Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Joulu 2024 – Live!

• 2 713
  • 72

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Nelonen, miksi teitte tuon. Tänään piti näyttää ensinäytöksenä Raskasta joulua 2022, huomenna sitten 2024. Veikkaan, että yhtä leikattuna jostain. Ei näin.

Joo, musiikki menee tunteisiin ja saa mennä!

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Valmistelut alkaa olla hyvässä vaiheessa, kinkun ylikypsiä lukemia vielä odotellaan vimmatusti digitaaleihin. Kiirettä on pitänyt tänään, kun päivällä valmistelin vielä viimeisiä ruokia joululle ja tein illan päälle muutaman tunnin etätöitä. Vaan kyllä palkitsi, kun sai hommat maaliin ja napsautti auki jouluoluen. Siihen kylkeen vähän itse tehtyä saaristolaisleipää ja savulohilevitettä, niin on maailma mallillaan. Tässä yön päälle vielä vähän parempaa rommia lasiin, samalla kun päivystän kinkun viimeisiä puuttuvia asteita.

Huomenna sitten aamupäivällä ulkosauna lämpenemään ja iltapäiväksi syömään isommalla porukalla. Joulupukkikin on saattaa olla tulossa, mutta saapa nähdä ehtiikö kiireiltään. Illalla luvassa rauhallisempaa menoa kahdestaan puolison kanssa. Hautausmaakierros ja sen jälkeen vähän lisää ruokaa ja juomaa. Joulupäivänä jälleen isommalla porukalla joulupuuroa ja illalla saunomista sekä kenties lautapelejä, jos pelaajia riittää.

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Kuopionkukon joulu koostuu elämästä ja sen eri puolista tälläkin kertaa. Valitettavasti surua tuo mummon elämänlangan käyminen vähiin ja sairastelu niin että hänen joulu on nyt sairaalassa ja todennäköisesti viimeinen joulu. Pitkä ja hyvä elämä takana mutta nyt on voimat lopussa.

Oma joulun odotus on mennyt glögiä siemaillen töissä ja saanut omistajan anteliaisuudella tarjota myös asiakkaille pipareiden ja julia suklaan muodossa.

Itse joulu menee perheen kesken vanhempien luona. Lahjat löytyivät hyvissä ajoin ja ennen kaikkea kummilapsille tärkeää löytää sopivat paketit.

Kukon perheen pöydästä löytää kuuden kilon kinkku, perinteiset laatikot sekä chili-bataattilaatikko. Kalaa sekä juomana julmust on todellakin must. Alkoholi ei kukon jouluun kuulu, sen aika on sitten ystävien seurassa ja esimerkiksi uuttavuotta juhliessa. Liköörikonvehteihin en koske mutta kinkun sinapissa saa olla konjakkia edes aromina.

Perinteisiin kuuluu joulukirkko ja haudoilla käynti. Illalla leffa varsinkin isäkukon kanssa ja yhtä yleinen perinne on se että isäkukko yleensä simahtaa sohvalle illan aikana.

Pelaaminen kuuluu myös vahvasti jouluun. Jo lapsena uudet konsolit olivat se juttu ja nytkin aattoyö etenee Nintendon ja Monster Hunter Rise parissa.

Lopuksi vielä joulun kunniaksi kaikille vinoilijoille tiedoksi että yksi velka on kuitattu kokonaan pois ja kahden muun osalta ennen joulua laitettiin velat puoliksi. Joten Kuopionkukko on myös muistanut olla välillä vastuullinenkin. Huomenna sen sitten lahjoja jakaessa saa tietää kuinka kilttinä ollaan oltu tonttujen mielestä.

Hyvää joulua kaikille.

Myös Jyp faneille!

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Viime joulu, jonka oli tarkoitus olla minun ja tyttöystäväni ensimmäinen joulu pariskuntana, meni helvetinmoisessa ripulissa (hyvää ruokahalua!), niin mukavaa nyt viimeinkin päästä viettämään kunnon joulu! Ollaan kumppanin isäpuolen luona maalaismaisemissa, vanhassa 1800-luvun puutalossa. Täällä on aito, itse metsästä haettu kuusi, puusauna järvenrannassa, leipäuuni, ja sisätakka, joten puitteet ja estetiikka on kohdillaan. Tällaiselle kaupunkijouluun muovikuusineen tottuneelle stadilaiselle tämä on harvinaista herkkua! Huomenna päivä alkaa riisipuurolla, siitä saunaan ja sitten onkin jo ruokailun ja lahjojen aika.

Oikein hyvää joulua kaikille, toivottavasti saatte mahdollisuuden viettää sitä juuri haluamallanne tavalla!

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvää joulunaikaa kaikille.

Minä lähden vielä illaksi töihin ja sen jälkeen on pari vapaata. Huomenna aamusta äidin luo aamupuurolle ja siitä alkaa meidän joulu.

Yleensä olen ollut aattona töissä, koska haluan antaa mahdollisuuden vapaaseen jollekin työkaverille jolla on pieniä lapsia. Tänä jouluna kuitenkin minulle oli laitettu aatto vapaaksi, ehkä on ihan kiva pitkästä aikaa olla vapaalla.

Yleensä olen itse tykännyt pitää kaikki joulupyhät aina täysin vapaata, koska joulun aika on sellaista, että on kiva rauhoittua ja viettää sitä joulua yhdessä perheen kesken vailla kiirettä mihinkään. Nyt tosin tein pienen poikkeuksen ja laitoin itselleni työvuoron joulupäivän illaksi, mutta aaton sen sijaan pidän kyllä vapaata, kun sen haluan viettää rauhassa lahjoja availlen ja jouluillallisen parissa.

Tapaninpäivän sen sijaan pidän ihan vapaata ja silloin olisi ollut oman jengin matsikin Nordiksella, mutta nyt en jaksa lähteä sitä katsomaan, kun vietän mieluummin joulun aikaa perheen parissa.

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuoreina omakotitalon asukkeina kinkku on ensimmäistä kertaa leivinuunissa. Tässä ollaan jännän äärellä. Sisälämpötila näytti olevan noin 75 astetta juuri nyt. Alkuillasta tuli piparit ja tortut heti lämmityksen jälkeen käytettyä uunissa. Kyllä tuli hyvä tuoksu. Joulun yliarvostetuin syöminen, joulutorttu, on uunituoreena aivan hyvää sittenkin

En tiiä miten muilla kävi lapsena, mutta itselle on jäänyt mieleen seuraavaa. Kun lahjapapereista paljastui joku pattereilla toimiva härpätin, ei siihen vehkeeseen oltu koskaan älytty pukin pajalla laittaa pattereita mukaan. Markka-aikaan sitä odoteltiin päiväkausia, että joku paikka aukeaa mistä käydä patterit siihen vehkeeseen. Tai sitten hyvällä tuurilla jostain kaukosäätimistä sai tarvittavat paristot lainattua ja leikki saattoi alkaa. Että semmoista. Huolehtikaa patterit niihin laitteisiin vanhemmat.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuoreina omakotitalon asukkeina kinkku on ensimmäistä kertaa leivinuunissa. Tässä ollaan jännän äärellä. Sisälämpötila näytti olevan noin 75 astetta juuri nyt. Alkuillasta tuli piparit ja tortut heti lämmityksen jälkeen käytettyä uunissa. Kyllä tuli hyvä tuoksu. Joulun yliarvostetuin syöminen, joulutorttu, on uunituoreena aivan hyvää sittenkin

En tiiä miten muilla kävi lapsena, mutta itselle on jäänyt mieleen seuraavaa. Kun lahjapapereista paljastui joku pattereilla toimiva härpätin, ei siihen vehkeeseen oltu koskaan älytty pukin pajalla laittaa pattereita mukaan. Markka-aikaan sitä odoteltiin päiväkausia, että joku paikka aukeaa mistä käydä patterit siihen vehkeeseen. Tai sitten hyvällä tuurilla jostain kaukosäätimistä sai tarvittavat paristot lainattua ja leikki saattoi alkaa. Että semmoista. Huolehtikaa patterit niihin laitteisiin vanhemmat.

Mä paistoin joulutortut ja piparit jo eilen himassa sähköuunissa tosin ja valmistaikinasta, mutta hyviä olivat silti ja tänään söin niitä myös tossa iltakahvilla.

Mulla oli kyllä aina vanhemmat onneksi tajunneet varata niitä pattereita jouluksi, kun paketeista tuli jotain pattereilla toimivia härpäkkeitä silloin 80-luvulla Markka-aikaan, jolloin ne kaupat eivät tosiaan olleetkaan vielä auki läheskään nykyiseen malliin. Mutta toi on tosiaan tärkeä pointti muistaa.

Ostin itse onneksi veljen pojalle nyt sellaisia leluja joululahjaksi, joihin ei pattereita tarvitse, niin ei tarvitse koko asiaa edes miettiä.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kohtuu tuorwwna mökin omistajana, jossa leivinuuni olisi ollut tämä sama mahdollisuus, vaan paha kurki, kun olen ollut yön töissä ja emäntä tulee mökille vieläkin myöhemmin kuin minä. Itse olen siellä joskus puoli kymmenen maissa ja torppa lämmitykseen ja nukkumaan. Tytär saa toimia kaminamikkona, koiran viihdyttäjänä sekä kuusen kasaajana sen ajan, niin ja saa keittää riisipuuron.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toivottavasti tämä Joulupukin kuumalinja säilytetään lapsille tästä vielä vuosikymmeniä eteenpäin. Hieno, suomalainen joulun perinne.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Jotenkin aluksi yhdistin nämä kaksi keskenään ja mietin, että vähän lähtenyt leivinuunin lämmitys tuoreilta omistajilta lapasesta, mutta onneksi kirjoititkin kinkusta.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Oikein rauhaisaa joulun aikaa palstan lukijoille.

Täällä on vielä rauhallista, kun rouva nukkuu vielä ja minä juon aamukahvia joulupukin kuumaa linjaa katsellen. Alkuiltapäivästä pitää siirtyä siskon luokse, jossa onkin sitten 5kpl max 6v tenavia, joten rauha on muisto vain sen aikaa kun siellä ollaan. Pukki tulee kuulemma klo 15, jonka jälkeen syödään. Illasta voidaankin sitten rouvan kanssa tulla takaisin kotiin rauhoittumaan ja nautiskelemaan ehkä vähän viiniä. Omat lapseni viettävät joulun aina äitinsä kanssa lähempänä joulupukin kotia ja minun kanssa ovat sitten uuden vuoden Etelä-Karjalassa.

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tässä puuro porisee ja kuuntelen Leevien joululevyä. Daami pikkuhiljaa heräilee, kuten skidikin. Iltapäivästä sitten lähdetään vanhempieni luokse, jossa nautiskellaan hyvää ruokaa ja myöhemmin availemne jotakin lahjoja.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Joulupuurot täällä syöty ja Joulupukin kuuma linja pyörii töllöstä. Lumiukkoa ja Joulurauhan julistusta odotellessa.

Oikein rauhaisaa Joulua kaikille!

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ja Turussa ei yhtään lunta.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nauratti, kun äsken tuli joku kirkko-ohjelma suomen Turusta ja 6 vuotias tyttäreni kysyi ohjelman lopussa ”onko Turussa aina yhtä pimeää?”.

Vähän vanhempana jatkaa kysymystään yhdellä sanalla, eli "onko Turussa aina yhtä pimeää sakkia?"

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy