Joukkoliikenneketju

  • 7 914
  • 53

Viljuri

Jäsen
Olen käyttänyt VR:n palveluita välillä työpaikkaliikenteeseen (muutamia satoja matkoja, kuitenkin kalenterin perusteella voitaisiin arvoida yli 600 matkaa), enkä puhu nyt lähijunista vaan pääradan suunnassa liikkuvista varsinaisista junista (välillä Helsinki-Tampere tai Helsinki-Hämeenlinna).

Ensinnäkin, VR ei näytä tilastoivan alle 5 minuutin myöhästymisiä eikä myöskään ilmoita niistä. Tai ainakaan asemille moisia tietoja ei välitetä.

Helsingistä junat lähtevät ajoissa, paitsi mitä nyt välillä (vähemmän kuin kerran sadasta) menee jotakin viisitoista minuuttia junan korjaamiseen, mikä luonnollisesti viivästyttää lähtöä.

Kun viikossa voi olla noin kymmenen matkaa (aamulla ja illlalla), niin voi todeta, että juna on sen viitisen minuuttia myöhässä ainakin puolessa tapauksissa. Yhdestä kahteen kertaan viikossa puhutaan vähintään kymmenestä minuutista (tämä sen aseman näkövinkkelistä, jolta Helsinkiin olen palaillut). Kerran kahdessa tai kolmessa viikossa koko junavuoro joudutaan perumaan (vähintään tunnin viivästyminen).

Näitä(kään) - toki subjektiivisesti - omalla perstuntumalla havaitsemiani viiveitä ei näytetä tilastoitavan oikein. Johtuisikohan asiantila siitä, että tilastoijalla ja yhtiöllä on yhteinen intressi "kaunistella" (=systemaattisesti vääristellä) asioita monopoliaseman ja monopolietujen edelleen vahvistamiseksi ja säilyttämiseksi. Lisäksi "virastomeininki" näyttää vallitsevan sekä ratahallintokeskuksessa että itse VR:ssä muutoinkin. Itkun määrähän olisi valtava ja rajaton, jos vastaavaan leväperäisyyteen syyllistyisi yksityinen toimija.

Oli miten oli, niin olen pääosin VR:n toimintaan tyytyväinen.

Myöhästymisiä näyttää tapahtuvan keskikesällä ja talvella enemmän (ratapuolesta johtuvista syistä, ei suoraan VR:n vastulla enää). Kuitenkin myös junakaluston osalla näyttää olevan yllättävän paljon toimintahäiriöitä (pendoliinot).
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä on joku aikamäärä olemassa minkä juna saa olla hitaassa ilman että se lasketaan myöhästyneeksi. Lähiliikenteessä se on kolme minuuttia ja kaukoliikenteessä enemmän, en tosin muista mitä. Saattaa olla jopa kymmenen minuuttia. Mielestäni siltikään, jos juna vaikka Oulusta on Helsinkiin tullessaan kahdeksan minuuttia myöhässä, niin ei se ole kohtuutonta. Ei vaan matkustajienkaan pitäisi vetää sitä aikatauluaan niin järjettömän kireälle, että taivas putoaa niskaan jos juna on vartin myöhässä. Tässä on kyllä mun mielestä matkustajillakin itsetutkiskelun paikka. En minäkään lähde autolla vaikka Joensuuhun laskien matka-ajaksi 5h20min ja sallien viiden minuutin heiton tuloajassa suuntaan tai toiseen ilman että miljuunakaupat menevät kiville. Onko muilla mielipidettä siitä kuinka suuri "myöhästyminen" on myöhästyminen? Mikä on teidän mielestänne hyväksyttävää?

Se että juna lähtee asemalta aikataulunmukaisena lähtöaikana vaikka muu liikenne olisi miten sekaisin tahansa on hyvin ymmärrettävää. Junan tahallaan myöhään jättäminen sekottaa pelkästään lisää liikennettä ja lisäksi sotkee kalustokierron. Usein ongelma onkin se, että yksi juna on muutaman minuutin myöhässä ja tämä sekoittaa liikenteen kokonaisella rataosalla. Tämä kaikki maksaa rahaa VR:lle ja sitä kautta yhteiskunnalle.

Käsittääkseni junaliikenteen täsmällisyysprosentit ovat Suomessa vuositasolla lähiliikenteessä 98-99% ja kaukoliikenteessä jotain 92 ja 95%:n välillä. Kuten sanottua, ne kestävät erittäin hyvin kansainvälisen vertailun. En tiedä, mutta uskoisin myöhästymisiin tarvittavan minuuttimäärän olevan kv vertailuissa saman.

Edellinen kirjoittaja oli pahoillaan VR:n monopoliasemasta. Ole huoleti, ei se tule kestämään enää kauaa. Lähiliikenne avataan kilpailulle kahdessa vaiheessa (muistaakseni) vuosina 2007 ja 2012. Tästä ei sitten olekaan kaukana se, kun VR:n todellinen fyrkkaa tuottava yksikkö Cargo joutuu vastaamaan kilpailuun. Mutta koko raideliikenteen kilpailuttamiseen liittyy vielä niiiiiin paljon kysymyksiä, että suurella mielenkiinnolla odotan niihin vastauksia. Esim. ainut pätevää rautatiehenkilöstöä kouluttava oppilaitos Suomessa on yllättäen VR:n oma. Toinen suuri pulma kilpailijoille tulee olemaan oman "Ilmalan" hommaaminen Helsingin lähistöltä. Sitä kun on paha lähteä mihinkään julmetun kauas Helsingistä, lähes kaikkien junien määräasemasta, rakennuttamaan.

Se, onko VR:n tai RHK:n organisaatio miten raskas, ei ole tiedossani. Mutta etelä-Eurooppalaisen junakaluston soveltuvuudesta Suomeen ei voi olla kuin yhtä mieltä. Kallista romua on ostettu. Tästä voimme ainakin osaltaan kiittää EU:ta, joka pakottaa kilpailuttamaan hankinnat. Jostain syystä Suomessa -60 ja -70 luvuilla valmistettu junakalusto on kaikessa karuudessaan erittäin toimintavarmaa...
 

Afan

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Se että juna lähtee asemalta aikataulunmukaisena lähtöaikana vaikka muu liikenne olisi miten sekaisin tahansa on hyvin ymmärrettävää. Junan tahallaan myöhään jättäminen sekottaa pelkästään lisää liikennettä ja lisäksi sotkee kalustokierron.

Kyllä, mikäli junavuorot eivät suoranaisesti liity toisiinsa tai jos odottamisesta aiheutuu mainitsemiasi kerrannaisvaikutuksia. Mutta ei sen sekunnilleen lähdön pidä automaatio olla. Itse tykkään kovasti terveen järjen käyttämisestä.

Esimerkki keskiviikolta 26.10. R-juna Riihimäeltä Helsinkiin saapui Keravalle kymmenen minuuttia myöhässä klo 17.34,40. K-juna väliasemille lähti aikataulun mukaisesti 17.35,00. R-juna oli siis asemalla noin 20 sekuntia aiemmin. K-junaan tahtoneet matkustajat juoksivat ehtiäkseen jatkoyhteyteen. Juna lähti, kun matkustajat olivat noin kymmenen metrin päässä K-junasta.

30 sekuntin odotuksella matkustajat olisi saatu kyytiin eikä K-juna olisi ollut myöhässä käytännössä lainkaan. Liikenne ei olisi taatusti mennyt tippaakaan enempää sekaisin eikä kalustokierto olisi sotkeutunut. Junankuljettajalla ei vaan ollut halua joustavaan asiakaspalveluun ja terveen järjen käyttämiseen.

Yksittäistapaus toki, ainakin toivon niin. Kunhan tarkensin kertomustani.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos mainisemassasi esimerkissä ajat pitävät paikkansa, niin kyllä silloin voi sanoa, että VR on sössinyt. Silti luulen, ettei kukaan kuljettaja vittumaisuuksissaan tuollaista tekisi. Tekevälle sattuu? Ja eikös tämä junaa lähestynyt porukka ollutkin siellä tunnelissa, jos he kerran olivat 10 metrin päässä K:sta sen lähtiessä? Ei kai sinne tunneliin voi nähdä junasta käsin?
 

Afan

Jäsen
Ensimmäiset olivat siinä rappusten yläpäässä. Sen jälkeen kun junan ovet sulkeutuivat ja juna alkoi hiljalleen liikkua, ehdin itsekin junan sivustalle levittelemään käsiäni. Hyvin kasvatettuna en viitsinyt näyttää keskisormea.

Käytännössähän R- tai H-junista siirtyy Keravalla aina porukkaa K-junaan, joten ei se yllätyksenä voinut tulla. Mutta juu, tekevälle voi sattua, eipä tuosta sen enempää.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
ratkaisut!

Nämähän on ihan helppoja!

Jos halutaan tehdä järkevästi tämä homma niin tehdään joukkoliikenne "zone":n mukaan. Toimii hemmetin hyvin. JOs haluat 4 aluetta niin maksat 4 alueesta ja lappusi on tunnin voimassa, joten paluukin onnistuu, jos et jää kuksimaan kauaksi aikaa.

Tämä keskustan alikulkutunnelin rahoittaminen on hyvin yksinkertaista! Tietullit! Nyt kun bensakin maksaa, eikä siitä sen kummemmin ole nuristu ja autoilua vähennetty suuresta mussutuksesta huolimatta. Lyödään noille teille reilusti tullit niin eipähän lopu rahat íhan heti teiden kunnossapidosta. Jos käytät niin maksat.

JOs haluaa hyviä kokemuksia joukkoliikenteestä niin itse olin erittäin tyytyväinen Hollannissa joukkoliikenteeseen.
 
HKL ja sekopäinen kuski

HKL:n kuljettaja toimi tänä aamuna ammattimaisesti.

Astuin dösään ja istuuduin etuimmaiselle penkkiparille. Seuraavalla pysäkillä, otettuaan matkustajat kyytiin, kuljettaja horisi minulle jotain ja viittoi kättään eteenpäin. Hän todennäköisesti toisti saman asian edelleen epäselvästi, ja sitten sain tämän selvää: "vittu etsä tajuu, oon ekaa päivää töissä", edelleen hyvin epäselvästi. Sitten vasta tajusin, että mies kysyy pitääkö mennä suoraan. Ei jlauta! Kuljettaja ei tiedä reittiä, herätkää HKL. Eikö ne edes kouluta näitä sekopäitä?

Olen melko varma, että ko. kuski oli joko a. lievässä humalassa b. karmeassa krapulassa tai c. aineissa. Sen verran pahoilta miehen kaikki eleet matkan ajan näytti. Huh.

Ensinnäkin kuljettajan on tiedettävä ajettava reitti, lisäksi oltava ajokunnossa ja ystävällinen asiakkaita kohtaan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
jacquar-fan kirjoitti:
Ensinnäkin kuljettajan on tiedettävä ajettava reitti, lisäksi oltava ajokunnossa ja ystävällinen asiakkaita kohtaan.

Niinhän sitä luulisi. Viime viikolla 550:n kuljettaja ajeli vähän mitä sattuu reittejä, tarkemmin sanottuna oikaisi muutaman sata metriä. Minua se ei haitannut, koska kotimatka nopeutui. Tämä vielä tapahtui keskellä päivää, joten busseja kulkee 10 minuutin välein. Tuskin isoa haittaa kellekään, mutta voisi sen reitin kyllä opetella.
 

tsei_tsei

Jäsen
Tähän viimeisempään viitaten, niin ei tuosta pelkkää HKL:ää voi syyttää, jos osaavasta työvoimasta on pulaa ja kun ottaa huomioon vielä kiistat ammattiyhdistyksen kanssa työehdoista. Ihan helppoa ei ole.

Jos avausviestiin palataan, niin tuo kuulostaa juuri sellaiselta ongelmalta, joka on ihmisellä, joka ei käytä joukkoliikennettä säännöllisesti. Aktiivisesti julkista liikennettä käyttävä ihminen tietää sään yms. vaikutuksista aikatauluihin. Joskus näistä saa tietoja sitten soittamallakin. Esim. kolarit voivat heittää aikataulut ihan perseelleen. Jos jossain liikenne on tukossa, niin se on tukossa. Samaten liput ovat kalliita yksittäin ostaessa. (en kyllä ikinä maksaisi 10 minuutin kävelymatkasta kahta euroa, että pääsisin julkisella) Opiskelijana Tampereella rajaton matkustusoikeus (pl. yömaksut) maksaa 30 päiväksi opiskelijalle naurettavan alhaiset 33 euroa. Ihmiset haukkuvat liikennettä kalliiksi, mutta tämä on kyllä lähes ilmaista.

Tällaisten satunnaisten viivästymien kontrolloimiseen ja asiakkaiden informoimiseen on Tampereella menossa nyt projekti. Eli bussipysäkeillä on seurantatauluja, jotka kertovat bussien etenemisestä. Ongelmana on suhteellisen suuret häiriöt järjestelmässä. Ei tämä paikkatietojärjestelmä ainakaan näytä moitteetta toimivan. Suhteellisen usein on huoltokatkoksiakin. Toivottavasti tätä pystytään kehittämään ja viemään myös keskusta-alueen ulkopuolelle. (esim. pääväylät Pispalan valtatie, Sammonkatu, Kalevantie, Teiskontie, Itsenäisyydenkatu, Pirkankatu)

Paljon puhutaan myös siitä, että joukkoliikenne maksaa hirveästi ihmisille verojen kautta. En tiedä Helsingin tilanteesta, koska siellä on liikennettä ilmeisesti kilpailutettu, mutta Tampereella ei ole tätä tehty ja silloin EU:n vaatimusten mukaan subventointi ei saa ylittää 20%. Tosin Tampereella mennään käsittääkseni vielä tuon yli, mutta vähitellen tuota ollaan tiputtamassa. Tämä on kyllä näkynyt sitten palvelutason osittaisella heikentymisellä. Eli joukkoliikenne joutuu joka tapauksessa rahoittamaan pitkälti itse itsensä. Tämän takia kannattaa hieman miettiä liikenteelle asetettavia vaatimuksia, etenkin niiden ihmisten toimesta, jotka eivät liikennettä säännöllisesti käytä. Itkua ja valitusta kyllä riittää.

HKL:n älykorttisysteemikin on herättänyt paljon närää aikaisemminkin. En oikein ymmärrä tätä, kun Tampereella on älykortti ollut käytössä lähes kymmenen vuotta ja kokemukset ovat lähinnä vaan positiivisia. Toki summien latailurajat (minimi 20 euroa) välillä rasittavat, mutta paskaaks tässä. Rahat eivät kyllä kortilla vanhene, eli niistä ei tarvitse huolehtia.

Junaliikenteestä on puhuttu paljon. Suomi on siinä kyllä varsin hyvällä tasolla, vaikka junaliput ovat aikuisille etenkin nopeimmissa junissa melkoisen kalliita. Silti parempaa junaliikennettä olen kokeillut ainoastaan Pohjois-Italiassa. Etelässä tuokaan ei sitten ole enää maineensa veroista. Ja kyllä Italiassa osataan junia tehdä, vaikka Pendolinoja on haukuttu. Samat junat sahaavat kuitenkin hyvin ympäri Eurooppaa. Suomen kylmemmät olosuhteet voivat kyllä aiheuttaa ongelmia.

Junaliikenteen kilpailuttamista en kyllä kannata. Koko rataverkosto on niin iso kokonaisuus, joten pitää miettiä myös mitä kilpailuttaa. Päällekäiset radat eivät kannata ja useat liikennöitsijät samoilla radoilla aiheuttavat yhä enemmän ongelmia. Englannissa on kilpailuttamisen seurauksena sekava, huonosti toimiva ja kallis junaliikenne.

Joukkoliikenteessä on paljon kehittämistä, en sitä kiistä. Kyllähän hyvin toimivat metroverkot ovat ihan ylivertaisia. Kuitenkin kyseessä on pitkälti asennekysymyskin. Autoiluun tottuneilla ihmisillä ei saisi mennä sekuntiakaan kauemmin julkisilla, eikä pysäkit saisi olla metriäkään kauempana kuin julkisilla. Jotkut ihmiset menevät autoilla, vaikka se olisi huonompi vaihtoehto kuin julkinen liikenne. Tästä sitten aiheutuu lisää ruuhkia, jotka haittaavat julkista liikennettäkin. (sporat ja bussit)

Ja kun täällä on haukuttu kuljettajatkin mulkuiksi, jos eivät odota juoksevaa asiakasta. Joskus tällaisia toki on, mutta voin mainita muutaman puolustusvuoronkin. Esim. läheskään aina kuljettaja ei enää huomaa juoksevaa asiakasta, jos bussi on jo lähdössä pysäkiltä. Tuolloin kuljettajan huomio on kaiken järjen mukaan kiinnittynyt takaa tulevaan liikenteeseen, johon linja-auton pitää liittyä. Toiseksekseen busseilla on aikataulut. Jos aina odotetaan bussiin juoksevia, niin aikataulut pettävät. Tampereella esim. Stockmannin pysäkillä ihmisiä juoksee bussiin ruuhka-aikana jatkuvasti lisää. Näin bussi ei meinaa päästä liikkeelle ja seisoo pysäkillä minuutteja. Sitten, jos kuljettaja lähtee pysäkiltä röyhkeästi, niin mulkuksi haukutaan. Ja jos kaikki mahdolliset matkustajat odotetaan, niin koko pysäkki ruuhkautuu, eikä toiset bussit pääse samalle pysäkille.

Ja vertailuksi vielä tilanne Italiasta. Olin hyvissä ajoin pysäkillä. Nousin bussiin, joka oli kuuma muutaman minuutin ennen sen lähtöä. Hetkeä myöhemmin tulee pari muuta turistia, joista toinen sattumoisin suomalainen vielä. Itse olin ottanut jo etukäteen selvää miten lippu ostetaan. Noh, nämä turistit haluavat ostaa lipun kuljettajalta, joka sanoo hinnan jotain 1,20€. Ystävällinen asiakaspalvelija sanoo kuitenkin, että terminaalin kioskista lippuja saa halvemmalla, á 0,80€ ja lupaa odottaa matkustajia. No, nämä reppumatkailijat käyvät hakemassa liput sisältä ja aikaa menee viitisen minuuttia. Samalla muut matkustajat odottavat kuumassa ja täydessä bussissa. Liikkuminen olisi sentään tuonut jotain viimaa. Se, että kuljettaja oli ystävällinen asiakaspalvelija kahdelle matkustajalle, jotka säästivät huimat 80 senttiä, teki kuljettajasta mielestäni huonon asiakaspalvelijan kaikille bussissa odottamaan joutuneille matkustajille ja kaikille reitin pysäkeillä oleville. Kolikolla on siis näissäkin tilanteissa kaksi puolta.

Nojoo, aika lopettaa avautuminen, mutta asiat harvoin ovat niin yksiselitteisiä, miltä ne näyttävät satunnaisesta julkisen liikenteen käyttäjästä. Joukkoliikennettä on vaan niin mukava haukkua, kuten montaa muutakin asiaa.
 

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
tsei_tsei kirjoitti:
Esim. läheskään aina kuljettaja ei enää huomaa juoksevaa asiakasta, jos bussi on jo lähdössä pysäkiltä. Tuolloin kuljettajan huomio on kaiken järjen mukaan kiinnittynyt takaa tulevaan liikenteeseen, johon linja-auton pitää liittyä. Toiseksekseen busseilla on aikataulut.
Olen siinä käsityksessä, että ainakin TKL:n kuljettajia on ohjestettu olla ottamatta matkustajia enää sen jälkeen, kun ovat oven sulkeneet ja laittaneet vilkun vasemmalle. Ei, vaikka joku koputtelisi oveen ja viittoisi haluavansa kyytiin. Miksi näin? No muun liikenteen takia. Pysäkiltä lähtevää bussia pitää taajamassa väistää, ja melkein puolet autoilijoista niin ehkä tekevätkin. Miltä se näyttää autoilijasta, jos bussi laittaa vilkun vasemmalle, etenee puoli metriä ja pysähtyy sitten vielä joksikin aikaa? Siltä, ettei se bussi ehkä olekaan lähdössä. Seurauksena voi olla hyvin mielenkiintoisia ja mahdollisesti myös rahaa vieviä tilanteita. Yksittäisen ovea koputtavan asiakkaan näkökulmasta tämä tuntuu tylyltä ainakin koputteluhetkellä ja vähän sen jälkeen, mutta asiaa tarkemmin ajatellessa tuo käytäntö on oikeastaan aika viksu.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Laitetaan nyt vaikkapa tähän viestiketjuun tämä asia. Eli länsinaapurimme pääkaupungin sisäätuloväylillä on otettu tänään käyttöön ruuhkamaksut, ns tietullit. Yksityisautoilua on tarkoitus näin rajoittaa ja suosia julkisia menopelejä. Suomessa (Helsingissä) tuskin tähän käytäntöön lähivuosina mennään, vaikka toisinaan silläkin on spekuloitu. Ruotsissa kokeilu päättyy heinäkuussa. Saapa nähdä miten Tukholmassa homma toimii.
 

scholl

Jäsen
Testasin tulla täysin joukkoliikenteellä. En siis ottanut yhtään taksia.

Raportti:
Klo 19.30 lähdin tallustelemaan himasta. 19.39 tuli dösä Kapteeninpuistikon pysäkille. Se oli siis Helsingin liikennelaitoksen linja 17. Pysähtyi Ateneumineteen n. klo 19.48. 20.00 lähti laiturilta 10 bussi 615 lentokentälle ja ulkomaanterminaaliin saavuttiin 20.30 jälkeen.

Klo 21.55 lähti lento 5minuuttia aikataulusta myöhässä ja Arlandassa olin saanut laukun ja tullut tullin läpi tätä aikaa klo 22.20. Sitten menin pressbyråniin ostamaan SL:n dösälipun valmiiksi, ostin automaatista Arlanda Express lipun ja lähdin odottamaan junaa.

Klo 22.35 lähti Arlanda Express kohti keskustaa. Matkalla oli jotain hidastekohtia ja se lähti itse asiassa nyt minuutin myöhässä, joten luvattuun 20min ei päästy (joskus mennyt jopa 18), vaan perille saavuin 22.58-22.59. Siitä kävelin Burger Kingin edessä olevalle dösäpysäkille, jolle 23.02 pysäkillä aikataulun mukaan tuleva bussi numero 47 tuli 15 sekuntia saapumiseni jälkeen. Sillä ajoin Djurgårdsbronin pysäkille ja kävelin taas parit minutit himaan ja saavuin himaan n. 23.15.

Jos on aikaa ja ei ole ruuhka-aika, eikä muutenkaan urpoja liikenteessä, vaan joukkoliikenteessä on rauhallista niin niiden käyttäminen on todellakin mahdollista. Toki se vaatii ennakkosuunnittelua internetissä, jotta tietää reitit ja linjat, mutta onhan se jollain tavalla elämysmatkailua, kun ei ole elämässään aiemmin niin paljon ollut tekemisissä esim. bussien kanssa.
 

scholl

Jäsen
Viime lauantaina harrastin taas joukkoliikennettä ihan kybällä.
Ahaa-elämys oli raju kun tajusin, että jos haluaa hakea auton himaan niin vaihtoehtoja eivät ole lenkkeily/kävely autolle ja taksi, vaan voi mennä myöskin kävely-dösä-kävely. Niinpä tein sellaisen melko reippaan jopa juoksuaskelia sisältävän kävelyn Hietalahden torille. Siihen meni 7min. 2-3min odotin 20 dösää ja ajoin sillä päättärille Katajaharjuun. Sen jälkeen saarten läpi kävelyä n. 30 minuuttia ja olin autollani.

Sen jälkeen ajoin Ruoholahteen ja jätin auton pesuun. Huomasin, ettei Kauppakeskuksessa ole metroasemaa, vaan se pitää etsiä erikseen. Olin nimittäin sopinut meneväni keskustaan glögille ja auto jäi autopesulaan. No tuli juuri tunti täyteen, joten jouduin ostamaan automaatista uuden kertalipun. Sen jälkeen se parin minuutin metromatka Kamppiin. On muuten semikallista matkustamista, kun veloitus ei mene vyöhykkeiden mukaan, vaan samalla hinnalla saisi ajaa vaikka johonkin pahamaineiseen lähiöön. Sinänsä tämä metromatka oli melko turvallinen, en nähnyt mitään vaaratilanteita, mistä metroissa on viime vuosina peloteltu. Joten oma lähinnä 80-luvulta peräisin oleva metroharrastus oli nyt uudelleen periaatteessa samanlaista. Tosin Kamppihan on muuttunut. Nykyään ei kai kukaan enää aja Rautatieasemalle, kun keskustan painopiste on muuttunut.

Sitten jossain vaiheessa sama matka toiseen suuntaan ja hakemaan taas auto. Silloin tajusin sen, että kännykkälippu ei olekaan spåran monopoli, vaan sen sai tilata metromatkallekin. No kolikot olivatkin jo semifinaalissa.

Sellainen asia pitää huomioida, että ollaan menty taaksepäin Helsingin joukkoliikenteessä siitä mitä se oli 80-luvulla. Nykyään ei ole enää 10 matkan lippuja. Niitä ei myydä automaatissa, eikä kai muuallakaan. Se on jotenkin ihan älytöntä. Se on takapajuisin järjestelmä täällä. Esim. jossain Barcelonan metrossa on kätevä vetää se 10 matkan lippu portilla ja siihen printtautuu montako matkaa on jäljellä. Täällä kun asiasta mainitsee niin ihmiset väittävät, että matkakortti sitä ja tätä, mutta sehän on totaalisen urpo systeemi. Ei siihen printtaudu millään tavalla esille montako matkaa on vielä jäljellä. Jos harvoin kulkee eli esim. muutamien kuukausien välein niin on totaalisen naurettavaa, että pitäisi muka muistaa, että kuinka monta matkaa on jäljellä, jos se ei lue missään. Muutenkin ihan turhaa, että se on tuollainen muovikortti. Se voisi olla ihan hyvin pahvikortti niinkuin muuallakin. Ihan naurettava järjestelmä. Veikkaan, että jos olisi kunnon 10-matkan liput niin ihmiset käyttäisivät useammin joukkoliikennettä. Tosin luonnollisesti niihin aikoihin, jolloin ei ole muita paljon niissä liikennevälineissä. Tungoksessahan ei ole kiva matkustaa.

Tosiaan kaikkia joukkoliikenneajoja en ole tänne raportoinut. Tukholmassa olen mennyt joskus mm. bussilla 47. Barcelonassa ajoin muutaman kerran metrolla ja täällä Helsingissä olen mennyt 3B ja 3T rouskuilla ainakin pari kertaa. Tukholmassa ei ole nykyisellään varsinaisia 10 matkan lippuja, mutta Pressbyråssa myydään vihkoja, joissa on 10 kertalippua. Sellaisen voi tunkea lompakkoon ja antaa kuskin leimata aina yksi niistä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Täältähän löytyi tällainenkin ketju.

Opin opiskeluaikoinani suorastaan nauttimaan junailusta, mutta oman auton myötä ei ole sitten tullutkaan raiteita kulutettua lainkaan. Ajattelin kuitenkin tämän viikon alussa antaa mahdollisuuden junamatkailulle. Tilanne minulla on toki helponlainen, kotoa rautatieasemalle on ehkä kilometrin verran ja rautatieasemalta työmaalle taas puolisen kilometriä.

Työmatkojen osalta laskeskelin pikaisesti, että näin talviaikaan auton syödessä sellaiset 8,5l/100km, n.40 kilometrin työmatkani maksaa minulle pelkästään polttoainekuluina ~4,5€. VR:llä kertalippu tuolle välille on tasan tuon 4,50€ ja 10+1 lipulla yksittäiselle matkalle tulee siis hintaa 4,05€. Pelkästään tuolla säästöllä elämänlaatuni tuskin heilahtaa kovasti ylöspäin, mutta eipä tuohon toisaalta ole huomioitu ajelusta koituvia muita kuluja.

Samaan syssyyn ajattelin suorittaa myös matkani Savoon raiteilla. Lippu Hämeenlinnasta Kuopioon oli muistaakseni siinä viidenkympin nurkilla, ja tuo menee vajaan kympin verran matkan polttoainekulujen yli ajettaessa isompia teitä arvioidulla 8 litran kulutuksella.

Viikon mittainen otanta ei paljon toki paina, mutta toistaiseksi aion kuitenkin tätä linjaa jatkaa. Varsinkin eiliset keliolosuhteet huomioiden, juna oli pitkälle matkalle todella hyvä valinta. Ei paljon harmittanut istua mukavalla penkillä kirjaan ja musiikkiin uppoutuneena ja etenkin tarvitsematta huolia vähääkään matkan edistymisestä. Eikä se jokapäiväinen moottoritien sahaaminenkaan saatanallisessa loska-, vesi- tai suolasateessa mitään juhlafiilistä tuo.

Miinuspuolelle työmatkojen osalta on helppo laskea puolta tuntia aikaisempi herätys ja varmasti myös kävelymatkat silloin kun säät eivät helli. Kohtuullisilla keleillä taas pieni aamureippailu ei tee pahaa lainkaan ja tuleehan tuosta edes pientä liikuntaa jokaiselle arkipäivälle.

VR:n hinnat ovat kuitenkin sen verran suolaiset, että jos matkustajia on kaksi, ei tarvi hetkeäkään miettiä kumman vaihtoehdon kannalle kallistuu. Mahtaako olla jopa suunniteltua, että VR:n hinnat vaikuttavat noudattavan melko hyvin polttoainekulujen hintaa yksin ajettaessa? Siitä suomalaiset kun eivät näytä osaavan luopua vaikka naapuri tekisi samaa 8-16 päivää avokonttorin viereisessä loosissa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä. http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...aupungin+liikennelaitos/Uutiset/Porthaninkatu

Mitä varten ykkösen sporan pitää Porthaninkadun remontin ajan mennä Mäkelänkadulta suoraan Hämeentielle? Miksei se voisi ajaa normireittiä Sturenkadulta Urheilutalon ohi Hesarille ja siinä sitten tekisi tämän poikkeuksen ja ajaisi Hämeentielle, jolloin tuo remonttimesta tulisi joka tapauksessa kierrettyä. Vituttaa..
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
En ymmärrä. http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...aupungin+liikennelaitos/Uutiset/Porthaninkatu

Mitä varten ykkösen sporan pitää Porthaninkadun remontin ajan mennä Mäkelänkadulta suoraan Hämeentielle? Miksei se voisi ajaa normireittiä Sturenkadulta Urheilutalon ohi Hesarille ja siinä sitten tekisi tämän poikkeuksen ja ajaisi Hämeentielle, jolloin tuo remonttimesta tulisi joka tapauksessa kierrettyä. Vituttaa..

Pakko kysyä onko kyseillä alueella/reitillä raiteita että olisi mahdollista!? (vaihteita tarpeeksi sinne päin kääntymiseen esim) jos on niin sitten tää on jotain HKL omaa sooloilua, vaihteeksi ei olisi ensimmäinen kerta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko kysyä onko kyseillä alueella/reitillä raiteita että olisi mahdollista!? (vaihteita tarpeeksi sinne päin kääntymiseen esim) jos on niin sitten tää on jotain HKL omaa sooloilua, vaihteeksi ei olisi ensimmäinen kerta.

Jes, on kyllä. Kasin spora ajalee Hesaria suoraan Hämeentielle, eli tuo on mahdollista. Mun on ihan pakko kysyä tätä asiaa vielä HKL:tä, on käsittämätöntä että tehdään monen kilometrin koukkaus kun vähemmälläkin selviäisi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jes, on kyllä. Kasin spora ajalee Hesaria suoraan Hämeentielle, eli tuo on mahdollista. Mun on ihan pakko kysyä tätä asiaa vielä HKL:tä, on käsittämätöntä että tehdään monen kilometrin koukkaus kun vähemmälläkin selviäisi.

Ykkösen voisi jättää (pl. Mäkelänrinteestä pohjoiseen) melkein kokonaan ajamatta, jos ja kun vetävät tuollaiselle poikkeusreitille. Eikös tuo seiskan reittiä myöten aja sitten.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ykkösen voisi jättää (pl. Mäkelänrinteestä pohjoiseen) melkein kokonaan ajamatta, jos ja kun vetävät tuollaiselle poikkeusreitille. Eikös tuo seiskan reittiä myöten aja sitten.

No näinpä. Laitoin asiasta palautetta HKL:e ja kysyin syitä tuohon kiertoon. Saa nähdä vastaavatko koskaan.

Ykkösen linjaahan ollaan jossain vaiheessa kokonaan lopettamassa. Vainoharhaisena mielessä käväisi, että voisiko HKL sitten jossain vaiheessa perustella linjan lopettamista vähentyneillä matkustajamäärillä? Matkustajamääräthän tulevat tuon kierron takia tippumaan radikaalisti. Aika härskiä, jos noin tekevät.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jes, on kyllä. Kasin spora ajalee Hesaria suoraan Hämeentielle, eli tuo on mahdollista. Mun on ihan pakko kysyä tätä asiaa vielä HKL:tä, on käsittämätöntä että tehdään monen kilometrin koukkaus kun vähemmälläkin selviäisi.

Karttaa katsomalla kyllä vaikuttaa siltä, että Kurvista vasemmalle kääntyminen ja siitä pitkin Hesaria omalle reitille palaaminen tekisi selvästi pidemmän lisälenkin kuin tuo suoraan Hämeentietä ajaminen. Ehkäpä virallinen perustelu onkin, että aikataulut sekoaisivat liian pahasti. Tosin jos tuo ratkaisu kestää syksyyn asti, voisi tietysti aikataulunkin rukata uuteen uskoon.

Normaalistihan yksikään linja ei käänny Hesarille Hämeentietä etelästä päin tullessa, mutta eiköhän siitä kiskot löydy, jos käännös onnistuu kolmosiltakin.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Karttaa katsomalla kyllä vaikuttaa siltä, että Kurvista vasemmalle kääntyminen ja siitä pitkin Hesaria omalle reitille palaaminen tekisi selvästi pidemmän lisälenkin kuin tuo suoraan Hämeentietä ajaminen.

Ymmärsinköhän mitä tarkoitit... Tuo Hesarin pätkähän on noin 100 metriä, eli sen ajamalla ykkönen olisi jälleen normireitilään. Normaali reitti kun menee Kaarlenkadun kautta ohi Urheilutalon ja siitä Sturenkatua pitkin Mäkelänkadulle. Nyt koko tuo osuus jää ajamatta. Ajallisesti tuo Hämeentietä köröttely saattaa olla nopeampi, mutta itse näkisin tarkoituksellisempana pysyä mahdollisimman paljon sillä omalla reitillä.
 

scholl

Jäsen
HKL:stä huokuu tyhmyys:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kulosaaren+siltaremontti+ruuhkautti+metron/1135236839939

Vähennetään vuorovälejä metrossa, mutta laitetaan tilalle ruuhkiin ajamaan dösiä välillä Keskusta-Itis. Siis mitä ihmettä. Sanotaan, että selvyyden vuoksi ei vähennetä vuorovälejä portaittain. Siis tsiisus. Eihän metrossa ole kyse siitä, että kenenkään pitää muistaa mitään aikataulua ulkoa, vaan kun menee sinne alas niin katsoo, koska seuraava tulee. Jos vuoroväli on esim. 6min, eikä 8 niin silloin harmistuminen on keskimäärin alhaisempi. Tuollainen dösä 99 on aivan älytön juttu. Ensinnäkin kuten sanottua lisää ruuhkia, on hidas ja ympäristönkin kannalta huonompi ratkaisu kuin raideliikenne.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
HKL:stä huokuu tyhmyys:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kulosaaren+siltaremontti+ruuhkautti+metron/1135236839939

Vähennetään vuorovälejä metrossa, mutta laitetaan tilalle ruuhkiin ajamaan dösiä välillä Keskusta-Itis. Siis mitä ihmettä.
Eikös tuolle ollut ihan järkisyy. Kulosaaren siltaremontin vuoksihan piti tuota vuoroväliä kasvattaa. Jos siitä syystä väki ei mahdu metroon kesäkuussa, niin kai sinne niitä dösiä voi lisätä, ettei tarvi kävellä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
V vitun R

VR:n nettivaraussysteemi on perseestä. VR:n konduktöörimyynti on perseestä.

Toisin kuin esim. Lippupalvelulla konserttien jne. suhteen, VR:n systeemi ei näytä paikannumeroita ennen kuin matka on maksettu. Täten on siis mahdoton arvailla pääseekö 2---> seurue vierekkäin istumaan. Automaattisestihan se laittaa jos tilaa on reilusti mutta entä jos mennään siinä rajoilla?

Sama homma osan matkaa "täyden" junan kanssa - varaussysteemi ei suostu myymään lippuja välttämättä ollenkaan jos Helsinki-Oulu-matkalla vaikkapa vain Helsinki-Tampere olisi täyteen buukattu.

Kolmas homma mikä vituttaa on se ettei konduktööriltä saa ostettua paikkalippua. Eikö oikeasti saada systeemiä jolla saadaan yhteys keskustietokoneeseen...

Neljäs homma on että Lomapassia kuulemma myydään enää vain täysihintaisena versiona - opiskelijat, eläkeläiset on unohdettu. Sehän se varmasti kasvattaa kansan määrää ja kannattavuutta junareiteillä.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Eikös tuolle ollut ihan järkisyy. Kulosaaren siltaremontin vuoksihan piti tuota vuoroväliä kasvattaa. Jos siitä syystä väki ei mahdu metroon kesäkuussa, niin kai sinne niitä dösiä voi lisätä, ettei tarvi kävellä.

Kieltämättä koomista, että syyt asiaan kerrotaan selvästi linkitetyssä uutisessa, mutta silti alkuperäinen postaaja plus kymmenet muut tuolla artikkelin perässä olevassa keskustelussa ihmettelevät menettelyä ja haukkuvat HKL:ää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös