Minua kyrsii Nuutisesta puhuttaessa, että jotkut perustelevat hänen hyötyään tasaisella ~30 pisteen suorituksella joka kausi. Miksikö Nuutinen on tehnyt sitten tasaisesti sen 30 pistettä? No siksi, että tässä on nyt kolme valmentajaa yrittänyt tehdä Mikosta ylivoimatykkiä, vaikka hänellä on epätarkka laukaus, keskinkertainen pelisilmä ja syöttötaito. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi ylivoima ei kulje.
Liigan 20 parhaan maalintekijän keskimääräinen laukaisuprosentti on tätä kirjoittaessa 11,51%. Mikäli Nuutinen viimeistelisi tällä prosentilla, hänellä olisi nykyisen yhden maalin sijasta viimeisteltynä 7,25 maalia. Viime kaudellakin hänen laukaisuprosentti oli ennätyspisteistään huolimatta vain 5,3%.
Eikä minun tarkoitus ole edes dissata Nuutista, vaan hänen roolinsa ei tule olla ylivoimalla. Hän on pelaajatyypiltään alempien ketjujen energiahyökkääjä ja hän on siinä ihan kelvollinen. Minä luulen, että Nuutisesta olisi KalPalle suurempi hyöty (tai pienempi haitta), jos hän tekisi vaikka 5+5=10 pistettä kauteen ja pelaisi ilman ylivoimavastuuta, paremmin rooliinsa soveltuvien pelatessa ylivoimat.
Minun mielestä KalPassa ei riittävästi kiinnitetä huomiota pelaajien rooleihin. Se on melko sama kuka siellä penkin takana ylivoimakuvioita piirtelee, jos pelaajien henkilökohtaiset ominaisuudet eivät tue onnistumista. Ylivoimamaalien osuus menestyvällä joukkueella on niin suuri, että pelien voittaminen vaikeutuu älyttömästi, jos siinä joutuu antamaan tasoitusta muille, kuten tällä kaudella on käynyt selväksi. Nytkin on nähty, että ylivoima pyörii heti paljon vaarallisemmin, kun Graham tuli rightin puolen miehenä liikuttamaan kiekkoa viivaan.