Joo, Tappara kahvasi tänään varmasti. Luoma saattoi roikkua jossain tilanteessa narripaidassa kaksin käsin, ja Grönvallkin taisi vähän häiritä Jokereiden hyökkäystenrakentelua. Ottakaa nyt perkele kuitenkin huomioon se, että tämä oli Tapparalla viikon neljäs peli ja hyvin levännyttä liigan kärkijoukkuetta vastaan. Mitä Millennium-ilotulitusta ja luistelumyllyä te Kirvesrinnoilta tänään odotitte?
Aiemmin syksyllä pelatussa Tampereen ottelussa kahvaavampi osapuoli oli muuten myöskin vierasjoukkue. Tuolloin Jokerit puolusti äärimmäisen tiiviisti Tapparan kumoon, kun se sai ensin hieman onnekkaastikin itselleen kahden maalin johdon. Jokerit hallitsee Tapparan tavoin sääntöjen rajamailla liikkuvan 'aktiivisen häirintäpelin', eli suomeksi sanottuna kahvaamisen taidon. Ei joukkue muuten keikkuisi ylivoimaisessa sarjakärjessä, ja päästäisi illasta toiseen keskimäärin 0.2 maalia omiin.
Tulihan tuossa jo yksi puolueetonkin mielipide, jonka mukaan illan ottelu ei sisältänyt erityisen paljon kahvaamista. Samaa mieltä, ja räikeimmät Kruus kyllä todellakin vihelsi pois. Minun silmiini pisti tuolta lähinnä vain Tuukka Mäntylän estämiset, mutta nekin menevät ennemminkin Tuukan ja Teemu Laineen koko ottelun kestäneen kaksintaistelun piikkiin. Mäntylä muuten selätti kerran Laineen jäihin, on se vitun kova!
Jatkoajan otteluraportin kanssa olen kyllä täysin eri mieltä joukkueiden tasoerosta tällä kaudella. Jos vertailua halutaan tehdä kahden nähdyn ottelun perusteella (kuinkas muutenkaan?), on ero suht marginaalinen. Kari Lehtonen on uskomaton maalivahti, ja suurin syy joukkueiden piste-eroon. Tänään Tappara kuitenkin osoitti että saa Jokerit ajoittain erittäin ahtaalle, ja minä olin tyytyväinen ylivoimapeliinkin, vaikka se oli tehotonta. Nyt kiekko vietiin hyvin sisään, ja nippu kohtalaisia laukauksia. Kevääseen on vielä pitkä matka, ja nyt on oltava luottavainen.
Jokerit on tylsä. Ville Peltonen ei ole Peter Rosan tai Vladimir Machuldan veroinen pelaaja, eikä puolustuksessa ole tällä hetkellä Tom Koiviston kaltaista liideriä.
Yksi asia Jokereiden pelistä pisti tänään silmiin, eli tilanteista myöhästyneen miehen jalankurotukset vastustajan pysäyttämiseksi. Näitä nähtiin ainakin muutama, ja rangaistuksiakin niistä vihellettiin. Erittäin vaarallista pelaamista, ja kerran kohteena oli polvivammoista kärsinyt Toni Mäkiahokin. Onneksi Mäkkärin hermot pitivät. Kun muistetaan Alex Brooxin vastaavat temput viime kaudelta, herää kysymys, kuuluuko tämä Jokeri-ryhmän pelitaktiikkaan?