Spekulointia pelaajilla/pelillä
No niin, tässä ei ole ehtinyt itse vastailla tarinaan mitenkään. Tähän pelaajaspekulaatioon olen tässä laittanut lusikkani ja myönnän, että ei välttämättä pitäisi aina sitä tehdä. Osa tarinoista on sellaisia, että ei ne voisi jättää kertomatta, vaikka tosia olisivatkin. Osa taas on sitten enemmän huhupohjalla liikkuvia ja alustavia kyselyitä pelaajien agenteilta, jossa usein vain tarkistetaan hintatasoa. Mitä tulee sitten taas ensi vuoden Jokeripelaajiin, olen ymmärtänyt että vaihtuvuus ei ole kovin suurta ainakaan näillä näkymin, tosin NHL voi tietysti tuoda mukanaan jokusen muutoksen. Muutama mielenkiintoinen paluumuuttaja nähdään varmastikin, mutta olen jo itsekin tuossa ”Jokerien kohukaappaukset” ketjussa ihmetellyt mikä ko. ketjun tarkoitus on, siinä on käyty läpi suurin piirtein kaikkin vähänkin kiinnostava liigapelaajat, ilman mitään sen kummempaa taustaa. Summa summarum, omalta osaltani jätän pelaajaspekuloinnin siihen vaiheeseen, kun sopimuksia ilmoitellaan julkisuuteen, silloinhan ne ovat vasta kiinnostavia keskustelujen aiheita.
Tärkeämpi seikka on tosiaan tällä hetkellä tämä pelin vaisuus ja miten siitä päästäisiin eroon. Peli-ilo puuttuu, yv. täysin kateissa ja positiivista viime aikoina ollut vain T. Ruutun ja Valtosen peli, samoin kun Banhamin (TPS matsia lukuunottamatta) ja sitten tietysti veskarit. Peli-ilon takaisin saantiin pitäisi tehdä tuolla kopin sisällä kovasti töitä sekä valmennuksen, että pelaajien. Tämä Mike Keenan tyyppinen jatkuva ketjujen sekoittaminen ei tunnu toimivan ja siitä tulisi Summasen jo luopua. Kahden kovan hyökkäysketjun (jotka pysyvät) rakentaminen ei ole ongelma tuolla porukalla, kuten ollaan jo aikaisemminkin nähty. Se miksi näin ei ole tehty on minulle arvoitus. Toiset kaksi kenttää voidaan sitten laittaa puolustavampaan rooliin, kun sitäkin kapasiteettia on esim. Valtonen, M.Ruutu, Pesonen, jne. Näissä puolustavimmissa ketjuissa voidaan sitten jo hakea eri kombinaatioita ihan toiseen tyyliin. Machuldasta ei myöskään saatu sateentekijää, vaikka alku näytti meikäläisen mielestä erittäin hyvältä.
YV lopetti täysin toimintansa Cowien lähdön ja Vallinin loukkaantumisen myötä. Myönnetään, Cowie ja Valliin eivät osuneet maaliin tai edes veskariin läheskään samaan tahtiin alkuvuodesta kun vielä loppupuolella viime vuotta, mutta nyt ei sitten osu kukaan ja selkeä kuvio/kentät puuttuvat. Koiviston taso on myös heitellyt hurjasti, jossa myös tämä vuosittain tapahtuva loukkaantuminen varmasti vaikuttaa. Hyökkäysvoimaa tosin riittää, samoin kun taitoa heti kun kaikki ovat kasalla, jotain tarvitsisi tehdä ja mielestäni tässäkin selkeät yv-kentät tarvittaisiin. Outoa, mutta Peltosen rooli oli YVssä tärkeämpi kun itse osasin ajatellakaan
Sitten loukkaantumisista sen verran, että Peltosen poistuminen näytti myös vievän ns. ukkosenjohdattimen pelaajien/valmentajien väliltä. Puolustuskalusto on ollut hajalla suurimmman osan kautta, joka ei voi olla näkymättä. Loukkaantuneiden palaaminen toivottavasti auttaa tilannetta, etenkin Rosaa, Pakaslahtea ja Vallinia tarvitaan. Toivottavasti näiden tulo kentälle auttaa myös Aaltoa nousee tuolta syvyyksistään, mihin hän on vajonnut SLCn jälkeen.
Vaikka varsin korutonta on kertoma, pitää silti uskoa omiin ja luottaa siihen että tosi tilanteessa homma hoidetaan. Joka tapauksessa valmentajan vaihtaminen ei mielestäni aiheuttaisi tässä vaiheessa muuta kun sekaannusta ja sitä ei enää lisää tarvita.