Minun omat mielipiteeni ovat Ässistä, että vaikka joukkue oli ylivoimainen jumbo, niin koko totuus ei sarjasijoituksessa ollut. Ässät alisuoritti hyvin rankasti materiaaliinsa nähden ja käytännössä Ässissä ei ole ollut kunnon päävalmentajaa 1.5 vuoteen.
Ei Selinistä voi Messiasta odottaa, joka nostaisi kertaheitolla joukkueen taistelemaan suorasta pudotuspelipaikasta, mutta joukkueella on äärettömän hyvä valmentaja joka aivan varmasti luo pohjaa tulevalle ja saa materiaalista irti huomattavasti enemmän kuin edeltäjät.
Joukkueenne on nuori, mutta naapurista katsottuna potentiaalia on tulevaisuuteen. Peräänkuuluttaisin pitkäjänteisyyttä sekä kärsivällisyyttä.
Niin, vaikka tämä varmaan kuulostaa jo monen PK- joukkueen kannattajalle jo kirosanalle, mutta uudelleenrakennuskausi / välivuosi on homman nimi tulevalla kaudella. Jatkuvuus on pientä ihan joka osastolla aina toimistolta rotaatiomiehiin asti. Ja lisäksi suurinpiirtein kaikki hankinnat on enempi mallia pitkällä tähtäimellä kuin tulevan kauden vahvistus. Spinkit nyt ovat ainoat, jotka varmaankin tähän kategoriaan tippuvat ja saattavat tulla Ässiin vain vuoden pahveilla. Kuitenkin hekin ovat monelle jonkin sortin kysymysmerkkejä, kun harva heidän pelejään on juurikaan nähnyt...kuten en minäkään, mutta luotetaan Kerttulan osaamiseen, että osaa arvioida itselleen tutut veijarit hyvin.
Pari viime kautta tuli lähdettyä ihan luottavaisin mielin tulevaan kauteen ja viime kauden alkaessa ei omaan silmään rosterissa juurikaan ollut kysymysmerkkejä muuta kuin valmennus ja kenties hiukan maalivahtiosasto. Nyt tulevalle kaudelle lähtiessä niitä kysymysmerkkejä on muutamaan kertaan enemmän. Ymmärrän ihan hyvin, miksi Ässät tullaan sijoittamaan tulevissa ennakoissa hyvin lähelle sitä jumpo sijaa.
Vaikka ennakoita silmällä pitäen Ässillä ei hirveästi ole kättä pidempää, se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kausi voisi mennä ihan kelvollisesti. Finaaleihin pääseminen olisi jo sellainen jymypaukku, että kevään miracle on ice kalpenisi siinä rinnalla heittämällä. Siitä huolimatta, itse lähden kauteen luottavaisin mielin ja uskon Ässän kampeavan itsensä 10 joukkoon...vaikka helppoa se ei tule olemaan.
Ässillä on Killisen ja Kivenmäen muodossa kaksi yllätyskorttia, jotka itse uskaltaisin lukita ilman mitään sydämen tykytyksiä top6 hyökkääjän rooliin. Vaikka varsinkin Killisen kausi jäi aika vajaaksi, niin kaikesta näkee, että poika on hyvä pelimies. Enemmän luottoa minulla näihin jätkiin on kuin johonkin 100k€ AHL arpaan.
Lisäksi siellä on ihan hyvää duunariosastoa Salmio, Lähteenmäki, Appelgren, Kivelä... Ja Rekosen pitäis olla, mutta se nyt oli ihan paska viime kaudella... Nää kaikki jätkät on ollut rooliinsa nähden kohtuu tehokkaita ja pystyvät pelaamaan ihan hyvällä tasolla myös tulosyksiköiden täytemiehinä. Toki Salmiolla ja Lähteenmäellä on ollut loukkaantumisten kanssa sen verran huolia, että tuokin on yksi niistä monista kysymysmerkeistä. Mutta jos äijät ei kestä kasassa, niin löytyy sieltä Juhola ja Pihlajamäki nelosketjujen kelvollisiksi täytemiehiksi.