Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 548 846
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Herätys siellä Jyskälässä.Ei puukätinen ja pelisilmätön joukkue tee liigassa eniten maaleja. Se on fakta, joten en missään mielessä näe asiaa pelaajien henkilökohtaisista taidoista samalla tavalla kuin sinä.

En ole tässä erottelemassa puolustusta ja hyökkäystä irralliseksi osaksi toisistaan. Viisikkona mennään tietenkin. Erottelin ne, koska mielstäni Jalosen paketti ei toiminut puolustussuuntaan. Näen sen valmennukselliseksi ongelmaksi enkä materiaali ongelmaksi. Tämän tuossa aikaisemmin yritin ilmaista. Varsin epäselvästi ilmeisesti.

Kuntopohjaan on paha ottaa kantaa. Siitä mitään faktaa tietämättä. Sulla varmaankin siitä on, kun tulet siitä tänne niin varmana kertomaan?

Kannattaa nyt muistaa kuitenkin, että sen saman viisikon on osattava/jaksettava pelata vastustajan hyökkäykset tehoilta pois, eikö? Taisi kuitenkin teillä omissakin jonkun verran kolista, eikä minun silmään näy yhtä syytä pelkästään pakeista tai valmennuksesta. Riittää kun siitä viisikosta yksi pettää, on käsissä kertautuva paikkausten suma, joka johtaa kohtalaisella prosentilla punalampun syttymiseen omassa päässä. Tälle ei kukaan valmentaja mitään voi, jos kentällä ei osata/jakseta/muisteta omaa roolia, toki useinhan se on valkku joka ne huudot niskaansa saa.

Minä en tiedä, josko sinulle riitti joukkueen taidon todentajaksi tehty maalimäärä, huolimatta niistä päästetyistä ja menestyksestä yleensäkin sarjassa, minulle siinä näkyy epäbalanssiin kasatun joukkueen kauden tulos karuna.

Jotenkin viestissäni en kuitenkaan painottanut pelaajien henkilohtaista taitoa, taitoa joukkueena nykyään vaaditaan, henkilökohtaiset taidot on itsestään selviä, ammattiurheilusta kun puhutaan. Myös siitä, kykeneekö joukkue pelaamaan valmentajansa taktiikalla, hajoamatta palasiksi, kun vastustaja kääntää pelin omaa päätä kohden.

Mielestäni teidän puolustuksessa viime kaudella ei oikein liike ja taktinen osaaminen ollut kohdallaan, mutta kumma kyllä, syyllisempiä kuin pakit oli mielestäni huono viisikkopelaaminen, eli siis se viisikko.

Eipä sen toteamiseen mitään käppyröitä ja kuuden vuoden tieteellistä raportointia tarvitse, kun tietää että kuluttavin ja kuntoa vaativin tapa pelata on nykyaikainen viisikkopeli. Katsoessa teidän viime kauden flowta siinä silmään pistää juuri nuo yksittäiset piikit siellä täällä, ihan kun osalle jengistä ei olisi kintereissä potku oikein riittänyt painaa Jalosen tyylillä, eli 1+1, siinä se. Taisipa teidän valkkukin jotain tuonsuuntaista kommentoida kauden mittaan, tai sitten olen kuullut omiani.
 

Stigu

Jäsen
. Itse lähtisi siitä että Jalosen virhe oli että hän oletti HIFK:n pelaajien ymmärtävän pelistä enemmän. Tai oikeammin, olevan tarpeeksi taitavia jotta voisivat toteuttaa Jalosen pelisysteemiä. Mutta koska HIFK:n pelaajille ei mennyt Jalosen opit jakeluun eikä Jalosella ollut reservissään yksinkertaisempaa systeemiä näytti homma juuri siltä itseltään.
Juuri näin koen tuon Nokan fiasko-kauden itsekin: Koko kauden hän yritti ajaa sitä ainoaa tuntemaansa pelitapaa joukkueeseen sisään, mutta jengi ei ikinä ollut valmis omaksumaan tuota pelitapaa. Eikä Nokka tuntenut mitään välimuotoja. Kun systeemiä ei siäistetty, ei syy ollut valmentajassa vaan a) pelaajissa, jotka eivät sisäistäneet systeemiä ja b) ajassa, joka loppui kesken.

Iso kysymys kuuluukin: Onko joukkue tällä kaudella niin paljon enemmän "Nokan näköinen", että se omaksuu Nokan pelitavan? Ja tuo on se ainoa kysymys, sillä en usko, että Nokka olisi kesän aikana kehittänyt ns. Plan B:n, eli jonkun yksinkertaisemman pelitavan.

Ja jatkokysymys: kun Nokka jättää IFK:n tämän kauden jälkeen, mitkä ovat mahdolliset ääripäät hänen (ja Nybarin ) 2-vuotisesta aikakaudesta? Omasta mielestäni ääripäät ovat:

1. Ns. inhorealistinen skenaario
Tuleva kausi menee yhtä perseelleen, kuin edellinen kausi: HMV-peliä sijoituksella 6-10. Urheilullisesti siis junnaamme Penan aikaudessa sillä erotuksella, että kaikki ohuet rippeetkin värikkyydestä ja brändistä hautautuivat Nokan aikakaudella. Seuraava valmentaja aloittaa kaiken ns. nollasta, ja IFK:n johdossa mietitään uutta teemaa kahden pieleen menneen kauden jälkeen. Muutoksia organisaatiossa (esim. UTJ:n suhteen) ei ole syytä tehdä, sillä syy oli väärässä valmentajavalinnassa.

2. Yltioöoptimistinen skenaario
IFK pelaa brändin mukaista lätkää lopputuloksena pronssi tästä kaudesta, höystettynä viime kauden kahdeksannella sijalla HMV-kiekolla. Nokka poistuu takavasemmalle, mutta organisaatioon jää "jälki" Nokan ammattitaidosta. Organisaatio on vakuuttunut, että valittu linja (sisältäen mm. nuorien pelaajien sisäänajon) on oikea, ja uusi valmentaja tulee jatkamaan Nokan työtä. Organisaatiossa myös mietitään tarkkaan jokaisen henkilön kompetenssia, ja kaikenlainen CC-meininki on kadonnut Nokan myötä organisaatiosta.

Onhan tuossa välissä noita variaatioita, mutta itse pelkään, että vaihtoehto 1 on hyvin lähellä toteutumista.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
HIFK:n viime talven materiaalilla jengin olisi vaan pitänyt lyödä pitkää ristikulmaan ja laittaa jotain Liivikkiä perään. Ei vaan taida olla Jalosen vahvuuksia tuo pelitapa..

Kuten on aiemmin monesti todettu, niin kyllä K.Jalonen ansaitsee samanlailla hylätyn arvosanan viime kaudesta, kuin koko muukin porukka. Pelaajien suurin syy hylättyyn oli huono asenne (kotipelit läpi kauden), ja valmentajalla eniten sen vuoksi, ettei pystynyt saamaan ryhtiliikettä aikaan. Hän ei vain yksinkertaisesti pystynyt muuttamaan yhtään mitään oikeastaan koko kaudella.

Tärkeintä kuitenkin olisi, että viime kaudelta joukkueeseen jääneet pelaajat, K.Jalonen ja kaikki muutkin tiedostaisivat virheensä, oli ne sitten mitä tahansa. Ei enää päätä pensaaseen ja muita syyttelemään, vaan oma henkilökohtainen panos täysille ja toiminta enemmän ammattimaiselle tasolle kautta linjan, kiitos.

Yksi kausi tässä mennään KJ:lla, jos ei menestystä tule, ja piste. Katsotaan nyt tuleeko tästä mitään, vai voidaanko taas purra ranteet auki jo lokakuussa. Silloin on jo hyvin pitkälle selvinnyt suunta ja mahdollisuudet.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Hän ei vain yksinkertaisesti pystynyt muuttamaan yhtään mitään oikeastaan koko kaudella.

Ja vaikka peli kusi kuinka, niin tuntui, että hän oli kykenemätön reagoimaan edes kesken pelin mitenkään. Sama koskee pygmiäkin. Mitä helvettiä se teki edes mukana peleissä? Vai oliko edellisellä bussikuskilla vieläkin roskis silmässä ja pygmi tuuras...

Kyllä odotan Nokalta, kuten joukkueeltakin aika helvetinmoista ryhtiliikettä ensikaudella. Mua ei ainakaan kiinnosta yhtään katsella sellaista selänsuoristelua, kuin viimekaudella.

Nythän Nokka onkin saanut haluamiaan ( ainakin luulen niin ) uusia pelaajia viimekauteen verrattuna, joten tulosta on lupa odottaa. Enään on turha sanoa, että pelaajamateriaali ei vastannut odotuksia.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä en tiedä, josko sinulle riitti joukkueen taidon todentajaksi tehty maalimäärä, huolimatta niistä päästetyistä ja menestyksestä yleensäkin sarjassa, minulle siinä näkyy epäbalanssiin kasatun joukkueen kauden tulos karuna.

Olet kyllä taitava kääntämään asioita, mutta yritetään vielä tuoda oma pointti selville.

Nimenomaan päästettyjen maalien määrä on järkyttävä. Tämän toin aikaisemmassa viestissäni esille. Materiaalin huonoudella se ei ole selitettävissä. Näkisin syyksi enemmän pelitavan, jota joukkue ei pystynyt toteuttamaan. Tämä menee valmennuksen piikkiin mielestäni. Valmentajan täytyy osata mukauttaa pelitapa joukkueen mukaan. En ole tässä puolustelemassa pelaajia ja niiden tekemisiä kentällä tai sen ulkopuolella. Varmasti vikaa oli myös pelaajien asennteessa ja treenauksessa, mutta eikö valmentajalla pitäisi olla sen verran munaa (auktoriteettiä), että saa pelaajat ruotuun. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä. Onnistuihan Summanen ja Sheddenkin siinä.

Tehdyt maalit eivät tietenkään kerro joukkueen hyvyyttä, mutta käytit aikaisemassa viestissäsi sanoja puukätinen ja pelisilmätön, jotka viittaavat pelaajien henkilökohtaisiin taitovajeisiin, jos tämä pitäisi paikkansa olisi tehtyjen maalien määrä ollut surkea päästettyjen maalien lisäksi. Ei niitä maaleja pelkällä jaksamisella tehdä.

Siinä olen samaa mieltä, että puolustuksen liike ei riittänyt, mutta kyllä siellä henkilökohtaista taitoa oli ihan riittämiin, vaikka kapea olikin materiaaliltaan.

Niin tai näin. Näkemyseroa löytyy. Tuleva kausi näyttää sen, onko mikään muuttunut.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nimenomaan päästettyjen maalien määrä on järkyttävä. Tämän toin aikaisemmassa viestissäni esille. Materiaalin huonoudella se ei ole selitettävissä. Näkisin syyksi enemmän pelitavan, jota joukkue ei pystynyt toteuttamaan. Tämä menee valmennuksen piikkiin mielestäni. Valmentajan täytyy osata mukauttaa pelitapa joukkueen mukaan .

Mietipä tuota dilemmaa hetki. Nokka tiesi/tietää tasan tarkkaan, miten pelaamalla nykyliigassa voi oikeasti pärjätä. Joukkueen johdolta on varmaan myös tullut noottia, että me skabaamme vain pojusta. Mitä hyötyä Nokan olisi ollut peluuttaa pelitapaa, jota pojat osaa, mutta tietää, että sillä ei enää menesty?

On täysin merkityksetöntä nykylätkässä, jos joukkue osaa lätkiä ristikulmaa ja puolustaa jonkunmoista kilpikonnaa, sillä ei voi enää menestyä! Menestys lienee se, mikä Nokan pakotti jääräpäisesti jatkamaan linjallaan, jospa se loksahtaisi.

On toki kaunis ajatus, että huipulla oleva valmentaja tulisi johonkin seuraan toteuttamaan kokonaan toisten unelmia ja pelitapoja, mutta todellisessa elämässä huippuvalkku ilmottaa mitä tuo mukanaan ja jos se ei sovi seuralle menee muualle ja seura etsii sopivamman itselleen.

Hyvälle valmentajalle ei kertakaikkiaan riitä, että osaa mukauttaa pelitavan joukkueen mukaan, hyvän valmentajan on pyrittävä parantamaan joukkueen pelitaitoja kaikilla sektoreilla, määrätä kuinka pelataan ja miten sitä toteutetaan. Jos jengi ei niin tee ja johdolta ja faneilta sataa ymmärtämättömyyttään kuraa niskaan, ollaan sitten siinä pahassa tilanteessa, jossa kenenkään työ ei realisoidu tuloksissa.

Jos ymmärsin oikein tuon kommenttisi asioiden kääntämisestä oikaisisin hiukan: mä vaan nään kokonaisuuden osiensa summana, joissa toinen ei pyyhi toista. Jos siitä ottaa jotain pois on välittömästi hakoteillä, kun käsissä on yhtälö, jossa on vain yksi suure ja muut merkityksettömiä, oikeaa tulosta ei siis näin katsastellen tosielämässä löydy. Vain toimiva kokonaisuus tuo tulosta aina, kun liikkuvia osia on enemmän kuin yksi.

Viime kauden tulos teillä on kuitenkin nähtävä monien muidenkin asioiden tulemana, kuin stigaukkojen absoluuttisella taidolla, tai sen puutteella, siellä on varmasti satoja muuttujia ollut vaikuttamassa lopputulemaan, alkaen siitä, tehtiinkö kesällä riittävän hyvät pohjat tulevalle kaudelle, onnistuiko se joukkueen kasaamisen sapluuna tyyliin oikea mies oikealle paikalle, oliko seuran ja valmennusjohdon näkemykset päämääristä yhteneviä, jne. Näitä vaikuttavia asioita on siis valtavasti, ihan niinkuin silloinkin, kun ruoditaan onnistumista, ei se yhden osa-alueen onnistumisella tule, koskaan.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhdasta taas vaihteeksi juttua lehtien palstoilla. Saa kieltämättä vaikutelman, että Kibe yrittää tuotakin kautta nostaa markkina-arvoaan. "Hei kattokaa mulla ei oo vielä seuraa, kuka haluu mut?"

HIFK:n ikoneihin kuuluva Kimmo Kuhta edustaa sopimuksettomien pelaajien terävintä kärkeä. Kuhta, 34, jäi keväällä ilman jatkopestiä HIFK:ssa, eikä tarjouksia ole odottamassa nytkään.

...

Hyvänä maalintekijänä tunnettu Kuhta uskoo seuran löytymiseen.

"En ole, en missään tapauksessa", Kuhta vastasi kysymykseen, oletko huolestunut tilanteestasi.

"Uskon ja tiedän, että jostakin tulee pelipaikka. On se sitten HIFK:ssa, jossain toisessa seurassa tai ulkomailla", Kuhta jatkoi.
Lähde
 

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhdasta taas vaihteeksi juttua lehtien palstoilla. Saa kieltämättä vaikutelman, että Kibe yrittää tuotakin kautta nostaa markkina-arvoaan. "Hei kattokaa mulla ei oo vielä seuraa, kuka haluu mut?"


Jaa, miten mä sain vaikutelman että Kibe vastaa tuossa artikkelissa kysymykseen jonka toimittaja on hänelle esittänyt?
Vai meinaatko että Kuhta on itse soittanut Hesariin "tehkää juttu musta, mul ei oo duunii"? Tuskin.

Mikä ihme siinä on, että joka ikisestä HIFK:iin liittyvästä asiasta/uutisesta pitää tehdä täällä jollain tapaa negatiivinen? Kyllä olisi rankkaa kannattaa vuosikymmeniä seuraa jossa on kaikki asiat aina päin he*vettiä...

Ja joo, ottaisin Kimmo Kuhdan riemusta kiljuen takaisin jengiin. Anytime.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Jaa, miten mä sain vaikutelman että Kibe vastaa tuossa artikkelissa kysymykseen jonka toimittaja on hänelle esittänyt?
Vai meinaatko että Kuhta on itse soittanut Hesariin "tehkää juttu musta, mul ei oo duunii"? Tuskin.

Mikä ihme siinä on, että joka ikisestä HIFK:iin liittyvästä asiasta/uutisesta pitää tehdä täällä jollain tapaa negatiivinen? Kyllä olisi rankkaa kannattaa vuosikymmeniä seuraa jossa on kaikki asiat aina päin he*vettiä...

Ja joo, ottaisin Kimmo Kuhdan riemusta kiljuen takaisin jengiin. Anytime.

Kiben olisi tietenkin pitänyt vastata, ettei hänellä ole tapana kommentoida keskeneräisiä asioita, jonka jälkeen täällä oltaisiin valitettu, kun kukaan ei kerro mitään.

Jos Kuhta jatkaa, liityn myös riemusta kiljuvaan kuoroon.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa, miten mä sain vaikutelman että Kibe vastaa tuossa artikkelissa kysymykseen jonka toimittaja on hänelle esittänyt?
Vai meinaatko että Kuhta on itse soittanut Hesariin "tehkää juttu musta, mul ei oo duunii"? Tuskin.

Mikä ihme siinä on, että joka ikisestä HIFK:iin liittyvästä asiasta/uutisesta pitää tehdä täällä jollain tapaa negatiivinen? Kyllä olisi rankkaa kannattaa vuosikymmeniä seuraa jossa on kaikki asiat aina päin he*vettiä...

Ja joo, ottaisin Kimmo Kuhdan riemusta kiljuen takaisin jengiin. Anytime.

No ei ihme, että joka asiasta saa negatiivisen, jos kaikki jutut ottaa niin vakavasti. Onhan täällä joka päivä kauden ja kesäloman ajan itkua kuinka ollaan hävitty mennyt ja tuleva kausi, positiivisuus loistaa poissaolollaan. En tiedä ovatko nuo jutut jo myrkyttäneet mieleni, mutta ei kyllä kauheasti ollut tarkoitus Kibeä vastaan hyökätä. Noteerasin vain, että taas oli Kibestä juttua eikä ollut aivan ensimmäinen kerta.

Niin ja voisin kyllä itekkin ottaa Kiben joukkueeseen, jos mies vaan on kunnossa ja sopivaa roolia on tarjolla. Niin ja se palkkapyyntö..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhdasta taas vaihteeksi juttua lehtien palstoilla.

Huomasin saman jutun aiemmin illalla. Mulle tuli yllätyksenä, että Killen nivunen oli niin pahasti klesana, että äijä on vasta nyt päässyt jäälle ekaa kertaa leikkauksen jälkeen. On kai siitä tälläkin palstalla joskus kesällä ollut puhetta, mutta olen tainnut missata asian. Kuitenkin tätä taustaa vasten ei ole mikään ihme, että sopimusta ei ole vielä syntynyt mihinkään suuntaan. 34 vuotta ei ole vielä paha ikä kiekkoilijalle, mutta tiukan taloustilanteen aikana jengit varmasti haluaa nähdä, mikä on tuon ikäisen pelaajan kondis, ennen kuin tarjoavat pahvia allekirjoitettavaksi. Jos kuntoutuminen edistyy hyvin, niin voisin kuvitella, että Kiben tulevaisuus selviää parin viikon aikana.

Toisaalta - olen fani, en ennustaja.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhdan kannalta tuo talven höpöhöpö-turnauksessa saatu nivusvamma tuli kyllä erittäin huonoon paikkaan; keväällä sopimus katkolla, mittarissa jo 33 ikävuotta ja seurat ympäri Eurooppaa talouskriisin hampaissa. Kibe pelasi vahvan syyskauden Hirson laidalla ja pistetahti enteili taas kerran noin 40 pisteen ja 20 maalin liigakautta. Jossittelu on turhaa, mutta eiköhän Kuhdalla olisi jo taskussa rahakas vuoden tai kahden sopimus johonkin eurooppalaiseen pääsarjaseuraan ilman tuota EHT-pelissä tapahtunutta loukkaantumista.
Terve Kimmo Kuhta mahtuu mainiosti ainakin minun ensi kauden HIFK:hon, sinne kakkosketjun laitaan ja ylivoimassa maalinkulmalle. Kokenutta ja pehmeäkätistä maalintekijää tuo joukkueen laituriosasto näyttäisi juuri tarvitsevan.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kibe mahtuu myös terveenä ja palkkatarkistettuna mun enskauden HIFK:n rosteriin. Ei sitä kuitenkaan ihan olankohautuksena voi tollasta oldschool kaveria pois päästää. Ja mistä sen tietää, jos vaikka esim. Ramu-Kibe tai Loppi-Kibe olis kuuma kaksikko enskaudella.

Veikkaan että HIFK tsekkaa Kiben kunnon ja palkasta väännetään loppuun asti. Myös ulkomaiset tarjoukset on otettava huomioon. Sanoisin, että HIFK signaa vielä Kiben. Toivottavasti.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kerropa minkalainen se pakiston on mielestäsi oltava, että pystyy pelaamaan Jalosen vaativaa pelitapaa?
Nythän on kelattava, ihan niinkuin Jyväskylän kaveri on jo kertonut, joukkueen olevan kokonaisuus. Ei enää pakit puolusta ja hyökkääjät hyökkää jolloin rajapintana on avaus. Nykylätkässä koko viisikko puolustaa ja koko viisikko hyökkää. Tässä tapauksessa jo kauan sitten hoettu lainalaisuus, "joukkue (ja ennen joukkuetta yksittäinen kentällinen) on juuri niin hyvä kuin sen heikoin lenkki", korostuu. Yksi heikko lenkki viisikkoon ja lopputulemana menee koko viisikon peli vituiksi.

Tähän väliin on muuten hyvä laittaa vähän noottia nokalle. Valmentajan tulisi nähdä mihin jengi kykenee ja luoda pelisysteemi sen mukaiseksi eikä yrittää väkipakolla mitään mopolla-moottoritielle-kuvioita kun ne ei kerran onnistu. Viime vuonna HIFK meni selkeästi mopolla moottoritielle, ja mopona oli nimenomaan joukkue jolla pyrittiin moottoritielle. Vertailun vuoksi, Baxterilla oli aikanaan jo auto mutta Baxupa päätti körötellä hiekkatiellä. Silloin jengin materiaali olisi riittänyt selkeästi kovempaan esittämiseen mutta pelisysteemi oli melkolailla persiistä.

Siksi se mitä minä hakisin jengiin on kolme selkeästi kiekko-osaavaa pakkia. Niistä yksi voisi olla ihan huoletta nuori lupaava yrittäjä. Heille sitten kavereiksi niitä oman pään osaajia. Nybarin puolustukseksi täytyy sanoa että viime kaudella yritys oli hyvä, se kaatui pakiston osalta oikeastaan yhteen harhakutiin. Tom Walsh oli juuri niin heikko ettei HIFK:lla ollutkaan niitä kiekko-osaavia pakkeja. Tämän seurauksena esimerkiksi Kankaanperä joutui aivan uuteen rooliin jonka lopputulos näkyy statistiikasta. Tehoja tuli, taisi olla uran ennätystehot. Mutta jos Walsh olisi ollut se kiekko-osaava pakki olisi HIFK:n kaksi ensimmäistä pakkiparia olleet liigan eliittiä, nyt ne ei enää ollut. Jos kelataan puhtaasti laatikkoleikkinä tätä asiaa niin Walshin paskuus jätti yhden laatikon siis tyhjäksi, ja kyseessä oli vielä yksi ns. avainlaatikoista. HIFK ei lähtenyt hakemaan paikkaajaa ulkopuolelta vaan nosti paikkaajan jengistä (Kankaanperä otti vastuuta), mutta sen seurauksena jäi Kankaanperän alkuperäinen paikka tyhjäksi. Ja sekin paikka täytettiin omista. Tämän koko prosessin lopputulemana oli se että koko paketista tuli alkuperäistä heikompi. Parhaiten asiaa kuvastaa se että alussa joukkueessa piti olla ne ns. kiekko-osaavat pakit Heikkinen, Walsh ja Pikkarainen sekä heidän kavereinaan oman pään osaajat Kankaanperä ja Turunen. Lisänä vielä Holmberg, Haverinen ja Honkanen. Koko paketti näytti tuolloin helvetin hyvältä, mutta yhden ukon pettäminen kaatoi koko paketin. Lopputulemana oikeastaan lähes kaikki joutuivat liian isoihin saappaisiin. Siihen kun lisää vielä parin loukkaantumista niin seuraukset olivat mitä olivat.

Aivan yhtä lailla on asia hyökkäyspään kanssa. Jos hyökkäyspäässä löytyy yksi pelaaja (viime vuonna Hirso) joka kykenee ottamaan syötön vastaan, kuljettamaan kiekkoa niin että näkee missä muut menevät ja antamaan oivaltavan syötön niin sille porukalle on aivan turhaa edes yrittää opettaa mitään ihmeellisiä rintamahyökkäyssysteemiä. Viime kaudellakin homma kaatui periin loukkaantumiseen, lähtökohtaisesti jengissä piti olla pari pelaajaa lisää joilta luonnistuu myös pelinteko mutta loukkantumiset sotkivat pakan. Enkä ota nyt edes kantaa siihen olisivatko nämä loukkaantuneet onnistuneet tehtävässään ilman loukkaantumisia. Sillä ei ole nyt väliä. Ratkaisevaa on se että heidän pudottua pois piti muiden täyttää loukkaantuneidenkin rooli, eikä sieltä tullut apuja oikeastaan yhtään. Siksi esim. Liivik on joutunut mun hampaisiin, jätkä oli totaalisen turha hankinta viime kaudeksi mutta tällä kaudella tilanne on jo aivan eri. Muistellaan nyt mikä oli tilanne ennen Liivikin hankintaa. Jengissä oli neljä todella hyvän tason fyysistä laituria (Luttinen, Pikkarainen, Petrell ja Pesonen) joista lötyi myön maalintekotaitoa. Tämän porukan lisäksi jengissä oli jo Ahtola sekä niitä omia mahdollisiä junnujä (Wärn ja Pöysti). Kun tähän porukkaan lähdettiin hommaamaan hyökkääjiä niin valinta osui kaksikkoon Brennan ja Liivik, joista ymmärrän helvetin hyvin Brennanin hankinnan. Ja ymmärrän nimenomaan siksi että siihenkin hommaan haluttiin oikeasti hyvä. Näin ollen Liivikin hankinta ei auennut millään.

Eli, summa summarum. Joukkueen kasaamisen a ja o on mun mielestä se, että pelaajamateriaali on riittävän monipuolinen. Silloin valmentajalle annetaan käteen avaimet millä on mahdollista luoda monipuolinen pelisysteemi. Välillä tehdään pelillisesti joitain asioista ja välillä taas jotain toisia, peruslähtökohta on kuitenkin se että eri variaatioita löytyy. Jos jengi on kasattu niin että mahdollisia pelitapoja ja niiden mukanaan tuomia kuvioita on vaan ja ainoastaan yksi (viime keväänä kuviona oli kiekko Hirsolle ja odotetaan mitä se keksii) kykenee oikeastaan kaikki sm-liigavalmentajat luomaan sellaisen taktiikan että pudotuspeleissä tule noutaja. Nämä muut kykenivät vetelemään pitkää päätyyn ja perään.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ilmeisesti on todellakin vielä mahdollista että Kibe pelaa meillä ensi kaudella. Ainakin niin päättelin oheisesta hesarin tämän päiväisestä uutisesta. http://www.hs.fi/urheilu/jaakiekko/...igapelaajia+yhä+ilman+sopimusta/1135248201375

Vai että oikein tämän päiväisestä... julkaistu eilen klo 18.48.
No asiaa, onko IFK:lla käyttöä Kuhdalle? Herra tarvitsee paikan ykkös/kakkos ketjussa, ja sille tontille on oikeasti tunkua.

Ei sillä, tervetuloa vaan jos taidot riittää. Just ollaan pääsemässä oikeanlaiseen miehitystyyliin, missä pelipaikka ansaitaan esityksillä, eikä vanhoilla meriiteillä, ja tuo loukkaantuminen on yksi merkittävä tekijä. Tuon ikäisenä nekin uusiutuvat helpommin, joten riskihankinta tavallaan.

Ja toisekseen, olisiko Kuhdasta hyötyä alemmissa kentissä, puolustavammassa roolissa... ?

Edit. Ja jos ei palkkapyyntö ja seuran halu maksaa kohtaa... Omien puheiden mukaan pudottanut pyyntöä reilusti viime kaudesta, mutta mitä kylillä on puhuttu "vanhojen" sopparitarjouksista, niin tuskin näemme Mr. Kuhtaa punaisissa ensi kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ykkösketjuun on tosiaan tunkua Luttinen, Wärn.... Niin olikos niitä muitakin vielä? Ei. Wärn on pelannut joku vajaa 15 ottelua ykkösketjussa, ihan kohtuu hyvin tehoin, mutta eihän me nyt voida lähteä siitä lähtökohdasta kauteen, että Max on meidän ykkösketjun toinen laituri. Tarvitaan ehdottomasti toinen tarkka-ampuja Hirson vierelle, Haataja siellä on jo. Jos rahatilanne on nyt se, että ei ole varaa tehdä enään suuria hankintoja, niin sitten sille Kuhdalle jatko käteen, kun kunto ollaan saatu selvitettyä. Tämän lisäksi toivoisin joukkueeseen vielä toista laituria (Semir-Ben Amor, Lostedt), puolustajaa ja maalivahtia, mutta tämähän on jo niin hirveätä unelmointia, että ihan hävettää. Mitä suuremmalla todennäköisyydellä joukkue lienee tässä.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tunkua? Ihan totta? Eikös sinne ole sijoiteltu Wärnin tasoisia puukäsiä, joiden liigakokemus on muutaman kymmenen matsin luokkaa.

niin, mun mielestä Wärn näytti viime kaudella erittäin hyviä otteita ykkösen laidassa, oikein roolitettuna. Haataja/Luttinen/Petrell/Wirtanen/Loppi/Wärn..... kuhta?

Sä meinaat ihan tosissaan että esim kuhta on ansainnut paikkansa joukkueen ykkösketjussa?

Toi on just tota, ikiaikainen varma pelipaikka reaaliteeteista huolimatta. Mikä on niin vaikeata hyväksyä uuden, nuoremman polven nousua vanhojen starbojen rinnalle/ohi?
Ja jos joukkueen valmentaja (mikä on sekin väärä varmaan) näkee nuoriherra Wärnissä jotain, mies joka valmentaa jääkiekkojoukkuetta AMMATIKSEEN, niin en nyt kovin pahasti voi erehtyäkään...
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuhta sopii puuttuvan snaipperin paikalle just hyvin. Se missä ketjussa mies pelaa on melko epäolennaista, sitä saa Nokka tuumailla. Haataja, Kuhta ja Wärn saavat silloin kilpailla noista ensimmäisten ketjujen paikoista ja loukkaantumistenkin sattuessa on ainakin joku pistää siihen tilalle. Jos Kiben kanssa saadaan taloudellisesti järkevä diili aikaan, olisi ihan pöljää jättää se tekemättä - ellei sitten kiikarissa ole joku toinen saman kaliiberin maalintekijä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Andy kommentoi jo hyvin, mutta mitään Kibeltä poisottamatta on jo selviö, että Wärn voi ihan hyvin aloittaa ykkösessä Kiben sijaan. Näytöt kuitenkin tuoreemmat. Lisäksi Kibehän on ollu klesana, joten se jäätuntumakin on vähän niin ja näin. Ja jos Wärn jatkaa siitä mihin viimekaudella jäi, ei ole mitään syytä alkaa Kuhtaa tunkemaan ykköseen. Ansaitkoon paikkansa, ihan kuten muutkin(toivottavasti).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Andy kommentoi jo hyvin, mutta mitään Kibeltä poisottamatta on jo selviö, että Wärn voi ihan hyvin aloittaa ykkösessä Kiben sijaan. Näytöt kuitenkin tuoreemmat.

Nooh, eiköhän sinne ykköseen kuitenkin kannattaisi sijoittaa vähän kokeneempia pelimiehiä. Mitään myöskään Wärniltä poisottamatta laittaisin Hirson laidoille ykköseen esim. Luttisen ja Haatajan. Arttu oli kevään sääleissä suunnilleen ainoa laituri, joka ei pettänyt, ja Haataja puolestaan oikealta ampuvana toisi ketjuun oman erikoisosaamisensa. Wärn kilpailkoon muiden hyökkääjien kanssa paikasta ketjuissa 2-4, ja raivatkoon tiensä ykkösketjuun loukkaantumisten myötä tai omilla erinomaisilla otteillaan, mikäli ne ovat viime kevään tasolla.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Eipä ollut Lennu mitenkään kovin kummoisella asenteella viime kaudella liikenteessä. Välillä otteista näkyi ettei kiinnosta vittujakaan,

Niinpä niin. On taas käyty katsomassa tuopin pohjaa, jos on hallille päästy.

Asenteessa ei kentällä näkynyt yhtään mitään vikaa. Aika "kultaa" muistot tässäkin tapauksessa.

Joukkuehan alkaa näyttää valmentajansa näköiseltä. Tässä vaiheessa on helpompi veikata parempaa kautta ...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jos Wärnistä kehittyy huippupelaaja, nin se on se ja sama pelaako Kuhta HIFK:ssa kaudella 09-10. Wärn voittaa silloin pelipaikan Kuhdalta tai joltain muulta hyökkääjältä ykkös- tai kakkosketjusta. Tosin, eikö viime kaudella HIFK:n ykkösenä pelannut Wärn-Hirso-Kuhta, joten eivät Wärn ja Kuhta taida edes taistella samasta pelipaikasta, vaikka Kuhta saisi vielä sopimuksen HIFK:hon.
 

scholl

Jäsen
Jos Kuhta jatkaa niin luulen, että hänet kannattaa laittaa samaan ketjuun kuin Petrell kuten joskus ennenkin. Se toimi silloinkin. Haataja sitten Luttisen kanssa samaan ketjuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös