Error 404
Viestin lähetti huihai
katso täältä:
[URL=http://]http://www.jokerit.com/historia/osa01.htm :confused:
Sivua ei voitu näyttää koska Jokereilla ei ole historiaa !!
:D
Viestin lähetti Mike
Tämä nyt on taas niin paskapuhetta, kuin olla voi. HIFK:lla ei liene tuota historiaa juurikaan sen pidemmältä ajalta kuin Jokereillakaan.
Helsingin IFK:n kotikentät
1946-49 Hesperia
1949-58 Väinämöinen
1958-64 Jäästadion
1964-65 Velodrom
1965-66 Pirkkola
1966- Jäähalli
Jokereiden historiasta minulla ei ole tarkkoja faktoja, mutta olen sitä mieltä että joukkuetta ei ollut vielä olemassa 50-luvulla IFK:n pelatessa SM-sarjaa Väiskin kentällä avojäällä. Tokihan joku HJK vie voiton tästäkin pelattuaan Kaisaniemessä jo II Maailmansodan pommitusten aikaan, mutta väitän että on IFK:nkin historiassa tapahtunut paljon ennen kuin Jokeri-dynastia syntyikään.
Tietenkin lajin (kuten lähes kaiken urheilun) historiakin on Suomessa niin nuori, ettei juuri miltään joukkueelta löydy suuria saagoja kerrottavaksi. Jos kuvitellaan elämää varsinaisessa mielessä historiallisilla 1700- ja 1800-luvuilla, ei urheilulla ollut minkäänlaista merkitystä, kenellekään.
Mutta jääkiekon vauvavuosien tarinat ensimmäisistä hoki-matseista ovat jo ainutlaatuista perinnettä, jota ei voi jakaa kaikille joukkueille jotka lajin aloittivat lähimmän sadan vuoden kuluessa. Eli parinkin vuosikymmenen ero näiltä ajoilta on jo mielestäni merkittävä määrä perinnettä, vaikka kiekkoilusta ei todellakaan voitu puhua sankaritarinoiden synnyttäjänä.
Harrastelijoiden pelailua, kunnes Tampereelle nousi ensimmäinen jäähalli. Jääkiekko kuitenkin elää yleisön mielenkiinnosta, vaikka näissä pihajää-sarjoissa olisikin ollut pelaajia puurtamassa samalla pelipaidalla toistakymmentä vuotta, ei lammen rannalta löytynyt ihmisiä jotka olisivat tehneet numeroa tällaisesta työn sankarista. Eikä lajista kiinnostunutta mediaa ollut olemassa, joten legendaa ei voitu levittää suureen tietoisuuteen.
Historia ei poistu sillä että se ei ole saanut nykymaailmassa merkittävää huomiota. En pysty väittämään, että IFK:n ensimmäisiltä vuosikymmeniltä löytyisi tapahtumia, jotka olisivat niin historiallisia että niiden pitäisi olla kaikkien tiedossa. Mutta perinteet ovat olemassa, niistä olen itse kuullut isäni muistellessa HIFK-pelejä Väiskin kentällä missä hän kävi katsomassa otteluita isovanhempiensa kanssa.
Kyllä IFK-fanien keskuudessa kiertää tarinoita Carl Breweristä, Buffalo Salmelaisesta, Pepe Lehtosesta, Hexi Riihirannasta, Jere Karalahdesta ja tulevaisuudessa vaikka Jan Calounista. Pelaajista, jotka todellakin ovat antaneet paljon IFK:lle. Voidaanko Tikkasen Jokeri-paidasta kertoa samoja tarinoita, kun mies on joukkueen puolesta pelannut vain puolen sataa liigamatsia?
Minäkin olen nauttinut Tikkasen peliotteista mestaruuskaudella 1983, nähden lupaavan IFK-pelaajan joka lähtee NHL:lään pian ja pitkäksi aikaa. Se, että tämä mies jäätyykin naapuriseurassa, ei mielestäni ole kovin tarkkaan mietitty päätös. Tikkasen Jokeri-ajoista kun ei taida löytyä mitään suurempaa nostalgiaa.
Enkä myöskään väitä että IFK:lla olisi rikkain historia suomalaisseuroista koska Nordenskiöldinkadulta löytyy eniten pakastettuja peliasuja. Ehkä joukkueen omat perinteet on pidetty parhaiten kunniassa, mutta tämä taas on juuri joukkueen oma päätös. Tampereen Ilvekselläkin riittää kiekkoperinteitä enemmän kuin monet ymmärtävät, mutta niitä pidetään hengissä jollain toisella tavalla. Eikä Ilveksenkään historia ole kovinkaan paljoa muita joukkueita pidempi, mutta kuitenkin.