BOL: Oletko huomioinut, että valmentajakin on vain ihminen ja epäonnistuu siinä missä muutkin ihmiset? Kojohan ei ota koskaan mitään omaan piikkiinsä, toisin kuin vaikkapa Petu Matikainen. Tästä voidaan päätellä jotain valmentajien itseluottamuksesta. Valmentamisen onnistuminen mitataan tuloksilla, ei fiiliksillä. Eikä varsinkaan nettikirjoittajien fiiliksillä. HIFK;n ja Nenän kevät oli surkea, siitä ei voi liputtaa Nenää ulos. Ketjujen sotkeminen ennen tärkeimpiä matseja on riskaltista puuhaa, samoin maalintekijöiden heittäminen pikkurooleihin. Arvostan riskinottoa, mutta siitä seuraa myös epäonnistumisen mahdollisuus. Jos Baxter olisi tehnyt vastaavaa, hän ei olisi saanut mitään ymmärrystä. Koska HIFK ei mennyt HPK:n ylitse, Kojo(kin) teki jotain päin vittua. Luoja nähköön, onko tätä vaikea tajuta? Kenties ARG + originaalit Hirsot kimpassa olisivat vieneet meidät jatkoon. Ja koska emme menneet jatkoon, meillä on täysi oikeus aivot omaavina olentoina pohtia tätäkin mahdollisuutta.
Fakta on se, että Nenällä on vielä helvetisti parannettavaa. Ei häntä voi pitää täällä vuosikausia pyörimässä sen vuoksi, että joidenkin mielestä hän menee koko ajan eteenpäin, vaikka joukkueen sijoitus ei liiku mihinkään. HIFK on kuin naisautoilija taskuparkkeeraamassa: moottori huutaa, savu nousee ja auto ei liiku mihinkään. Tulosurheilu on raakaa ja yksinkertaista puuhaa ja jokainen koutsikin tietää tämän. Koska tulos oli mikä oli, on vähintäänkin oikeutettua ihmetellä, miksi Ramu ja Jerry joutuivat ulos ennen tärkeimpiä matseja. Varsinkin kun ei ollut heittää ketään tilalle. Tää menee ihan pohjoiskoreaksi, jos jokaiselle Kojon liikkeelle taputetaan ja hurrataan. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi valmentaja, jolla on paremmat näytöt pidemmältä ajalta. Onnistumisia useissa joukkueissa. Esimerkkinä vaikkapa Westerlundin Erkka. Kojo on tienannut (muistetaan, että tämä on kuitenkin vain nettisaitti) joidenkin jakamattoman kunnioituksen eniten sillä, että hän oli ensimmäinen sisääntulija naurettavien Francisin ja Baxterin jälkeen. Aku Ankkakin olisi tuntunut tämän jälkeen hyvältä koutsivalinnalta.
Kaksi kautta ja noin 60 kotiottelua on mennyt. Toivon yhtä paljon kuin jokainen fani, että HIFK ottaa kannun ensi keväänä. Mutta antakaa mulle ase, jos joku tulee silloin muuttamaan kahta paskakautta taannehtivasti hienoiksi. Miksi tulosurheilun ymmärtäminen on nimenomaan HIFK-osiossa niin ylivoimaisen vaikeaa? Ehkä tässä on se HIFK-syndrooma, joka vallitsee sekä organisaatiossa että fanien joukossa? Täällä mietitään mitä tapahtuu, jos X ja Y tangeeraavat ulottuvuudessa Z ja sen lisäksi aika lähtisi raksuttamaan taaksepäin noin nanosekunti ennen tätä kohtaamista. Silloin olisi hyvät säädöt. cobol pointtasi hyvin meitä pienempien seurojen HPK:n ja TPS:n rujon ja yksinkertaisen mallin. Panostetaan maalivahtiosastolle. Säästetään muualla. Voi tulla tulosta. Meillä pääsee maalivahdiksi, kun on kiva kaveri pukkarissa ja paradoksaalista on se, että Kojon näyttöjen keveydestä osa menee suoraan maalivahdeille, joilla itse asiassa kukaan muukaan koutsi ei olisi onnistunut! Huomatkaa - tämä oli Kojolle silkkaa ymmärrystä, aitoa sellaista.
Nenä on ihan perusvalmentaja, todella kaukana suuresta ja karismaattisesta velhosta. Karismaa ei voi ostaa kaupasta tai opetella. Shedden ja Erkka ovat kiistatta isoja hahmoja, joita pelaajat kuuntelevat herkemmin kuin virkamiestä. Tämä ei tarkoita sitä, että valmentajan on pakko olla karismaattinen lätkäjätkä. Riittää kun hän tekee tulosta tyylillään - mieleen tulee Tihonov jr. Käsittämätön kivikasvo, jonka naaman unohti samantien hänet nähtyään. Olen HIFK-fani ja aloitan tämän kauden puhtaalta pöydältä, kuten aina. Periaatteessa mua ei kiinnosta kauheasti edes pohtia menneitä. Niinpä Kojo on mulle edelleen vain valmentaja, joka ei ole esittänyt yhtään mitään ihmeellistä kuluneella kahdella kaudella ja toivon vilpittömästi, että nyt natsaa. Sanoin viime keväänä, että joukkueen menestys ei ole riippuvainen Kojosta, Noronen ja Micke & Hirso ovat ne, joiden mukana noustaan tai kaadutaan. Tällä kaudella aivan kaikki on kiinni kolmikosta Juuso, Ville & Micke. Pelinjohdon alueella uskon HIFK:n ikävä kyllä edelleen antavan tiukassa paikassa tasoitusta Dufvalle ja kumppaneille. Suikkanen ja Rautakorpi ovat peräkkäisinä keväinä vetäneen KJ:n totaalisesti kölin alta ja tämä ei jaarittelemalla muutu miksikään. Toivotaan, että pelaajisto pikkuhiljaa rupeaa riittämään ja kyllä minä ainakin odotan jo HIFK:n seuraavaa koutsia. Käsi sydämelle: Kuka muu ei funtsi jo Nenän jälkeistä aikaa?