En ihan ymmärrä minkä takia edes keskustellaan jostain "täyttöasteista". Jokereilla on edelleen liigan suurin yleisökeskiarvo. Liiga ei yksinkertaisesti vedä enempää katsojia ja ilmeisesti Jokerit on se maksimi tällähetkellä.
Ensimmäisestä asiasta olen samaa mieltä. Turha puhua jostain Jyväskylän hyvästä täyttöasteesta, kun kapasiteetti on olematon, mutta viimeinen väittämä ei pidä paikkansa. Kyllä seuran toiminta on ratkaisevassa asemassa silloin, jos halli halutaan täyttää. Toki Saksassa, Ruotsissa ja Sveitsissä on enemmän kulttuuria sen suhteen, että ihmiset tahtovat olla urheilutapahtumissa paikan päällä, joten menevät herkemmin peleihin, vaikkei joukkue pärjäisikään tai pelin taso olisi huikea. Mutta on Suomessakin paljon tehtävää. Olen jonkun verran perehtynyt asioihin, mitkä vetävät yleisöä hallille/stadionille ja otetaan vertailuesimerkiksi vaikkapa Atlanta Braves, koska uudet stadionit otettiin käyttöön samoihin aikoihin näissä kahdessa seurassa.
Uusimmassa Forbes lehdessä on Atlantan tilanteesta juttu (May 5, 2008).
He muuttivat 1997 uudelle, olympiastadionista modifioidulle stadionille. Urheilullinen menestys jatkui, mutta yleisömäärä putosi 3,5 miljoonasta 2,3 miljoonaan, 10000 kausikorttilaista katosi. Seura vastasi v. 2003 leikkaamalla pelaajapalkkioita 20 miljoonalla dollarilla, joten tulevaisuus näytti huonolta. Samalla 2003 palkkasivat markkinointipuolelle Atlanta Thrashersin markkinointipomon ja Hyväntahdon kisojen CEO:n ottamaan selvää, missä on vika. Joukkue voitti, mutta yleisö karttoi. Ne panostivat $1,5m tutkimukseen ja löysivät mm. seuraavia ongelmia: parkki- ja liikenneongelmat, huono ruoka stadionilla, huono asiakaspalvelu, ei mestaruuksia, vaikka joka vuosi voittivat divisioonansa. Ne lisäsivät parkkipaikkoja ja paransivat sähköistä informaatiota teille. Sitten palkkasivat Ritz-Carltonin maailmanlaajuisen työntekijän koulutusjohtajan. Laittoivat paikannäyttäjät ja lippujen tarkastajat koulutukseen. Kaikkien uusien työntekijöiden piti läpäistä 45min psykologinen testi ja paikannäyttäjien piti kirjoittaa esittelykirje kausikorttilaisille. Markkinointi meni niin pitkälle, että perheen äitejä puhuteltiin supermarkettien kassoilla, koska siinä on lisäpotentiaalia ostamaan lippuja. Lapsille tehtiin stadionin viereen leikkimesta pelin ajaksi, jonka sponsorina Cartoon Network ja stadionille tuli 70ft korkea uusi high defition näyttö. Stadikalle tuli jonkun convenience storen sponssaamat all you can eat paikat. Niille paikoille liput olivat 35-70 usd ja jengi pysty vetää niin paljon moskaa koneeseen kuin halusi. Toisaalta taas lähelle kotipesää tuli eksklusiivinen 143 paikan katsomo, jonka alla oli luxus lounge ja baari. Niiden paikkojen hinnoiksi laitettiin 25000usd per kausi. Kokonaisuutena Braves satsasi uudistuksiin 30miljoonaa dollaria ja yleisömäärät lähtivät nousuun. Kausikorttilaistenkin määrä lisääntyi kahdella tuhannella. Viime vuonna jengi teki parhaan taloudellisen tuloksensa 10 vuoteen ja nyt on nostettu taas pelaajabudjettia ja tehty huippuhankintoja.
Vaikkei vertailua voi tehdä yks yhteen niin silti olen sitä mieltä, että Jokereiden pitää ottaa selvää siitä, millä keinoin saadaan halliin enemmän jengiä. Ihmisten pitää viihtyä paremmin. Sanoisin, että näin äkkisältään lisäisin huomattavasti skaalaa hinnoittelussa. Myisin todella halpoja lippuja ja lippuja perheille, mihin sisältyy ateriat erätauolla. Toisaalta tekisin yhä enemmän luksuskatsomoita, jotka olisivat todella kalliita ja joihin kuuluisi joku luksusbaari ja muitakin etuja myös hallin ulkopuolella. Ravintolat remppaisin kaikki. Se on 10 vuotta vanha juttu nyt. Pitäisi saada uutta ilmettä, uudenlaista safkaa jne. Ja sitten menisin kauppakeskuksiin. Esittelyständejä viikonloppuisin ja johonkin Itikseen perustaisin fanikaupan, joka myisi fanituotteita ja pääsylippuja juuri esim. niille perheenäideille. Kyllä Jaffalassa pitäisi olla joka pelissä viisinumeroinen yleisömäärä. Toki se voi vaatia monenlaista viihdettä, jotta hallissa olisi hyvä meininki, mutta turha jäädä tuleen nyt makaamaan, vaan pitää suunnitella tulevaisuus sillä tavalla, että tavoitteet ovat riittävän kovia.