Nyt asiaa tarkemmin pyöriteltyäni olen tullut siihen lopputulokseen, että ensi kausihan ei olekaan vielä hävitty. Nyt on paljon Jalosesta kiinni, nimittäin puitteet hyvälle kaudelle HIFK:n näköisellä pelillä on olemassa. HIFK:n joukkue on, voi sanoa jopa selvästi, liigan suurikokoisin. Joukkueessa on edellytykset selvästi liigan fyysisimmäksi joukkueeksi, kärkipelaajistosta löytyy fyysisiä pelaajia ja fyysisyys on nimenomaan oikeanlaista, joukkueesta löytyy silkkaa taklausvoimaa (Luttinen, Petrell, Wärn kärkiketjuista), lisäksi löytyy liuta pelaajia, joilta ei ehkä nähdä niitä näyttävimpiä taklauksia, mutta jotka ovat erittäin vahvoja kaksinkamppailupelaajia (Töykkälä, Ahtola, jopa Wirtanen) ja tuohon heitetään vielä lisäksi "young guns" -osasto Liivikin, Turtiaisen ja Nyholmin muodossa. Itse asiassa Nyholmin toivonkin nousevan kokoonpanoon kauden aikana, oli viime kaudella ailahteleva, mutta jos saa perustason pysymään viime kauden parempien otteiden tasolla, tulee hänestä vielä suursuosikki fanien keskuudessa. Itse pidän juuri tuota kaksinkamppailujen voittamista todella suurena osana sitä HIFK:n kuuluisaa kovuutta.
Fyysiset puitteet ovat siis loistavat. Entäpä sitten kiekollinen peli? Hyvällä mallilla minun silmiin. Kolmeen ensimmäiseen ketjuun löytyy jokaiseen pelintekijätyyppinen pelaaja (Ramstedt, Hirso, Loppi +mahdollisesti Granlund) sekä käsiltään hyvätasoisia tilantekijöitä (Luttinen, Wärn, Petrell), lisäksi vielä tulevan kauden yksi parhaista yleispelaajista (Wirtanen) sekä suht varma 50 pinnan mies (Haataja). Yhtä maalisieppoa/nopeaa yleispelaajaa kakkoseen vielä huutaisi (tai ykköseen, mutta kerrankin ajattelen resurssien mukaan), mutta sitäkin voinee odottaa vaikka verorajalle. Myös puolustuksessa kumpikin osasto on kohtalaisella tolalla.
Lisäksi viime kauden alkuun verrattuna on tullut henkisesti vahvoja/menestyvässä organisaatiossa lähivuosina pelanneita pelaajia joukkueeseen useita: Söderholm, Wirtanen, Clarke, Haataja, Järventie. Tietääpähän ainakin joku, mitä menestymiseen vaaditaan ja edes muutama, jonka henkinen sietokyky siihen riittää.