Kyllä niitä kannattajia löytyy. Olihan viime kauden Nordis-peleissä komeita lukuja ja todistettiin täysi tupakin. Syitä tämän kauden hiljaisuudelle on varmasti tuhansia - yksi jokaista "puuttuvaa" tuularia kohden - mutta lähipiirissä ainakin toistuu nämä fiilikset:
- Mestis on jo nähty
- ei ole kiinnostavia vastustajia (vrt. viime kauden Espoo-pelit)
- Liigapaikka on jo tavalla tai toisella pedattu ensi kaudelle, niin ei näillä peleillä ole väliä
- odotellaan Areenalle paluuta
- ollaan niin ylivoimaisia Mestiksessä, että "katellaan sitten karsinnoissa" kun on jotain panosta
- ja viime kaudenkin skipanneiden suusta; "enhän mä nyt helvetti mistään divaripeleistä maksa" ja naurua päälle
Harmillisia tai jopa ärsyttäviä argumentteja? Toki, tällaisen henkeen ja vereen -fanin mielestä. Mutta tämä valitettavasti on realismia kun pelataan mitä lie keuruulaisia ja iisalmenpallokettuja vastaan. Eri asia vääntää Liigassa tai Liigapaikasta joukkuetta vastaan jonka logon sentään tunnistaa. Se kiinnostaa suurempaa yleisöä.
Vaikka ajatus toisesta Mestis-kaudesta tuntui minullekkn raskaalta vuosi takaperin, luulin Filppulan tuoman hypen ja karsinnan mahdollisuuden vetävän jengiä enemmän lehtereille. Tavallaan tämä ylikylän joukkue on tuntunut vaan siirtävän entisestään sitä kiinnostusta kevään viimeisiin peleihin - koska eihän me nyt voida olla voittamatta Mestistä, eihän? Niin hullunkuriselta kuin se kuulostaakin, tuo dominointi Vantaata vastaan saattoi hiljentää lipunmyyntiä.
Kun Mestiksen mestaruudella ei ole merkitystä, vaan se on viimeinen etappi ennen "oikeita" pelejä, millä saat ne tuhannet tuularit motivoitumaan hallille jos oletusarvo on ettei me voida hävitä? Tai jos sattuukin sitten maksamaan juuri siitä yhdestä lapsuksesta kotiyleisön edessä kuten KiVaa vastaan? Ehkä tsiigataan pelit mieluummin telkkarista, koska se sarja lopulta kuitenkin viedään. Eipähän mennyt pariin lippuun, parkkimaksuun ja nakkimukeihin satasta hukkaan, jos sattuisi tulemaan paikalle siihen yhteen ohi-peliin. Siitähän tulisi vaan paha mieli.
Ja disclaimeri; olen päätyläinen, kausikorttilainen, elinkautinen. Nämä eivät ole minun ajatuksia, vaan läpileikkausta niiden uupuvien kannattajien sielunmaisemaan. Käyn näitä keskusteluja lähes viikottain, enkä ole itse keksinyt millä myydä isompaa porukkaa mukaan hallille kuin pari kertaa. Viime kaudella veto oli merkittävästi parempi. Ehkä IPK:lle voitot ensimmäisestä kahdesta pelistä herättäisi porukkaa paikalle, kun karsintapaikka ei tulekaan ilmaiseksi?
Millä te olette saaneet houkuteltua näitä kasuaaleja kevään peleihin?