Re: Mutta kaikella on tapansa
Viestin lähetti Jouni
Hienoa, että Esa Tikkasen hienoa jääkiekkoilijan uraa osaa joku edes kunnioittaa ja juhlia jäädyttämällä Esan paidan - oli sitten kyse junnuseurasta, viimeisestä seurasta pitkän ammattilaisuran lopputaipaleilla tai mistä hyvänsä.
Minun mielestäni Esa kuuluu niihin todella harvoihin suomalaisiin jääkiekkoilijoihin, jotka ansaitsevat kaiken juhlinnan minkä osakseen saavat, tuli tämä sitten mistä suunnasta tahansa. Jos kyse on - kuten Esa itse sanoo - kiitoksesta kasvattajaseuralle, vielä parempi.
Jos yleisö todella on perinnetietoista, asiantuntevaa ja jääkiekkoa ymmärtävää, ei muuta kuin suosiota Esalle osoittamaan. Mielelläni näkisin itse ko. tilaisuuden omin silmin, mutta joudun tällä kertaa tyytymään Jari Kurrin paidan jäädyttämisjuhliin lokakuun 6. heh
Toki asia on näinkin kuten Jouni kirjoittaa. Kyllä Tikkasen peliura on suomalaisittain sen verran ansiokas, että sitä voidaan kunnioittaa tavalla tai toisella. Mutta ymmärtääkseni kyse ei ole siitä, pitäisikö Tikin uraan kunioittaa vai ei.
Kysymys on tahdikkuudesta. Eräs Jokereiden menestyksen kulmakivistä Harkimon aikana on ollut Otakar Janecky, tuo Jokereissa vuosikaudet pelannut mailataituri. Otto antoi uransa parhaat hetket Jokereille. Seura ja kannattajat saivat Otolta Suomen ja Euroopan mestaruuksia. Tietenkään Janecky ei niitä yksin pelannut, mutta kyllä hän oli vuosia se Mr. Jokerit. Häntä voidaan pitää yleisestikin yhtenä parhaimmista Suomessa koskaan pelanneista ulkomaalaisista.
Janeckylle on Jokereiden toimesta (Harkimo, Virmanen) epävirallisesti luvattu sekä jäähyväisottelua että muuta kunnioitusta, kuten paidan ripustamista. Mitään tällaista ei ole kuitenkaan ilmeisesti todellisuudessa tapahtumassa. Janecky olisi kuitenkin juuri se pelaaja, joka täyttää parhaiten ne perinteet, joiden perusteella paitoja kattoon ripustetaan.
Lisäksi on otettava huomioon se, että kauden 1982-83 finaaleissa Jokerit vs. HIFK juuri Esa Tikkanen oli se pelaaja, joka omalla henkilökohtaisella panoksellaan sytytti joukkueensa taisteluun. Tikkasen joukkue oli finaalisarjassa tappiolla 0-2. Tässä vaiheessa valmentaja teki päätöksen nostaa kolmenteen peliin Tikkanen ja kumppanit seuran A-nuorista. Tuota päätöstä valmentajan ei tarvinnut katua ja pitkälti juuri Tikkasen erittäin energisen panoksen myötä koko joukkue nousi uuteen vireeseen ja sitä kautta Suomen mestaruuteen. Tuo joukkue oli HIFK.
Tuossa on yksi syy, miksi ainakin minua korpeaa Tikkasen muistaminen Harkimon toimesta. Toki tiedän sen, että Harkimo ei tunne Jokereiden historiaa eikä ole ollut mukana seuran toiminnassa noina vaikeina aikoina ja sitten tilapäisen menestyksen kautena 1982-83. Minä tunnen senkin ajan. Miten se mestaruus karkasikin, vaikka johdimme ottelusarjaa 2-0? Ja nyt yhtä tuon suuren voiton meiltä varastaneista siis kunnioitetaan Harkimon toimesta...
Tämänkin perusteella on selvää, että HIFK:n kannattajat ja seuran historiaa tuntevat henkilöt pitävät outona, että HIFK:n paidassa Suomen mestaruuden voittanut, HIFK:n paidassa A-junioreissa ja nuoremmissa junioreissa hyvin menestynyt ja HIFK:n paidasta sinne Edmontoniin lähtenyt (voitti muuten heti alkajaisiksi sen Cupinne) Esa Tikkanen saa kunnianosoituksen Jokereilta sellaiseen tahtiin ettei HIFK:ssa ole asiasta varmasti edes kuultukaan ennen eilistä. Olen aivan varma, että Tikkasen paita olisi mielihyvin ripustettu joskus muutaman vuoden päästä Töölön hallin kattoon.
Sillä Tikin paita kuuluu kattoon. Mutta ei Ilmalan katosta, jonne on ensin saatava Janeckyn paita. Tikkasen paita kuuluu Töölön halliin sitten joskus kun HIFK niin haluaa.
Vakiollle ja muille jokerifaneille: älkää suinkaan jääkö pois avausottelusta. Osoitetaan siellä mieltämme Harkimolle hiljaisuudella.