Jokohan NHL herää laittamaan päätyverkon

  • 3 750
  • 42

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
[kyynisyysmoodi]Mutta ajatelkaapa, millainen meteli olisi syntynyt, jos lämääjä olisi ollut Jarkko Ruutu. "Ihan se tähtäsi siihen pakkiin kimmoketta varten..."[/kyynisyysmoodi]

Jep. Päätyverkot Änäriin nyt.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Nuoren tytön kuoleman aiheuttanut kiekko kimposi Columbuksessa yli laidan kaukalon sivulla - ei päädyssä."

Koska et ottanut kantaa verkkoasiaan pitääkö meidän nyt ymmärtää että verkkoja ei tarvita koska kukaan ei kuollut päädyissä?
 

Gren

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja New Jersey Devils. Ja Liverpool. Mets!
Minusta se kiekko kyllä meni ihan päätypleksien yli. Samaa sanovat aivan kaikki ameriikkalaiset lehdet joita olen lueskellut ja onpa mukana ollut jopa kaavioitakin kiekon lentoradasta. Tyttö istui maalin takana viidennellätoista rivillä ja aika taikakiekko on saanut olla, että puolustajasta (mailasta) kimmonnut kiekko on livahtanut ensin sivustasta ohi pleksin ja sitten koukannut keskelle päätyä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Sehän on sitten niinkuin Kennedyn tappaneet luodit. Mitäs se olikaan, 2 vai 3 luotia ja 8-10 reikää pelkästään JFK'ssä?
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti dana77
Muistan että asiasta oli puhetta noin kymmenisen vuotta sitten ja verkkojen laittaminen kaatui KATSOJIEN vastustukseen, ei seurojen haluttomuuten. Perustelu oli tietenkin että haittaa näkemistä. itse en ole haittaa huomannut ja eiköhän tuo maailman viisain kansakin ota asian uuteen käsittelyyn.

Ei katsojien vastustuksella pitäisi olla mitään merkitystä, kun seuroilla on vastuu. Tai ainakin mielestäni pitäisi olla. Eiköhän niitä katsojia päätyyn tulisi, vaikka siellä verkot olisikin.

EDIT: Muuten. Tuntuu tuolla Pohjois-Amerikassa olevan immeisillä näössä muutenkin jotain vikaa, kun pelaajatkin väittävät, että eivät näe kypärän pleksin läpi. Ei sinänsä, on se varmaan vaikeeta, jos tottuu pelaamaan ilman. Luulisi kuitenkin, että muutamat silmävammat lisäisivät pleksien käyttöä - sanoi Don Cherry sitten vaikka mitä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Aneurysmä päässä

Tältä tytöltä oli USA Todayn mukaan löytynyt ruumiinavauksessa verisuonipullistuma, joka saattoi olla syynä kuolemaan. Normaali, terve ihminen olisi tällistä selvinnyt.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Ikävä tapaus silti..

Nyt sain kelattua itse pelitilanteen kohdalleen - olet oikeassa - kiekko meni yli pleksin suoraan päädystä.

14-vuotispäiväkseen syntymäpäivälähjaksi Blue Jackets-liput saanut Britney Cecil oli kiekon osuttua täysin tajuissaan ja hänelle annettiin pyyhe päätä vasten pidettäväksi - se oli filmi, jonka olin nähnyt aikaisemmin.

Kaukalon päätyverkkojen asentaminen ei ole mikään uusi idea NHL:ssä, siitä on puhuttu noin viiden vuoden ajan ja tämä tapaus tuo asian uudelleen käsittelypöydälle.

Toistaiseksi NHL haluaa parantaa katsojien tietoisuutta siitä, että kiekot voivat lentää kaukalosta ulos.

Olin tänään katsomassa Öljy vs. Sharks peliä ja ajattelin, että tavallisessa NHL-hallissa verkon asentaminen olisi aika helppo homma, koska halleissa on aina mahdollisuus roikottaa katosta mitä tahansa konserttien tms. varalta.

Kanadassa maan amatöörikiekkoliitto on muutama vuosi sitten tehnyt suosituksen, että joka ikiseen pikkuhalliin pitäisi asentaa pleksit ympäri koko kaukalon ja vielä verkot päätyihin.

Tämä suositus tuli samoihin aikoihin kuin tämä Chad Hildebrand menehtyi Manitobassa ollessaan katsomassa paikallista kiekkopeliä.

Itse käyn pelailemassa hötsäilykiekkoa kahdessa pikkuhallissa, joissa molemmissa on verkot sekä päädyssä pleksien takana että vielä sivuillakin sivupleksien päällä
avonaisella puolella.

Mutta tällaiset laidat maksavat noin 40 tuhatta taalaa - aikamoinen kustannus pienten kylien halleille.

varjo, voit olettaa ihan mitä haluat. Kannatan tietenkin kaikkia uudistuksia, joilla katsojien turvallisuutta voidaan lisätä - yksi parhaista kavereistani menetti toisen silmänsä näön kokonaan saatuaan Rike Siltasen lämäämän ja Islandersin maalivahdista Billy Smithistä kimmonneen kiekon silmään - kaukalon päädyssä, joskin vähän sivulla.

Tämä Britney ei kuolinsyyntutkimuksen mukaan kuollut häneen osuneeseen kiekkoon ja sen antamaan tälliin vaan hänet tappoi siinä tilanteessa pään nytkähtäessä vahingoittunut verisuoni, joka aiheutti aivoverenvuodon ja halvauksen.
Olen valitettavasti menettänyt perheenjäseniäni samasta syystä - päässä on jo verisuonissa heikkoja kohtia valmiina ja jokin tapaus aiheuttaa niitten brakaamisen ja sitten menee henkin pahimmassa tapauksessa.

Joka tapauksessa kuoleman aiheutti tässä jääkiekkopelissä osunut kiekko välillisesti. Tänään Columbuksen ottelussa pidettiin hänen muistokseen hiljainen hetki. Pahalta tuntuu Shampoon puolesta.

Salt Lake Cityssä muuten oli päätyverkot käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Jouni! Oletkos ihan satavarma tosta Salt Lake Citystä? Justiinsa ajattelin sitä, että eihän sielläkään ollut verkkoja ja kuinka kammottavalta sielläkin tuntuisi, jos istuisi päädyssä.... Voin tietysti olla väärässä, niinkuin aika useasti olen ollutkin....



Valitettavaa, että aina uudistusten tullessa, on siitä maksettu jo liian iso hinta:(
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin eilen tilanteen Tulosruudussa ja luulin ensin että lähettävät uutisen taustalla vain arkistokuvaa, tyttö oli osuman jälkeen aivan tajuissaan ja näytti siltä kuin olisi ottanut pari askeltakin. Todella pelottavaa, että tuollainen osuma saattaa vahingoittaa pään verisuonia koetulla tavalla.

Mielestäni SLC:ssä ei ollut verkkoja, koska kisojen aikaan kuulin ensimmäistä kertaa että P-Amerikassa ei kaikissa halleissa ole päätyverkkoja paikallaan. Vaikuttaa kyllä aika vaaralliselta, tuskin uskaltaisin mennä päätykatsomoon NHL-peliä seuraamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti tsei_tsei

Ei katsojien vastustuksella pitäisi olla mitään merkitystä, kun seuroilla on vastuu. Tai ainakin mielestäni pitäisi olla. Eiköhän niitä katsojia päätyyn tulisi, vaikka siellä verkot olisikin.

Muuten. Tuntuu tuolla Pohjois-Amerikassa olevan immeisillä näössä muutenkin jotain vikaa, kun pelaajatkin väittävät, että eivät näe kypärän pleksin läpi. Ei sinänsä, on se varmaan vaikeeta, jos tottuu pelaamaan ilman. Luulisi kuitenkin, että muutamat silmävammat lisäisivät pleksien käyttöä - sanoi Don Cherry sitten vaikka mitä.

Varmasti pitäisi, mutta käytännössä näin ei ole. Pääsylipuissa on varoitus että katsomossa istuminen on omalla vastuulla. Se mikä plekseissä on ongelma, että kirkkaat valot heijastuvat niistä ihan eri tavalla kuin mitä "piha peleissä". Voit silti olla oikeassa, sillä ei tuollaisia valituksia Suomessa kuule, vaikka esim. limsa-areeenan pitäisi olla saman muotin mukaan rakennettu.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Plekseistä

Mitä itse olen seurannut NHL-matseja TV:n välityksellä minusta vaikutta siltä kuin NHL:ssä peltksit olisivat, ainakin osassa halleja (Pittsburgh???) huomattavasti korkeammat mitä täällä koto-Suomessa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti eagle
Kokemuksesta tiedän, kuinka pienikin huitaisu kiekosta voi sattua. Valeri Bure sattui huitaisemaan kiekkoa, joka kimposi sitten poskeeni. Tuli ns. todella hiljaa, mutta sekin sai aikaan shokin ja ruhjeita. Sopii vain miettiä mitä käy kun kiekko tulee kunnon voimalla.

Mike Richterin kausi (ja mahdollisesti ura) on ohi hänen saatuaan kallonmurtuman Atlantan pelaajan ammuttua häntä kiekolla päähän keskialueelta. Kiekko muutti matkalla suuntaa ja Richterillä oli päässä kunnon MV-maski. Tästä sopii miettiä, millaista vahinkoa tuosta voi aiheutua.

Löytyy sitä omakohtaista kokemustakin. Ihan kaveriporukan peleissä maalivahtina pelatessani minulta on mennyt pari, kolme kertaa enemmän tai vähemmän taju saatuani kiekosta päähän. Minullakin oli siis aito, hyvin pehmustettu maalivahdin maski päässä eivätkä vetäjät olleet liigatasoa. Kun kiekko lentää katsomoon niin aina tekee pahaa, varsinkin kun nykykatsojat eivät aina jaksa koko ajan tuijottaa kaukaloa.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti CaarloK
Muistaakseni jaffa-areenallekkaan ei ensin pitänyt verkkoja tulla, vai olisiko jopa ollut niin että muutama peli siellä pelattiin ilman verkkoja.
Ainakin on sellanen Hjalliksen haastattelu jäänyt jostain mieleen missä se selvitti päätypleksien olevan niin korkeet ettei kiekko lennä katsomoon asti. Totesi siinä vielä loppuun että NHL-halleissa on sama systeemi.

No nykyään verkot on jo Jaffallakin ja saattaahan se olla että muistan väärin - tämmönen mielikuva on kyllä jostain jäänyt.

Hävettää oikein näiden "ne pleksit on niin korkeat ettei se katsomoon pääse"-idioottien puolesta, kun eivät tyypit tosiaan tunnu tajuavan millaista paskaa suustaan päästelevät. En siis nyt tarkoita sinua, Caarlo, vaan lainaamiasi "asiantuntijoita". Itse olen TPS:n kausarikatsoja ja paikkani on toisessa alapäädyssä. Joka ainoassa pelissä vähintään yksi kiekko tulee VERKON yli katsomoihin saakka. Useampikin kiekko tulee verkkoon sen verran korkealle, että mitkään pleksit eivät sitä pysäyttäisi. Kun vielä otetaan huomioon, että NHL:ssä katsomoihin on pakko saada tungettua niin paljon katsojia kuin mahdollista, niin pakkohan tuossa on ennemmin tai myöhemmin sattua.
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vielä yksi asia, minkä takia rapakon takana vastustetaan päätyverkkoja, on se, kun yleisö haluaa saada kiekkoja "matkamuistoiksi".
Taaannoin IFK:n kotiottelussa Mäkiaho ampui kiekon vahingossa pikkupoikaa päähän. Kun poika oli toipunut leikkauksesta, niin Mäkkäri teki erittäin fiksusti: Hän vei pojan kierrokselle IFK:n pukukoppiin ja sen ympäristöihin. Nimmarilla varustetun mailankin taisi saada. Tällainen on todella esimerkillistä, eikä pojalle taatusti jäänyt katkeruutta.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Kyllä nuo päätyverkot on tarpeeseen. Itselläni oli kerran matsissa pelottava tilanne, kun olin Raksilassa katsomassa Kärpät - Jokerit matsia. Istuin päädyssä kun kiekko tuli lujalla vauhdilla ja sujahti verkon ja pleksin välistä. Onneksi siinä oli vielä yksi pieni pleksi ennen katsomoa, muuten olisi tullut kiekko joko minua naamaan tai kaveria. Eikä ollut mikään lerppu. En kyllä menisi NHL:ssä katsomaan kiekkoa päätypaikoille
 

Karde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, LA Kings
Bisnestä Bisnestä

Toivottavasti NHL:säkin nyt tajutaan laittaa ne verkot sinne päätyihin. Pelkäänpä kuitenkin amerikkalaisen turhamaisuuden vievän voiton. Mitä todennäköisemmin katsojat rupeaisivat valittamaan huonoa näkyvyyttä, jolloin päätykatsomoiden lippujen hintija olisi laskettava. Tämä taas olisi tappiollista seuralle. Kun ameeriikan yhdysvalloista on kyse on kaikki kiinni rahasta ja sen hankkimisesta, joten en itse suurena kyynikkona ainakaan jaksa uskoa, että verkkoja laitetaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös