Jos maitokaupasta saisi vahvaa olutta ja viiniä?

  • 3 542
  • 41

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse kyseenalaistaisin koko "Eurooppalainen juomakulttuuri" -käsitteen. Briteissä, Saksassa ja vaikkapa Espanjanssa on kaikissa varsin paljon toisistaan poikkeava juomakulttuuri. Ja nämä jo läntisen Euroopan sisällä mistä yleisesti käytetään "Eurooppa" käsitettä. Itäinen Eurooppa on vielä aivan oma lukunsa.

Näinhän se on, joskin kaikki varmaan yleiskäsitteenä ymmärtävät asian kuitenkin.

Vaikka täällä olemme liikuttavan yksimielisiä siitä, että tämä ei omaan juomiseen vaikuttaisi, niin olen kuten sanottua aika kyyninen sen suhteen, että mitä mahdollisesti tapahtuisi...
 
Suosikkijoukkue
VAR
Näinhän se on, joskin kaikki varmaan yleiskäsitteenä ymmärtävät asian kuitenkin.

Vaikka täällä olemme liikuttavan yksimielisiä siitä, että tämä ei omaan juomiseen vaikuttaisi, niin olen kuten sanottua aika kyyninen sen suhteen, että mitä mahdollisesti tapahtuisi.

Minusta on tuntunut siltä, että ihmiset jotka haluavat Suomeen "Eurooppalaisen juomakulttuurin" haluaisivat että Suomessa alettaisiin käyttää alkoholia samalla lailla kuin Välimeren maissa (Espanja, Ranska, Italia, Kreikka). Sitä ei varmasti tule tapahtumaan.

Sillä että mitä tulisi tapahtumaan olisi varmaankin aika suuria alueellisia vaihteluja. Suurissa kaupungeissa, joissa Alkoja on melko tiheässä, ei vakutusta varmaan paljoakaan olisi mutta syrjemmällä saatettaisiin alkaa käyttää enemmän viiniä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minusta on tuntunut siltä, että ihmiset jotka haluavat Suomeen "Eurooppalaisen juomakulttuurin" haluaisivat että Suomessa alettaisiin käyttää alkoholia samalla lailla kuin Välimeren maissa (Espanja, Ranska, Italia, Kreikka). Sitä ei varmasti tule tapahtumaan.

Sillä että mitä tulisi tapahtumaan olisi varmaankin aika suuria alueellisia vaihteluja. Suurissa kaupungeissa, joissa Alkoja on melko tiheässä, ei vakutusta varmaan paljoakaan olisi mutta syrjemmällä saatettaisiin alkaa käyttää enemmän viiniä.
Yritätkö kertoa, että suomalaisten humalahkuinen juominen pysyisi vakiona, mutta se humala hankitaan kaljan/kossun sijaan viinillä? Not gonna happen.

Britithän ovat myös melko humalahakuisia juomisensa kanssa. Ovathan?
 
Suosikkijoukkue
VAR
Yritätkö kertoa, että suomalaisten humalahkuinen juominen pysyisi vakiona, mutta se humala hankitaan kaljan/kossun sijaan viinillä? Not gonna happen.

Britithän ovat myös melko humalahakuisia juomisensa kanssa. Ovathan?

En yritä. Veikkaisin nimenomaan että se viinipullo saattaisi jossakin syrjemmällä tulla aiempaa useampien kauppareissuilla mukaan. Vähentämättä kuitenkaan muiden juomien käyttöä.

Ja ovat. Ei olekaan olemassa mitään yhteistä eurooppalaista juomakulttuuria.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
En itsekkäistä syistä vastustaisi viinejä ruokakaupoissa, mutta suhtaudun epäillen tämän juomakulttuurin rantautumiseen Suomeen ja siis tarkemmin siihen, kuinka kauan siinä kestäisi.

Itse kyseenalaistaisin koko "Eurooppalainen juomakulttuuri" -käsitteen. Briteissä, Saksassa ja vaikkapa Espanjanssa on kaikissa varsin paljon toisistaan poikkeava juomakulttuuri. Ja nämä jo läntisen Euroopan sisällä mistä yleisesti käytetään "Eurooppa" käsitettä. Itäinen Eurooppa on vielä aivan oma lukunsa.

Olen aivan samaa mieltä, kommenttini oli ns. ironinen heitto tälle "eurooppalainen juomakulttuuri" -keskustelulle.

Tähän kuuluu myös se, että alkoholiongelmaisista ihanasti vitut välitetään, mihin @MustatKortit taisikin jo viitata ja siihen, että kysymys on itsekkyydestä. Alkoholi on kuitenkin tappava aine, ei sitä niin tarvitse tuputtaa. Minä rakastan alkoholia mutta olisi se parempi olla ilman. Dokaaminen on ihan parasta. Ei minua kiinnosta kuin se, että aine menee helposti alas ja nopeasti päähän. Esteettinen nautinto alkaa siitä, eikä tuotteiden maistelusta. Vaikka onhan alkoholin maku miellyttävä, ehkä siksi, että tietää mitä kohta tapahtuu. Taivas aukeaa.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Minä rakastan alkoholia mutta olisi se parempi olla ilman. Dokaaminen on ihan parasta. Ei minua kiinnosta kuin se, että aine menee helposti alas ja nopeasti päähän. Esteettinen nautinto alkaa siitä, eikä tuotteiden maistelusta. Vaikka onhan alkoholin maku miellyttävä, ehkä siksi, että tietää mitä kohta tapahtuu. Taivas aukeaa.

No, meitä on moneksi. Minä taas tykkään viineissä ja oluissa nimenomaan mausta. Ja sehän itseasiassa katoaa kun juo samaa ainetta niin paljon että tulee känniin. En toki kiistä pienen huppelin mukavuutta mutta dokaaminen ei ole enää niin kivaa. Erityisen tympeää on kun kumppani humaltuu kovin. Jutuissa ei ole enää mitään järkeä, toistelee samaa, vuorovaikutus katoaa tyystin. On siis helvetin tylsää seuraa.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen nyt kaksi vuotta asunut Suomen rajojen ulkopuollella, maassa missä alkoholia saa ostaa ruokakaupasta ja olen ilokseni saanut huuomata että en juo enään niin paljoa. Kännissä tulee edelleen oltua mutta, ehkä kerran kuussa. (Suomessa join joka viikko ainakin pienen takakenon). En nyt suoranaisesti sano että, alkoholin kulutukseni olisi pelkästään tästä syystä vähentynyt. Kaupassa voi kuitenkin paljon vapaammin miettiä alkoholi ostoksia. kun ei tarvitse raahata kaikkia juomia kotiin siltä varalta jos tuleekin isompi jano.

Sitten vähän offtopicin puolelle.

Eurooppalaisella juomakulttuurilla tarkoitetaan mielestäni sitä että se on rennompaa, esim lastenleikkikentän yhteydessä on ravintola?!?!?! Mitä vittua,eikö lapset muka alkoholisoidu?!?!? Lapset on ravintolassa vanhempiensa seurassa, yömyöhään.
Alkoholin kulutus on juurikin viineissä ja oluissa sitä juodaan tissutellen pitkin iltaa niin ettei kova humala pääse yllättämään. Tietenkin on sitten disco kulttuuri erikseen missä mennään takapuoli reppuselässä.

sitten vähän lisää offtopicia. en tälle keksinyt parmepaakaan ketjua.

Olen vetänyt sellaiseet johtopäätökset omista sekä muiden kokemuksista, että suomalainen juo koska,meillä on pitkä kaamosaika ja kesällä juodaan koska ei ole kaamos. lisäksi harvaan asuttu maa mielestäni on yksi osatekijä.. Lisäksi Suomalaiseen juomatottumukseen vaikuttaa meidän kansan ikä, tai ehkä pidemminkin se että vasta vajaa sata vuotta sitten täällä on sodittu. Sodan jälkeen alkoholin ja kovien huumeiden käyttö räjähti (ehkä myös sodan aikana jo lähti käsistä) Nuorempi sukupolvi on ruvennut tajaumaan että kännissä örveltäminen ei ole se kaikista coolein juttu.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta on tuntunut siltä, että ihmiset jotka haluavat Suomeen "Eurooppalaisen juomakulttuurin" haluaisivat että Suomessa alettaisiin käyttää alkoholia samalla lailla kuin Välimeren maissa (Espanja, Ranska, Italia, Kreikka). Sitä ei varmasti tule tapahtumaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta itse en ainakaan liitä tuota käsitettä mihinkään tiettyyn maahan vaan yleisemmin asenteena siihen miten alkoholi on läsnä elämässä, miten sitä käytetään ja miten siihen suhtaudutaan.

Suomessa alkoholia on demonisoitu ja mystifioitu aikojen alusta saakka minkä väittäisi ainakin välillisesti johtaneen tähän raskaasti humalahakuiseen ja usein aggressiiviseen juomakulttuuriimme ja kun tämä sitten yhdistyy maamme pitkään köyhyyden ja kurjuudeen historiaan ja sanoisinko estyneeseen tapaamme suhtautua asioihin ja ihmisiin, on suhde alkoholin käyttöön monella hyvin uhmakas tyyliin "vittu mä kännit eikä millään ole väliä".

Tiivistettynä sanoisin että minulle eurooppalainen juomakulttuuri tarkoittaa sitä että alkoholi on luontevasti läsnä arjessa, sitä on tarjolla mutta kaikkea ei aina tarvitse juoda, juomisesta saa nauttia, eikä tarvitse tulla humalaan. Aika yksinkertaisia asioita loppujen lopuksi, tuo sana "eurooppalainen" tuossa välissä saattaa vain sekoittaa sitä mitä tarkoitetaan.

En tiedä muuttuisiko suomalainen juomakulttuuri eurooppalaiseksi sillä että väkevät oluet ja viinit tulisivat maitokauppaan mutta ainakin se voisi olla askel pois päin tuosta mystifioinnin kulttuurista.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Oluen ostomäärään tuskin vaikuttaa, ostan silloin tällöin sen pari puolen litran tölkkiä ruokaostosten lomassa. Toki joisin sitten sen kaksi vahvempaa ja parempaa :) Viiniä saattaisin ryhtyä ostamaan ns. heräteostoksena, tuskin kuitenkaan enempää kuin varmaan pullon viikossa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eipä tuo taitaisi vaikuttaa juuri mitenkään meidän taloutemme alkoholinkäyttöön. Viiniä, etenkin kuohuviiniä voisi tulla ostettua useammin, jopa kerran viikossa, ja muutakin viiniä ehkä vähän useammin kuin nyt riippuen hyvin paljon valikoimista, mutta eipä taitaisi meistä juoppoja tulla vieläkään.
Nytkin meillä on Alko ruokakaupan vieressä, joten siinäkin mielessä muutos olisi hyvin minimaalinen.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Bulkkioluiden ostaminen vähenisi varmaan, sillä suosin viinejä nykyään jopa laatuoluidenkin edelle. Aiemmissa osoitteissa Alko on ollut lähellä ja kaupan keskaritarjontaan ei ole tarvinnut tyytyä, mutta nyt pitää tähänkin välistä tutustua.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joisin viiniä enemmän. Tuskin muuten vaikuttaisi.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Nytkin meillä on Alko ruokakaupan vieressä, joten siinäkin mielessä muutos olisi hyvin minimaalinen.
Sama täällä. Ja luulen että aika moni muukin suomalainen jo nyt asioi päivittäin kaupoissa joiden yhteydessä on Alko. Maaseudullakin kun kyläkaupat ovat kadonneet, niin monelle "lähikauppa" on lähikaupungin automarket. Onko tuota yhtään tutkittu miten alkoholinkäyttö eroaa sen mukaan miten usein tekee ruokaostokset Alkon yhteydessä olevassa kaupassa?
 

sinikettu

Jäsen
Alkaisin boikotoimmaan Suomea ja Suomen alkoholipolitiikkaa hakemalla viinat Virosta. Tällainen pompottelu ei käy laatuun. Sinetöisivät nuo alkoholilainsäädännöt vähäksi aikaa ja keskittyisivät oleellisempiin asioihin, kuten esimerkiksi pakolaispolitiikan, yhteiskuntasopimuksien ja talouden hoitoon. Naurettavaa, että tällaiset asiat ovat edes näinkin esillä. Vähän niin kuin viime vuonna sukupuolineutraali avioliitto. Symbolisena eleenä seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ja tasa-arvoa kohtaan se oli varsin toivottu, mutta konkreettisella tasolla loppuviimein varsin mitätön juttu.

Kun mitään ei siellä suuntaa saada aikaan, on ilmeisesti pakko nostaa kortille lähestulkoon mitättömiä asioita ja nostaa niistä hirveä haloo. En tykkää moisesta touhusta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei vaikuttaisi yhtään mitenkään, meidän talouteemme ei kaupasta osteta kaljaa tai siideriä tai muutakaan.

En asiaa erityisesti vastustakaan, mutta olen @sinikettu -nimimerkin kanssa samaa mieltä siitä, että oleellisempiakin asioita voisi ensin hoitaa ja sen jälkeen keskittyä ns. lillukanvarsijuttuihin. Mutta toki tämäntapaiset asiat ovat hyvää savuverhoa sille, että nostatetaan triviaaleista asioista iso haloo ja "someraivo" jotta saadaan samalla peiteltyä se, kuinka päin helvettiä poliitikot ovat hoitaneet isompia ja merkittävämpiä asioita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viiniä tulee juotua varsin harvoin - lähinnä silloin kun joku sitä tarjoaa, ja silloinkin yleensä korkeintaan lasillisen verran ruoan kera. Tähän on syynä se, että viini tuppaa närästämään meikäläistä, joten siksi en sitä ostele kotiinkaan. Avovaimokin ymmärtää hyvän laatuoluen päälle, joten siltäkään suunnalta ei tule erityistä painetta viinien ostoon. Tältä osin maitokauppamyynnin salliminen ei toisi muutosta.

Mitä taas tulee olueen, niin varsin harvoin tulee sitäkään ostettua kotiin. Mökillä tulee tavallisesti otettua yksi olut ruoan kera, ja toinen saunan päälle, joten tuo on ehkä ainoa, mihin vahvempien oluiden salliminen kaupoissa saattaisi konkreettisesti vaikuttaa. Silloin tulisi ehkä ostettua enemmän 5-7%:sta olutta, mutta tässäkään eivät prosentit ole pääasiassa, vaan oluen maku. Ja keskimäärin tuosta haarukasta löytyy parempia oluita kuin nykyisistä maitokauppavahvuisista.

Vastaus: Viinin suhteen ei mitään vaikutusta. Oluen suhteen mahdollinen vaikutus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös