Ole nyt oikeasti hiljaa. Sä olet näistä asioista aivan käsittämättömän kujalla joten älä rupea enää pätemään. Missään seurassa ei tulisi hyväksyä tekoja joita Hjallis teki kesän aikana. Melkein missä tahansa muussa Euroopan maassa KHL-siirrosta ja Jeren kaltaisen pelaajan hankinnasta olisi noussut paljon suurempi meteli. Täällä vaan keskitytään nöyristelemään, kun Hjallis kusee silmään urakalla. Ja kyllä, olen nähnyt Jeren monta kertaa livenä jullipaidassa, kun tämä on sulle niin tärkeää porukan motiiveja arvioidessa.
Tohon viimeiseen lauseeseen vielä: Mulle Jokerit on ollut jo pitkään se tärkein juttu omassa elämässä mutta en silti tiedä käynkö matseissa enää yhtä paljon jatkossa. Lojaalisuus seuraa kohtaan ei ole järkkynyt missään kohdassa mutta se, kunnioittaako nykyinen organisaatio niitä arvoja, jotka koen omakseni on epävarmaa tulevaisuudessa.
Mä jostain syystä en ole yllättynyt et sä satuit tarttumaan tohon viestiin ja vastaat täysin epäolennaisilla asioilla esitettyihin kysymyksiin. Sunkin ja muiden poislähteneiden olisi ihan hyvä ymmärtää, että jos te ette ymmärrä tai hyväksy Hjalliksen toimia millään tasolla, niin se ei kuitenkaan tarkoita, että koko kannattajakuntaa ja kansaa olisi kusetettu ja nöyryytetty. Teillä on täysi oikeus siihen ja matseista poisjäämiseen, mut se ei millään tavalla anna oikeutta ruveta kertomaan miten muiden kannattajien pitäisi asiaan suhtautua. Ja myöskään se ei ole se ainoa oikea suhtautumistapa asioihin.
Jokereiden kannattaminen on jokaiselle oma henkilökohtainen asia, kuten myös suhtautuminen näihin viimeaikaisiinkiin muutoksiin. Eteläpääty on tehnyt ja tekee edelleen hienoa työtä jota arvostan. Itselläni ei ole aikaa eikä energiaa tommosiin satsauksiin, joten hattu päästä sen työn eteen mitä siellä tehdään. Meteli peleissä on toki tällä hetkellä huomattavasti miedompaa kuin aikasemmin. Niin kannattajatoiminnassa, kuin monessa muussakin asiassa suosio menee ylä- ja alamäkeä. Nyt ehkä sit on se pieni alamäki. Mutta kyllä se sieltä vielä nousee. Siihen saattaa mennä kuukausia tai todennäköisesti jopa vuosia.
Ei fanitoiminta ole kuitenkaan niin poikkeavaa monesta muustakaan hetkellisen suosion saavasta asiasta. Sillä mä kysyinkin noista asioista minkälaista historiaa näillä poisjääneillä on, jos jollain siitä olisi ihan oikeaa suuntaa-antavaa tietoa antaa. Max Power nyt taas varmasti vetää herneen nenään tästä, mutta monissa vastaavissa asioissa se eniten itsestään melua pitävä ryhmä tai henkilöt ovat usein myös ne jotka siitä ensimmäisenä lähtee ulos ja löytää uuden jutun elämään. Eikä siinä mitään, jokaisella on oikeus siihenkin ja hienoa, et oli luomassa kannatuskulttuuria hetken. Eteläpääty on täynnä hienoja kannattajia ja tulee olemaan jatkossakin. Nyt vaan osa on lähtenyt, mikä on mulle ihan ok. Ei ketään voi vaatimalla vaatia peleihin, jos ei kiinnosta. Mut mä en kaipaa myöskään mitään moraalisaarnoja niiltä lähteneiltä tai mielensäpahoittaneilta, jos mua itseäni edelleen kiinnostaa tällä kaudella Jokerit, kuin myös ensi kaudellakin ja luultavasti siitä aika pitkään vielä eteenpäin. Myöskään en kaipaa mitään kertomuksia kusetetuksi tulemisesta tai kuinka historiaa ei kunnioiteta, vaikkapa nyt Karalahden tapauksessa. Voin myöntää uskovani, että suurin osa näistä lähteneistä ei ole nähnyt Karalahtea ifk-paita päällä, ei ole nähnyt Jokereiden edellistä mestaruutta, puhumattakaan 90-luvun mestaruuksista tai divariajoista. Tossa on aika paljon ollut ylä- ja alamäkiä Jokereidenkin historian aikana, kuten myös seuraloikkauksia, joita monet edelleen katsomossa istuvat ovat olleet kokemassa ja näkemässä. Kannatushistoria myös usein vaikuttaa siihen, kuinka jyrkkä ja äkkipikainen on mielipiteissään. Kuten sanoin, jokaisella on täysi oikeus omiin tuntoihinsa, mut aivan turha tulla mulle tuputtamaan omia tuntojaan ainoiksi oikeiksi.
Voin senkin kertoa et mun kannatushistoria menee 80-luvun loppupuolelle, jos sillä nyt Max Powerille tai jollekin muulle on merkitystä. Eli toisinsanoen en pidä itseäni minään vanhana pitkän linjan kannattajana, mutta on tässä kuitenkin ehtinyt yhtä jos toista näkemään.
EDIT:
Kuten muutama onkin jo maininnut, niin ei toi fanikulttuuri ihan kehnoilla kantimilla vieläkään ole, kun katsoo vaikka lähtijöiden määrää Turkuun tai vierasreissujen määrää ylipäätään. Edelleen Eteläpääty on Suomen lätkäkatsomoiden numero 1, nyt vaan välimatka on hieman kaventunut.
Turun reissua odotellessa, tulee hieno päivä! Pientä positiivisuutta itse kullekin.