Ennemmin "Hagmanin" kanssa bissen ääressä kuin bittiavaruudessa epämääräisen nickin kanssa. Aina. Siis kun puhutaan lätkästä oikeasti. Eipä tässä sen kummempaa sinänsä. Yllättävän moni ammattilainen näin kausien välissä tätä lukee ja ammattilaisella tarkoitan kiekosta palkkansa saavaa. Ja saan itse kuulla tahtomattakin aika paljon kuittia, koska ne tietävät kuka on JHag. Joka on siis kuitenkin virtuaalihahmo ja lähinnä pelistä itsestään kiinnostunut. Vertailusta sanoisin, että tässä(kin) ketjussa on ollut toisessa vaakakupissa KJ:n noin 120 runkosarjaottelua HIFK:ssa + kahdet playoffit ja on absoluuttisen naurettavaa tuoda toiseen vaakakuppiin esimerkiksi J.Jalosen yksi ottelu ja todeta mukahauskasti, että oliko se huono, kun ei reagoinut pelin sisällä ? Pienet asiat paljastavat kokonaisuuksien hahmotuskyvyn ja sitä kautta todellisen substanssin. Ja minne jäivät ne monet viestit, joissa täällä on pushattu pelkästään Suikkasta?
Suosittelen kaikille, myös itselleni, yhtä asiaa. Se on etäännyttäminen. Jokainen pystyy halutessaan menemään perusasioihin:
1) Sarjatilanteet lasketaan kaukalossa kerättävien pisteiden perusteella edelleenkin. Niissä ei huomioida mitenkään esimerkiksi sitä, onko seura konkurssin partaalla, onko sen hallitus riitaisa ja saavatko pelaajat isoa vai pientä palkkaa.
2) Edellinen kohta tuntuu olevan ylivoimaisen vaikea asia. Täällä pohditaan, että mitä jos teejii olisi se ja uuteejii olisi se ja mv-koutsi olisi se jne jne...Loistavaa pohdintaa, mutta sinällään liian teoreettista. Otetaan nyt vaikka tämä TPS. Mun tietojeni mukaan seurassa on mennyt sekä taloudellisesti että urheilullisesti aivan päin vittua todella pitkään. Kun Suikkanen tuli sisään, TPS ei muuttunut taikaiskusta dynaamiseksi kiekko-organisaatioksi, jolla on valtava imu. Käsittääkseni sama kissanhännänveto jatkuu edelleen ja kassakin on tyhjä. Nyt tapahtui kuitenkin niin, että monelta unohtui varmaan Turussakin se, mikä on varsinainen myytävä tuote. Tuotehan on kiekkojoukkue TPS, kuten meillä kiekkojoukkue HIFK. Tässä tulee pointti: Kiekkojoukkueessa itsessään on töissä vain vähän yli 20 pelaajaa ja valmennus. Thats it, folks! Nämä sällit menevät lootaan takomaan lätkää ja toimitusjohtaja / rahoitus etc. maailma on mahdollisimman kaukana heidän arjesta. Ja vain nämä parikymmentä luistimia käyttävää kaveria ja heidän kanssaan aitiossa olevat pukumiehet vastaavat seuran pistetilanteesta. Aitiossa eivät seiso toimitusjohtaja, utj tai markkinointipäällikkö. Ja hyvä niin. Mutta aitiossa seisova pukumies saa ihan vapaasti myös olla hyvän pelisysteemin ja touchin omaava valmentaja. Ei sinne ole pakko palkata tyhjyyttään kolisevaa puujumalaa.
3) 18 pukenutta pelaajaa + pari-kolme valmentajaa. Siinä ne, jotka vastaavat pisteistä. Ja pisteillä määritellään paikka sarjataulukossa etc. Suikkanenhan teki organisaatiossa vain oman työnsä eli valmensi hyvin. Ei hän tuonut tullessaan rahatuhjoa tai rauhanpiippua toimiston puolelle.
4) Katse kaukaloon HIFK:ssakin. On totta, että kaikenlaista hiipparia sitä palloillee toimistolla, mutta samat hiipparit siellä ovat palloilleet silloinkin, kun valmennus + pelaajisto ovat osuneet kohdalleen. Toimistosta on aivan pirun pitkä matka kaukaloon ja toimisto , utj ja kumppanit eivät pysty mitenkään saamaan keskenään joukkueelle lisää pojoja. Ne pitää kerätä kaukalossa edelleen, ei auta vaikka kuinka roikkuu puhelimessa.
5) HIFK on aina ollut riitaisa. Keskelle riitoja ovat osuneet Erkka ja Rami, Ara ja Shedden. He ovat tehneet omat hommansa lootassa hyvin, mutta eivät lopettaneet mitään isompaa valtataistelua. Niin se vain menee.
6) Kun puhun joukkueen ja sen valmennuksen suorituksista, puhun oikeasti siitä, mitä kaukalossa olen nähnyt. Ei mua kiinnosta taustat, kenenkään fanin ei pitäisi joutua miettimään sellaisia. Olkoon Kojon joukkueen hankkinut vaikka Pena, jäähallin vaksi tai Keklu, niin fakta on se, että kaukalossa Kojo suoritti oman ruutunsa hyytävän huonosti. Siksi HIFK putosi toista kertaa peräkkäin pleijareissa jo aivan kättelyssä. Jokainen matseissa käynyt näki kuinka onnetonta nyherrystä nimenomaan Kojon osuus oli. Mutta pian se unohtuu, kun aikaa menee ja jostain löytyy se hullu kupariseppä, joka takoo päässä "työ on vielä kesken"
On täysin sallittua, että myös HIFK voi onnistua samaan yhtä aikaa kaukaloon tasokkaan valmennuksen + pelaajat ja aika lähellä oltiin jo kuluneella kaudella. Valmennus petti. Tästä ei pitäisi oikeasti masentua. Pitäisi vain mennä eteenpäin ja löytää toimiva paketti. Kojo saanee isolla rahatuhjolla kenties jotain aikaiseksi. Tai sitten tänne löytyy HIFK:n versio Suikkasesta, Dufvasta etc. Silloin homma loksahtaa kaukalossa. Ainoassa paikassa, jossa voi kerätä niitä sarjapisteitä, joiden avulla tuotetta pitäisi myydä. Jos tällainen HIFK:ssa tapahtuu, kuten uskonkin, historia osoittaa, että rauha on isoissa seuroissa vain väliaikaista. Itse asiassa taustajoukkojen sota jatkuu koko ajan, mutta kun joukkue sattuukin menestymään, ketään ei kiinnosta toimisto-osaston jorinat. Etäännyttäminen ja yksinkertaistaminen on mulle ainoa keino jaksaa HIFK:n kanssa. Kyllä mä jaksan taas lätkää katsella. Siellä näkee aika selkeästi joukkueen ali- ja ylisuorittavan osan ja lätkäkauden aikana pystyy täälläkin jubailemaan itse pelistä. Nämä väliajat ovat kuolettavan tylsiä eipäs-juupas-Keklu-Rami-Suikkanen-Kojo -vääntöjä.
Pelaajista sen verran, että Villen kuvio ratkeaa maanantaina / tiistaina ja HIFK siis haluaa tiedottaa ennen risteilyä ja mielellään niputtaa Villen tähän. Mun tietääkseni tiedotettavaa on nyt: Riksman, Järventien jatko ja se Kousa. Ja vanhan kunnon Lunkan jatko lienee myös selviö. Voisiko joku luoja nähköön selvittää kuka ja mikä on pakki nimeltä Kousa? Janne Lahti jatkaa tietääkseni narreissa. Mikko Jokela kyllästyi odottamaan HIFK:n tarjousta ja meni Ruotsiin. HIFK:ssa rupeaa nyt muuten näkymään Pentin aikojen perisynnit: pelaajille luvataan soittaa, mutta ei soitetakaan, venttaillaan....Eniveis. Jos Ville saadaan sisään, syntyy joukkueeseen jo imua. Kojo-Rautio-Sakke -trio on huonoin tietämäni imuri. Koska olen HIFK-fani, pistän sormet ja varpaat ristiin, että VP signaisi. Rahallisesti ollaan jo pirun lähellä, mutta vähän enemmän pitäisi Villelle pystyä heittämään tulevista pelikavereista.