Joukkoliikennehän on aika monelle tuttu asia. New York menee mm. ihan tukkoon, jos metro ei toimi. Sama juttu on monessa muussa suurkaupungissa. Suomessa ei suurkaupunkeja juuri ole, joten tilanne on vähän eri. Siltikin HKL:n lakko aiheuttaa valtavasti mussutusta ja hampaidenkiristystä mediassa, kenties kuvia Larun tai Kuliksen sillalla kävelevistä/pyöräilevistä "tovereista".
Joukkoliikenne toisaalta maksaa veronmaksajille tuhottomasti ja hyöty on kyseenalainen. Okei ruuhkat ehkä vähän vähenevät, mutta kun ei ole kehissä kunnollista metroverkostoa, vaan metron, dösien, sporien ja lähijunien sekalainen yhdistelmä, joka toimii yhtä hyvin kuin asiat Moskovassa niin ei paljon veronmaksajana naurata.
Itselläni on nyt joukkoliikennekokemusta, joten avaudun tänne. Viime lauantaina nimittäin oli tapaaminen keskustassa, josta liipasta sitten Hartwall Areenalle ja koska se oli sovittu, että mennään joukkoliikenteellä niin ajattelin, että ok. No tuli mentyä sitten Eiran Sairaalan sporapysäkille (3B). Rouskun piti tulla 15.47 ja olin paikalla ajoissa. Niitähän menee molempiin suuntiin about samanaikaisesti. Kun 3T meni en viitsinyt siihen sännätä, koska hankalampi matka sitten kävellä ja kun kuitenkin 3B:n piti tulla samanaikaisesti.
Olin luonnollisesti ostanut jo kännykkälipun ja odottelin rouskua, mutta sitä ei tule. Alkaa sataa ja katson, että rouskujen tulee kulkea n. 8-9 min välein. Ei tule rouskua, mutta pysäkille tulee yhä enemmän jengiä ja sade muuttuu rankkasateeksi. Hauskan pienen pikantin lisämausteen tuo se, että mukulakivikadulla on kiskojen välissä juuri pysäkin puoleisella kaistalla painauma ja suomalaiset autoilijat, jotka pelkäävät ajamista tien reunassa ajavat oikeat pyörät aina vauhdilla juuri tuohon monttuun, jonka seurauksena kaikki pysäkillä olevat kastavat housujensa lahkeet vesiryöpystä.
Scholl vittuuntuu lähes lopullisesti kun yli 20 min on mennyt ja alkaa soitella taksia. Ei pääse yllättäen läpi taksiin (niinkuin ei melkein koskaan). Siinä vaiheessa, kun on mennyt yli puoli tuntia vitutus kasvaa niin suureksi, että päätän lähteä kävelemään keskustaan (kävelymatka reilu 10min jonka aikana ei löydy taksia). Rankkasateessa sontsa suojaa vain yläruumiilta ja vaakasuorassa tuleva vesi kastelee lahkeet sekä kengät läpimäriksi. Tunteet eivät tosin yhtään jäähdy. Lopulta scholl kuitenkin pääsee keskustaan.
Scholl maksoi tyytyväisenä hkl:lle sen tekstiviestilipun siitä ilosta, että sai jonottaa täpötäydellä sporapysäkillä hazardiseurassa ja kaikenlisäksi joutui kävelemään rankkasateella. Tuntuu, että toi on suoranaista vittuilua. Ei se, että mulle noin voisi usein sattua, kun en joukkoliikennettä normaalisti käytä, mutta entä se porukka joka käyttää. Ajetaan ihan miten sattuu silloin kun huvittaa. Ei verovaroja tollaiseen skeidaan pidä laittaa.
Itse ehdotan sitä, että joukkoliikennettä joko kehitetään (metrolinja skatta-keskusta ja kamppi-töölö-pasila kehiin välittömästi) tai sitten ajetaan alas koko hiton systeemi. Se on yleensä jengiä, jolla ei oo mitään vaikutusvaltaa, joka ajaa päivittäin noilla vehkeillä ja sitten ne ei toimi. Ei se voi jatkua niin, että porukkaa tietyllä tavalla nöyryytetään päivittäin. Laitetaan jonottamaan kuten moskovassa.
Sen lisäksi hinnoittelu on ihan hanurista. Miten joku minuutin matka maksaa 2e. Sen pitäisi mennä sektoreittain (zonet). Ei ole mitään hyötyä siitä, että joku vuosaaressa asuva hassan saa ajaa samalla hinnalla ruohikseen kuin joku toinen kluuvin mäkistä stockalle. Turhaa ylipitkää matkustamista vaan, jos pitkät reissut halpoja ja toisaalta lyhyet reissut on ihan riistoa hinnoittelun suhteen. Kaiken lisäksi jos ei matkusta ruuhka-aikana niin voisi olla halvempaa. Siis joku lyhyt keskustapyrähdys ei kerta kaikkiaan saa maksaa yli euroa enempää. Muuten kukaan ei ole niin dorka, etteikö menisi omalla autolla tai vaikkapa kävelisi. Samoin siellä lähiöissä voisi olla halvempi tariffi, jos liipasee vaan lyhyen matkan Itikseen eikä tule ollenkaan toiselle puolelle kaupunkia.
Kun harvoin kokeilee, on kokemus aina suuri pettymys. Enpä taida kokeilla Stadin joukkoliikennettä kovin mielelläni jatkossa.
Joukkoliikenne toisaalta maksaa veronmaksajille tuhottomasti ja hyöty on kyseenalainen. Okei ruuhkat ehkä vähän vähenevät, mutta kun ei ole kehissä kunnollista metroverkostoa, vaan metron, dösien, sporien ja lähijunien sekalainen yhdistelmä, joka toimii yhtä hyvin kuin asiat Moskovassa niin ei paljon veronmaksajana naurata.
Itselläni on nyt joukkoliikennekokemusta, joten avaudun tänne. Viime lauantaina nimittäin oli tapaaminen keskustassa, josta liipasta sitten Hartwall Areenalle ja koska se oli sovittu, että mennään joukkoliikenteellä niin ajattelin, että ok. No tuli mentyä sitten Eiran Sairaalan sporapysäkille (3B). Rouskun piti tulla 15.47 ja olin paikalla ajoissa. Niitähän menee molempiin suuntiin about samanaikaisesti. Kun 3T meni en viitsinyt siihen sännätä, koska hankalampi matka sitten kävellä ja kun kuitenkin 3B:n piti tulla samanaikaisesti.
Olin luonnollisesti ostanut jo kännykkälipun ja odottelin rouskua, mutta sitä ei tule. Alkaa sataa ja katson, että rouskujen tulee kulkea n. 8-9 min välein. Ei tule rouskua, mutta pysäkille tulee yhä enemmän jengiä ja sade muuttuu rankkasateeksi. Hauskan pienen pikantin lisämausteen tuo se, että mukulakivikadulla on kiskojen välissä juuri pysäkin puoleisella kaistalla painauma ja suomalaiset autoilijat, jotka pelkäävät ajamista tien reunassa ajavat oikeat pyörät aina vauhdilla juuri tuohon monttuun, jonka seurauksena kaikki pysäkillä olevat kastavat housujensa lahkeet vesiryöpystä.
Scholl vittuuntuu lähes lopullisesti kun yli 20 min on mennyt ja alkaa soitella taksia. Ei pääse yllättäen läpi taksiin (niinkuin ei melkein koskaan). Siinä vaiheessa, kun on mennyt yli puoli tuntia vitutus kasvaa niin suureksi, että päätän lähteä kävelemään keskustaan (kävelymatka reilu 10min jonka aikana ei löydy taksia). Rankkasateessa sontsa suojaa vain yläruumiilta ja vaakasuorassa tuleva vesi kastelee lahkeet sekä kengät läpimäriksi. Tunteet eivät tosin yhtään jäähdy. Lopulta scholl kuitenkin pääsee keskustaan.
Scholl maksoi tyytyväisenä hkl:lle sen tekstiviestilipun siitä ilosta, että sai jonottaa täpötäydellä sporapysäkillä hazardiseurassa ja kaikenlisäksi joutui kävelemään rankkasateella. Tuntuu, että toi on suoranaista vittuilua. Ei se, että mulle noin voisi usein sattua, kun en joukkoliikennettä normaalisti käytä, mutta entä se porukka joka käyttää. Ajetaan ihan miten sattuu silloin kun huvittaa. Ei verovaroja tollaiseen skeidaan pidä laittaa.
Itse ehdotan sitä, että joukkoliikennettä joko kehitetään (metrolinja skatta-keskusta ja kamppi-töölö-pasila kehiin välittömästi) tai sitten ajetaan alas koko hiton systeemi. Se on yleensä jengiä, jolla ei oo mitään vaikutusvaltaa, joka ajaa päivittäin noilla vehkeillä ja sitten ne ei toimi. Ei se voi jatkua niin, että porukkaa tietyllä tavalla nöyryytetään päivittäin. Laitetaan jonottamaan kuten moskovassa.
Sen lisäksi hinnoittelu on ihan hanurista. Miten joku minuutin matka maksaa 2e. Sen pitäisi mennä sektoreittain (zonet). Ei ole mitään hyötyä siitä, että joku vuosaaressa asuva hassan saa ajaa samalla hinnalla ruohikseen kuin joku toinen kluuvin mäkistä stockalle. Turhaa ylipitkää matkustamista vaan, jos pitkät reissut halpoja ja toisaalta lyhyet reissut on ihan riistoa hinnoittelun suhteen. Kaiken lisäksi jos ei matkusta ruuhka-aikana niin voisi olla halvempaa. Siis joku lyhyt keskustapyrähdys ei kerta kaikkiaan saa maksaa yli euroa enempää. Muuten kukaan ei ole niin dorka, etteikö menisi omalla autolla tai vaikkapa kävelisi. Samoin siellä lähiöissä voisi olla halvempi tariffi, jos liipasee vaan lyhyen matkan Itikseen eikä tule ollenkaan toiselle puolelle kaupunkia.
Kun harvoin kokeilee, on kokemus aina suuri pettymys. Enpä taida kokeilla Stadin joukkoliikennettä kovin mielelläni jatkossa.