Bulvaanikuvio tuokin, joskin olen tätä itsekkin miettinyt ja koittanut selvittää olisiko legit. Suoraa vastausta en saanut.
Lyhyesti: ei kestäisi päivänvaloa. Tämä perustuu ilman tarkistamista siihen muistikuvaan, että hallin taustalla on EU:n pakotteiden piirissä olevia, ei pelkästään OFAC-pakotteiden.
Pidemmin: Pakotteiden kierto olisi lapsellisen helppoa noin ja tyystin niiden hengen vastaista. Välillisesti kolmannen osapuolen käyttö on kielletty jopa siinä tilanteessa, että myyt tuotteesi pakotteista vapaalle taholle ja pelkästään tiedät näiden menevän pakotteiden piirissä olevalle, mitään siitä hyötymättä itse.
UM antaa vientiin liittyen oivan esimerkin viennistä Turkkiin ja turkkilainen osapuoli hoitaa kamat Iraniin. Vastaus oleellisilta osin oli "
Esimerkiksi jos kolmanteen valtioon sijoittunut kumppaninne välittää tuotteen pakotelistatulle taholle, on kyse kielletystä välillisestä taloudellisten resurssien luovuttamisesta pakotelistatulle taholle, mistä voitte olla viejänä vastuussa."
YLE julkaisi myös sinänsä ansiokkaan
jutun pakotteista jokunen päivä takaperin. Tuossa juuri viitataan pakotteiden kiertoon, mutta Osuuspankin rooli on mielenkiintoinen: maksua Dubaihin alettiin tutkia, vastapuoleksi epäiltiin kulissifirmaa jossa pakotelistojen ulkopuolinen taho toimisi bulvaanina ja rahat jäihin. Vaikka viranomaisten toiminta on tuon uutisen mukaan mitä on, viittaa se juuri mainittuun kuvioon.
Jokerit ja halli on myös niin isolti ollut mediassa esillä, että tuskin menisi "vahingossa läpi". Vaikka minkä veroparatiisin kautta lopulta joku taho saisi hallin omistuksen itselleen, aivan varmasti seuraava steppi olisi tutkinta onko pakotteita rikottu. Tuossa ei Kurri voi vetää esille "en tiennyt pakotteiden piirissä olleesta omistajasta, vaan ostin USSR OOO:lta normihintaan Panaman kautta". Säännöstelylaissa (
Finlex) on tarkemmin viittauksia ja pykäliä jos hotsittaa asiaa tarkemmin selvitellä. Itse koulutusta vaille lakimiehenä ei hotsita.