Suurimmat tarpeet ovat ehdottomasti kokoa ja voimaa puolustukseen, play-off pelit osoittivat karusti sen, että näissä peleissä puolustajilta tarvitaan fyysisyyttä. Jos sekä Kudroc että Määttä poistuvat, tarvitaan mielellään kolme fyysiseen peliin pystyvää puolustajaa. Ja vastaavasti parikin sopimuksen omaavaa puolustajaa olisi syytä pitää kokoonpanon ulkopuolella.
Toinen iso tarve on vähintään kaksi sentteriä, joista on toinen on ylivoiman moottori ja toinen liigaan elittiin kuuluva puolustava sentteri.
Kolmas tarve, ei ehkä niin suuri kuin edelliset, olisi yksi hyvä voimalaituri. Tosin Laaksonen Jesse voi ottaa tämän roolin, jos kehitys vain menee eteenpäin toivotusti.
Vähän tarvii tarttua tähän veron kirjoitelmaan. Hyvin pitkälti samoilla jäljillä ollaan täällä eli Ässät tarvii EHDOTTOMASTI kaksi uutta sentteriä. Sen ykkössentterin, joka todellakin pystyy omalla panoksellaan vaikuttamaan pelin lopputulokseen. Tärkein palanen tätä ajatellen on se, että hän saa yv:n toimimaan! Ei tuollaisella yv:llä mitä AUK "parhaimmillaan" voi pyörittää mennä ensi kaudellakaan puolivälieriä pidemmälle, se on karu fakta.
Lisäksi Ässät tarvitsee juurikin sen puolustavan sentterin, joka kauhoo omissa aloitukset ja vetää alivoimaa, toinen alivoimasentteri on sitten AUK. Tämän kaverin ei tarvi olla mikään kallis, eikä mikään Kuparisen "korvaaja", vaan nimenomaan erikoismies. Ei Kuprua tarvii "suoraan" korvata vaan nimenomaan roolien kautta ensi kaudella. Tällä kaudella Ässiltä puuttui juuri nämä kaksi tärkeintä palasta sentteriosastolta ja se näkyi keväällä varsin karulla tavalla. Virheistä olisi syytä oppia. Ja kyllä minä tuossa loukkaantumis jutussa komppaan veroa, ei ole kirkossa kuulutettu, että ensi kaudella käy yhtä hyvä munkki senttereiden osalta asian suhteen. Toivoa toki täytyy, että isommilta kolhuilta vältyttäisiin.
Puolustuksen osalta olen veron kanssa hieman eri mieltä. Määttä korvataan toivottavasti Viitasella. Itse kyllä luulen, että nämä jotka Viitasen "pöytälaatikkosopimuksesta" puhuvat ovat saattaneet mennä omaan "miinaan" ja alkaneet itsekin uskoa näitä huhuja. Toivottavasti olen väärässä ja myönnän kyllä, jos olen. Ottaisin mielelläni Pataan, huolimatta eilesen kolmannen erän kahdesta perättäisestä "hienosta" avauksesta.
Kudroc, jos saadaa ulostettua, niin rahaa vapautuu sellaiseen pakkiin, joka osaa kyllä pelata ylöspäin ja siinä sivussa hoitaa omankin pään. Toivotaan, että Toivola & co. haluavat tällaisen löytää. Rahaa se toki vaatii, mutta mahdollisuus "takaisin saamisellekin" kasvaa.
Ässät tosiaan kärsi keväällä fyysisyyden puutteesta, mutta täytyy muistaa, että niin Määttä kuin Kudrockin olivat molemmat enemmän tai vähemmän keskenkuntoisia ja tämä vaikutti varmasti siihen asiaan, vaikkakin olivat lähes ainoat jotka sitä fyysisyyttä puolustuksessa pystyivät tarjoamaan.
Ongelama vain on nyt se, että Ässillä on kahden (Mielonen/Sammalkangas) täysin turhakkeen kanssa sopimus. Kyllähän tuohon vois jonkun "Honkasen" hankkia puoli-ilmaiseksi kahdeksanneksi pakiksi, jos edes toinen noista olisi pois vahvuudesta, mutta ainakaan tällä hetkellä asia ei niin ole. Melkeinpä noista enemmin lopulta Tapsan laittaisin kiertoon, koska kiekolliset avut ei yksinkertaisesti riitä liigatasolle. Mielonen nyt ei vakuttanut sitäkään vähää, mutta potentiaali siellä on suurempi, jos vain korvanvälit saadaan kuntoon. Molempiahan ei tulla ulostamaan, lopulta tuskin kumpaakaan, valitettavasti.
Lisäksi Taimi pidemmällä sopparilla Poriin. Jos näyttää siltä, että ei mahdu jengiin, niin vuodeksi Sportiin kasvamaan korkoa.
Ja voimalaiturista..sen on "oltava" Jesse Joensuu. Sanotaanko, että vaikka tuossa on Elitserieniä ja KHL:ää, niin ei todellakaan ole mahdottomuus saada Joensuuta Poriin. Pelityyliltään SM-Liiga sopii varmasti paremmin Joensuulle kuin Elitserien ja näytöt taaseen eivät ole, niin kovaa luokkaa, että heittämällä KHL:ään sopparin saisi, varsinkin kun nyt näyttää siltä, että KHL:ssä saatetaan tiputtaa ulkomaalaiskiintiötä yhdellä pelaajalla. Sveitsiin Jesse ei mene ellei sitten halua "luovuttaa" ja vuolla sen sijasta rahaa, näin tuskin käy.
Laaksonen taaseen on potentiaalinen voimalaituri alempiin kenttiin, kunhan saa vähän lisää voimaa ja nopeutta, jalkoihinsa varsinkin.
Puolustus in my dreams;
Ude - Mr. X
Caldwell - Jyrkkiö
Malkamäki - Viitanen
Taimi, Mielonen, "Honkanen"
Tullee olemaan;
Ude - Viitanen
Caldwell - Jyrkkiö
Malkamäki, Mielonen, Sammalkangas, "Honkanen", Taimi
Kaksi "vakkari" paria ja loput ns. päivän kunnin mukaan
Kyllähä tuossa Kudroc menisi pelillisin puolin, mutta se hinta. Ja siksipä kaverista eroon halutaankin.