@Uimalakki
Ei ainakaan minulla ole tarvetta laittaa mitään peistä kenenkään kylkeen. Kuten aiemmin sanoin, niin suomalainen KHL-joukkue voisi olla muukin kuin Jokerit ja silti olisin kiinnostunut kaikesta pelin ulkopuolisesta härdellistä. Se, että oma suosikkijoukkueeni on HIFK on myös tämän kiinnostuksen kohdalla yhdentekevää.
Se missä suosikkijoukkueeni vaikuttaa myös omaan kommentointiherkkyyteeni on se, että Jokerien toimintaa usein vertaillaann täällä keskusteluissa HIFK:hon ja sen toimintaan. Osin perustellusti, osin taas perusteettomasti HIFK:ta dissaten ja omaa (Jokerien) häntää nostaen. Minä koen, että räikeimmissä väärintulkinnoissa tapauksissa on syytä puolustaa HIFK:ta ja myös "omaa" sarjaa ja esittää vasta-argumentteja. Keskustelupalstatotuuksista tulee helposti totuuksia, jos niitä ei tarkastella myös kriittisesti. Tästä hyvänä esimerkkinä Jokerien ilmailippujakelu, joka on ollut " totuus" vuosia, vaikka tuskin kellään täällä asiasta on faktaa, joka asiasta kirjoittaa.
Eilisen SKA-ottelun jälkeen IL:n Pekka Jalonen, joka ainakin omassa mielessäni on profiloitunut Jokerien "hovitoimittajaksi" haukkui kaksi Liigan suurta joukkuetta "kökkötraktoreiksi" verratessaan näitä joukkueita Jokereihin ja SKA:han. Kaipa se, kuten aiemmin kirjoitin, on ihan luonnollista kun näiden KHL-joukkueiden pelaajabudjetti on moninkertainen verrattuna mainittuihin Liiga-joukkuisiin. Nähtäväksi jää tekeekö Jalonen vastaavaa vertailua esimerkiksi seuraavan Tampan ja Coloradon välisen ottelun jälkeen Jokereihin ja SKA:han?
Samoin Jalonen nosti esiin eilisen ottelun mainion katsojamäärän tyylillä, joka ainakin itsestäni tuntui Liigaa vähättelevältä ja vastineena kysymykseen KHL:n kiinnostavuudesta Suomessa. Jos tämä on tarkoitus, niin metsään mielestäni mennään kovasti ja siksi vertailu HIFK:n ja Jokerien lokakuun kotiotteluiden yleisömäärien välillä oli minusta paikallaan. Onhan otanta kapea, mutta parempaankaan ei ole eväitä. Tietenkin voisi laskeskella koko kauden otteluiden keskiarvoja, mutta se tuskin asiaa miksikään muuttaa.
Pitkä sepustus voidaan tiivistää siihen, että ainakaan minun kommentointi ei ole Jokeri-vastaista, vaan seuraan ilmiötä ja siinä sivussa puolustan omaa seuraani ja liigaani tulkinnoilta, jotka ovat mielestäni virheellisiä. Lisäksi kyseenlaistan myös tietoja, jotka ovat mielestäni disinformaatiota. Tämä viimeksi mainittu on kai suomalaiseen keskustelukulttuuriin kuuluvaa ja jopa toivottavaa? Varmasti useimmat tätä palstaa lukevat osaavat itse suhtautua kriittisesti mm. Jalosen twiittien kaltaisiin lausumiin, mutta kaikki eivät. Se on fakta. Siksi koen tärkeäksi, että tällaisia asioita kommentoidaan, semminkin kun koko suomalaisen KHL-joukkueen olemassaolon motiiveille on esitetty ilmeisen perusteltua kritiikkiä.