Siirretty huhuketjusta, tämä lienee parempi ketju ensi kauden joukkueen rakentamiseen liittyen:
Hjallis Harkimo Jokerien KHL-joukkueesta: SuomiKiekko
Eli jos teikäläisten pelaajarinkiin kuuluu esim 30 jannua, niin max 3 voi Hjalliksen kiveen hakatun teesin mukaan olla ulkomaalaispelaajia. Irving, Moses, Davis... siinähän ne jo ovatkin.
No joo tuskin kukaan todella uskoi tuota hjalmarin viimekesäistäkään propagandaa. Hemmo on vuosien varrelta tullut surullisen tutuksi noista PR-mielessä julkaisemistaan haihatteluistaan.
Toivottavasti kukaan ei pahastu ainakaan liikaa jos kommentoin Hjalliksen sanomisia.
Ihan alkuun se, että olisin toivonut Kekäläislinjan jatkumista. Toisin sanoen, Kurri kommentoi joukkueen asioita julkisuuteen kaikilta osin mitä pelaajiin tulee. Toiseksi, tuollaisilla kiintiöillä kuin 90 prosenttia suomalaisia minkä Hjallis naulaa on paha tapa jäädä elämään tavalla tai toisella.
Vuosikymmeniä Jokerien kannattaneena haluan nähdä joukkueessa
1. Mahdollisimman paljon junnuissa Jokereissa pelanneita. Tämä on hyvin tärkeä kriteeri.
2. Toinen merkittävä asia on se, että jospa Jokerit palaisi sekoiluiltaan siihen vanhaan Jokerikiekkoon (pirullisen taitavaa) siltä osin kuin se on nykykiekossa mahdollista. Ja KHL:ssä se on, sen verran olen otteluita katsonut. Pelkästään tuomarilinja suosii taitavia pelaajia vrt Liigaan, jossa koukkia saa niin paljon kuin ikinä viitsii.
Jos Jokerien omasta tuotannosta ei löydy pelaajaa KHL-Jokereihin tietylle paikalle, sen jälkeen en pistäisi tärkeäksi sitä, että pelaajan pitää olla suomalainen. Minusta ajatus ei ole järkevä. Otan kaksi esimerkkiä:
Linus Omark vs Janne Pesonen;
Ryan Gunderson vs Lasse Kukkonen
Tietenkään aivan samoista pelaajatuypeistä ei tuossa yllä ole kysymys, mutta pointti on siinä, että kun ei ole Jokereista, ei haittaa lainkaan jos on Suomen ulkopuolelta. Itse asiassa - mun mielestä - on parempi tulla Pohjois-Amerikasta tai Ruotsista, jos samasta pelipaikasta kilpailisi Oulun Harrastajateatterin näyttelijä. Sama pätee moneen HIFK:n pelaajaan joiden määrää ei tulisi lisätä kun JRuudusta päästiin eroon.
Jotenkin vierastan aivan vitusti ajatusta että Jokereista tehdään koko Suomen seura. Nyt se on sanottu Rotenbergin ja Hjalliksen toimesta ääneen ja pakko on uskoa, että tämä on suunnitelma. Pelkään pahoin, että kun KHL:ssä on 28-29 pelaajaa per joukkue, Jokereissa pelaisi jatkossa vain 2-3 ulkomaalaista (Hjalliksen mukaan). Rotenberg** ilmaisi asian niin, että hän haluaa Jokereista koko Suomen Jokerit.
Sen sanon että minä haluan Jokerikiekon palaavan ja ei vitun väliä, vaikka puolet joukkueesta ei olisi suomalaisia kunhan peli kulkee ja Jokerit on sitä mitä sen pitääkin olla - nauravaa, nautittavaa, taitavaa kiekkoa.
** KHL:ään siirtyvää Jokereita on ensi kaudella tarkoitus markkinoida koko Suomen jääkiekkojoukkueena, lupaa Jokerien hallituksen jäsen Roman Rotenberg (HS 7.3. 2014)