Viihdytin itseäni eilen lukemalla Koskisen haastatteluita. Mukavan sanavalmis kaveri ja itseäni ilahdutti erityisesti se, että kertoi rohkeammin esim. Jollen roolista kuin kukaan koskaan missään. En kuitenkaan ole aivan vakuuttunut siitä, että hänen olisi pitänyt tai kannattanut kaikkia asioita kommentoida valitsemillaan sanoilla, mutta kiva, että rohkeutta riitti. Kaikkein parastahan olisi, että Jokereilla olisi näin 17.1.2023 hommat siinä tilanteessa, että asioista voitaisiin puhua avoimesti, mutta sellaisen vaatiminen ei varmastikaan ole minun asiani. Ennustan vauhdikasta lähitulevaisuutta Jokereille. Varsinkin, jos Koskinen&Harkimo (ei tietenkään se ikävä Harkimo vaan se toinen) pistävät tuulemaan. Ja totisesti toivon, että pistävät.
Mä en silti edelleenkään ymmärrä, minkä ihmeen takia Jokerit lähti "bisnes" edellä tekemään uutta tulemistaan Liigaan. Ja Jokereilla tarkoitan nyt Ry:tä. Juniorityö on vahvaa, brändi on tunnettu ja herättää tunteita, paikalliskilpailijakin on olemassa ja keskinäistä värinää on kaivattu edustuskiekkoiluun jo useamman vuoden, kun valitettavan tulehtunut tilanne pääsi rauhoittumaan, eli erinomainen pohja, jolle perustaa hyvät perustukset.
Mun mielestäni Ry:n prioriteetit ovat yksinkertaisesti olleet väärät, kun brändin annettiin alistua nyt nähdyn kaltaiselle suhmuroinnille. Ja se, joka väittää, ettei mitään suhmurointia ole ollut, on minun mielestäni väärässä. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että etsitään jotain oikotietä onneen ja pikavoittoa, sen sijaan, että olisi otettu aikaisemmista virheistä opiksi ja lähdetty rakentamaan seuraa terveelle pohjalle ja ponnistettu sitä kautta takaisin huipulle. Ehkä hitaasti, mutta ammattimaisesti ja varmasti. Sitoutettu kannattajat matkalle mukaan jännittämään ja kokemaan sitä kauan kaivattua yhteisöllisyyttä, koska se on myös seuran "kannattavin" aspekti.
Joo, joo, joo, junnut tarvitsivat rahaa voidakseen operoida tämän kauden jaadajaadajaada... Tämä on varmasti totta, mutta... tilanne on ollut tiedossa kohta vuoden ja edellinen kausi oli edelleen kesken, kun tieto tuli. Junnujen osalta halliasiatkin järjestyivät, joskin muiden kustannuksella ja olen ihan varma, että oikeanlaisella markkinoinnilla, ammattimaisella myyntityöllä ja kotimaista juniorityötä korostamalla, Jokerit olisi saanut rahaa kassaan, jotta kausimaksut eivät olisi nousseet kerralla liikaa. Ilmaisia harrastuksia hyvin harvoin on muillakaan. Tehtiinkö jotain tällaista? Jokereista on lähtenyt maailmalle aika monta nykyistä miljonääriä ja olen ihan pomminvarma, että pienellä kekseliäisyydellä olisi löytynyt ratkaisu, ettei kenenkään junnun Jokeri-ura tyssään rahanpuutteeseen. Tehtiinkö tällaista? Omaan nenään haisee vahvasti, että ”junnujen tilanne ja mahdollisuudet” ovat olleet vain keino maksimoida tiettyjen ihmisten oma hyöty. Edes ensi kaudesta ei taida olla mitään varmuutta, koska niin moni asia on ehdollinen Mestis-paikasta? Joten mitä tapahtuu junnuille, jos kaikki ei menekään nyt suunnitelmien mukaan?
Nyt hirttäydyttiin halliin, jonka tilanteesta kukaan ei ole osannut sanoa lähes vuoteen mitään. Eikä kukaan osaa sanoa varmasti mitä tapahtuu seuraavankaan vuoden aikana. Sitten haluttiin, että Kurri "saa omansa pois" ja se näyttää sekoittaneen koko pakan ja realistiset suunnitelmat tyssäsivät siihen. Ja mitkä omat rahat? Kaikenlaiseen liiketoimintaan sisältyy aina riski, mutta onko tosiaan niin, että Kurri olisi jäänyt tappiolle koko touhusta, ellei Jolle olisi ystävällisesti nostanut säästötililtään tarvittavia rahoja liiketoiminnan ostoon? Rohkenen epäillä, mutta ihan vähän vain.
Eikö seuran etu ole nimenomaan pitkäjänteinen työ ja tietynlainen rauha ja varmuus? Nyt koko hommassa ei näytetä menneen ollenkaan seura edellä, vaan enemmänkin yksittäisten henkilöiden edun mukaan. Jokerit ei minun tietojeni mukaan ole koskaan ollut yhtä kuin Kurri tai Selänne. Tai edes Hjallis, mutta voin toki olla väärässä, kun ei siihen seurakuntaan kuulu.
Halliasia on elänyt omaa elämäänsä kohta vuoden ja jokainen vähänkään järkeä omannut on sen myös ymmärtänyt. Kyllä minäkin ymmärrän, miksi halli koetaan tärkeäksi, mutta vielä tärkeämmäksi Jokereiden näkökulmasta pitäisi kokea se, että luottamus saadaan palautettua ihan kaikissa sidosryhmissä. Näin sivusta seuraajana musta tuntuu, että ne vähäisetkin luottamuksen rippeet ovat kadonneet entisestään. Ja mikseivät olisi? Kukaan ei kerro mitään, koska ei voi kertoa. Keskeneräisistä asioista ei nähkääs voi puhua. Mutta kohta tullaan julkisuuteen ja kerrotaan. Jos siis saadaan Mestis-paikka. Koska moni asia on ehdollinen ja riippuu paljon siitä Mestis-paikasta. Mitä helvettiä? Joko tässä ollaan mukana tai sitten ei olla. Minkälaista jengiä sinne ollaan edes haalittu, joilla jääkiekkoseura Jokereiden toimintaan osallistuminen riippuu siitä, tästä ja tosta. Kuulostaa siltä, että Jokerit on hei just heidän juttunsa. Miten Ry voi tyytyä mihinkään tuollaiseen? Joo, on hyvä juttu tiedossa, odottakaa vaan rauhassa. Ja voi tosiaan ollakin, mutta eikö kenelläkään seuran sisällä tule itselleen sellaista fiilistä, että nyt ei oikeasti toimita fiksusti ja oikein. Käsittämätöntä.
Jokereiden koko asema suomalaisessa urheilussa tällä hetkellä perustuu: menneeseen. Siihen, mitä joskus oltiin. Tällä hetkellä ei olla juuri mitään. Aivan karmea tilanne. Tuntuu melkein pahalta niiden Jokeri-fanien puolesta, joilla on elämänkokemusta ja jotka ymmärtävät, että asiat ovat aika usein juuri sitä, miltä ne näyttää. Mitä salattavaa tässä oikeasti voi enää olla? Vaikuttaa jokseenkin epätoivoiselta kuviolta.