Jos maitokaupasta saisi vahvaa olutta ja viiniä?

  • 3 547
  • 41

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miten tämä vaikuttaisi juoma- ja ostotottumuksiisi?
Minun kulutukseni ehkä vähän lisääntyisi, koska valinnanvaraa olisi enemmän ja kokeilen mielelläni jotain uutta. Keskiolut luultavasti jäisi hyllyyn ja siirtyisin vahvempiin. En usko tästä tulevan itselleni ongelmaa, koska juon vain yhden pullon illassa. Lonkeroita en käytä ollenkaan.
Mitä viiniin tulee, niin kokeilunhalu niidenkin suhteen varmaan kasvaisi. En usko, että maitokauppojen valikoimaan tulisi juurikaan muuta kuin alle kympin tai korkeintaan parin kympin hintaisia viinejä, ja todelliset laatuviinit ja viiniasiantuntemus jäisivät Alkoon. Alkojen myymälöiden määrä varmaan vähenisi.
Kansanterveyteen viinin ja vahvojen oluiden myynti marketeissa vaikuttaisi kyllä negatiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos maitokaupasta saisi vahvaa olutta ja viiniä niin olettaisin yhteiskunnan romahtavan ja maailmanlopun tulevan: Suomen perisi Sodoman ja Gomorran kohtalo ja maasta jäisi jäljelle vain savuavia raunioita.
 
Kaksin käsin ja aamusta iltaan jos noin olisi. Onneksi toimiva ja vuosikymmenien ajan tehonsa osoittanut alkoholipolitiikka pitää mut ruodussa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En mä noita vahvoja oluita joisi varmaan yhtään enemmän kuin nykyisinkään, koska en niistä kamalasti pidä. Viiniä voisin taas kyllä juoda nykyistä enemmän oluen kustannuksella.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen saanut viiniä maitokaupasta taas muutaman vuoden ja montakohan pulloa olen ostanut. En ainakaan montaa yli kymmenen. Suomessa se olisi niin uusi ja jännittävä asia, että pieni alkupiikki tulisi ja sitten se tasaantuisi.

Joka nurkassa on viinakauppa ja on hankala tietää lisääkö se kulutusta sinänsä. Mielestäni ei, sitä vain saa helpommalla eli vähemmällä vaivalla. Pari vuotta olen asunut keskustassa ja sitä ennen vähän kauempana ja kauppaan oli puolentoista kilometrin matka. Ei silloinkaan koskaan jäänyt mitään ostamatta, se vain harmitti eri lailla, kun joutui lähteä tarpomaan. Jos janottaa, niin sitten mennään kaupasta hakemaan siihen sopivat juomat.

Eiköhän hyvä saatavuus saata myös vähentää kulutusta, koska silloin juoman saamisesta ei tarvitse stressata. Hakee, jos hakee tai sitten ei hae, jos ei hae. Jos taas on tiukasti säädeltyä, niin sitähän hakee varmuudeksi.

En pidä koskaan mitään ylimääräisiä juomia kotona, koska se olisi omiaan lisämään kulutusta ihan sen takia, että otetaan tässä nyt pari vielä ennen nukkumaanmenoa kerran sitä on. Toisaalta olen miettinyt, jos kuitenkin perustaisi viinakaapin. Jos se olisi riittävän iso, niin ei sieltä koko ajan tarvitsisi jotain napata. Silloin kun on muutama enää jäljellä, niin ne menee helposti, kun katsoo vielä yhden jakson jotain sarjaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ostaisin viinini maitokaupasta ja oluenkulutukseni vähenisi. Ostamani olut olisi nykyistä vahvempaa, mutta ostaisin sitä huomattavasti vähemmän. Keppanaahan voi ostaa 2-3 puolen litran tölkkiä kerralla, kun se ei nouse päähän. Sen sijaan 5,2% olut nousee ja aiheuttaa letkujalat. Saunaa varten yhä yksi tölkki keppanaa.
 

A Siente

Jäsen
Ostaisin vähemmän alkoholia. Pullo viiniä tai muutama hyvä vahva olut riittäisi. Ulkomailla huomasi että jos kaupasta sai ostettua vahvempia juomia, niin ei niitä tullut kovin paljoa ostettua kerralla. No joo toki alkuun sitä olisi innoissaan ja ostais vaan vähän kaikkea ns. uutta mitä löytyy, mutta ajan kanssa uskoisin ostavani vähemmän mut vahvempia juomia.
 
Varmasti oluen ja mahdollisesti viininkin kulutukseni lisääntyisi huomattavasti. Minun kannaltani olisi kiva, jos tulisivat ruokakauppoihin, mutta en nyt kuitenkaan muodosta poliittisia mielipiteitäni ensisijaisesti sen perusteella mikä olisi minulle hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen asunut ulkomailla paikassa, josta sai ostaa mitä tahansa saatavilla olevia alkoholijuomia ympäri vuorokauden. Pienen kävelymatkan sisällä kotoani oli kaksikin ruokakauppaa, jotka olivat auki 24/7, ja molemmissa oli kohtalaisen hyvä valikoima oluita, viinejä ja väkeviä. Olutta ostin ehkä pari kertaa kuukaudessa, vähän useammin kesäaikaan. Viinit eivät olleet hinnan ja laadun suhteeltaan yhtä kilpailukykyisiä kuin oluet, paitsi superhalpa paikallinen puolimakea kuohuviini, näitä ostin yhtä kaikki aika harvoin. Väkeviä ostin niitäkin hyvin harvoin, vaikka halpaa oli tosiaankin, varsinkin paikalliset juomat. Tuontitavara saattoi olla kallistakin. Niin tai näin, juomatottumukset eivät kohdallani muuttuneet juuri minkään vertaa muuttaessani ulkomaille ja aikanaan takaisin.

Eli koska olen suomalainen ja asun Suomessa, niin ylläoleva ei enää varmaan pätisi, jos päivittäistavarakauppoihin saataisiin vahvat oluet ja viinit, väkevistä puhumattakaan. Viskaalien mielestä ryhtyisin ryyppäämään kaksin käsin, hankkisin itselleni pikavauhtia vuotavan rasvamaksan, joisin työpaikkani ja taloni, ynnä maksettaisin laulujeni lunnaat yhteiskunnalla. Niin että on se vaan parempi, että laimennetaan keskiolutkin kraanavedellä ja siirretään koko hoito Alkoon, joka palvelkoon vain iltapäivisin kotvan verran.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viineistä en osaa sanoa, harvoin ostelen niitä, mutta oluita tulisi varmaankin osteltua useammin. Kulutus tuskin nousisi, koska varastossa mulla on koko ajan olutta, enkä niitä sen kummemmin juo sieltä pois pulloa paria enempää viikossa. Useammin mutta vähemmän kerrallaan siis.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuskin mikään muuttuisi minun kohdalla. Juon sen 1-3 olutta viikossa eikä tarjonnan lisääntyminen siihen mitenkään vaikuttaisi. En nytkään koe tarvetta tyhjentää Alkoa kaikesta alkoholista. Ehkä tarjonnan monipuolistuessa joisin monipuolisemmin erilaisia oluita ja harvemmin samoja. Määrän ei kuitenkaan tarvitse muuttua.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asun tällä hetkellä paikassa jossa on alle viiden minuutin kävelymatkan päässä reilusti yli kymmenen kauppaa jossa alkoholia myydään rajoituksetta 24 tuntia vuorokaudessa. Viiniä en ole ostanut kuin kerran ja silloinkin lahjaksi, mutta olutta tulee jonkin verran juotua (muutama kalja viikossa plus ruokajuomat).
Eniten tässä Suomen malliin miellyttää se, että olutta ei tarvitse hamstrata jääkaappiin jos sattuu sitä haluamaan klo 21.05, vaan silloin voi hakea tuosta vaikka pullon kerrallaan. Ei mulla täällä ole yhtään bissejä jääkaapissa, mutta Suomessa oli aina. Vaikka kulutus oli ihan samaa kuin täälläkin.
 

Johan Kesti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurena punaviinin ystävänä oma viininkulutukseni varmaan nousisi jo huolestuttaville leveleille, joten henkilökohtaisesti toivon, että ne pysyisivät jatkossakin Alkon hyllyillä. Jotenkin sinne Alkoon on suurempi kynnys mennä, vaikka olisikin lähikaupan kyljessä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse juon lähinnä vahvoja oluita ja enemmän maistelumielessä. Sikäli mikäli moinen toteutuisi ja valikoima sitä mukaa laajenisi, joisin varmaan saman verran kuin nytkin, mutta vaihtelun vuoksi tulisi varmaan kokeiltua enemmän. Viiniä en juo ja ruokajuomana alkoholipitoisia menee muutenkin erittäin vähän. Olen enemmän sellainen "pari olutta ja sormellinen viskiä työpäivän jälkeen"-tyyppi. Keskiolutta en ole juonut vuosikausiin enää, ei vain sovi makuhermoihin. Se peruslager-saunakaljakin tulee haettua alkosta vahvempana versiona mieluummin.

Itse kun teen iltavuoroja, myyntiaikojen vapautuminen olisi oikeastaan se tärkeämpi. Nyt kun pääsee kympiltä töistä myydään eioota. Vähän niinkuin @ernestipotsi kirjoitteli, ne pari kylmää olisi kiva pystyä hommaamaan iltasella, mikäli nyt mieli sattuu tekemään edes, enenkuin hamstrata jääkaappiin bisseä. Ja varsinaisestihan tuo myyntiaikojen rajoitushan estää juuri minun kaltaisiani ostamasta sitä kahta kaljaani. Kunnon tinaajat saavat kyllä juotavansa hamstrattua myyntiaikojen rajoituksista huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Nyt tarttis vielä tietää mistä löytyy maitokauppa. Ja tuskinpa oma kulutus mihinkään muuttuisi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vaikutus olisi kohdallani täysin minimaalinen. Kun minä juon, minä juon ja kun en juo, niin en juo, eikä tällä ole mitään tekemistä kauppojen tarjonnan kanssa. Asun sen verran keskellä kaupunkia että saan sen mitä tarvitsen aina suhteellisen kivuttomasti.

Muutenkin uhkakuvat alkoholin käytön lisääntymisestä ovat tässä yhteydessä lapsellisia. Se porukka joka alkoholin kanssa ongelmallisesti läträä, käyttää pääsääntöisesti ihan muita aineksia kuin viiniä ja väkeviä oluita. Jos tässä maassa joku alkoholin ongelmakäyttöä lisännyt, niin se, että keppanaa on saanut maitokaupasta koko ajan suurempina ja helpommin kannettavina pakkauksina. Minun nuoruudessani oli sikspäkkejä, sitten tulivat mäyräkoirat ja nyt kaupassa myydään kaljasalkkuja. Mitähän seuraavaksi? Tynnyrit joissa on hana mukana?

Viinien ja väkevien oluiden tuominen maitokauppoihin olisi palvelua sille kansanosalle joka tykkää juoda viiniä ruuan kanssa ja maistella olutta huvin vuoksi. Kuulun itsekin kyseiseen ryhmään silloin kun en kuulu massakännääjiin joten kannatan ehdotusta sataprosenttisesti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitähän seuraavaksi? Tynnyrit joissa on hana mukana?

Suomessa on ollut puhetta hanaviinien lisäävän kulutusta. Siitä, kun on kuulema vaikeampi huomata kuinka paljon kuluttaa ja salakavalasti alkoholisoituu. En muista ollenkaan kenen suulla, mutta joku kansanedustaja sen on täytynyt tietenkin olla.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomessa on ollut puhetta hanaviinien lisäävän kulutusta. Siitä, kun on kuulema vaikeampi huomata kuinka paljon kuluttaa ja salakavalasti alkoholisoituu. En muista ollenkaan kenen suulla, mutta joku kansanedustaja sen on täytynyt tietenkin olla.

Voi olla että on lisännytkin, humppakuutiot edustavat samaa massamyynnin tyylilajia kuin kaljalaatikotkin. Se muoto missä alkoholin myydään on usein isompi asia kuin se, kuinka paljon sitä on tarjolla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eurooppalainen juomakulttuuri Suomeen!

En itsekkäistä syistä vastustaisi viinejä ruokakaupoissa, mutta suhtaudun epäillen tämän juomakulttuurin rantautumiseen Suomeen ja siis tarkemmin siihen, kuinka kauan siinä kestäisi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Varmasti tulisi viiniä paljon enemmän ostettua. Ehkä olut valikoimakin laajenisi ja sitä kautta tulisi maisteltuja myös vahvoja oluita.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vahvat oluet eivät juurikaan juotaviini kuulu, eikä viini senkään vertaa, ei tällä olisi juurikaan vaikutusta omiin ostoksiini.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostaisin viinit kaupasta ja en menisi alkoon kuten nyt. Samalla jäisi alkon heräteostokset kuten jallu ja muut vastaavat ostamatta. Luultavasti alkoholinkäyttö vähenisi.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Eurooppalainen juomakulttuuri Suomeen!

En itsekkäistä syistä vastustaisi viinejä ruokakaupoissa, mutta suhtaudun epäillen tämän juomakulttuurin rantautumiseen Suomeen ja siis tarkemmin siihen, kuinka kauan siinä kestäisi.

Itse kyseenalaistaisin koko "Eurooppalainen juomakulttuuri" -käsitteen. Briteissä, Saksassa ja vaikkapa Espanjanssa on kaikissa varsin paljon toisistaan poikkeava juomakulttuuri. Ja nämä jo läntisen Euroopan sisällä mistä yleisesti käytetään "Eurooppa" käsitettä. Itäinen Eurooppa on vielä aivan oma lukunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös