Sorry, meni kiireessä väärään ketjuun. Käsittelen tässä vain ja ainoastaan Jokereiden tilannetta. Ilman Nielikäistä ja Nielikäisen kanssa. Mutta myös muita vaihtoehtoja. Joten laitan tämän tähän ja jatkan vielä hiukan:
Nielikäisen suhteen asiat ratkevat ainakin jossain mielessä ensi viikon aikana. Mitä kaverin peli- ja muihin taitoihin tulee, niin mulla ei ainakaan ole mitään ruusuisia kuvia pelitaidoista. Viime kauden Ässien peleistä sain yhteenvetoraportin Nielikäisen osalta per ottelu ja sen perusteella jäi sellainen käsitys, että ei Nielikäinen ainakaan huonompi ole kuin Sämpylä.
Itse asiassa noiden tilastojen ja arvioiden pohjalta uskaltaisin väittää, että Sämpylä ei saisi edes Nielikäistä kiinni silloinkaan, jos Sämpylä luistelisi normaalisti eteenpäin ja Nielikäinen tasoituksellisesti taaksepäin. Sämpylän taklausvoima on on kenties 1/3 osa Nielikäisen vastaavasta silla varauksella, että Sämpylä taklaisi tai ehtisi taklaamaan edes kerran. Hänhän aloitti liigan samaan aikaan kuin muutkin, joten nyt marraskuun kääntyessä puoliväliin, SE ensimmäinen taklaus saattaisi pian olla mahdollinen...
Eli mun osalta asia on aivan selvä ollut koko ajan: Sämpylä on kautta Jokereiden uuden historian kaikkein huonoin puolustaja. Ulos vaan ja esimerkiksi Nielikäinen tilalle.
Miken näkemys siitä, että AHL:stä saataisiin Nielikäistä parempi puolustaja ja pelote pitää täysin paikkansa. Mulle sopisi asia erittäin hyvin. Ilmeisesti Mikelle on myös valmiina joukkue ja puolustaja, joka jättää AHL:n ja joukkueensa, purkaa sopimukset ja siirtää kaverin Jokereihin. Ja vielä ilman ketunhäntää kainalossa. Ketunhäntä on esim se, että kovaniittisen X:n sijaan saammekin valmiiksi polvi- tai selkävammaisen X:n, jonka kolme ensimmäistä kuukautta menevät toipilaana. Kuntoon hänet saataisiin joskus heinäkuussa. Kuten Jokereille on käynyt tässä asiassa jo useamman kerran tässä vaiheessa kautta.
Totuushan on se, että kukaan hyvä ja kova AHL-tason puolustaja ei ole lähdössä SM-liigaan edes sillä samalla palkalla, jonka hän saa AHL:ssä. Ensinnäkään siksi, että lähtö ei huvita. Toiseksi siksi, että kyse on kokonaisuudesta. Ja kolmanneksi siksi, että täällä saa istua pelikiellossa aivan liikaa. Eli pelkkää tyhjää kirjoittelua tällainen.
Sitten jos mennään AHL:sta yksi pykälä alaspäin, saadaan joku kaveri vaikkapa ECHL:n tai WCHL:n väliltä. Silloin käsiin jää justiinsa joku Sorochan, Boh tai vastaava. Josta ei ole tipan tippaa apua kenellekään. Eikä kaveri ole edes pelikunnossa, vaan hänellä on joku piilovamma. Selkä, pää, polvi jne. Tämä on nähty jo niin monta kertaa Jokereiden ja Virmasen aikakaudella, että miksi se pitäisi vielä kerran kokeilla?
Nyt kun Banham on poissa, joukkue tarvitsee myös uuden maalintekijän. Jonkun aikaa voi kokeilla sitä, kasvaako nykyjengistä sellainen (Hentusta pidin parhaana, mutta hän ei ole todellisessa ottelukunnossa noin kolmeen kuukauteen). Voi olla niin, että se on pelkkää haaveilua. Silloin kannattaa hakea rauhassa huipputason kaveria ja kun se löytyy, pistää nimet alle. Heti.