Lainaan tämän 'brändi' -osion, jota olen itsekin täällä silloin tällöin ihmetellyt. Erottuvaa brandia ei rahalla osteta eikä väkisin tehdä, se on vuosien pitkäjänteisen työn tulos. Täytyy olla todella pönthö päästääkseen näin kullanarvoisen asian käsistään, enkä voi uskoa, että markkinoinnin ammattilaiset sitä olisivat.
Kyllähän tuo brändi on jo hukattu. Ainakin itselleni IFK aikoinaan edusti fyysisyyttä, vauhtia, väriä, määrätietoisuutta, edelläkävijyyttä ja joukkueen yhtenäisyyttä.
Noista ajoista on ensinnäkin koko peli muuttunut valtavasti. Pelistä on tullut nopeampaa, säännöt rajoittavat fyysistä peliä, viisikkopelin merkitys on korostunut, jne, jne. Toinen asia, mikä on muuttunut, on IFK:n organisaatio. Määrätietoisuus on vaihtunut säheltämiseen ja epävarmuuteen, edelläkävijyys on vaihtunut muiden matkimiseen ja sen kuuluisan punaisen langan kadottamiseen. Oikeastaan ainoa asia mikä on jäljellä, on tuo uhoaminen (markkinointi), joka ilman sisältöä saa melko surkuhupaisia piirteitä (jos sä et snaijaa, pöndet on dorkia, jne jne).
Itselleni tästä IFK:n brändistä tulee mieleen 70-luvun alun kotitietokonemarkkinoiden edelläkävijä VIC-20, joka oli aikanaan aivan uskomaton kone. Se oli siis hienosti koottu, valmistettu ja markkinoitu, todella hieno brändi. Mutta onko se sitä tämän Pentium-Gigahertsi-ADSL-3G-GPS-maailmassa ? Ei ole. Voiko sen ominaisuuksia käyttää tämän päivän markkinoinnissa, vaikka itse sisältö olisi hieman vanhentunut? Ei voi. Kyllähän se on niin, että tuo VIC-20 joutaa romukoppaan, ja pitää ensin kehittää nykypäivän markkinoille soveltuva tuote, ja sitten vasta markkinoida sitä. IFK:n ongelmana on vain se, että vaikka meillä on markkinoinnissa nykyajan ammattilaisia, on firman hallitus täynnä VIC-20-dinoja ja tuotekehityksessä on muurari-Tomia ja filosofian maisteri-Karia.
Ainoa asia, jota itse odotan ensi kaudelta, ovat Everin&co:n dösäpysäkkimainokset. Muutamia omia ehdotuksiani:
- Laatikot o valmiita, ootsä? (Kauden avausottelun mainos, Nybarin kuvalla)
- Dorka, jos ei sul oo stikkaa skeidasta 30 egee, lähe menee vielä ku ehit (syyskauden kampanja)
- Jos sä et snaijaa, ni tuu silti hallille (joulukuun kampanja, IFK sijoilla 10-12, katsojia about 4000 per matsi)
- Pelitön maaliskuu tulee, ootsä valmis urpo? (play-offs-kausareiden myyntikampanja)
- Wittu meil o aina asiat kondikses (taustalla kuva Frankistä ja Kifestä,koko kevätkauden kampanja, jolla taataan "asiakkaita" myös seuraavalle kaudelle)
- heitä Homo 20 egee (Frankin kuvalla, julisteessa myös IFK:n tilinumero, ns. budjetin paikkauskampanja, kestää koko kauden)