Tuntuu, ettei jengi edes tiedä mitkä noi liigalisenssin vaatimukset on. Kyse on yllättävän kaavamaisesta prosessista, jonka vaatimukset on kirjattu selkeästi ylös. Osan ehkä yllättää ja joku vetää herneet nenään, mutta itse lisenssiprosessi on lähempänä rasti ruutuun -lomakkeen täyttöä, kuin jotain monitahoista neuvottelua. Liiga on itse määritellyt ehdot lisenssin täyttymiseen.
Se on myös todettava, ettei mikään estä Jokereita tekemästä lisenssihakemusta vaikka helmikuussa. Lisenssikelpoisuutta käsittelevä toimikunta (tms.) on Liigan hallituksesta erillinen elin ja sen tehtävä on vain ja ainoastaan arvioida täyttääkö joku seura lisenssiin vaadittavat kriteerit. Näitä ovat mm. sopiva kotihalli, juniorituotanto, talous yms. Lisenssikelpoisuus Jokereille, Espoolle tai vaikka KooVeelle voidaan käsitykseni mukaan myöntää ihan koska tahansa. Sen jälkeen alkaa neuvottelut liigan osakkaaksi tulemisesta. Mutta kuten sanoin, lisenssiprosessi on hyvin kaavamainen ja suoraviivainen.
NN:llä oli halli: Nordis. Jokerit olisi päässyt sinne pelaamaan samalla diilillä ja tasavertaisena vuokralaisena, kuin ifk. Tälle mulla on vahvistus useasta toisistaan riippumattomasta lähteestä. Ja olen varmistanut asian senkin jälkeen, kun jääkenttäsäätiön johdosta kerrottiin päinvastaista.
NN:n leirin näkökulmasta ry:n nykyisen projektin suurin kompastuskivi on Areena. Venäläiset ovat olleet tähän asti niin haluttomia myymään, eikä mitään perinteisiä merkkejä hallin myymisestä ole ollut ilmassa. NN:n suunnalla kontaktit ovat sen verran hyvät, että monikin valo olisi alkanut vilkkumaan, jos halli olisi faktisesti myynnissä. Ja tietojeni mukaan tämä on se suurin syy sille, miksi NN:n leirissä hieman hätäännyttiin, Jokerien tulevaisuuden vuoksi, kun tuli tieto, että kilpailevan rahoittajan projekti olisi mahdollisesti sidottuna Areenan kauppoihin.
Samaan aikaan Jokerien rahoittajan päästä ollaan vakuuttuneita, että Areenan kaupat ovat jo pitkällä ja että kohtapuolin pitäisi olla jo valmista. On ilmeistä, ettei pakotteiden alaisen hallin kauppaaminen käy nyt ihan tavanomaiseen tapaan. Toimintatapa herättää ihmetystä monessakin suunnassa, mutta todennäköisesti vain siksi, etteivät kaikki juridiset pykälät ole tässä kohtaa tiedossa.
Täytyy muistaa myös se, että iso osa nyt läpikäydyistä faktoista perustuu Teemun mediassa sanomiin asioihin.