Herätys siellä Jyskälässä.Ei puukätinen ja pelisilmätön joukkue tee liigassa eniten maaleja. Se on fakta, joten en missään mielessä näe asiaa pelaajien henkilökohtaisista taidoista samalla tavalla kuin sinä.
En ole tässä erottelemassa puolustusta ja hyökkäystä irralliseksi osaksi toisistaan. Viisikkona mennään tietenkin. Erottelin ne, koska mielstäni Jalosen paketti ei toiminut puolustussuuntaan. Näen sen valmennukselliseksi ongelmaksi enkä materiaali ongelmaksi. Tämän tuossa aikaisemmin yritin ilmaista. Varsin epäselvästi ilmeisesti.
Kuntopohjaan on paha ottaa kantaa. Siitä mitään faktaa tietämättä. Sulla varmaankin siitä on, kun tulet siitä tänne niin varmana kertomaan?
Kannattaa nyt muistaa kuitenkin, että sen saman viisikon on osattava/jaksettava pelata vastustajan hyökkäykset tehoilta pois, eikö? Taisi kuitenkin teillä omissakin jonkun verran kolista, eikä minun silmään näy yhtä syytä pelkästään pakeista tai valmennuksesta. Riittää kun siitä viisikosta yksi pettää, on käsissä kertautuva paikkausten suma, joka johtaa kohtalaisella prosentilla punalampun syttymiseen omassa päässä. Tälle ei kukaan valmentaja mitään voi, jos kentällä ei osata/jakseta/muisteta omaa roolia, toki useinhan se on valkku joka ne huudot niskaansa saa.
Minä en tiedä, josko sinulle riitti joukkueen taidon todentajaksi tehty maalimäärä, huolimatta niistä päästetyistä ja menestyksestä yleensäkin sarjassa, minulle siinä näkyy epäbalanssiin kasatun joukkueen kauden tulos karuna.
Jotenkin viestissäni en kuitenkaan painottanut pelaajien henkilohtaista taitoa, taitoa joukkueena nykyään vaaditaan, henkilökohtaiset taidot on itsestään selviä, ammattiurheilusta kun puhutaan. Myös siitä, kykeneekö joukkue pelaamaan valmentajansa taktiikalla, hajoamatta palasiksi, kun vastustaja kääntää pelin omaa päätä kohden.
Mielestäni teidän puolustuksessa viime kaudella ei oikein liike ja taktinen osaaminen ollut kohdallaan, mutta kumma kyllä, syyllisempiä kuin pakit oli mielestäni huono viisikkopelaaminen, eli siis se viisikko.
Eipä sen toteamiseen mitään käppyröitä ja kuuden vuoden tieteellistä raportointia tarvitse, kun tietää että kuluttavin ja kuntoa vaativin tapa pelata on nykyaikainen viisikkopeli. Katsoessa teidän viime kauden flowta siinä silmään pistää juuri nuo yksittäiset piikit siellä täällä, ihan kun osalle jengistä ei olisi kintereissä potku oikein riittänyt painaa Jalosen tyylillä, eli 1+1, siinä se. Taisipa teidän valkkukin jotain tuonsuuntaista kommentoida kauden mittaan, tai sitten olen kuullut omiani.