Kyllähän mä vähän arvasinkin että jos kulta-Jalosta täällä lähtee arvostelemaan niin kyllä siitä saa sivukaupalla vuodatusta niskaansa :)
Minusta kyllä aikamoista vuodatusta. Silloin kun ei maailmanmestaruuden voittanut suomen maajoukkuevalmentaja kelpaa niin silloin ollaan kyllä pää ihan pilvissä. Ja kun aletaan mennä ihan jonkun fanien identiteettikuvitelma edellä niin ollaan aika suossa. BRÄNDI
Maailmanmestaruus sitä ja maailmanmestaruus tätä. Kelpaisko sulle Glen Hanlon jos hän olisi onnistunut luotsaamaan Slovakian maailmanmestariksi, entä Curre Lindström?
Tottakai menestys on tärkeää ja suotavaa. Voin kuulostaa jotenkin typerältä mutta itseäni tuo mestaruus ei ihan älyttömästi innostanut juuri sen vuoksi koska en ollut pelitavan takana. Minua harmitti, että Suomi voitti ensimmäisen mestaruuden jonka muistan, juuri tuolla tavalla, eikä esimerkiksi Torinossa 2006. Se oli viihdyttävää lätkää
minusta koska pelaajilla oli mielikuvitusta siinä ja Suomi oli kokonaisvaltaisesti ylivoimainen joukkue tuossa turnauksessa. Mielikuvitusta ei tapettu kun siellä pelasi näitä Koivuja ja Selänteitä elämänsä vedossa vaan heille annettiin mahdollisuudet soveltaa, tottakai pelitavan mukaan pelattiin. Itse satuin tuosta pelitavasta yksinkertaisesti tykkäämään enemmän ja edelleenkin Torino 2006 saa minut hymyilemään leveämmin kuin Bratislava 2011. Siksi toivoisin että ensimmäinen mestaruus moneen vuoteen, sille joukkueelle joka minulle oikeasti on rakkain, tulisi sellaisella pelitavalla myös joka mielyttäisi minua.
Musta on täysin naurettavaa teilata toisten mielipiteet heti kun ne poikkeavat omista. Toisille menestyminen on tärkeämpää kuin peli-ilme ja toiset haluaisi menestyä tietyllä tavalla. Tottakai kaikki toivovat menestystä silti. Tuskin tämä organisaatio minun pillini tahtiin kulkee muutenkaan, joten ei tarvinne pelätä että Jokerit ajautuu suohon yhden fanin identiteettikuvitelmien vuoksi.
Jätettäiskö se brändi muuten IFK:lle ja puhuttais vaikka jokerikiekosta?
Tässä nyt ei mistään Erkan dissaamisesta ole kyse mutta... huvittavaa miten Misi nostaa Erkan joksikin ukkoylijumalaksi, hyökkäyspelin nimeen vannovaksi boheemiksi joka antaa pelaajille enemmän vapauksia kuin vaikka Jaloset. En osta! Erkallahan on tasan tarkkaan yksi tiukimmista pelitavoista nykyvalmentajista. Siitä voidaan toki kiistellä kenen pelitapa on viihdyttävin.
Robottikiekko? Misin kirjoituksessa kun tuntuu että se tarkoittaa käytännössä pelitapa edellä valmentamista. Eikös tää tosiaan ole sitä mistä ainakin kaikki kotimaiset huippuvalmentajat tunnetaan? Myös Erkka mukaan luettuna. Ja vaikka jokerit onkin nyt hyökännyt laajalla rintamalla niin en ihan osta sitä etteikö kevään lähentyessä vapaudet siihen hyökkäämiseen vähentyisi joidenkin kenttien osalta.
En minäkään hauku Jalosta huonoksi valmentajaksi, varmasti on ihan hyvä koutsi mutta.... minua huvittaa miten sinä ja koko muu Suomen kansa nostatte Jukan joksikin ukkoylijumalaksi.
En tiedä kuinka paljon Erkka oikeasti antaa pelaajille vapauksia, mutta kentällä tuo näyttää mielestäni siltä että hyökkäyksien päättämisessä on mielikuvitusta. Näytti siltä myös maajoukkueessa aikanaan. Westerlund mielletään tottakai puolustus edellä valmentavaksi valmentajaksi (organisoitu puolustus on vaan viisautta jos hyökkäyspeli ei siitä kärsi), mutta hänkin on uudistunut ja hän puhuu ihan julkisestikin uudistumisestaan ja hyökkäspelilähtöisestä ajattelusta. Siitä ajattelusta mä diggaan. Ja joo tosiaan, ei tarvitse lähteä kiistelemään mikä on viihdyttävintä, koska siitäkin löytyy mielipiteitä loputtomasti.
Ja en nosta tosiaan Erkka miksikään "ukkoylijumalaksi" vaan pidän siitä mitä hän on saanut aikaan Jokereissa ja pidän myös hänen nykyistä pelitapaansa jokerikiekkona. En tiedä sinusta, mutta mulle on tärkeetä että viihdyn Jokereiden peleissä ja että pelitapa mielyttää silmääni. Jos Erkka ei jatka toivoisin että pelitapa ja peli-identiteetti säilyy, jos ne ei sulle merkitse mitään niin voivoi.
Hmm.. En tiedä mitä susta roboottikiekko tarkoittaa, musta se tarkoittaa ylitiukkaa pelitavan noudattamista ja mielikuvituksen romuttamista ja mun mielestä Jalosen joukkueet ovat tehneet sitä. Sun mielestä ilmeisesti Erkan Jokerit, koska Erkka on tiukin pelitapavalmentaja Suomessa koskaanikinä (ainakin tällä hetkellä.) Tottakai pelitapa pitää olla ja sitä pitää toteuttaa. Mutta ei mun mielestä sen sisällä täydy pelata orjallisesti tappaen kaikki jääkiekkoon kuuluva yksilöiden vapaus tehdä ratkaisuja. Pointti siis, organisoitu pelitapa puolustussuuntaan on jees ja sitä voidaan toteuttaa pilkulleen ja tehokkuutta ajatellen mutta mun mielestä hyökkäyspelissä pitäisi olla mielikuvitusta, taitoa ja variaatiota. Sitä voi myös luoda "viihdyttävällä" pelitavalla, aina siihen ei vaadita uskomattomia vapauksia pelaajille toteuttaa itseään.
Tottakai kevään tullessa täytyy pelata fiksusti, mutta se että tän joukkueen peliä ollaan lähdetty kehittämään hyökkäyspelin ehdoilla kertoo mulle aika paljon myös pelitavasta ja valmennuksellisista arvoista.
Summa Summarum...
Tietysti jokerikiekkoa pelaava menestyvä joukkue on ideaalitilanne mutta minusta se jokerikiekko ei saa olla mikään pakkomielle (=brändi). Ei saa mennä ihan vastakkaiseen äärilaitaankaan (esim. Hanlon) mutta kyllä menestys edellä odotan organisaation menevän. Jokerikiekolla kun voitettiin mestaruus viimeksi 90-luvulla. Summasen jokerit kun ei minusta tähän kriteeriin lukeudu.
Minusta "demonisoit" kirjoituksessasi muutamia valmentajia perusteettoman rajusti. Lähinnä J. Jalosta ja ehkä myös Nokkaa, joka kyllä kieltämättä on lähes kauttaaltaan aika epämiellyttävä persoona.
Erkan jatkoa liputan mutta elämä sen jälkeen... Mieluummin tukeudun jo taitonsa todistaneisiin suomalaisiin huippuvalmentajiin kuin ostan arvan sillä ajatuksella että tää jätkä peluuttaa jokerikiekkoa. Joku Jukka Jalonen monen vuoden sopimuksella olisi mun kirjoissa ihan totaalinen lottovoitto. Realistista tai ei niin Erkka tuskin kahta vuotta pidempää meillä jatkaa ja silloin ehkä Jalosenkin maajoukkuepesti olisi päätöksessä. Who knows!
Niin onhan se ideaalitilanne ja nyt ollaan ideaalitilanteessa. Tai ainakin mun papereissa tällä hetkellä Jokerit pelaa menestyvää jokerikiekkoa. Siksi toivoisin että siitä pyrittäisiin jatkamaan. Tehdään se sitten Erkan, Lämsän tai kenen tahansa opein. Miksi hyvää pitäisi lähteä muuttamaan? Mikä pakkomielle se taas on?
Ei se jokerikiekko mullekaan ole kuitenkaan mikään pakkomielle? Itse en pidä ajatuksena Jalosesta Jokereiden penkin takana. En vaan liputa Jalosen puolesta vaikka hän olisi kuinka monta maailmanmestaruutta voittanut.
En demonisoi Nokkaa viestissäni yhtään. Mainitsinpa vain etten ole hänen suurin faninsa ja varmaan juuri samoista syistä kun hän on sinustakin epämielyttävä persoona.
Jos Erkalla tai oikeastaan tällä pelitapakonseptilla ei pystytä jatkamaan jostain syystä niin tottakai otetaan paras vaihtoehto mitä saatavilla on. Siis noin menestyksen kannalta. Jos se on Jalonen, otetaan sitten se.. En vain ymmärrä miksi pitäis tätä konseptia lähteä myöskään väkisin muuttamaan.
Toin viestissäni esille että en ole Jalosen Jukan suurin fani (vaikka pitäisi varmaankin olla koska MM2011 neverforget), perustelin sen ja olen yhä samaa mieltä. Mulle Jukka Jalonen menee samaan kastiin Dufvan ja Nokan kanssa. Valmentajiin joista en vaan pidä. Tähän vaikuttaa se jatkuva itkeminen mediaan ja paineiden heikko käsittely. Mun mielestä Jalonen on yksi raukkamainen oman egonsa pönkittäjä heikolla itseluottamuksella. Muistissa myös vieläkin se tuomari-itkeminen Jokerit-HPK sarjasta vuodelta 2007.
Enkä pidä häntä edes niin hyvänä kuin monet muut. Jos hän on paras vaihtoehto Jokereiden valmentajaksi niin se kertoo enemmän valinnanvaran vähäisyydestä kuin Jalosen maagisuudesta.
Vaikka en Jalosta Jokereihin halua, niin tämähän nyt on ihan kamalaa huttua. Jalonen on taitokiekon valmentaja ja hänen pelitapansa eroaa Dufvan vastaavasta ihan täysin. En myöskään allekirjoita, että Jalosella olisi Kerhossa ollut vain keskinkertaisia joukkueita.
Jalonenkin on hyökkäyspeli edellä ajatteleva valmentaja. Hän vaan ajattelee siitä kovin paljon eri tavalla kuin minä ajattelen. Jalosen joukkueissa hyökkäykset ovat muotin mukaan organisoitua. Ja nimenomaan sellaisen muotin josta itse en pidä.
Jos Jalonen ei olisi voittanut MM-kultaa niin kelpaisiko mies silloin? Itse en ole ikinä pitänyt Jalosesta. En missään nimessä haluaisi miestä nähdä vaihtopenkkien takana seisoskelemassa. Mutta kuka sitten jos ei Jalonen? Vaihtoehdot ovat omasta mielestäni tällä hetkellä niin heikot, että joka yö tästä eteenpäin ennen nukkumaanmenoa ristin käteni ja rukoilen Erkan jatkon puolesta.
Omasta mielestäni Lahtea peluutettiin aivan väärin MM-kisoissa ja itsekkin ihmettelen suuresti minkä takia Pulkkinen ei mahtunut kisa koneeseen, mutta eipä niistä sen enempää.
Tässä ollaan juuri asian ytimessä.
Jukka Jalonen on varmasti hyvä valmentaja, mutta olisiko hän ihmisten mielissä niin hyvä ilman tuota maailmanmestaruutta. Itse ainakin muistan myös sen kuinka nihkeää Jalosen kolmet ensimmäiset kisat oli. Itse asiassa, mun mielestä tänäkin vuonna melko nihkeää oli. Mutta ei sillä tunnu olevan kenellekään mitään merkitystä koska mestaruus tuli. Tästä seuraavat kymmenen vuotta eteenpäin Jalonen on voittava ja loistava valmentaja ja Pyörälät, Puistolat ja Välivaarat voittavia ja loistavia pelaajia. Näin se vaan menee, sillä kansa on täysin myyty. Sama ilmiö on tämä ilmaveiviGranlund-ilmiö. Se on vaan niin perkeleen kova tekisi se mitä tahansa (onhan se kova tottakai, hypetys mennyt vaan yli).
Älkää teilatko jos joku ei pidä Puistolaa, Pyörälää, Välivaaraa ja Jalosta kovin kummoisina. Tai ainakaan minään messiaina. Minä nimittäin en pidä!