Playoffit ja menestyminen
Jos noin playoffeja ajatellaan, niin mun käsitys on se, että liigasta ei löydy joukkuetta, joka voisi luistella ja pelata Jokereilta voitot pois ratkaisevissa peleissä. Kunnioitan todella paljon esimerkiksi HPK:n, Kärppien, Bluesin, Tapparan ja TPS:n joukkueita. Silti mulla on sellainen käsitys, että jos Jokerit on tikissä keväällä, Jokerit voittaa mitä todennäköisemmin pudotuspelisarjan näitä kaikki joukkueita vastaan.
Mutta kuten olen aiemmin kirjoittanut, Jokerit on mahdollista voittaa tai joukkuetta on mahdollista horjuttaa playoffeissa pelaamalla sellaista kiekkoa, jolla Jokerit saadaan haastajan asemaan. Moniko noista joukkueista pystyy siihen todella paras viidestä/seitsemästä systeemillä? Ei taida yksikään pystyä. Se ei tietenkään merkitse sitä, että Jokerit voittaa mestaruuden. Kyse on vain siitä, että Jokerit on ennakkosuosikki. Silti joukkue voi pudota vaikka ensimmäisellä kierroksella.
Kaikkein pahin vastus playoffeissa on kuitenkin HIFK. En tiedä kuinka moni Jokereiden kannattajista oli katsomassa DDR-hallissa 0-3 tappiota. Minä olin. Sillä pelillä jota HIFK silloin esitti, jokaisella joukkueella on ongelmia heidän kanssaan. Mutta homman ydin ei ole tämä. HIFK on sellaisessa tilanteessa tällä kaudella taas kerran, että heidän lottovoittonsa playoffeissa - jos nyt sinne pääsevät - on Jokereiden kohtaaminen. Se on sarja, jolla HIFK voi kääntää koko kauden loistavaksi menestykseksi ja voittaa jälleen fanien täydellisen kunnioituksen. Tässä pudotuspelisarjassa Jokereilla olisi vain hävittävää.
JOS nämä kaksi joukkuetta Jokerit ja HIFK kohtaisivat playoffeissa, HIFK:n halu voittaa ottelusarja tulee olemaan niin iso, että joukkueesta löytyy ihan ilman valmentajan kehoitustakin (tai jopa sitä vastaan) kavereita, jotka ovat valmiit ottamaan Peltosen, Lehtosen ja Ströban ulos esimerkiksi mailanhuitaisulla tai väärällä taklauksella. Olen sitä mieltä, että Vopat, TRuutu, Kantor ja IPikkarainen ovat esimerkiksi tällaisia kavereita. Pikkarainenhan sitä jo kokeili sarjapelissä täysin pelitilanteen ulkoopuolella ja onnistui... Totuus on se, että jos Jokereilta pelataan ulos ratkaisupeleissä vaikkapa kaksi pelaajaa kolmikosta Peltonen, Lehtonen, Ströba, niin pelilliset ongelmat ovat sitä luokkaa, että vain ihme nostaisi Jokerit enää mestarisuosikiksi. Toki Jokerit menisi todennäköisesti tästä Jokerit-HIFK parista jatkoon silti, mutta kuinka siipirikkoisena...?
Kun HIFK on The Ketjussa ja mediassa fanien pöllytyksen kohteena ja kun siellä kysellään sitä, että missä ovat ne urheilulliset saavutukset liigan 1-3. kalleimmalla rosterilla, niin kuinka moni kyseenalaistaisi enää mitään, jos HIFK parhaassa tapauksessa tiputtaisi Jokerit jatkosta tai antaisi ainakin todella tiukan vastuksen pelaamalla kovaa ja senkin yli? OK, vaikkapa Vopatille 2-3 ottelun pelikielto, mutta mitä sitten - jos sen vuoksi Jokereiden kaikkia tähtipelaajia ei enää kaukalossa nähtäisi ainakaan täydessä iskussa jatkopeleissä...
Mitä sitten Jokerit voi tehdä? Totta kai voidaan laittaa porukalla kirje Apelle ja pyytää häntä kiinnittämään huomiota siihen, että jääkiekkokaukalossa EI saa sikailla, se on tyhmää ja erityisen kulttuurivastaista. Varmasti auttaa!
Mun mielestä voidaan tehdä vain yksi asia. Kun meillä ei ikävä kyllä olekaan Sami Heleniusta tätä varten, olkaa nyt Harkimo, Virmanen ja Summanen edelleen kaukaa viisaita ja pestatkaa Pasi Nielikäinen Jokereiden kokoonpanoon. Se ei yksin ratkaise tätä asiaa, mutta se takaa sen, että HIFK:n luupäät pysyvät aisoissa.
Edit: typoja