Jolla: Menestystarina vai ainoastaan hyvä yritys?

  • 48 472
  • 163

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Miksi kännykkä pitää sekoittaa tietokoneeseen? Mun mielestä nää on kaks eri asiaa.

Tää o lähetetty mun iPhonella. Ja Tapatalkkii käyttäen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi kännykkä pitää sekoittaa tietokoneeseen? Mun mielestä nää on kaks eri asiaa.
En tiedä pitääkö.. siitä on jo vuosia aikaa kun olen käyttänyt kännykkää, nämä taskuun mahtuvat tietokoneet, joilla voi soittaa on vain niin paljon kätevämpiä.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 

J.Petke

Jäsen
Ei oo pojat ihan tottuneita vielä esiintymiseen. Tuntuu jokaista jännittävän aika pirusti. Noh, siinähän se taito karttuu.

Jännä nähdä mitä tänään paljastetaan. Toivottavasti työnantaja ei pahastu kun tuijottelen lähetystä tässä työnlomassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvältä näytti ensivilkaisulla Jolla UI. Pidän kännykän tärkeimpänä ominaisuutena moniajoa, ja miten se käyttäjälle näytetään. Ja siihen tuossa oli siis panostettu.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 

J.Petke

Jäsen
Hyvältä näytti ensivilkaisulla Jolla UI. Pidän kännykän tärkeimpänä ominaisuutena moniajoa, ja miten se käyttäjälle näytetään. Ja siihen tuossa oli siis panostettu.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Totta turiset.

En tiedä onko tuo heidän UI ulkonäöllisesti ns. lopullinen eli näkyykö yhdellä näytöllä vain neljä isoa laatikkoa. Jos näin on niin paljon on parannettavaa, jotta ihmiset saavat laitteestaan muokattua omansa. Tosin tuo avoin koodihan mahdollistaa käytännössä mitä vain.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
En tiedä onko tuo heidän UI ulkonäöllisesti ns. lopullinen eli näkyykö yhdellä näytöllä vain neljä isoa laatikkoa. Jos näin on niin paljon on parannettavaa, jotta ihmiset saavat laitteestaan muokattua omansa.

Tässä kuvassa näkyy, että kyllä siihen vähintään yhdeksän sovellusta mahtuu. N9:ssä moniajonäkymään taitaa mahtua myös yhdeksän yhtä aikaa ja sen jälkeen vierittämällä löytyy enemmän. Olisiko samanlainen systeemi tässäkin?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paljon luvattiin mutta vähän annettiin. Eipä tosiaankaan mitään mullistavaa tuotu esiin. Tosin pyörää ei voi keksiä uudeleen eli odotukset ainakin meikäläisellä olivat suht pienet. Luurin desing kiinnosti myös paljon mutta saas nähdä...
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Paljon luvattiin mutta vähän annettiin. Eipä tosiaankaan mitään mullistavaa tuotu esiin. Tosin pyörää ei voi keksiä uudeleen eli odotukset ainakin meikäläisellä olivat suht pienet. Luurin desing kiinnosti myös paljon mutta saas nähdä...

Aika samanlaiset fiilikset. UI näyttää vähän raakileelta, toivottavasti puolen vuoden päästä jolloin odotettu lanseeraus on nähdään jo parempaa. Tuolla ei vielä oikein erotuta kilpailusta. Näytön reunoja oli hyödynnetty vielä vähän pidemmälle mitä MeeGo Harmattanissa, mikä on hyvä asia.

Pahimmassa tapauksessa tulossa on nörttien tekemä puhelin nörteille vailla massamarkkinoiden vaatimaa suoraviivaisuutta. Toisaalta semmoiselle geek-puhelimelle on nytkin tilausta, mutta miljoonia se ei tule myymään Kiinassakaan silloin.
 

J.Petke

Jäsen
Sailfish OS demoed on N950 by Jolla - YouTube

Tässä video, joka kertoo hieman enemmän/selkeämmin käyttiksestä. Tuohon kun saadaan ihmiset luomaan sisältöä niin hyvä tulee. Puhelin tukee Androidin sovelluksia, joten mahdollisuuksia on. Hieman pitäisi säätää tuota insinöörimäisyyttä pois ja tuoda visuaalisuutta lisää. Itse haluaisin saada yhden ruudun kellolle +muille härpäkkeillä ja sen tosien ruudun noille avoimille sovelluksille.
 

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
Jollan puhelinjulkistusten aikataulut kusevat samalla tavalla kuin aikoinaan Nokiassa.

Nokialla meni puolitoista vuotta MeeGon julkistuksesta helmikuussa 2010 laitteen myyntiintuloon syyskuussa 2011. Tuollainen ikuisuusprojekti on nyt uhkana Jollalle. Rahoittajien kukkaro ei ole loputtomasti avoinna, haetaankokohan varoja listautumalla?

Elop teki oikean ratkaisun kun painoi MeeGo-projektin off-nappia.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Eikös about näin kuvailtu ensimmäistä iPhoneakin?

Linkki olis kiva juttuun jossa näin on tehty. Nörtit ei ole kuuluneet Applen kohderyhmään sitten 80-luvun vaikka moni tuntemani nörtti onkin siirtynyt mac-käyttäjäksi viime vuosina. Ensimmäisessä iPhonessa ei ollut kyllä mitään nörttimäistä, simppeli puhelin tavanomaisella raudalla ilman SDK:ta ja jossa oli käyttöliittymä jota kuka tahansa pystyi käyttämään ilman manuaalin lukemista.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Elop teki oikean ratkaisun kun painoi MeeGo-projektin off-nappia.

Mä olen kyllä eri mieltä. N9 on ihan sairaan kova puhelin, jossa ainoa miinuksen puute on suppea app-valikoima. Tosin kriittiset app:t löytyy, joten tilanne on ok, mutta voisi olla parempi. Appi-valikoima tosin johtuu nimenomaan siitä, että Nokia/Elop painoi off-nappia...

Moniajo on pirun kova juttu ja sen kyllä huomaa kun puuttuu muista puhelimista...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Linkki olis kiva juttuun jossa näin on tehty. Nörtit ei ole kuuluneet Applen kohderyhmään sitten 80-luvun vaikka moni tuntemani nörtti onkin siirtynyt mac-käyttäjäksi viime vuosina. Ensimmäisessä iPhonessa ei ollut kyllä mitään nörttimäistä, simppeli puhelin tavanomaisella raudalla ilman SDK:ta ja jossa oli käyttöliittymä jota kuka tahansa pystyi käyttämään ilman manuaalin lukemista.
Tässä sulle linkki.
Lähinnä tarkoitin että pelättiin ennen julkistusta, samaa siis kuten nyt Jollasta mietittiin.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Engadget-blogista löytyy muutaman minuutin mittainen video Jollan käyttämästä Sailfish käyttiksestä. Demo-laitteena Nokian N950

Hands-on with Jolla's Sailfish OS (video)

Eipä tuosta nyt vielä mahdottomia pysty sanomaan, mutta ihan näppäriä ratkaisuja tuossa on. Pyyhkäisyä hyödynnetään kauttaaltaan kätevällä tavalla. Aika kolkko ja karuhan tuo vielä ulkonäöltään on mutta eiköhän sekin puoli ole kunnossa kun laitteita ensi vuonna myyntiin tulee.

Kovassa harkinnassa oli alkuvuodesta vaihtaa vanha Samsung Galaxy S2 johonkin WP8-puhelimeen mutta harkintaan taitaa vielä mennä. Kyllä tuo Sailfish-demo siinä määrin kutkutti.
 

scholl

Jäsen
Mua vituttaa tossa se, että siinä on niin paljon noita ikoneita vierekkäin. Ihan kuin jossain Applessa. Todella ankeannäköistä. Siinä mielessä WP on paljon parempi. Olin Slushissa katsomassa sen demon silloin, kun Jolla lanseerattiin ja hyvää siinä on ehdottomasti se, että samalle näytölle voi laittaa auki monta sovellusta kerrallaan kuten vaikka radion etc. Ei tarvitse erikseen hyppiä ruudulta toiselle. Käyttivät jotain termiä moniajo tms.

WP:n huono puoli ainakin 7.5:ssä on se, etten ikinä tiedä ovatko sovellukset kiinni vai eivätkö. Kun menen esim. selaimesta pois niin en tiedä jäikö se vielä auki. Se on todella ärsyttävää. Ei ole mitään sellaista näppäintä, mistä voisi katsoa avoimet sovellukset ja sulkea niitä, eikä ole mahdollista katsoa montaa sovellusta samassa ikkunassa samanaikaisesti.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ei ole mitään sellaista näppäintä, mistä voisi katsoa avoimet sovellukset ja sulkea niitä, eikä ole mahdollista katsoa montaa sovellusta samassa ikkunassa samanaikaisesti.

En ole varma, mutta eikös nämä avoimet sovellukset saa näkyviin painamalla sitä nuolinappia pohjaan parin sekunnin ajan?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
kiitos vinkistä. niin onkin, mutta millä ne saa suljettua? mulla on näköjään 7 sovellusta auki.

Mä sain suljettua niin että otin sovelluksen aktiiviseksi ja sen jälkeen nuolinäppäimellä painelin kunnes olen aloitusvalikossa. Vähän kankeaa mutta näytti toimivan.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
kiitos vinkistä. niin onkin, mutta millä ne saa suljettua? mulla on näköjään 7 sovellusta auki.

OT: ovat viimeisimpiä käytettyjä sovelluksia, eivät välttämättä avoinna olevia kuitenkaan. Sovellukset sulkeutuvat kyllä jos palaa nuolella takaisin päin niin monta kertaa ettei kyseinen sovellus ei enää näy ruudulla. Toisaalta ne eivät juurikaan kuluta resursseja vaikka poistuisi kotinäppäimellä, poislukien tietysti navi ja musiikki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös