin nyt pysyneet ennusteissa, eivätkä perinteiseen malliin siirtyneet aina päivällä eteenpäin ennusteen mukana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toivotaan parasta.
Nyt on jo pidemmän aikaa ollut ennusteissa ensi viikolle ainakin läntiselle Uudellemaalle ihan kunnolliset pakkaset, mitä nyt torstaina nousee lämmöt -2:een. Aatoksi kuitenkin jälleen alle -10 ja lumisateita. Itse asiassa aika hienoa siihen nähden, mitä reilu viikko sitten lupailtiin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No tulee sitä nyt jonkin sortin joulu taas tänäkin vuonna. Ja se on minulle iso juttu. Yksin vietän joulua lähinnä koronan vuoksi taas. Isä ei riskiryhmäläisenä uskalla ottaa luokseen minua jouluksi ja siskonkin perheessä pojalla päättyy juuri joulun alla altistumisen vuoksi karanteeni että ei sinnekään uskalla mennä. Lisäksi siskon mies on yövuorossa joulun että ei muutenkaan sekään vaihtoehto houkuttele niin paljoa.

Ainakin viime vuoden joulu oli ihan kiva lopulta yksinkin vietettynä ja uskon tämänkin vuoden joulusta tulevan ihan juhlimisen arvoinen. Vähän köyhempi on tämän vuoden joulu koska esimerkiksi leiponut en ole nyt läheskään niin paljoa kuin aiempina jouluina ja lahjojakaan en osta tänä vuonna yhtään.

Mutta joulun tuloon olen kuitenkin lopulta kohta puoliin valmis. Itse ruokaan tulee panostettua melko paljon taas tänäkin vuonna ja kun yksin vietän joulua niin voi vapaasti yrittää panostaa myös siihen ruoan esillelaittoon. Onhan se hienoa jos edes jouluna on vähän juhlavammin pöytä katettuna.

Kinkkua ostin tuollaisen 700 gramman minikinkun joka on myös valmiiksi paistettu. Lanttu- ja porkkanalaatikot olen tehnyt ja lisäksi myös pasteijat ja lihapullat.

Joulumenuuseen sisältyvistä ruoista en ole vielä tehnyt Walfordin salaattia, granaattiomena salaattia, rubiinilohta ja perunalaatikkoa. Muuten alkaa olemaan aika hyvin jo tuo ruokapuolikin kasattuna.

Vielä on ensi viikolla kolme työpäivää ennen jouluvapaita. Ei kovin pitkä työputki enää edessä mutta putki sisältää myös työpaikalla tarjottavan joululounaan joka teettää aina lisätyötä jonkin verran meille keittiöväelle.

Mutta aika hyvin tässä alkaa olemaan valmis joulun viettoon jo. Lähtökohdat eivät ole taaskaan parhaimmat mahdolliset joulun viettoon mutta koitan tehdä parhaani että myös tämän vuoden joulusta muodostuu nautinnollinen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt on jo pidemmän aikaa ollut ennusteissa ensi viikolle ainakin läntiselle Uudellemaalle ihan kunnolliset pakkaset, mitä nyt torstaina nousee lämmöt -2:een. Aatoksi kuitenkin jälleen alle -10 ja lumisateita. Itse asiassa aika hienoa siihen nähden, mitä reilu viikko sitten lupailtiin.

Kirkkaat pakkaskelit oikein jees, mutta lunta ei kyllä tarvis, jos multa kysyttäis. Mut ei oo kysytty :)

Onhan se nyt ihan kiva kun joulu tulee. Hyviä safkoja ja useampi lyhyt työviikko, kun ens pe aatto, sitten välipäivinä pidän päivän tai pari vapaata, ja seuraavalla viikolla loppiainen. Tänä(kään) jouluna ei mitään hysteeristä suhailua paikasta toiseen, vaan siinä ympärillä vähän. Aatto ollaan kotona.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Pikkuhiljaa valmistuu...
Huomenna lämmitän leivinuunin, graavaan lohen ja otan kinkun sulamaan. Keskiviikkona teen laatikot, paistan uunissa, esivalmistelen muutamia ruokia ja illalla vielä kinkku uuniin. Torstai lienee siivouspäivä (vaimo kotona) ja kaupassa ja Alkossa pitänee käydä. Aattona sitten vielä muutamat ruokajutut, rosolli, yms. valmiiksi ennenkuin hiljentyy Jouluun.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
All systems are go. Lahjat hankittu, sauna pesty ja kinkku sulamassa. Huomenna joulukuusen hankinta ja pari päivää ennen joulua vielä yksi ruokakauppakäynti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös