Joukkoliikenneketju

• 7 914
  • 53

scholl

Jäsen
Joukkoliikennehän on aika monelle tuttu asia. New York menee mm. ihan tukkoon, jos metro ei toimi. Sama juttu on monessa muussa suurkaupungissa. Suomessa ei suurkaupunkeja juuri ole, joten tilanne on vähän eri. Siltikin HKL:n lakko aiheuttaa valtavasti mussutusta ja hampaidenkiristystä mediassa, kenties kuvia Larun tai Kuliksen sillalla kävelevistä/pyöräilevistä "tovereista".

Joukkoliikenne toisaalta maksaa veronmaksajille tuhottomasti ja hyöty on kyseenalainen. Okei ruuhkat ehkä vähän vähenevät, mutta kun ei ole kehissä kunnollista metroverkostoa, vaan metron, dösien, sporien ja lähijunien sekalainen yhdistelmä, joka toimii yhtä hyvin kuin asiat Moskovassa niin ei paljon veronmaksajana naurata.

Itselläni on nyt joukkoliikennekokemusta, joten avaudun tänne. Viime lauantaina nimittäin oli tapaaminen keskustassa, josta liipasta sitten Hartwall Areenalle ja koska se oli sovittu, että mennään joukkoliikenteellä niin ajattelin, että ok. No tuli mentyä sitten Eiran Sairaalan sporapysäkille (3B). Rouskun piti tulla 15.47 ja olin paikalla ajoissa. Niitähän menee molempiin suuntiin about samanaikaisesti. Kun 3T meni en viitsinyt siihen sännätä, koska hankalampi matka sitten kävellä ja kun kuitenkin 3B:n piti tulla samanaikaisesti.

Olin luonnollisesti ostanut jo kännykkälipun ja odottelin rouskua, mutta sitä ei tule. Alkaa sataa ja katson, että rouskujen tulee kulkea n. 8-9 min välein. Ei tule rouskua, mutta pysäkille tulee yhä enemmän jengiä ja sade muuttuu rankkasateeksi. Hauskan pienen pikantin lisämausteen tuo se, että mukulakivikadulla on kiskojen välissä juuri pysäkin puoleisella kaistalla painauma ja suomalaiset autoilijat, jotka pelkäävät ajamista tien reunassa ajavat oikeat pyörät aina vauhdilla juuri tuohon monttuun, jonka seurauksena kaikki pysäkillä olevat kastavat housujensa lahkeet vesiryöpystä.

Scholl vittuuntuu lähes lopullisesti kun yli 20 min on mennyt ja alkaa soitella taksia. Ei pääse yllättäen läpi taksiin (niinkuin ei melkein koskaan). Siinä vaiheessa, kun on mennyt yli puoli tuntia vitutus kasvaa niin suureksi, että päätän lähteä kävelemään keskustaan (kävelymatka reilu 10min jonka aikana ei löydy taksia). Rankkasateessa sontsa suojaa vain yläruumiilta ja vaakasuorassa tuleva vesi kastelee lahkeet sekä kengät läpimäriksi. Tunteet eivät tosin yhtään jäähdy. Lopulta scholl kuitenkin pääsee keskustaan.

Scholl maksoi tyytyväisenä hkl:lle sen tekstiviestilipun siitä ilosta, että sai jonottaa täpötäydellä sporapysäkillä hazardiseurassa ja kaikenlisäksi joutui kävelemään rankkasateella. Tuntuu, että toi on suoranaista vittuilua. Ei se, että mulle noin voisi usein sattua, kun en joukkoliikennettä normaalisti käytä, mutta entä se porukka joka käyttää. Ajetaan ihan miten sattuu silloin kun huvittaa. Ei verovaroja tollaiseen skeidaan pidä laittaa.

Itse ehdotan sitä, että joukkoliikennettä joko kehitetään (metrolinja skatta-keskusta ja kamppi-töölö-pasila kehiin välittömästi) tai sitten ajetaan alas koko hiton systeemi. Se on yleensä jengiä, jolla ei oo mitään vaikutusvaltaa, joka ajaa päivittäin noilla vehkeillä ja sitten ne ei toimi. Ei se voi jatkua niin, että porukkaa tietyllä tavalla nöyryytetään päivittäin. Laitetaan jonottamaan kuten moskovassa.

Sen lisäksi hinnoittelu on ihan hanurista. Miten joku minuutin matka maksaa 2e. Sen pitäisi mennä sektoreittain (zonet). Ei ole mitään hyötyä siitä, että joku vuosaaressa asuva hassan saa ajaa samalla hinnalla ruohikseen kuin joku toinen kluuvin mäkistä stockalle. Turhaa ylipitkää matkustamista vaan, jos pitkät reissut halpoja ja toisaalta lyhyet reissut on ihan riistoa hinnoittelun suhteen. Kaiken lisäksi jos ei matkusta ruuhka-aikana niin voisi olla halvempaa. Siis joku lyhyt keskustapyrähdys ei kerta kaikkiaan saa maksaa yli euroa enempää. Muuten kukaan ei ole niin dorka, etteikö menisi omalla autolla tai vaikkapa kävelisi. Samoin siellä lähiöissä voisi olla halvempi tariffi, jos liipasee vaan lyhyen matkan Itikseen eikä tule ollenkaan toiselle puolelle kaupunkia.

Kun harvoin kokeilee, on kokemus aina suuri pettymys. Enpä taida kokeilla Stadin joukkoliikennettä kovin mielelläni jatkossa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kamrat scholl - avaas piruuttas täältä Vapaasta Keskustelusta ketju nimeltä Tuijottajat. Siellä on lisää kokemuksia joukkoliikenteestä. En viitsi kokemuksiani uudestaan ruveta tähän sinun ketjuusi postaamaan, joten, if you please, read there further. But don´t fart while reading further.

scholl

Jäsen
Paitselo kirjoitti:
Kamrat scholl - avaas piruuttas täältä Vapaasta Keskustelusta ketju nimeltä Tuijottajat. Siellä on lisää kokemuksia joukkoliikenteestä. En viitsi kokemuksiani uudestaan ruveta tähän sinun ketjuusi postaamaan, joten, if you please, read there further. But don´t fart while reading further.

Mä luin sen jossain vaiheessa, mutta koin, ettei oma kokemukseni sovi tuijotusketjuun.

Hyvää juttua siellä kerrot.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
Mä luin sen jossain vaiheessa, mutta koin, ettei oma kokemukseni sovi tuijotusketjuun.

Oolrait then. Kaikenlisäksi olen ammattini takia aamusta iltaan ESIINTYMÄSSÄ teini-ikäisten ihmisten edessä.... kuitenkin minun pientä aivoani häritsee ruuhkametrossa harjoitettu julkea tuijotuksen kautta suoritettu touhu.

Mikäs sen Tony Sopranon psykiatrin puhelinnumero olikaan?

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin surullinen ketju, että en jaksanut edes loppuun lukea. Suomen joukkoliikenne nyt on vaan niin huikea.

Schollin kaltaiset ylimieliset mäajanainataksilla-jampat saa tehdä ihan mitä huvittaa.

scholl

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Niin surullinen ketju, että en jaksanut edes loppuun lukea. Suomen joukkoliikenne nyt on vaan niin huikea.

Tuon täytyy olla puhdas vitsi. Melkein minkä tahansa suurkaupungin metrojärjestelmä on toimivampi kuin Helsingin joukkoliikenne. Sitä paitsi mitä väliä, miten yleisestiottaen Suomen joukkoliikenne toimii, koska kyse oli Helsingistä, jossa homma ei toimi, eikä ole koskaan toiminut edes välttävällä tasolla.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
scholl kirjoitti:
koska kyse oli Helsingistä, jossa homma ei toimi, eikä ole koskaan toiminut edes välttävällä tasolla.

Avauksessa kerroit, että et sitä juurikan edes käytä, joten tämä tästä, itse nyt kuitenkin päivittäin tai lähes päivittäin.

EDIT: Jos avaisi joka kerta ketjun, kun asiat on toiminut, mitä on yli 90% kokemuksista, niin mitähän siitä seuraisi. Mode-sedät ainakin tykkäisi?

Uskallan myös väittää, että schollilla on ollut sujuvia matkoja, miksi en ole kuullut niistä?

Viimeksi muokattu:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
scholl kirjoitti:
Lataat rahat etukäteen ja jossain vaiheessa ne mitätöityy, vaikket matkustaisi. Itse en ymmärrä tollaisia kortteja ollenkaan. Tottakai se tuottaa rahaa yhtiölle eri tavalla, kun rahat jäävät sinne kaniin. Tai luulisin näin. En usko, että on esim. automaatteja, minne matkakortin saa työntää ja saa rahat ulos, mitkä kortilla on.

Lainaan tätä vietiä tänne ketjuun. Tuo HKL kortti systeemi on kyllä pahemman laatuista kusetusta, siis kortille voi ladata vain tasa euroja ja jos uuteen korttiin voi minimisään ladata 5 euroa ja ilmeisesti jos kortilla on vaikka euro arvoa ja haluat ladata euron niin ei onnistu vaan pitää laittaa 4 jotta kokonaisuudessaan tulee 5. Tästä en kyllä ole aivan varma koska en sitä ole ikinä kokeillut, kerran olen laittanut kortille rahaa ja silloin vaativat että laitan sinne vähintään 5 euroa vaikka kyseessä ei ollut summa jonka tarvitsin. Suurin kusetus hommassa on se että liput eivät ole kuitekaan hinnoiteltu tasaeuroissa joten 5 euron käyttäminen kokonaisuudessan pois ei mielestäni onnistu, sitten taas jos haluaisit lisätä sinne jonkun tietyn summan jotta sen pystyisi kokonaaan käyttämään ei taaskaan onnistu koska voi laittaa vain tasaeuroja.

scholl

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Uskallan myös väittää, että schollilla on ollut sujuvia matkoja, miksi en ole kuullut niistä?

Ei vaan avasin ketjun "JOUKKOLIIKENNEKETJU", johon saa kertoa sekä huonoja että hyviä kokemuksia. Nyt tuli huono kokemus siitä, että homma kusee sporarintamalla täysin ja ennen tiedossa ollut huono juttu on jo tuo hinnoittelu eli liian kallista maksaa 2 euroa parin minsan matkasta eli edestakaisin olisi jo 4 euroa.

Hyviä kokemuksia ollut esim. Zürichin lähijunasta Keskusta-Oerlikon, Barcelonan metrosta nyt tämän kesäkauden aikana. Niistä on vain turha puhua, koska asutaan Helsingissä ja täällä homma ei toimi, joten ei ns. rohkaise porukkaa käyttämään joukkoliikennettä.

Sitten on vielä tämä YTV. Rakennetaan valtava Kampin terminaali, muttei helpoteta liikenneruuhkia yhtään, sillä busseja tulee yhä yhtä paljon kuin aina ennenkin. Kun itämetro tuli, päästiin eroon Rautatieaseman busseista ja saatiin sellainen rauhallinen aukio siihen (jossa ei tosin ole mitään toimintaa kuten kahviloita), mutta nyt kämmättiin ihan täysin. Pohjoisen bussejen pitäisi purkaa väestö esim. Pasilassa raideliikenteeseen ja lännen bussien Ruoholahdessa. Käsittämätöntä penailua päästää niitä keskustaan kurvaamaan. Ei ole olemassa minkäänlaista kestävää joukkoliikennepolitiikkaa pääkaupunkiseudulla, vaan systeemi on skeida, mutta siitäkin pitää vain hyssytellä ja sanoa "on lottovoitto syntyä Suomeen", vaikka systeemi olisi muualla selkeästi parempi.

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tähän schollin kokemukseen voin sen verran sanoa, että systeemissä (koskee eniten juuri sporia, koska niille sattuu kaikenlaisia havereita silloin tällöin ja silloin liikenne seisoo) kusee eniten liikenteen takkuamisesta infoaminen. Voit joutua tosiaan seisomaan pysäkillä sen puoli tuntia Eirassa, koska et voi millään tietää jos Olympiaterminaalin kohdalla kiskoille on kaatunut esim puu. Tähän pitäisi saada ehdottomasti parannus. Onhan WAP ym keksitty mutta en tiedä toimiiko HKL:n sivut ja niillä huomionarvoisista asioista kertominen kuinka hyvin.

Köpiksessä asuessani schollin mainitsema zone-järjestelmä kyllä puolusti paikkaansa hyvin. Eipä tarvinnut maksella turhista reiteistä, joita ei koskaan käyttänyt.

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
scholl kirjoitti:
Hyviä kokemuksia ollut esim. Zürichin lähijunasta Keskusta-Oerlikon, Barcelonan metrosta nyt tämän kesäkauden aikana. Niistä on vain turha puhua, koska asutaan Helsingissä ja täällä homma ei toimi, joten ei ns. rohkaise porukkaa käyttämään joukkoliikennettä.
No kyllahan tuolla kokemuksella jo voikin arvostella Helsingin julkisia.
Et sitten ole kokeillut muissa suurkaupungeissa esmes, Lontoossa miten hyvin siella metro toimii?
Barcelonasta voin kertoa etta metron (joka kattaa vain kaupingin keskustan ja lahialueet) lisaksi bussit on aina myohassa, jos yleensa tulevat. Ensimmainen sporalinja on vasta rakenteilla, taitaa osin olla jo kaytossa.
Lahijunat kulkee, jos kulkee. Taytyy kuitenkin myontaa etta kaukojunat yleensa lahtevat ja saapuvat ajallaan.

Nimim. kokemusta paivittaisena kayttajana niin Helsingin, Lontoon, Brysselin, Barceloonan kuin Junttilandian (Saksa, Sveitsi ja Itavalta) eri osien julkisesta ja privaatista liikenteesta.

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan se nyt hullua alkaa vertaamaan Helsinkiä joihinkin suurkaupunkeihin. Helsinki, vaikkakin on Suomen suurin kaupunki, on pikkukylä, jossa julkinen liikenne toimii paremmin kuin monessa muussa kaupungissa. Aikataulut YLEENSÄ pitävät, vaikkakin myöhästymisiä sattuu niinkuin tuossa schollin tapauksessa.

Zone-ajatus on kyllä sinänsä hyvä. Nythän meillä jo jonkilaiset zonet onkin - Helsinki-, Espoo-, Vantaa-, ja seutulippu. Tottahan Helsinginkin voisi vielä pienempiin alueisiin jakaa, vaikka se nyt ehkä olisikin sama jos yrittäisi hiusta halkoa.

Ainoa asia mikä minua on joukkoliikenteessä häirinnyt, on ne pienisieluiset ratikka-/bussikuskit, jotka nostavat kytkintä vaikka näkevät jonkun kiireessä juoksevan heidän kuljettamaa välinettä kohti. Harvinaisen pienikikkelisiä ihmisiä nämä tällaiset kuskit.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hupaisaa on se jengi, joka valittaa että junat ovat aina myöhässä. Kyllä varmasti joskus ovatkin jossain päin maailmaa, mutta kaikenkaikkiaan VR on maailman kolmanneksi täsmällisin raideliikennettä hoitava yritys. Edellä ovat ainoastaan Sveitsin ja Japanin kaltaisten kehitysmaiden valtiolliset rautatiet. No, kohtahan rautateillä tapahtuva liiketoiminta vapautetaan kilpailulle. Saapa nähdä miten täsmällisesti täällä sen jälkeen kolkutellaan menemään. Tuskin tuo ainakaan paremmaksi muuttuu. Ja porvari nauraa.

Suurin ongelma Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on YTV. Organisaationa Suomen toiseksi epätehokkain heti HUS:n jälkeen. Kaikenlaiseen epätehokkaaseen koohottamiseen kyllä riittää rahaa ja resursseja, mutta mitään tolkkua ei toiminnassa muuten ole. Tyhjiä busseja ajelutetaan öisin pitkin haja-asutusalueita ym. älytöntä. Eikä yöliikenteen järjestämisessäkään ainakaan minkäänlaista taloudellista katsantokantaa ole käytetty. Miksei baarikansa voisi muka mennä takseilla himaansa? Ja mikä tämä tarkastusmaksukäytäntö on? Huono vitsi lähinnä. Ehkäpä siitäkin olisi kannattanut pitää vähän enemmän meteliä jotta asioihin saataisiin tuntuva parannus ja pian. Miksi pummilla matkustavia pitää hyysätä?

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
scholl kirjoitti:
Joukkoliikenne toisaalta maksaa veronmaksajille tuhottomasti ja hyöty on kyseenalainen. Okei ruuhkat ehkä vähän vähenevät, mutta kun ei ole kehissä kunnollista metroverkostoa, vaan metron, dösien, sporien ja lähijunien sekalainen yhdistelmä, joka toimii yhtä hyvin kuin asiat Moskovassa niin ei paljon veronmaksajana naurata.

Metro maksaa tuhottomasti. Nythän suunnitellaan espoolaisille yksityisautoilijoille tunnelia keskustan ali. Tehdään mun puolesta tunneli, mutta laitetaan sinne juna. Eli tehdään metro. Kannatan. Jos ne rahat pitää johonkin tunkea. 270 miljoonaako siihen nyt esitettiin kustannuksiksi?

...klipklip...

scholl kirjoitti:
Scholl maksoi tyytyväisenä hkl:lle sen tekstiviestilipun siitä ilosta, että sai jonottaa täpötäydellä sporapysäkillä hazardiseurassa ja kaikenlisäksi joutui kävelemään rankkasateella. Tuntuu, että toi on suoranaista vittuilua. Ei se, että mulle noin voisi usein sattua, kun en joukkoliikennettä normaalisti käytä, mutta entä se porukka joka käyttää. Ajetaan ihan miten sattuu silloin kun huvittaa. Ei verovaroja tollaiseen skeidaan pidä laittaa.

Huono tsägä käynyt. Itse käytin joukkoliikennettä yli 15 vuotta, ja noin kävi varsin harvoin. Tokihan tuollainen vituttaa, sen ymmärrän hyvin, mutta ei se oikeasti hirmuisen yleistä ainakaan silloin ollut. Vähän kun lentäisi kerran vuodessa ja sen kanarianlennon ollessa 3 h myöhässä haukutaan Finnair/lufthansa/BA paskafirmaksi josta ei saa lomalennoilla edes ilmasta viinaa.

scholl kirjoitti:
Itse ehdotan sitä, että joukkoliikennettä joko kehitetään (metrolinja skatta-keskusta ja kamppi-töölö-pasila kehiin välittömästi) tai sitten ajetaan alas koko hiton systeemi. Se on yleensä jengiä, jolla ei oo mitään vaikutusvaltaa, joka ajaa päivittäin noilla vehkeillä ja sitten ne ei toimi. Ei se voi jatkua niin, että porukkaa tietyllä tavalla nöyryytetään päivittäin. Laitetaan jonottamaan kuten moskovassa.

270 miljoonaa keskustatunneliin. Sen voisi minun puolestani laittaa huoletta joukkoliikenteeseen. Mutta skattalta keskustaan metrolla?? Eh? Spåra kulkee jo, meneekö niitä peräti kaksi? Kestää sen muutaman minsan? Ja nelonen kulkee vielä kivan usein. Ei sitä nyt ihan joka mestaan metrolla kai tarvi päästä?

Kamppi-Töölö-Pasila? Kampista Pasilaan pääsee, kun vaihtaa steissillä stågeen. Iso vaiva. Töölöön voisi metron kyllä laittaakin. Tosin linjasta pitäisi tehdä varmaan pitempi kuin kaksi asemaa, minne Töölöstä? Munkkaan? Taliin? Huoplahden asema vois olla vaihtari. Rahastahan tuo varmaan on kiinni, sitä kun olisi niin kai nuo rakennettaisiin, muistelisin että ehdotuksia on asiasta ollutkin.

"Zone"- eli aluejako olisi hyvä, mutta Stadissa ongelma on jakautuminen. Keskusta on kaukana maantieteellisestä keskustasta. Onhan se tietenkin mätää, että Tapiolaan meneminen on kalliimpaa kuin Vuosaareen matkustaminen. Siitä kiitos Espoon olemassaololle. Mieluummin vaan yksinkertaisesti halvempi lippu. Näyttäisi olevan ehkä jopa 270 miljoonaa euroa varaa tukea joukkoliikennettä...

Hyvä ketju. Asiaa luulisi olevan monellakin.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Keskiviikosta lähtien olen kulkenut työmatkat bussilla, koska keli on mitä on ja autossa on kesärenkaat - hyvä minä. Merkillepantavaa on ollut se, että mitä ikävämpi keli, sitä enemmän bussi on ollut myöhässä. Myöhässä olemiseen en kuitenkaan ole uskaltanut luottaa, vaan olen mennyt ajoissa pysäkille. Odotan kuitenkin mielummin vartin ylimääräistä pysäkillä hytisten kuin löydän itseni Mondeo kaulan ympäriltä jonkun hiton ojan pohjalta. Keli muuten vaikuttaa joukkoliikenteen kulkemiseen siinä missä muuhunkin liikenteeseen, eli ei ne kuskit silkkaa vittumaisuuttaan myöhästele. Pääosin olen tyytyväinen Tampereen julkiseen liikenteeseen tällä hetkellä.

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
scholl kirjoitti:
Tuon täytyy olla puhdas vitsi. Melkein minkä tahansa suurkaupungin metrojärjestelmä on toimivampi kuin Helsingin joukkoliikenne.
Olisikohan sillä vaikutusta, että esim. Lontoolla on reilun 100 vuoden etumatka metron rakentamisessa? Kyllä se Stadin metrokin tuosta laajenee, rakennustyö ei vaan ole kovin nopeata touhua.

Janis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Designer kirjoitti:
Keskiviikosta lähtien olen kulkenut työmatkat bussilla, koska keli on mitä on ja autossa on kesärenkaat - hyvä minä. Merkillepantavaa on ollut se, että mitä ikävämpi keli, sitä enemmän bussi on ollut myöhässä. Myöhässä olemiseen en kuitenkaan ole uskaltanut luottaa, vaan olen mennyt ajoissa pysäkille. Odotan kuitenkin mielummin vartin ylimääräistä pysäkillä hytisten kuin löydän itseni Mondeo kaulan ympäriltä jonkun hiton ojan pohjalta. Keli muuten vaikuttaa joukkoliikenteen kulkemiseen siinä missä muuhunkin liikenteeseen, eli ei ne kuskit silkkaa vittumaisuuttaan myöhästele. Pääosin olen tyytyväinen Tampereen julkiseen liikenteeseen tällä hetkellä.

Voisiko siihen myöhästelyyn huonolla kelillä olla myös se syy, että myös muut ovat samassa veneessä kanssasi - eli autossa kesikset alla ja käyttävät satunnaisesti linja-autoa. Suuri syy myöhästelyyn on näihin aikoihin myös se, että ne jotaka ajavat niillä kesärenkailla ajavat Mondeoillaan noin 20:ä.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Janis kirjoitti:
Voisiko siihen myöhästelyyn huonolla kelillä olla myös se syy, että myös muut ovat samassa veneessä kanssasi - eli autossa kesikset alla ja käyttävät satunnaisesti linja-autoa. Suuri syy myöhästelyyn on näihin aikoihin myös se, että ne jotaka ajavat niillä kesärenkailla ajavat Mondeoillaan noin 20:ä.
Voisipa hyvinkin ja uskon tuon olevan yksi syy kolmesta, miksi bussi on huonolla kelillä myöhässä. Luetellaanpa ne kolme: matkustajia on enemmän, bussi voi edetä normaalia hitaammin kelin takia, ja muu liikenne ajaa sekin hiljempaa kuin yleensä. Näistä syistä johtuen en tuosta odottelusta hermostunutkaan kun tiesin, että ei se sen kuskin syytä ole.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eksyin toissapäivänä bussiin. Matka Vantaalta (Jumbolta) Rautatientorille oli varsinaista ihmisrääkkäystä. Bussi oli selvästikin täysin liikennekelvoton ja sisälläolijat saivat kuunnella kaunista kakofoniaa, joka varmasti ylitti rajan 85 dB(A).

Ikävä kyllä äänitiedosto on .amr, joten voi kuunnella Nokian PC-suitella tai realplayerillä ainoastaan. Jos joku haluaa, niin saa puolestani muutta mp3:ksi

On siis nauhotettu bussin sisältä ihan asiakaspaikalta rinnan korkeudelta. Äänitteessä kuuluun kun minun takana istuvat yrittävät puhua toisilleen. Sekään hyvä jos kuuluu melun yli.

Ihan kuin posotettaisiin meneen vaihteisto tai perä kuivana.

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/bussi.amr

Tällaista Suomessa. Mihin helvettiin ne kaikki tieliikenteeltä menevät verot ja maksut laitetaan, jos joukkoliikennetuesta huolimatta tuollaisen kyydissä joutuu olemaan?

Ja mitä tulee pk-seudun joukkoliikenteeseen, olen vakaasti sitä mieltä, että metron linjaa tulisi jatkaa Espooseen ja lisäksi pitäisi ehkä kehitellä joku heilurilinja kehäteiden tyyliin.

Harmi kun Seutulan lentoasemalle on suunniteltu sitä marja-junarataa. Mielestäni metro olisi varmasti ollut toimivampi ratkaisu. Tuollainen muutaman minuutin välein omilla raiteilla kulkeva oranssi mato on mitä parhain kulkuväline, jos sellainen vain sattuu olemaan omalla reitilläni.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Rodion kirjoitti:
Ikävä kyllä äänitiedosto on .amr, joten voi kuunnella Nokian PC-suitella tai realplayerillä ainoastaan. Jos joku haluaa, niin saa puolestani muutta mp3:ksi
Minulla ainakin aukesi RealPlayerissa (versio 10.5).

Afan

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Hupaisaa on se jengi, joka valittaa että junat ovat aina myöhässä. Kyllä varmasti joskus ovatkin jossain päin maailmaa, mutta kaikenkaikkiaan VR on maailman kolmanneksi täsmällisin raideliikennettä hoitava yritys.

Toisaalta siinä vaiheessa, kun on odotellut junaansa Tikkurilan asemalla pitkälti toista tuntia ja saa seuraavana päivänä lukea lehdestä, että VR:n mukaan junat myöhästelivät pahimmillaan jopa 50 minuuttia, voi miettiä, kuinka paljon VR kaunistelee muitakin tilastojaan.

Eipä silti, yleisesti ottaen olen VR:n toimintaan tyytyväinen ja ihmettelen niitä ihmisiä, jotka mm. lehtien yleisönosastoilla kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi, vaikka ovat tyrineet itse.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Afan kirjoitti:
Toisaalta siinä vaiheessa, kun on odotellut junaansa Tikkurilan asemalla pitkälti toista tuntia ja saa seuraavana päivänä lukea lehdestä, että VR:n mukaan junat myöhästelivät pahimmillaan jopa 50 minuuttia, voi miettiä, kuinka paljon VR kaunistelee muitakin tilastojaan.

Se on täytynyt olla kaukoliikenteen juna ja määränpää jotain kaukana olevaa. Yksittäistapaus, paitsi jos haluaa uskoa kaikennäköisiin salaliittoteorioihin ylipäätään. Rautateillä on päiviä jolloin aikataulunmukainen liikennöinti on vaan yksinkertaisesti mahdotonta, mutta niin se on muillakin kuljetusmuodoilla. Kuten tässä joku sanoikin:
Vähän kun lentäisi kerran vuodessa ja sen kanarianlennon ollessa 3 h myöhässä haukutaan Finnair/lufthansa/BA paskafirmaksi josta ei saa lomalennoilla edes ilmasta viinaa.

Minä uskon enemmän Ratahallintokeskuksen(?) tekemään tilastoon kuin siihen että VR vääristelisi itse tosiasioita. Tuosta kiinnijääminen olisi kuitenkin sikäli tuhoisaa firman erinomaiselle yrityskuvalle.

Afan

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Se on täytynyt olla kaukoliikenteen juna ja määränpää jotain kaukana olevaa. Yksittäistapaus, paitsi jos haluaa uskoa kaikennäköisiin salaliittoteorioihin ylipäätään.

Lähiliikenteen juna Helsingistä Riihimäelle. Tapahtui pari vuotta sitten kesällä. Junaliikenne seisoi Tikkurilan eteläpuolella ohjausjärjestelmän vian tai jonkin sellaisen takia. Eikä siinä siis mitään, lämmin siellä auringossa oli odotella, vaan siinä, että VR julkisuudessa vääristeli myöhästymisten todellista suuruutta.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Afan kirjoitti:
Tapahtui pari vuotta sitten kesällä.

Tätähän minä juuri tarkoitin. Ei tosiaan tapahdu kovin usein. Nyt pitää myös muistaa, että Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä liikennöi lähes 900 junaa päivittäin. Jos niistä perutaan kaksi ja lisäksi neljä myöhästyy, niin eipä tuo vieläkään ole kovin dramaattista kokonaiskuvan kannalta. Paskaa tsägää vaan sulla, Afan. Jos junat oikeasti kulkisivat miten sattuu, niin tuskin ne olisivat ruuhka-aikaan yhtä suosittuja kuin mitä ne nyt ovat. Jengihän kuulemma ostaa niihin pirun kalliita kuukausilippujakin ja kaikkea!

Afan

Jäsen
Schwalbe kirjoitti:
Paskaa tsägää vaan sulla, Afan.

Edelleenkään minua ei harmita se junan myöhästyminen, vaan VR:n totuuden vääristely. Tai ei sekään enää harmita, lähinnä ihmetyttää.

Junia olen käyttänyt aktiivisesti monen vuoden ajan. Useimmiten kulkevat ajoissa, joskus eivät. Myöhässäkin on juna ollut monta kertaa tuon tapauksen jälkeen. Kertaalleen olen kaikkien ohjesääntöjen vastaisesti karannut kyydistä asemien välillä, kun juna hajosi kilometri ennen määräasemaa, ja oli kiire.

Huonoa palvelua sain viimeksi keskiviikkona, kun lumentulo myöhästytti junaa reilut kymmenen minuuttia ja jatkoyhteys päätti lähteä liikenteeseen sekunnilleen aikataulun mukaan. Myöhässä olleesta junasta jatkoyhteyteen pyrkineet ehtivät juosten noin kymmenen metrin päähän, kun junankuljettaja päätti, että nyt mennään. Matka-aika tuplaantui aikataulun mukaiseen nähden.

Kokonaisuutena olen yhä edelleen VR:ään tyytyväinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy