Millainen asenteen muutos tuohon sitten auttaisi? Mikä sinun ehdotuksesi miten pitäisi tehdä toisin?
Pitkäjänteisyys tarkoittaa Ässien toiminnassa hyvin paljon muuta kuin kokoonpanon muuttumattomana pysymistä. Kilpailukykyisen kokoonpanon pitäminen vuodesta toiseen jokseenkin muuttumattomana on mahdottomuus Suomen kokoisella markkina-alueella.
Se pitkäjänteisyys mikä Ässissä on tavoitteena tarkoittaa organisaation arvojen ja kultturin jatkuvuutta. Tuolla tavalla kokoonpanon vaihtuvuus pysyisi hallittuna, kun juniorituotanto, talous ja organisaation kulttuuri ovat kunnossa.
Minun mielestä organisaation arvojen ja kulttuurin ylläpitäminen korkealla tasolla pitäisi olla itsestäänselvyys. Pikkuisen minulle on jäänyt silti auki mitä erikoista se kulttuuri nyt on Ässissä? Ymmärrän nämä perusasiat eli ei syödä enempää kuin tienataan toisin kuin rakas kotimaamme ja ylläpidetään sekä hankitaan organisaatioon kovaa urheilullisuutta. Näistä kahdesta asiasta en usko että löydämme kovaa kilpailuetua ensi kaudeksikaan. Mitä muuta se on? Haluaisin linjausta johdolta että olemmeko jatkossa kasvattajaseura myös Liigan isommille joukkueille? Eli kun kasvatamme junioriputkesta Kärjen ja Ojamäen tai kehitämme ulkopuolelta Hirvosen niin onko se Ässille ok että pelaaja siirtyy Suomen sisällä isompaan seuraan heti kun on valmis tuottamaan Ässille jotain?
Minä lähtisin tarjoamaan nuorille pelaajille 3-5 vuoden sopimuksia ja toivoisin muidenkin seurojen tekevän niin. Olkoon pykälissä sitten KHL ja joskus vaikka SHL pykälät mutta en haluaisi että kasvatamme pelaajia isommille Liigaseuroille. Miettikää nyt mitä Liigalle tekee se että HPK kasvattaa ensin Turusen IFK:lle ja sitten Innalan jne...
Yksi hyvä esimerkki voisi olla Killinen. Nuori mies saattaa suostua Ässien jatkospimukseen, mtutta se johtuu siitä ettei ole vielä noussut sille tasolle että muut veisivät hänet. Ja jos sitten 21-22 kaudella breikkaa niin on aika masentavaa että jo etuköteen tiedämme lopputuloksen. Kertokaa mulle miten me rakennetaan menestyvä, tiivis ja sitoutunut joukkeu näin?
Sopimukset tulisi olla esimerkiksi niin että 2 vuotta suorana ja loput seuran optioilla. Jos sitten nykyset nuorisotähdet kiukuttelee ja pakko päästää menemään niin ainakin joutuvat maksamaan kompensaatiota sopimuksen purusta. Tämä nykyinen tapa on täysin kestämätön pienille seuroille ja koko organisaatiosta jää kuva pelkkänä kasvattajaseurana johon alkaa ajan kanssa fanien olla vaikea kiintyä kun jatkuvuus alkaa olemaan luokkaa nolla. Muutama vuosi sitten näki vielä usein 2 vuoden soppareita, nyt nuoret pelaajat tekee pääasiassa vuoden sopimuksia.
Eli jos Ässien kulttuuri on kova urheilullinen vaade pelaajistossa, hyvät ja arvostavat käytöstavat toisia kohtaan ja talouden ehdoilla meneminen sekä toimia pelaajiston suhteen yllämainitulla tavalla niin sitten se on niin. Itse en pidä siitä ja uskon sen olevan turmioksi. Fanit kaipaavat tuttuja pelaajia ja haluaisivat edes joskus pitää tähtipelaajansa edes vuoden pari kun he ovat kehittyneet joukkueen avainpelaajiksi.
Ei tälläinen puuhastelu tulisi kuuloonkaan jossain eurojalkapallossa. Ei siellä ILMAISEKSI kasvatella pelaajia toisille. Pikkuseurat tekee tolla kovaa bisnestä. Miksi Ässien pitäsi tehdä samaa mutta ilmaiseksi?
Miten Liigan vetovoima on viime vuosina parantunut? Aivan, se on heikentynyt ja yksi syy on se että Liiga on epätasainen. Nykyssyteemi missä Saipat ja Ässät jauhaa pelaajia isoille seuroille sopii hienosti isoille jengeille ja pelaajille. Isot saa joka vuosi napsia muualta tähtipelaajat ilmaiseksi ja pelaajat saa jatkuvasti mittauttaa arvonsa ja mennä sinne missä eniten maksetaan. Periaatteessa tämä systeemi tekee juniorityöstä ihan vitun yhdentekevää. Se on pelkkä imago asia ja oikeastaan kuluerä taloudellisesti. Ihmettelen miten fanit hyväksyvät tämän kuin lampaat?