Olen käyttänyt VR:n palveluita välillä työpaikkaliikenteeseen (muutamia satoja matkoja, kuitenkin kalenterin perusteella voitaisiin arvoida yli 600 matkaa), enkä puhu nyt lähijunista vaan pääradan suunnassa liikkuvista varsinaisista junista (välillä Helsinki-Tampere tai Helsinki-Hämeenlinna).
Ensinnäkin, VR ei näytä tilastoivan alle 5 minuutin myöhästymisiä eikä myöskään ilmoita niistä. Tai ainakaan asemille moisia tietoja ei välitetä.
Helsingistä junat lähtevät ajoissa, paitsi mitä nyt välillä (vähemmän kuin kerran sadasta) menee jotakin viisitoista minuuttia junan korjaamiseen, mikä luonnollisesti viivästyttää lähtöä.
Kun viikossa voi olla noin kymmenen matkaa (aamulla ja illlalla), niin voi todeta, että juna on sen viitisen minuuttia myöhässä ainakin puolessa tapauksissa. Yhdestä kahteen kertaan viikossa puhutaan vähintään kymmenestä minuutista (tämä sen aseman näkövinkkelistä, jolta Helsinkiin olen palaillut). Kerran kahdessa tai kolmessa viikossa koko junavuoro joudutaan perumaan (vähintään tunnin viivästyminen).
Näitä(kään) - toki subjektiivisesti - omalla perstuntumalla havaitsemiani viiveitä ei näytetä tilastoitavan oikein. Johtuisikohan asiantila siitä, että tilastoijalla ja yhtiöllä on yhteinen intressi "kaunistella" (=systemaattisesti vääristellä) asioita monopoliaseman ja monopolietujen edelleen vahvistamiseksi ja säilyttämiseksi. Lisäksi "virastomeininki" näyttää vallitsevan sekä ratahallintokeskuksessa että itse VR:ssä muutoinkin. Itkun määrähän olisi valtava ja rajaton, jos vastaavaan leväperäisyyteen syyllistyisi yksityinen toimija.
Oli miten oli, niin olen pääosin VR:n toimintaan tyytyväinen.
Myöhästymisiä näyttää tapahtuvan keskikesällä ja talvella enemmän (ratapuolesta johtuvista syistä, ei suoraan VR:n vastulla enää). Kuitenkin myös junakaluston osalla näyttää olevan yllättävän paljon toimintahäiriöitä (pendoliinot).
Ensinnäkin, VR ei näytä tilastoivan alle 5 minuutin myöhästymisiä eikä myöskään ilmoita niistä. Tai ainakaan asemille moisia tietoja ei välitetä.
Helsingistä junat lähtevät ajoissa, paitsi mitä nyt välillä (vähemmän kuin kerran sadasta) menee jotakin viisitoista minuuttia junan korjaamiseen, mikä luonnollisesti viivästyttää lähtöä.
Kun viikossa voi olla noin kymmenen matkaa (aamulla ja illlalla), niin voi todeta, että juna on sen viitisen minuuttia myöhässä ainakin puolessa tapauksissa. Yhdestä kahteen kertaan viikossa puhutaan vähintään kymmenestä minuutista (tämä sen aseman näkövinkkelistä, jolta Helsinkiin olen palaillut). Kerran kahdessa tai kolmessa viikossa koko junavuoro joudutaan perumaan (vähintään tunnin viivästyminen).
Näitä(kään) - toki subjektiivisesti - omalla perstuntumalla havaitsemiani viiveitä ei näytetä tilastoitavan oikein. Johtuisikohan asiantila siitä, että tilastoijalla ja yhtiöllä on yhteinen intressi "kaunistella" (=systemaattisesti vääristellä) asioita monopoliaseman ja monopolietujen edelleen vahvistamiseksi ja säilyttämiseksi. Lisäksi "virastomeininki" näyttää vallitsevan sekä ratahallintokeskuksessa että itse VR:ssä muutoinkin. Itkun määrähän olisi valtava ja rajaton, jos vastaavaan leväperäisyyteen syyllistyisi yksityinen toimija.
Oli miten oli, niin olen pääosin VR:n toimintaan tyytyväinen.
Myöhästymisiä näyttää tapahtuvan keskikesällä ja talvella enemmän (ratapuolesta johtuvista syistä, ei suoraan VR:n vastulla enää). Kuitenkin myös junakaluston osalla näyttää olevan yllättävän paljon toimintahäiriöitä (pendoliinot).