Miten Mikke voisi ikinä pärjätä taalajäillä, jos hänelle ei anneta isoa roolia jo heti juniori-iässä? En olisi uskonut, että vielä tämänkin kauden jälkeen joku epäilee Miken kykyä ottaa vastuuta. Olen muuten samaa mieltä siitä, että Mikke jäi Hirson varjoon pleijareissa, mutta niin hänen kuuluikin jäädä. Hirso on kokenut pelaaja ja joukkueen kapteeni, silloin pitääkin johtaa joukkuetta ja tehdä tulosta. Nämä oli Miken ensimmäiset playoffsit, mutta siltikin P/O 1.
Fakta on se, että kumpikaan meistä ei ole nähnyt Miken pelaavan HIFK:n ykkössentterinä koko kautta+playoffeja. Kuten jo muutkin ovat todenneet, sentterinä HIFK:n ykkösketjussa pelaaminen on aivan eri asia kuin laitahyökkääjänä HIFK:n ykkösketjussa pelaaminen. Riitääkö Miken haba ensi kaudella sentterin puolustustehtäviin, miten säästyy loukkaantumisilta, miten vaikuttaa mahdollinen armeija yms. Kysymyksiä ja muuttujia on monia ja edelleen viittaan siihen, että Hirso piti ykkösen sentterinä tasonsa myös playoffeissa, Miken hiipuessa laiturina samassa ketjussa. Eikä tässä ole kysymys siitä, että Mikke ei olisi kypsä ottamaan vastuuta tai että epäilisin pelkästään hänen kykyjään ottamaan vastuuta. Realiteetti on se, että ensi kaudella kukaan ei enää ihmettele kuka Mikke Granlund on, häntä otetaan tarkemmin ja kovemmin, kaveri on vasta 18-vuotias ja helvetin isot paineet on niskassa. Kestääkö hän ne ja helpottaisiko oloa ja pelaamista se, jos jengistä löytyisi stuntti tarvittaessa Miken paikalle ykkösen keskelle.
Tähän liittyy myös se, minkä takia minä näkisin järkevänä sentteriarsenaalin laajentamisen loukkaantumisia ja mahdollista Miken ei niin rakettimaista kehitystä varten. Kuten minä jo Puskutraktorin asialliseen kysymykseen täsmensin, Mikke voi aivan hyvin pelata ylempänä kuin kolmosessa, jonne hänet fantasia-rosterissani sijoitin. Mutta jos Mikke on niin hyvä on ja jatkaa vielä kehitystään tästä kaudesta, niin hän ottaa sen ykkössenan paikan siitä riippumatta, hankittiinko sinne hyökkäykseen kuka tahansa.
Ensi kaudella Mikke on vuoden kokeneempi ja playoffsitkin ovat tulleet tutuksi kertaalleen. Ja Mikenkö lento päättyisi tähän kevääseen? Enpä jaksa uskoa. Kaverihan oppi vasta lennon perusteet.
En minäkään usko, että lento päättyi tähän kevääseen ja Granlund on totta kai ensi kaudella vuoden kokeneempi ja varmasti myös kehittyneempi. Silti vaatii isoa tasonnostoa, että hän pystyisi ensi kaudella pelaamaan playoffeissa sentterinä samalla tasolla kuin Hirso tänä keväänä. Ja ennen kaikkea, nyt Mikke pelattiin parissa matsissa aivan ulos kuvasta fyysisellä pelillä. Tuleeko tähän vuodessa niin kova muutos ja kehitys, että ensi keväänä ei käy samalla tavalla. Jos tulee, niin hieno homma, jos ei tule ja mennään nelikolla MG-Ramu-Wirtanen-Töykkälä, niin me lähdetään ulos myös ensi kaudella heti ensimmäisistä playoff-otteluista.
Noh, leikitään, että Hirso olisi tällä kaudella loukkaantunut. Mehän oltaisi oltu aivan liemessä, jos kerta Mikke ei edes ensi kauden ykkössentteriksi kelpaa, mutta tällä kaudella olisi voinut ottaa Hirson paikan, jos tämä loukkaantuminen olisi tapahtunut.
Oletko muuten miettinyt, että juniorit kehittyvät ja aika hurjaa vauhtiakin itseasiassa. Tiedän itsekin, ettei Markusta voi Mikkeen verrata, mutta ihan kehittyvä juniori tämäkin tapaus on ja hyvin todennäköisesti ottaa kesällä suuria harppauksia eteepäin, kuten isoveljensäkin viime kesänä, vaikka koko kesä menikin olkapääoperoinnin vuoksi piloille. Ihan hyvin voisin ajatella Markuksen korvaavaan pikkuloukkaantumisia ensi kaudella, ja jos kehitystä on tapahtunut oikein kunnolla, niin jopa vakkarimiehistöön asti.
Ja pelasiko Wärn, Liivik tai Ahtola tällä kaudella ykkösessä, kun Hirso oli sairaana? No ei. Enkä kyllä tarkoittanut, että joku tuosta kolmikosta pelaisi ensi kaudella Miken paikalla, JOS Mikke loukkaantuisi. Siksi meillä on PW. Aivan fantastinen pelaaja. Pystyy ottamaan roolia myös ylemmissä kentissä.
Ei tarvitse edes leikkiä, sillä Hirsohan oli pitkään sivussa syksyllä sikainfluenssan takia. Tällöin Wirtanen paikkasi häntä loistavasti ykkösessä ja Piiparinen paikkasi Wirtasta nelosessa. Mutta kun otetaan huomioon, että me lähdettiin 4-2 tappioin lauluun HPK:ta vastaan, niin mikähän olisi ollut lopputulos, mikäli Hirsoa ei olisi ollut koko (loppurunkosarjassa tai) playoffeissa. Ei varmaa tarvitse edes vastata.
Makke Granlundilta loppui haba jo A-junnujen peleissä eikä hänellä ole otteissaan vielä samanlaista sähäkkyyttä kuin isoveljellään. Mites luulet käyvän voima-asian kanssa, kun vastaan tulee Tuukka Mäkelän kokoisia pakkeja? Taitavahan Makke on kuin mikä. Silti on täysin epärealistista olettaa, että Markus Granlund pystyy mitään muuta kuin satunnaisesti paikkaamaan loukkaantumisia liigassa, vakiomiehistöön ensi kaudeksi vaatisi aivan älyttömän loikan voiman ja liikkeen osalta. Saa toki haaveilla ja unelmoida ja mäkin olisin oikein mielelläni väärässä tässä asiassa. Kyllähän junnut tosiaan kehittyy harppauksin yhdenkin kesän aikana, mutta en rehellisesti sanottuna usko, että Markus Granlund pysyisi vielä ensi kaudella niin hyvin liigavauhdissa, että hän syrjäyttäisi jonkun suunnitellusta sentterinelikosta. Loukkaantumisten paikkaaminen on sitten eri juttu.
Näköjään meillä menee käsitykset ristiin tuosta loukkaantumisten paikkaamisesta. Minun mielestäni neljällä sentterillä+ Piiparisella ja Markus Granlundilla ei voida lähteä kauteen mm. loukkaantumisten vuoksi, vaan minä ottaisin yhden kokeneen sentterin lisää. Sinä ilmeisesti et, joten tästä asiasta siis sen enempää.
PW:sta ollaan samaa mieltä, loistava pelaaja ja pystyy tarvittaessa stunttaamaan (minun mielestäni vain kuitenkin tilapäisesti) ylemmissä kentissä. Tämän lisäksi hän on mielestäni yksi parhaista kahden suunnan hyökkääjistä. Silti liian suuri ruutu tuli Petterille, mikäli Mikelle kävisi samoin kuin Lopille viime kaudella.
Jipiajei, Wiikman voitti Suomenmestaruuden 2006 jonka jälkeen ura ei ole muutakun mennyt laskusuuntaan. Riksman sentään on viime vuodet todistanut olevansa SM-liigan parhaita maalivahteja. Pitkämäestä en jaksa edes puhua. Yököttää koko nimi.
Ei ole huono, mutta siinä vasta loukkaantumisherkkä kaveri olisikin (vastasit minulle Riksmanista samaa). Erittäin rikkonainen kausi ja en muutenkaan pidä hirveän reaslistisena vaihtoehtona Genowayta, sillä eiköhän kaveri lähde muihin maihin tienaamaan leipänsä.
Riksman on viime kausilla ollut loukkaantumisherkkä ja et kai sä nyt tosissasi väitä, että Juuso oli tällä kaudella yksi liigan parhaista vahdeista. Mulla on vähän sellainen fiilis, että esim. muutama Jokeri-kannattaja ja eritoten Hannu Jortikka ovat sun kanssasi eri mieltä. Tähän päälle se, että Riksman on aina playoffeissa ollut jossakin vaiheessa se häviävä veskari eikä ole vienyt jengiään vielä koskaan päätyyn asti. Enkä minä nyt ole saanut Juusosta mitään suuren taistelijan kuvaa, vaan lähinnä mies on lähtenyt aina lätkimään, kun on tullut vähän vaikeampi paikka ja suoraa pelipaikkaa ei ole löytynyt (vrt. viimeisin Änärin valloitusreissu).
Wiikmanin ura ei ole ottanut tuulta alleen Pohjois-Amerikassa suunnitelmien mukaisesti, mutta eipä ole äijä luovuttanut vaan sitkeästi yrittänyt siellä ison veden takana. Nyt taitaa olla paluu edessä ja nuori kaveri vielä kyseessä jos Riksmaniin vertaa. Minusta hän on kehityskelpoinen ja parin huonomman kauden jälkeen voisi ura lähteä taas nousuun täällä Suomessa.
Siitä varmaan ollaan samaa mieltä, että kumpikaan mainituista veskareista ei voi saada parastaan esiin, mikäli Sakke jatkaa mv-valmentajana. Samoin se kummallisuus, että HIFK ei näytä osaavan scoutata vastustajan veskarin heikkouksia ihmetyttää minua. Näin keväisin tällaisellakin pikkujutulla on suuri merkitys.
Genowayn tämä kausi meni pipariksi loukkaantumisten takia, aivan totta. Mutta taisi viime kausi olla aika lailla eri näköistä jälkeä kuin tämä päättynyt kausi. Ja kun näin pääsi käymään, niin eikös tämän pitäisi tarkoittaa sitä, että välttämättä se kiinnostus ulkomailla ei ole niin suurta kuin viime keväänä. Tällä perusteella katsoin, että ei olisi mitenkään utopistinen hankinta, toki uskon, että esim. Saarenheimo olisi todennäköisempi.
Ja totta kai saat olla eri mieltä. Ehkä hieman turhaankin jatkan tätä keskustelua, koska yhteisymmärrykseen ensi kauden joukkueen suhteen emme varmastikaan tulisi. Onneksi emme ole päättämässä näitä juttuja.
Mielestäni emme ole suuresti eri mieltä, edes Granlundin Miken osalta. Minä vain suhtaudun nuoren miehen ensi kauteen asteen maltillisemmin odotuksin kuin sinä ja pyrkisin hieman laajentamaan rosteria ja tätä kautta vähentämään Miken paineita ensi kautta ajatellen. Silti varmaan yksimielisyys vallitsee siitä, että yksi kaikkien aikojen lahjakkaimmista pelaajista on kyseessä ja on hienoa, että hän pelaa nimenomaan HIFK:ssa.
Minä en toki päätä näistä jutuista, mutta omilla rahoillani ja niiden kautta vaikutan pienellä murto-osalla siihen, millaisia pelimerkkejä HIFK:n näistä asioita päättävillä henkilöillä on käytössään. Tämän kautta katson oikeudekseni myös esittää toiveita siitä, ketkä siellä ensi kaudella jäällä kurvailevat.