Hienoja nimiä nämä Omark ja Harju. En ole ikinä itse ollut mikään narrifani, mutta kyllä tämä KHL siirtyminen on saanut mut seuraan teidän tekemisiä aika tarkastikkin. Muutenkin koko siirtyminen itsessään mielestäni tekee suomikiekolle vain ja ainoastaan hyvää, en ymmärrä julkista itkemistä asian suhteen, mutta ei mun tarvikkaan..
Asiaan.. Toinen asia mitä en ymmärrä, tai.. Itse punnitsen asiaa näin sen pohjalta mitä KHL:ää itse olen seuraillut.
Yleinen mielipide, ainakin jokerikannattajien ulkopuolelta on se että Narrit ei tuu pärjää, verotus sitä ja pelaajiston taso sitä myöden tätä.. Kyllä, on tossa joku perä, MUTTA..
Pohjustus : esim Suomi ei loista EHT-höntsä turneissa nimillä, verrattaen vaikka Venäjään, joka on täynnä näitä KHL-superstaroja, mutta silti noissakin höntsissä menestytään. Miksi? Joukkuepelaaminen, sitoutuminen yms yms.. Asioita jotka ovat suomalaisille ja ruotsalaisillekkin itsestäänselvyyksiä - pääosin. Toista se on venäläisillä taiteilijoilla.. Mielestäni tässä on myös Jokereiden mahdollisuus, vaikka jengissä ei tulekaan pelaamaan niitä kaikista valovoimaisimpia tähtiä.
Erkalla on mahtava taito saada jengi puhaltamaan yhteen hiileen, tehdä asiat yhdessä eikä sooloilemalla. Ja kuten kaikki varmasti tietää, tulee jokerit koostumaan hyvin pitkälti eurooppalaisista ja pohjois-amerikan venäläis"kauhuisista" pelaajista, toisin kuin valtaosa KHL-ryhmistä. Esim Jalosen Jukan SKA on/oli kiistatta materialtaan mahtijoukkue, piti olla ylivoimainen ja kaikkea mutta... Eikai Jalosen valmennustaidoista tämä asia kiinni ollut, vaan ihan jostain muista asioista.. Anyway, jokainen varmaan ymmärtää pointtini..
Esimerkkinä toimikoon vaikka Lev Praha, jossa nokalla väittäisin olevan hiukan parempi ja helpompi porukka valmentaa kuin vaikka Jalosen Jukalla Pietarissa. Se näkyy nyt Playoff menestyksenä ja joukkueena pelaamisena. Eikä se Lev Praha nyt mitenkään loista näillä nimillä, meille suomalaisille tuttuja miehiä toki, mutta KHL-mittapuulla mitattuna.
Sitoutuminen, seuralle ja menestyksen eteen pelaaminen omien etujen vastaisesti jos tarve vaatii. Siinä asioita joiden takia Suomi menestyy jääkiekossa vuodesta toiseen ja suomalaisia pelaajia arvostetaan, vaikka ei välttämättä se kaikista herkkäkätisin olisikaan. Miksi sama asia ei voisi kantaa myös KHL:ssä - joukkueena.. Itse uskon että Jokerit tulee yllättämään KHL:ssä meidät kaikki. Raha, se kun ei aina ole se määräävä tekijä ja normaalista poiketen - Jokerit pääsee nyt iskemään altavastaajana.
Toivotan onnea ja menestystä tulevaan KHL-kauteen niin Jokerifaneille kun koko organisaatiollekkin ja uskon, että niin kauan kun joukkue pysyy suomalaisena ja sitä johdetaan suomalaisten arvojen mukaisesti, on Jokereilla aito mahdollisuus menestyä niin kentällä, kuin organisaationa, vaikka sitä rahaa ei eniten olekkaan tai pelaajistoon ei saada niitä makeimpia karkkeja kakun päälle tiukan verotuksen johdosta.
Good luck ja myös minut tullaan näkemään jaffalassa kaudella 14-15, ei ehkä narripipo päässä, mutta kuitenkin :)