Viha ja rakkaus!
Viha ja rakkaus, lauloivat itähelsinkiläiset nylonin tytöt.
It`s The Thin Line Between Love And Hate, tiesi Pretenders.
Tunnustan, olen tuntenut kesken ottelun vihaa HIFK:ta, sen ärsyttävän toimivaa maalilaulua, meillekin ennen niin läheistä DDR-betonisäiliötä ja lukuisia pelaajia kohtaan. Olen huutanut esimerkiksi Karalahdelle törkeyksiä, koska hän on sellainen xxxx
xxxxxxx xxxxxxx, että muiden pelaajien mielestä hävettää, että tuo poliisin poika pilaa heidänkin maineensa.
Silti tai juuri siksi: tarvitsen HIFK:ta elämääni! Se teidän kuppainen hallinne on kadehdittavan fiiliksekäs paikka matsien seuraamiseen. Taitojensa puolesta Karalahti kelpaisi meillekin...mutta taustansa, mahdoton yhtälö puolin ja toisin!
Kun elämä on muuten niin monimutkaista, on virkistävää, että joku on niin mustavalkoista kuin jääkiekko. Te punaiset -- pahoja, me hyviä!
Nämä tunteet ovat taustalla, ja niidenkään käsittely ei ole ihan helppoa. Jotta HIFK:n ja Jokereiden väliset erot löytyvät, on syytä tuntea paitsi Jokereiden historia ja nykyhetki, myös HIFK:n. HIFK on peili, josta ei näy Jokerit (onneksi,)), mutta sitä kautta tulee heijastettua kaikki omien toimet: pelaajavalinnat, fanien huudot, historia, tulevaisuuden näkymät...
Jokerit tarvitsee HIFK:ta ja HIFK Jokereita. Tämän tietää emeritus-parittaja Mobergkin, hänhän uhosi Jokerien pudotessa divariin, että nyt Helsingissä on vihdoinkin yksi joukkue ja tämä saa kaiken kiekkokansan huomion. Ei saanut, ja don Frank oli muiden kisumirrien tapaan toivottamassa pari vuotta myöhemmin Jokerit tervetulleeksi takaisin liigaan ja jännitteen takaisin stadin peleihin.
On ikävää, että liiga (ja joukkueet itse) ovat tuhonneet ahneudellaan tämän jännitteen. Vaikka viha on taustalla, kaikki tunteet katsomossa on kuoletettu siihen faktaan, että paikallisotteluja on k a h d e k s a n (8)! Se ainutkertaisuudesta!
Sitäpaitsi, HIFK:n kannattajien kanssa on erittäin kiinnostavaa keskustella jääkiekosta. Fiksut fanit suhtautuvat kriittisesti ja huumorintajuisesti omaankin joukkueeseensa, jopa HIFK:n faneissa on sellaisia (toivottavasti JHag kirjoittaa tänne jatkossakin). Vastaavasti tiedän idiootteja, jotka kannattavat Jokereita(toivottavasti...)