Viestin lähetti Vakio
Kuten aiemmin sanoin, eivät nuo mitään kardinaalimunauksia olleet, mutta tekevät ehkä juuri sen hiuksenhienon eron keskitason maalivahdin (Ram) ja huippumaalivahdin (Lehtonen) välille.
Ennen kuin joku taas syyttää selittelystä, niin toistetaan vielä, että veskariin ei kuitenkaan kaaduttu, vaan Jokerit pelasi huonommin kuin TPS.
-Juurikin samaa mieltä näin puolueettomasta HIFK-näkökulmasta. Asiahan ei todellakaan minulle kuulu, jos Narrit ovat sitä mieltä että Ram on ihan jees ja 17-vuotias Lehtonen juuri nyt loistava ja mitään ei kannata tehdä. Minä ulkpuolisena näen homman niin, että Narreilla on nyt niin hyvä jengi, varsinkin hyökkäyspäässä, että kaikki mahdollisuudet mestaruuteen ovat realistiset. Ainoastaan veskariosasto herättää kysymysmerkin ja kannattaako sen takia antaa esim. Draperilla varustettujen kirvesmiesten viedä mestaruus?
Lehtonen on 17-v kolli joka ei ole koskaan pelannut yhtään playoff-ottelua, finaalista puhumattakaan. Siis selkeä epävarma kortti pitkää kautta ajatellen. Yhtään nykyistä tasoa väheksymättä.
Ram on pohjoisamerikkalaiseksi veskariksi alle keskitason. Ei se huvikseen pelannurt juuri nimenomaan Japanissa viime kaudella. Eiliset maalit olisivat olleet otettavissa, jälkimmäisessä ihmetytti lammasmainen peruuttelu (kuin Myllys Naganossa) verkon perille. Yleensä pohjoisamerikkalaiset veskarit ovat hyviä läpiajoissa, kun osaavat haastaa hyökkääjän.
HIFK mestaruuskaudelta 97-98 on hyvä esimerkki veskarin tärkeydestä. Kaikki tietävät, ja Narrifanitkin jo myöntävät vuosien jälkeen:p että HIFKin miehistö oli ainutlaatuisen kova. Mutta veskarit Lundell-Sakke olivat ns. ei-voittavia pelaajia. No, kesken kauden asia korjattiin Tim Thomasin muodossa ja se oli se viimeinen niitti ja loppu on historiaa.
Summa summarum: ihan ok-veskarin ja VOITTAVAN veskarin ero on helvetin iso, pelkät torjuntaprosentit eivät sitä kerro. Jos finaaleissa kohtaisivat Tappara-Narrit ja Narrien veskarit olisivat nykyiset, löisin pennoseni -kuitenkin- Tapparalle.
Ja asiahan ei minulle HIFK-miehenä tosiaan kuulu, mutta tiedän aika paljon "ihan ok" veskareista mallia Sakke, Lundell, Bäckström...hyviä meillä on ollut 1 kpl!