Mainos

Jokerit – uusi alku Mestiksessä

• 1 374 420
  • 8 800

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onpa naivisten kommentti Hiltuselta. Melart vaatii avointa sarjaa, josta voi tippua ja johon voi nousta, urheilullisin perustein.

Hiltunen sanoo, että Liigaan voi kyllä nousta, mutta tippua ei voi. Tämä on siis tulkittavissa niin, että Liigassa voi vuonna 2030 olla vaikka 45 joukkuetta, jos näiden uusien jengien talous ja kriteerit sen sallivat.

Joko Hiltunen on ihan vitun tyhmä tai sitten järjestelmä muuttuu keväällä. Liiton suunnalta tulevien huhujen perusteella mitään radikaalia ei kuitenkaan kannata odottaa.

Liigan avaaminen palvelisi todennäköisesti suomalaista jääkiekkoa, mutta ei mahdollisesti palvelisi Liigan pienempien seurojen etua. Koska ne ovat osakkaita, Liiga ei saa aikaan päätöstä karsinnoista. Arvaisin, että Liigaa täydennetään edelleen ja jossain 20 joukkueen kohdalla luodaan "huippuliiga" ja Liiga jatkaa 10-12 joukkueen voimalla.

Jokerien osalta nousu/paluu Liigaan on mahdollinen kun joukkue kaikkineen taustoista alkaen täyttää Liigan kriteerit. Auditointi läpi ja Liigan muiden osakkaiden hyväksyntä. Vastustusta on, ja sekin on voitettava.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Viime keväänä tie oli auki Jokereille Liigaan

Nyt näyttää että siihen vaaditaan vuosien taloudellinen ja urheilullinen näyttöjakso

Kim Borgström: ''Oho''
Ihan samat säännöt Liigalla oli silloin keväälläkin, eli mikään ei ole muuttunut. Yhä edelleen Liiga voi mielivaltaisesti noudattaa tai olla noudattamatta sääntöjään tai muokata niitä Jokereille edullisiksi tai Jokereiden vastaisiksi tilanteesta riippuen.

Jos Jokerit tekisi hyvää tulosta Mestiksessä ja Liiga haluaisi siitä osingoille, niin kyllä se nykyisellä mallillakin järjestyy. Tulevaisuudesta ei pysty sanomaan, mutta viimeiset 20 vuotta päätöksiä on tehty pelkästään osakkaiden lyhyen aikavälin taloudellisten vaikutusten pohjalta.

Jokerit pääsee Liigaan jos se halutaan Liigaan. Jos ei haluta niin sitten ei pääse oli näytöt mitkä hyvänsä. Sama K-Espoon kanssa. Urheilun ja kilpailun kannalta tilanne on surullinen, mutta näillä joudutaan menemään.

Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Täällä nimimerkit "Cobol" ja "powerplaymaker" käyvät mielenkiintoista sananvaihtoa, toinen NN:n puolesta ja toinen TJ:n puolesta. Molemmilla on oman kertomansa mukaan vahvaa tietämystä menneistä tapahtumista.

"Cobol":in mielestä olisi lähes 100 % varmaa, että NN olisi saanut Liiga-lisenssin ja pelipaikkana olis Helsingin jäähalli. Kuitenkin julkisuuteen annetut lausunnot eivät tätä kantaa välttämättä tue. Esim. Iltalehden 22.8. julkaisemassa artikkelissa urheiluoikeuden asiantuntija pitää hyvinkin ongelmallisena sitä, että Jokerit otettaisiin Liigaan suoraan ilman Mestistä. Tämä hänen mukaansa saattaisi avata saman väylän kaikille halukkaille, koska Liigalla on olemassa jonkinlainen määräävä markkina-asema ja tämä velvoittaa toimimaan kaikkia kohtaan tasapuoleisesti:

"Määräävässä markkina-asemassa sitä koskee erityinen kohtuullisuus- ja tasapuolisuusvelvoite"

"Mikäli Jokerit saa paikan Liigasta suoraan, siitä muodostuu ennakkotapaus, jolloin kaikilla toimijoilla tulee olla sama mahdollisuus.
"
ja
"En yllättyisi, mikäli Liiga vielä linjaisi, että Liigaan on olemassa vain yksi reitti: sinne ei voi tulla muuten kuin voittamalla ensin Mestiksen."

Nimimerkki "Cobol" kertoo myös, että NN:lle oli käytännössä luvattu riittävä jääaika Helsingin jäähallista. Kun Helsingin jäähallia hallinoivan Jääkenttäsäätiö sr:n toimitusjohtaja Tom Kivimäki on julkisesti kertonut, ettei heihin ole asiassa otettu yhteyttä, niin "Cobol":in kertomaa NN:n saamaa lupausta on pidettävä vähintäänkin kyseenalaisena. Lisäksi "Cobol" kertoo, että keskustelut ovat käyty toimitusjohtajan esimiesten kanssa. Suomen Asiakastiedon rekisterin mukaan Jääkenttäsäätiö sr: hallituksen puheenjohtaja, siis toimitusjohtajan esimies, on Harry Bogomoloff. Kuitenkin puhutaan apulaiskaupunginjohtaja Arhinmäestä. Arhinmäellä ei ole mitään virallista tekemistä Jääkenttäsäätiön kanssa.

Näillä tietoja ei tänäpäivänä enää tarvita, historia joskus kertoo. Jos ketään enää kiinnostaa.

Powerplaymaker taas on vahvasti TJ:n "puolella" ja yrittää valkopestä kaikki julkisista tiedoista johdetut spekulaatiot. Vanha suomalainen sanonta kannattaa muistaa: "ei savua ilman tulta". Jokereiden kannalta kaikkein tärkeintä on J. Harkimon rooli. Jos, kuten "powerplaymaker" väittää, hän on vain väliaikainen omistaja, niin silloin hän on 100 % varmuudella jonkun tahon bulvaani. Jokerit ry kertoo 1.9. tiedotteessaan, missä perustelee TJ valintaa yhteistyökumppanikseen:

"Ry saisi merkittävästi paremman mahdollisuuden kontrolloida tulevaa toimintaa ja kehitystä olemalla samalla itse aktiivisesti mukana kyseisessä yhtiössä."

Tämä sanamuoto ei mitenkään vahvista "powerplaymakerin" kertomaa omistajuudesta. Yhtiössä viimeisen sanan kertoo hallitus ja TJ:n halituksessa on yksi ainoa jäsen, Jokerit ry:n edustaja. Tämä siis tarkoittaa, että Jokerit ry käyttää oman välikätensä kautta 100 % määräysvaltaa TJ:ssä. Hallituksen tietenkin valitsee yhtiön omistajat, eli tässä tapauksessa JH. Näillä tiedoilla on hyvinkin mahdollista, että TJ:n omistaja JH on sopinut Jokerit ry:n kanssa TJ:n hallituspaikasta, eli määräysvallasta.

Jos TJ joskus laajentaa omistuspohjaa, se voi tapahtua kahdella eri tavalla. Ensimmäinen tapa on se, että JH myy osan osakkeistaa jolloin rahat tuloutetaan JH:lle. Toinen tapa on (suunnattu) osakeanti. Tällöin rahat siirtyvät TJ:lle, mutta JH:n omistuksen arvo muuttuu. Lisäksi yleinen tapa on myös näiden yhdistäminen, jolloin sekä yritys, että omistaja saavat rahaa.

Jos JH on tehnyt jonkinlaisen sopimuksen, joka siis sitoo omistajaa ei yhtiötä, Jokerit ry:n kanssa esimerkiksi TJ:n hallituspaikasta, niin tätä sopimusta ei JH voi noudattaa, mikäli hän luopuu osake enemmistöstään. Tällöin Jokerit ry:n on mahdollista menettää TJ:n hallituspaikka, eli heidän päätöksensä peruste "olemalla samalla itse aktiivisesti mukana kyseisessä yhtiössä."

Soppa on siis kohtuullisen sakea, ja liikkuvia osia on paljon. Mutta se on 100 % varmaa, että kaikki on JH:n käsissä ja häntä sitoo vain hänen tekemänsä sopimukset. Aika näyttää oliko JH vain bulvaani.
Tähän voisin kemmonetoida paria asiaa nyt ainakin:

Olen Cobolin kanssa samoilla linjoilla Helsingin Jäähallin suhteen. Paikka olisi Naurava Narrin Jokereille järjestynyt. Tästä mulla on niin luotettavista lähteistä (Huom. monikko) tietoa, että mun ei ole sitä yhtään syytä epäillä, sanoi Kivimäki mitä hyvänsä.

Korostan myös, että mä en "puolustele" varsinaisesti Team Jokerit oy:tä. Mä haluaisin, että keskustelua ja kritiikkiä annettaisiin perustuen faktoihin, ei spekulaatioon. Nyt porukka saa paskaa niskaansa perustuen spekulaatioihin. Ei pelkästään täällä, vaan ihan henkilötasollakin. Edelleen perustuen pelkkään spekulaatioon.

Mulla on jonkun verran faktoja molemmista hankkeista ja pyrin ohjaamaan keskustelua täälläkin niiden faktojen kautta. Spekulaatio on sallittua ja varsin tervetullutta, keskustelupalstalla kun ollaan. Valitettavasti tälle palstalle ominaisesti spekulaatiot alkavat elämään ihan omaa elämäänsä, niistä tulee palstatotuuksia ja lopulta erinäisiä tahoja aletaan syyttelemään (ja valitettavasti jopa uhkailemaan) näiden palstatotuuksien perusteella. Vaikka oikeasti kyse on spekulaatiosta ja erilaisista sen perusteella tehtyjen johtopäätösketjujen verkostosta.

Olen varmasti itsekkin ajoittain ilmaissut itseäni epäselväsi, joka on johtanut yllämainittuun spekulaation muuttumiseen palstatotuudeksi. Siispä pyrin jatkossa(kin) aina korostamaan mitkä viestit perustuvat puhtaaseen spekulaatioon ja mistä minulla on faktaa tai vaikka "vaan" huhua. Haastan myös osion aktiivikirjoittajat tähän.

@Cobol, @Sämppäri, @Palokan Keisari, @massaonvoimaa, @pappi, @iibor, @SirKepola, @Valle, @liigajyrä, @Varis, @ketämeitäon...

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olen varmasti itsekkin ajoittain ilmaissut itseäni epäselväsi, joka on johtanut yllämainittuun spekulaation muuttumiseen palstatotuudeksi. Siispä pyrin jatkossa(kin) aina korostamaan mitkä viestit perustuvat puhtaaseen spekulaatioon ja mistä minulla on faktaa tai vaikka "vaan" huhua. Haastan myös osion aktiivikirjoittajat tähän.

Haaste vastaanotettu. Pyrin samaan jakoon: fakta, oma spekulaatio ja kuulemani huhu.

Esimerkiksi näkemys, jossa Joel Harkimo osti Jokerien liiketoiminnan Kurrilta isänsä auttamana ja ohjaamana, on oma spekulaatio. Liigan kielteinen suhtautuminen Harry Harkimoon missä tahansa roolissa Jokerien taustalla on fakta.

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mä haluaisin, että keskustelua ja kritiikkiä annettaisiin perustuen faktoihin, ei spekulaatioon.

Odotat siis, että kaikki keskustelussa hyväksyvät sen "tosiasian", että sinulla on ne faktat tiedossa?

Ken elää, hän näkee, mutta ainakin henkilökohtaisesti suhtaudun kriittisesti kertomaasi. Tämä ei ole mikään epäluottamuslause sinua kohtaan, vaan tahoihin jotka sinulle tietoa antaa ja joiden puheet ja lupaukset ovat osoittautuneet liian positiivisiksi.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
@powerplaymaker jos ajatelllaan hypoteettisesti eikä taustayhtiötä olisi vielä valittu, tiedät kaiken nykyisen tapahtuneen ja taustatiedot tiedät kummastakin Team Jokereista ja Nauravista Narreista (kuten tähän asti) kumman valitsisit ja miksi?

Olet kertonut tietäväsi molemmista hankkeista riittävästi oman kokonaiskuvan muodostamiseen, kertoisitko kumman itse valitsisit, jos sinulla olisi kaikki nämä tiedot, mitä sinulla nyt on? Ja eniten kiinnostaisi perusteet, osaat varmasti myös kertoa suurmalkaisesti miksi se valitsemasi hanke olisi parempi kuin se toinen.
Ihan mielenkiinnosta pystyisitkö @powerplaymaker kertomaan oman mielipiteesi tässä hypoteesissa.
Tässä unohtuu nyt yksi oleellisimmista asioista. NN ei ollut valmis maksamaan Kurrille mitään liiketoiminnasta, joten ei ole mitään merkitystä. Eivät olisi siis voineet edes saada Jokereita.
Mahdollisesti, toisaalta on ollut juttua myös siitä, ettei Kurrille välttämättä olisi pitänyt mitään maksaa ja ostaa häneltä "oikeuksia". Ry olisi voinut vetää ne pois, jos olisivat keränneet taustalle perusteet. @powerplaymaker sanonut, ettei ry tuohon kuitenkaan uskaltanut lähteä, oikeustoimien pelossa.

Suosikkijoukkue
Odotat siis, että kaikki keskustelussa hyväksyvät sen "tosiasian", että sinulla on ne faktat tiedossa?

Ken elää, hän näkee, mutta ainakin henkilökohtaisesti suhtaudun kriittisesti kertomaasi. Tämä ei ole mikään epäluottamuslause sinua kohtaan, vaan tahoihin jotka sinulle tietoa antaa ja joiden puheet ja lupaukset ovat osoittautuneet liian positiivisiksi.
Tottakai täytyy myös ymmärtää se, että täälläkin keskustelu käydään pääoin nimimerkkien takaa ja anonyymisti. Jää jokaisen omaan harkintaan pohtia kenen kirjoituksia uskoo.

Älköön silti kukaan syylistykö kunnianloukkaukseen tai esim. tappouhkaukseen, ETENKÄÄN silloin kun uhkaus tai kommentit perustuvat pelkkään spekulaatioon. Tästä jokainen voi kantaa vastuunsa tänne kirjoittaessaan erittelemällä faktat tai "faktat" puhtaasta spekulaatiosta.

@HOOLIGAN_ sorry luin viestisi illalla ja unohdin palata. Koitan muistaa tänään illemmalla palata aiheeseen.

Ladex

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Onpa naivisten kommentti Hiltuselta. Melart vaatii avointa sarjaa, josta voi tippua ja johon voi nousta, urheilullisin perustein.

Hiltunen sanoo, että Liigaan voi kyllä nousta, mutta tippua ei voi. Tämä on siis tulkittavissa niin, että Liigassa voi vuonna 2030 olla vaikka 45 joukkuetta, jos näiden uusien jengien talous ja kriteerit sen sallivat.

Joko Hiltunen on ihan vitun tyhmä tai sitten järjestelmä muuttuu keväällä. Liiton suunnalta tulevien huhujen perusteella mitään radikaalia ei kuitenkaan kannata odottaa.

Lain mukaan Liigan pitää olla auki (määräävä markkina-asema). Se ei tarkoita sitä, että se voi mielivaltaisesti päättää ja sanella koska lisenssihakemuksia otetaan ja ei oteta vastaan. Tämän he tietävät itsekin, mutta käyttivät silti määräävää markkina-asemaansa "väärin" sulkiessaan Liigan lisenssiprosessin. Jokerit tai K-Espoo tuskin haluavat kuitenkaan markkinaoikeudessa tästä lähteä kiistelemään jos Liiga heittäytyy hankalaksi jatkossakin (mitä voidaan olettaa ainakin IS:n nimettömien pahviukko-johtajien kommenttien perusteella taloudesta).

Oletettavaa siis on, että systeemi tulee jollain tavalla (taas) muuttumaan. Sääntöjä voi kirjoitella uusiksi ja kabinettipäätöksiä (Liiga) voi tehdä ihan mielensä mukaan. Tältä osin Liiga varmaan haluaa myös nähdä minkälaiseen tilanteeseen Jokerit lopulta päätyy tehdessään ratkaisuja.

Jos vaikka Jokerit saisikin Areenan klaarattua kotihallikseen ja lähtisi hirveässä nosteessa parin ex-Jokeri -veteraanin (Lepistö, Filppula, Regin -kaliberin ukkojen) johdolla tulevaan Mestis-kauteen, niin yhtäkkiä kabikettipäätös saattaisikin olla, että he haluavat Jokerit. Olisihan se aika noloa Liigalle jos Jokerit saisikin rakennettua hirveän buumin ja vetäisi 6000-9000 katsojaa Mestiksessä. Samalla tämä olisi aivan järkyttävä perseennäyttö K-Espoon suuntaan ja ihan todella kusinen liike muutenkin. Jäisi lopulta paha maku myös monelle Jokerit-fanille, oletan. Varmaan pahantahtoisia ilkkujoitakin löytyisi, kuten nyt löytyy esim. K-Espoon puolelta tänne.

Mä luulen, että teille ja meille mieluisin vaihtoehto olisi hakea paikkaa Liigasta pelaamalla ja karsintojen kautta, kabinettipäätösten sijaan. Mulla on korkeat odotukset tätä Liigan ja Liiton pohdintaa kohtaan kohtaan (keväällä), mutta melko varmasti joudun pettymään.

12+12 järjestelmä, jossa alemman mestari ja ylemmän jumbo vaihtavat sarjaa kauden päätteeksi ja alemman hopeajengi karsii ylemmän 2. vikaa vastaan toisi maksimaalisen jännityksen molempiin sarjoihin koko kaudeksi.

Koko kauden saisi jännittää kuka ylemmästä sarjasta putoaa suoraan ja kuka karsii? Jumbofinaalit olisi huikeaa seurattavaa läpi kauden ja veristä ja tuskaista kamppailua loppuun saakka. Tämä jos mikä toisi pelin vaateen maksimaaliselle tasolle ja kehittäisi samalla pelaajia ja peliä, läpi koko runkosarjan ja jokaisen jengin. "Heittopussit" pyristelisivät joka ilta isompiaan vastaan verenmaku suussa, eikä tyhjennysmyyntejä nähtäisi, kun joku joutuu myös karsimaan. Jokaisessa pelissä olisi isot panokset ja jokainen piste olisi huipputärkeä.

Alemman sarjan mestaruuskamppailussa panos voitosta olisi maksimaalinen. Kannu + varma paikka ylemmässä sarjassa seuraavalle kaudelle. Sitä eufooriaa! Ja hopeajengin kausi jatkuisi vielä nousukarsinnalla ylemmän 2. vikaa vastaan. Jälleen maksimaalinen kiinnostus kauden loppuun saakka.

TV-sopimus koskisi kaikkia 24 joukkuetta, joista top 12 jengeille jyvitettäisiin vähän isompi osuus. Mä uskon, että 24 joukkuetta kattavalle 2 portaiselle huippuliigalle, jossa panokset on korealla saisi aika hemmetin kovan tv-sopparin.

Nousijalle maksettaisiin mestsruusbonus yhteisestä kassasta ja putoajalle myös pieni kompensaatio ekalla kaudelle alemmassa sarjassa.

Alempi 12 jengin sarja olisi tietysti myös auki alaspäin. Aluksi nykyisen Liigan mallilla niin, että kriteerien täyttyessä alemman sarjan joukkuemäärää voidaan nostaa kymmenen vuoden sisällä vaikka 2:lla. Ja jos tämä poikii kehitystä alemmissa sarjoissa voisi myös alemman 12 jengin kokonaisuuden avata karsintaperusteiseksi. Ei ehkä suoran kuitenkaan, kun realiteetit hallien kanssa tulee vastaan.
Joo, tuo olisi urheilullinen ratkaisu. Saman voisi valuttaa nuorten sarjoihin joukkuemääriä hieman kasvattaen esim. U20 14 + 14 joukkueen sarjat ja U18 sekä U16 16+ 16 sarjat, ja kaikki tietysti ilman mitään mandaattipaikkoja oli sitten taustalla Liiga, Mestis, Suomisarja tai mikä tahansa aikuisten joukkue.

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
@HOOLIGAN_ sorry luin viestisi illalla ja unohdin palata. Koitan muistaa tänään illemmalla palata aiheeseen.
Eipä mitään, toivottavasti aikaa riittää palata aiheeseen. Olet kuitenkin kertonut molemmista hankkeista ja niiden ominaisuuksista edes suurpiirteittäin. Et ole kuitenkaan avannut miten itse sen hetkisen ja nykytiedon valossa asiat näet, ja nimenomaan miksi.

@Cobol on esim. avannut omalta osaltaan tätä hieman kyllä. Oletan kuitenkin että sinulla @powerplaymaker on kuitenkin erilaista tietoa ja näkökulmaa asiaan, kun olet sen verran monesti Cobolin kanssa näistä asioista vääntänyt.

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tähän voisin kemmonetoida paria asiaa nyt ainakin:

Olen Cobolin kanssa samoilla linjoilla Helsingin Jäähallin suhteen. Paikka olisi Naurava Narrin Jokereille järjestynyt. Tästä mulla on niin luotettavista lähteistä (Huom. monikko) tietoa, että mun ei ole sitä yhtään syytä epäillä, sanoi Kivimäki mitä hyvänsä.

Korostan myös, että mä en "puolustele" varsinaisesti Team Jokerit oy:tä. Mä haluaisin, että keskustelua ja kritiikkiä annettaisiin perustuen faktoihin, ei spekulaatioon. Nyt porukka saa paskaa niskaansa perustuen spekulaatioihin. Ei pelkästään täällä, vaan ihan henkilötasollakin. Edelleen perustuen pelkkään spekulaatioon.

Mulla on jonkun verran faktoja molemmista hankkeista ja pyrin ohjaamaan keskustelua täälläkin niiden faktojen kautta. Spekulaatio on sallittua ja varsin tervetullutta, keskustelupalstalla kun ollaan. Valitettavasti tälle palstalle ominaisesti spekulaatiot alkavat elämään ihan omaa elämäänsä, niistä tulee palstatotuuksia ja lopulta erinäisiä tahoja aletaan syyttelemään (ja valitettavasti jopa uhkailemaan) näiden palstatotuuksien perusteella. Vaikka oikeasti kyse on spekulaatiosta ja erilaisista sen perusteella tehtyjen johtopäätösketjujen verkostosta.

@Cobol, @Sämppäri, @Palokan Keisari, @massaonvoimaa, @pappi, @iibor, @SirKepola, @Valle, @liigajyrä, @Varis, @ketämeitäon...
Otan haasteen vastaan. Ainahan niitä huhuja liikkuu jopa täällä Lappeenrannassa. Sitä kun bussia ajelee paikallisliikenteestä, niin kaikkea sitä kuuleekin. Mutta faktaa on se että moni on minulle sanonut, että toivottavasti Jokerit palaa takaisin.

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
olisi hakea paikkaa Liigasta pelaamalla ja karsintojen kautta, kabinettipäätösten sijaan. Mulla on korkeat odotukset tätä Liigan ja Liiton pohdintaa kohtaan kohtaan (keväällä), mutta melko varmasti joudun pettymään.
Viimeinen virke on kaikista todennäköisin. Inflaatio laukkaa sitä tahtia(vaikkakin on jenkeissä taittumassa) + jonkinlainen yt-aalto tulee pyyhkäisemään(on jo alkanut) Suomen yli, että Liiga-seurojen taloudelliset tilanteet tulee polarisoitumaan entisestään ja tässä yhteydessä, kun niiltä pikkuseuroilta menet kysymään, että avataanko sarja niin vastausta ei tarvitse kahta kertaa miettiä. Myytkö omia yhteistyökumppaanuksia Liiga- vai Mestisnäkyvyydellä? Hiukan on eroa bruttokontaktinäkyvyydessä.

Se minkä voin myös melko varmasti sanoa=tuollaista yhteistä tv-sopimusta ei tulla näkemään. Mestis on pennejä suhteessa Liigaan. Paikkakunnat on järjestäen pienempiä jne. Plus Liigan pitäisi veivata osakassopimuksensa uusiksi. Ei tule tapahtumaan änkyröiden Suomessa. Käytännössä tämä menisi niin, että nykyiset Liigaseurat pienentäisivät omia tv-tulojaa 12 heikomman hyväksi ja hyötyisivät mitä? Tämä on se ajattelu todennäköisesti taustalla jos tällaista ehdottaisi.

Ainoana vaihtoehtona pidän Jokereiden kannalta sitä, että sekä Jokerit että Espoo pääsee Liigaan ja yksikään seura ei putoa. Pelaamalla sinne ei tule pääsemään.

olpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue
Haaste vastaanotettu. Pyrin samaan jakoon: fakta, oma spekulaatio ja kuulemani huhu.

Ei ole helppoa. Nytkin esimerkiksi kirjoitat faktana:
Nyt kun keskustelua käydään Nauravan ja Nordiksen tilanteesta, tarkistin asian vielä kerran. Muotoilu on Nauravan osalta tämä 8/2022:

"Kaikki keskeiset päättäjät Nordiksen takana niin säätiön, kaupungin kuin HIFK:n puolelta vahvistivat meille, että ei ole syytä eikä voisi olla syytä sille, ettei Jokerit pelaisi syyskuusta 2023 alkaen Nordikselle. Edellytyksenä on kalenterien ym järjestely mahdollisimman pian".

Mutta: Jokerien SM-liigapaluu vastatuulessa: Liigapomo epäilee jo aikataulua, Helsingin jäähallia ei ole edes kysytty

Tässä toimitusjohtaja kivimäki käyttää sanaa "meitä", siis monikkoa. Tämän uutisen päiväys on 13.8.22 Sinun faktasi on taas pelkkä 8/21022.

Eli on fakta, ettei NN ole ollut yhteydessä 13.8.22 mennessä Jääkenttäsäätiöön. Tosin on tietenkin mahdollista, että säätiön toimitusjohtaja ei puhukkaan totta. Mutta miksi hän näin toimisi? Mikä on motivaatio.

Sinä väität faktaksi, että 8/2022 on keskustelua on käyty myös säätiön kanssa. Tätähän ei voida millän julkisella tiedolla todistaa faktaksi. Ei tosin voida todistaa myöskään fiktioksi. Jos asia ei ole 100% fakta eikä 100 % fiktio, niin silloin se on huhu? Huhu voi myöhemmin muuttua faktaksi tai fiktioksi.

Suosikkijoukkue
Ei ole helppoa. Nytkin esimerkiksi kirjoitat faktana:

Mutta: Jokerien SM-liigapaluu vastatuulessa: Liigapomo epäilee jo aikataulua, Helsingin jäähallia ei ole edes kysytty

Tässä toimitusjohtaja kivimäki käyttää sanaa "meitä", siis monikkoa. Tämän uutisen päiväys on 13.8.22 Sinun faktasi on taas pelkkä 8/21022.

Eli on fakta, ettei NN ole ollut yhteydessä 13.8.22 mennessä Jääkenttäsäätiöön. Tosin on tietenkin mahdollista, että säätiön toimitusjohtaja ei puhukkaan totta. Mutta miksi hän näin toimisi? Mikä on motivaatio.

Sinä väität faktaksi, että 8/2022 on keskustelua on käyty myös säätiön kanssa. Tätähän ei voida millän julkisella tiedolla todistaa faktaksi. Ei tosin voida todistaa myöskään fiktioksi. Jos asia ei ole 100% fakta eikä 100 % fiktio, niin silloin se on huhu? Huhu voi myöhemmin muuttua faktaksi tai fiktioksi.
Ja minä väitän myös faktaksi sitä mitä Cobol kirjoittaa. Kun mulla on tästä ihan mustaa valkoisella, kirjaimellisesti. Kivimäki on tässä kohtaa se taho, joka puhuu omiaan. Todennäköisesti siksi, että ei halua hänkään kommentoida muulla tavalla keskeneräisiä asioita.

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Olemme odotelleen niitä faktoja kesästä 2022. Spekulaatiot olisi helppo ampua alas, tiedotustilaisuus. Vai onko vielä suurikin salaisuus, että Jolle (fakta) omistaa J oy:n. Vai se että joku haluaa ostaa Areenan jos joku sen sattuisi myymään. Tällä hetkellä 100% fakta, että myynti on samassa tilanteessa kuin helmikuussa 2022.
Toivon ihan vitusti, että joku todistaa tämän hetkiset faktat vääriksi.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
TV-sopimus koskisi kaikkia 24 joukkuetta, joista top 12 jengeille jyvitettäisiin vähän isompi osuus. Mä uskon, että 24 joukkuetta kattavalle 2 portaiselle huippuliigalle, jossa panokset on korealla saisi aika hemmetin kovan tv-sopparin.
Jossain oli, että tv-sopimus on jo sovittu 2027 kevääseen asti. Ihan varmasti liigajoukkueet suostuvat tuohon..varsinkin ne kolme, jotka jäisivät tuohon "mestisliigaan". Haaveilla toki aina saa.

Suosikkijoukkue
Jossain oli, että tv-sopimus on jo sovittu 2027 kevääseen asti. Ihan varmasti liigajoukkueet suostuvat tuohon..varsinkin ne kolme, jotka jäisivät tuohon "mestisliigaan". Haaveilla toki aina saa.
Jos tuote olisi kunnossa ja toisi tv-tuottajalle lisää tilauksia, kuten 24 jengin sarja eittämättä toisi, voisi tv-soppari olla neuvoteltavissa uusiksi kesken sopimuskauden. Kätevästi Mestiksen mestiksen soppari on nyt myös katkolla. Alkuun tämä uusi "parempi" tv-raha voisi päteä vanhoilla ehdoilla nykyisiin jengeihin siirtymäajan.. Win-win tv-rahan osalta niin palveluntarjoajalle, kuin joukkueillekin.

Tietysti tässä mentäisiin myös kuluttajan lompakolle. Toisaalta tuotekin olisi parempi ja karsinnat ja esim. B-finaalit keräisi varmasti todella ison yleisön.

Viimeksi muokattu:

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Jos vaikka Jokerit saisikin Areenan klaarattua kotihallikseen ja lähtisi hirveässä nosteessa parin ex-Jokeri -veteraanin (Lepistö, Filppula, Regin -kaliberin ukkojen) johdolla tulevaan Mestis-kauteen, niin yhtäkkiä kabikettipäätös saattaisikin olla, että he haluavat Jokerit. Olisihan se aika noloa Liigalle jos Jokerit saisikin rakennettua hirveän buumin ja vetäisi 6000-9000 katsojaa Mestiksessä.

Itse en oikein jaksa uskoa Mestiksen kiinnostavan isoja massoja. Ei ne yleisömäärät divarissa kasarilla mitään yleisöryntäyksiä olleet vaikka silloin tehtiin uutta nousua ja lähtökohdat olivat aika paljon paremmat kuin KHL:n sirpaloima katsojakunta.

Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Jos tuote olisi kunnossa ja toisi tv-tuottajalle lisää tilauksia, kuten 24 jengin sarja eittämättä toisi, voisi tv-soppari olla neuvoteltavissa uusiksi kesken sopimuskauden. Kätevästi Mestiksen mestiksen soppari on nyt myös katkolla. Alkuun tämä uusi "parempi" tv-raha voisi päteä vanhoilla ehdoilla nykyisiin jengeihin siirtymäajan.. Win-win tv-rahan osalta niin palveluntarjoajalle, kuin joukkueillekin.

Tietysti tässä mentäisiin myös kuluttajan lompakolle. Toisaalta tuotekin olisi parempi ja karsinnat ja esim. B-finaalit keräisi varmasti todella ison yleisön.
Kyllä, tämä olisi järkevintä ja parasta. Mutta silti tämä on aivan täysi haavemaailma, jota ei tule koskaan tapahtumaan.

Joku voisi ensimmäisenä kertoa, miksi kukaan liigaseura äänestäisi oman putoamisensa puolesta? Melko varmasti voi sanoa, että yhtään mitään liikennettä Mestiksen suuntaan ei tule tapahtumaan niin kauan kun liigaseurat itse päättävät. Ainoa realistinen vaihtoehto on mielestäni sekä Espoon ja Jokereiden nousu Liigaan aikavälillä X.

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Itse en oikein jaksa uskoa Mestiksen kiinnostavan isoja massoja. Ei ne yleisömäärät divarissa kasarilla mitään yleisöryntäyksiä olleet vaikka silloin tehtiin uutta nousua ja lähtökohdat olivat aika paljon paremmat kuin KHL:n sirpaloima katsojakunta.
Ei ne Helsinkiläiset eroa Porilaisista yhtään , että jos ässien murskavoittojen kaltainen kausi osuu niin Jokerit saa hyvän myötätuulen , mutta tuskin saa kun nykyään osataan puolustaa paremmin ja vastustajat ei ole väsyttäneet itseään maitotilalla tai raksalla.

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kyllä, tämä olisi järkevintä ja parasta. Mutta silti tämä on aivan täysi haavemaailma, jota ei tule koskaan tapahtumaan.

Joku voisi ensimmäisenä kertoa, miksi kukaan liigaseura äänestäisi oman putoamisensa puolesta? Melko varmasti voi sanoa, että yhtään mitään liikennettä Mestiksen suuntaan ei tule tapahtumaan niin kauan kun liigaseurat itse päättävät. Ainoa realistinen vaihtoehto on mielestäni sekä Espoon ja Jokereiden nousu Liigaan aikavälillä X.
Liigaseura: Me menetetään sponsorirahaa, ajetaan toimintaa pienemmäksi, supistetaan junnuihin käytettävää rahaa, saadaan paljon pienemmät tv-tulot jne., mutta mehän tehdään se, koska Suomi-kiekon etu sitä vaatii!

Iha varmasti.

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä kappale katkeaa jo ensimmäiseen virkkeeseen. Ei ole. Ei se KeuPa-RoKi imuroi yhtään sen enempää katsojia oli se sarjan nimi Mestis tai B-liiga. Tässä on ajatelma, että katsojia tulisi jostain automaattisesti lisää. Miksi se KeuPa-RoKi olisi yhtään sen kiinnostavampi ja sitä katsoisi yhtään sen isompi joukko kuin nytkään? Ei avaudu tämä ajatusmaailma. Ja selvennyksenä kannatan avointa sarjaa, mutta ajatuksena, että yhtäkkiä jostain taivaasta putoaisi lisää tv-rahaa - ei tule tapahtumaan.
Tästä samaa mieltä, että ne ratkaisupelit voisi olla kiinnostavia, mutta mitään kovin merkittäviä rahoja ei tuonne Mestikseen valuisi. Tämän voin sanoa useampia näkyvyyssopimuksia neuvotelleena eri mediatalojen kanssa. Esim.jokin Superpesis, joka on katsojaluvuilla suosituin kesäpalloilu kerää aivan onnettomat katsojamäärät pl.finaalit. Sopimukset on sen mukaiset. Ja Mestis aika hyvin rinnastuu tähän. Samoissa 1000-2000 katsojaa luvuissa pyöritään live-matsien osalta.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Katsojalukuihin suurilla joukkuemäärillä sen verran, että Suomen väkiluku ei välttämättä riitä merkittävään bisnekseen oikeudet omaavan tahon kannalta. Edes Urho-tv:n kuvalla. Vaatimukset ovat kovat ja jatkossa 4K voi olla perusedellytys, jotta tuotanto saisi katsojia ja voittaisi kilpailun muusta vapaa-ajan viihteestä.

Jos ajatellaan puhtaasti suomalaisen huippujääkiekon kilpailuasetelmaa katsojista, esimerkiksi 8-10 joukkueen sarja suurissa kaupungeissa voisi olla taloudellisessa mielessä toimivampi ratkaisu. Tätä kohti ei ainakaan vielä olla kulkemassa. Tuskin vuosiin, sillä Liiga on myös pieni osa suomalaista maakuntapolitiikkaa.

Ikurin Vireä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves talvella ja Ilves kesällä, Ikurin Vire
Paljon on sovittavissa, jos joku tuo pöytään reilun pinkan rahaa. Ajatus vain on turhan optimistinen, joskin koko Jatkoajan - ei vain Jokerit-osion - laajuudelta löytyy kyllä tuota optimismia vailla sen kummempia perusteluita. Suomessa edelleen suurin osa seuroista taistelee vuosittain selviytymisestä, ei siitä, kuka saa yltäkylläisyydestä isoimman osan.

Sponsorien kerääminen jopa Liiga-tasolla on koko ajan vaikeampaa ja vaatii tarkempaa dataa yritysten hyödyistä. Mestis on ollut laskuliidossa jo vuosikymmeniä, välillä nostaen päätä pinnalle yksittäisten seurojen omistajien rahoilla. Suomi-sarjasta ei enää edes kuule mediassa. Telian TV-sopimuksen suuruutta ihmeteltiin jo sen alkaessa, enkä tiedä onko heidän "monikanava-blitzistään" seurannut mitään, vai onko ainoa rahan lähde heille edelleen kanavamaksut. Ainakaan lähetysten laatuun sitä rahaa ei pistetä, vaan päinvastoin automatisoidaan ja halvennetaan.

Kehityksenä voidaan laskea Tampereen halli, joka oli ajatuksena lähtöisin kiekkomaailmasta, mutta ensisijaisesti mahdollistui kaupungin toimilla. KHL:stä tuli paljon pelaajia, joiden ansiosta tuote on ehkä parempi. Osa seuroista teki voitollisen tuloksen koronatukien ja tiukan kulukuurin ansiosta. Ja tietysti Olympia- ja MM-voitot jossain määrin. Mutta mikään näistä parannuksista ei osoita jääkiekon rahoituksen pysyvää kasvua.

Toisin sanoen ajatus siitä, että urheilullisiin järjestelyihin pyritään paksun pinkan voimin on minusta (oma spekulaatio) epärealistinen. Pikemminkin nykyisestä taloudellisesta edusta pyritään pitämään kiinni urheilullisuudesta riippumatta, koska jääkiekossa ei pyöri helppoa rahaa.

Suosikkijoukkue
Tämä kappale katkeaa jo ensimmäiseen virkkeeseen. Ei ole. Ei se KeuPa-RoKi imuroi yhtään sen enempää katsojia oli se sarjan nimi Mestis tai B-liiga.
Joo, ehkä ym. järjestely ei toisi mitään merkittävää määrää katsojia jollekin RoKi-KeuPa hegemoniaväännölle, eikä niin sovi olettaakkaan. Varmasti joitakin katsojia tulisi, pääasiassa kuitenkin RoKin ja KeuPan kannattajia.

Mutta jos kaikki 24 jengiä ovat saman tv-paketin alla, niin se toisi palveluntarjoajalle kaikkien 24 jengin kannattajat ja heidän tulonsa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy