Pistänpä aikani kuluksi omaa näkemystä siitä, millainen ensi kauden joukkueen tulisi mielestäni olla. En ole laskenut joukkueen hintaa, en ole ammattilainen, eikä tätä tule ottaa muutenkaan vakavasti, joten jos luet tämän, pyydän että suhtaudut asiaan niin että tämä koko viesti on maallikon mutuilua. Ei faktaa. Kiitos :)
Maalivahdit:
Molemmilla nykyisillä sopimus katkolla. Rynnäs tuntuu olevan vahva huhu ja kelpaa minulle ykkösvahdiksi. Uskon että maalivahtiosasto vahvistuisi tämän muutoksen myötä. Kiviaho on esittänyt viime aikoina parissa ottelussa lupaavia otteita ja pitäisin hänelle ovea auki kakkosvahdiksi. Tosin hieman lisänäyttöjä odottaisin. Luulen että isä Mikaelin potkujen myötä junnujen mokke Kasperi Kotkaniemen ovet sulkeutuivat edarin kakkosvahdin paikan suhteen.
Puolustus:
Marttinen tuli Lukon jämäpakista Ässien ykköspakiksi ja mielestäni kelpaa vielä ensi kaudenkin kärkipareihin puolustavaksi pakiksi. Viereen uusi mies tuomaan kiekollista osaamista sen verran minkä kärkiparien miehellä tulee olla.
Jos Taimi ei tee tällä kertaa "Taimia", hän on mielestäni toisen kärkiparin kamaa. Viereen sitten uusi mies tuomaan puolustuspään osaamista, eli kunnon oman pään luuta koodinimellä "JoePiskula".
Kolmoseen olisi valmis pari Peltola-Seppälä, joilla molemmilla sopimus katkolla. Kuluvasta kaudesta huolimatta pidän molempia Padan peruspalikoina, jotka haluaisin pitää. Saattapi olla että ainakin toinen häipyy, mutta molemmat kelpuuttaisin. Mikäli Taimi hilpaisee taas kerran kesken sopparinsa, täytyy saada jatkot molemmille.
Jomman kumman jatkaessa matkaa, meillä on nuoria nousevia pakkeja omasta takaa. Ensisijaisena miehenä jo liigakelpoisuutensa todistanut Aleksi Varttinen, jonka kanssa uskoisin sopimuksen solmimisen olevan vain ajan kysymys. Niklas Peltomäellä on on pitkä soppari, mutta miehestä itsestään en osaa sanoa vielä oikein mitään. Myös Ketolalla sopimus voimassa ja sieltä sitten vaan raivaamaan paikkaa itselleen kokoonpanosta. Näistä syistä johtuen Peltolan tai Seppälän lähtö ei olisi mielestäni niin suuri menetys, etteikö sitä voisi korvata omasta takaa. Edelleen siis edellyttäen että Bisnes-Tommi jatkaa joukkueessa.
A-junnuista on ilmeisesti tulemassa tuleville kausille useampikin todella lupaava pakki. Heille myös rohkeasti näytön paikkaa, mikäli omalla tekemisellään sellaisen ansaitsevat. Ja uskon että ansaitsevat.
Sopimukset ensi kaudeksi löytyy myös Saku Salmelalle ja Teemu Vuorisalolle. Kummallekaan en löydä oikein muuta käyttöä kuin rotaatiopakin roolin, mutta sopimusta täytyy toki kunnioittaa. Salmela on tästä parivaljakosta minun silmissäni edellä ja kykenee jonkinlaiseen peruspeliin, joten olkoot sitten hän joka kiertää joukkueen mukana. Vuorisalon kanssa olen valmis antamaan periksi. Kovasti olen odottanut että se lähtisi liikkeelle, mutta en ole huomannut kummoistakaan edistystä.
Kristian Tuohilampi on esittänyt piristyneitä otteita valmennuksen vaihdon jälkeen. Asenteestahan se ei koskaan ole ollut kiinni, ihailtavalla moraalilla mies on työtä aina tehnyt, mutta kun ne ominaisuudet eivät vaan tahdo ihan riittää liigatasolle. Siksi päästäisin hänet menemään, sillä mainittavaa kehitystä tuskin tuossa iässä enää tapahtuu, piristyneistä otteista huolimatta.
Myös Juho Tommila saa minun puolestani etsiä uuden työnantajan. Kiekollinen potentiaali on olemassa ja hetkittäin väläyttelee, mutta kun se kokonaisuus on kuitenkin jäänyt hieman keskinkertaiseksi. Ja kun miehen luonnekin tuntuu olevan sellainen, että minkäänlaista ilkeyttä tai puolustajalle suotavaa aggressiivisuutta on turha odottaa, niin en löydä hänelle paikkaa minun Ässistäni.
Sentterit:
Tiivola on loukeista toivuttuaan näyttänyt olevansa hyvä sentteri liigaan. Hänelle siis toinen kärkisenan paikka, mutta toinenkin täytyy ensi kaudeksi löytää. Ja sen toisen kärkisenan tulisi olla tasoltaan vähintään samaa tasoa Tiivola kanssa.
Kuparista on toivottu takaisin ja kyllä Kupru minullekin kelpaisi alaketjujen senaksi. Olkoot vaikka Appelgren toinen ja Saha myös ringissä mukana. Appeli ja Saha tuskin kummoista liksaa vaativat, enkä usko että Kuprukaan ihan älyttömiä kehtaisi vaatia.
Makkonen ja Sillanpää saavat jatkaa matkaa.
Laiturit:
Mikäli Sakke jatkaa hän on luonnollisesti kärkilaitureita samoin kuin Kärki. Rekosen kausi on mennyt päin persettä, mutta ei ne taidot sieltä kadonneet ole. Kenties kyse on vain totaalisen väärin hoidetusta kesätreenistä. Odotan joka tapauksessa että ensi kaudella Rekonen on hyvin pisteitä naputteleva kärkiketjujen laituri.
Lähteenmäki on kaikessa monipuolisuudessaan sellainen mies jolle tekisin ehdottomasti jatkot. Loukkaantuminen saattaa olla siinä suhteessa Ässien kannalta jopa hyvä, että mies pysyy nyt "poissa" muiden joukkueiden silmistä. Ehdottomasti kärkiketjujen kamaa ja jatkoa, kiitos!
Taustalla kyttää näyttöpaikka Killinen, joka saattaa myös paikkansa käyttää jo ensi kaudella. Potentiaali näkyy silmään. Myös Kivenmäki on nuori ja nälkäinen kovaa vauhtia kehittyvä kaveri, joka varmasti mielellään ottaisi paikan kärkiketjuissa.
Laituritilanne siis näyttää mielestäni, varsinkin jos Lähteenmäelle saadaan soppari, oikeastaan aika hyvältä. Jos siis Sakke ei häippäise ulkomaille. Jos ja jos :D Tuossa voisi silti olla paikka vahvistukselle, vaan se ei olisi mitenkään pakollinen. Eli noilla kärkilaitureilla voisi mielestäni hyvinkin lähteä kauteen ja vahvistaa sitten hankinnalla kauden mittaan, mikäli tarvetta ilmenee.
Kolmoseen siis lähtökohtaisesti Killinen-Mave jr. Juholalle varmasti sorvataan halpa jatko, oli viime kaudella ennen pahaa loukkaantumistaan kuitenkin hyvin vauhdikkaita otteita esittänyt nuorukainen.
Alaketjuihin varmasti pestataan tuorettakin voimaa ja se on ihan tervetullutta, mutta itse pitäisi kyllä Huhtasenkin tuolla rotaatiossa mukana. On kuitenkin esimerkillinen urheilija, joka voisi opettaa pullamössöteineille miten treenataan oikein ja eletään urheilijan elämää. Kyllä yksi oma rymistelijäkasvatti tuonne sopii, vaikka sitten olisi välillä poppareillakin. Hupista tiedetään mitä saadaan, mies on taatusti kiitollinen joka minuutista jonka saa pelata Patapaita päällä ja on satavarmasti halpaa työvoimaa.
M. Varttinen on omalta kannaltani ongelmallinen tapaus. Tullessaan edustukseen pari kautta sitten nuorukainen oli kuin tulta ja tappuraa, kiisi kuin tuulispää ympäri kaukaloa, pienestä koostaan huolimatta taklaustensa jämäkkyyden saivat todeta Joe Finleystä lähtien kaikki vastustajat ja pisteli mies jokusen hienon maalinkin. Sen Varttisen kanssa tekisin jatkot koska tahansa. Tästä nykyisestä en ole vielä ihan varma.
Lamberg, Salmio, Juusela: olen pahoillani mutta teille en löydä enää käyttöä. Kaikkea hyvää urallenne, toivottavasti saatte paremman meiningin päälle jossain muualla.
Siinähän sitä olisi. Eli uusi ykkösmokke Andyn tilalle, toinen kärkisentteri, kaksi kärkiparien pakkia, toinen kiekollinen ja toinen oman pään luuta. Siinä tärkeimmät/kalleimmat uudet miehet minun mielestäni. Uskon että tuollaisella joukkueella mentäisiin jo hienosti jatkopeleihin, riippuen tietty ensinnäkin siitä että kuka täällä koutsaa ja vielä siitäkin että ensi kesänä pitäisi treenata, eikä vain ottaa aurinkoa.